Niet spoelen?

Gestart door JoJo, 06-06-2005 14:59 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Caspar

Gebaseerd op mijn laatste experiment (geen spoelwater gebruiken) kom ik met jouw spreadscheet op 72,5% uit.. vreemde is dat ik uit Promash 60% krijg. Ik zal wel appels met peren aan het vergelijken zijn, ik duik er morgen wel iets dieper in :weetniet: .

Jacques

Als ik niet spoel kom ik ook uit op een rendement uit tussen de 70 en 75%. Als ik wel spoel zit ik tussen de 80 en 85%.

Caspar

Adrie,

Ik heb verkeerd gekeken. Als ik niet spoel kom ik uit op 60 tot 62%, als ik wel spoel is het 70 tot 72%. Mijn installatie is per definitie dus niet erg efficient, maar dat zie ik niet echt als een probleem.

Oscar

Citaat van: Caspar op 24-02-2010  21:34 uMijn installatie is per definitie dus niet erg efficient,

Maar de kwaliteit is erg goed...en daar gaat het om. Ik meld het nog een keer: het maakt niet uit hoe hoog je rendement is, als je maar weet hoe hoog het is.. :brouwen:

jtdaling

Hallo,

Als beginnende brouwer heb ik een vraag over dit onderwerp.

Vorige maand heb ik mijn eerste bieren gebrouwen.
Ondanks alle goede voorbereiding is het filteren helemaal fout gegaan. Ik weet nog niet hoe het bier gaat smaken maar het wort is na het filteren niet helder geworden.
Ik wil me nu beter voorbereiden. Gelukkig stond er op internet genoeg informatie over het filteren, dus dat gaat deze keer, mede dankzij jullie, zeker lukken!

Mijn vraag gaat over het spoelen en het watergebruik tijdens het maischen en spoelen.

Mijn plan is als volgt:
Ik wil 25,5 liter Altbier gaan brouwen. (3 kratjes + 1,5 liter voor verliezen tijdens het hevelen)
De storting bedraagt 5,6 kg mout, dus ik wil 5,6 x 4 = 22,4 liter beslagwater gebruiken.
Tijdens de filtratie wil ik de verliezen van water door verdamping, CO2 vorming en achterblijven in de mout d.m.v. spoelwater compenseren.
Ik heb berekend dat dit ongeveer 13,5 liter water is.
Ik wil 2,5 liter water, als speling, later toevoegen.
Ik wil dus 11 liter spoelwater gaan gebruiken. Dit wil ik tijdens het filtreren gaan toevoegen om niet teveel ongewenste stoffen op te lossen.

De reden dat ik de verliezen tijdens het filtreren wil compenseren is de beperkte capaciteit van de kookketel (27 liter) en het verhogen van mijn brouwzaalrendement.
Verder heb ik gelezen dat het beslag niet te waterig mag zijn omdat een hogere concentratie zetmeel tot een hogere efficientie van de enzymen leidt.

Ben ik met dit plan op de goede weg of moet ik het heel anders aanpakken?

Oscar

Citaat van: jtdaling op 28-06-2010  17:37 uBen ik met dit plan op de goede weg of moet ik het heel anders aanpakken?

Yep helemaal goed..en als je brouwsoftware gebruikt, kun je gewoon je verliezen invoeren en je maischdikte opgeven en de rest wordt dan gewoon berekend  ;). Als ik het goed lees wil je 1:4 gaan inmaischen..Dit kun je rustig verlagen naar 1:3,5 of zelfs 1:3. Lager kan ook nog wel, maar dan wordt het wel zwaarder roeren.. :brouwen:

Jacques

Citaat van: Oscar op 28-06-2010  18:41 uAls ik het goed lees wil je 1:4 gaan inmaischen..Dit kun je rustig verlagen naar 1:3,5 of zelfs 1:3. Lager kan ook nog wel, maar dan wordt het wel zwaarder roeren.. :brouwen:

Waarom zou je zo dik gaan maischen als je de niet-spoelmethode wil hanteren. Je kunt gewoon het spoelwater bij het maischen al toevoegen. Een wat dunner beslag werkt best handig. Nadeel is wel dat je grotere pan moet hebben.

RobinB

Dat komt door jtdaling, die wil wél spoelen maar vraagt raad in een "niet-spoelen" draadje. ;)

jtdaling

Bedankt voor de reacties!
Het is inderdaad een beetje raar dat ik een spoelen vraag op een niet spoelen forum zet. :nut:

Ik wil eigenlijk gaan proberen om ertussendoor te schipperen.
Voor zover ik begrepen heb lossen er, bij spoelen, veel stoffen in het zuivere water op, ook ongewenste stoffen.
Als je niet spoelt blijft er een oplossing in de bierborstel achter met het soortelijk gewicht van de stamwort.
Mijn idee is om het water halverwege het spoelen toe te voegen zodat het soortelijk gewicht van het spoelwater wordt verlaagd. Hierdoor hoop ik een hoger brouwzaalrendement te behalen en kan ik nog steeds met mijn kleine kookketel toe.
Ik zal het resultaat volgende week op dit forum zetten  :biersmile:

Oscar

Citaat van: jtdaling op 29-06-2010  12:11 uMijn idee is om het water halverwege het spoelen toe te voegen zodat het soortelijk gewicht van het spoelwater wordt verlaagd.

Als je filtert voeg je pas spoelwater toe zodra je filterbed bijna droog valt (hangt af van je maischdikte).

De-Geert

Dat is inderdaad 1 methode, van de vele.

Oscar

En een goede om mee te beginnen... :brouwen:


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.