Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Wortkoeler: rvs versus koper

Gestart door Nobele Brouwer, 23-06-2014 12:01 u

Vorige topic - Volgende topic

Nobele Brouwer

Kan iemand mij vertellen of een rvs dompel wortkoeler net zo effectief is als een koperen? Volgens de thermische geleidbaarheidsindex is rvs factor 10 zo slecht als koper in het geleiden van warmte. Ik zit te twijfelen tussen het kopen van deze:

http://www.bierbrouwervrij.nl/bierspiralen/bierspiraal-22-mtr.html

en het maken van een wortkoeler van koperbuis. Iemand die zijn licht hierover wil laten schijnen?

Pim

Koper geleidt warmte beter dan RVS. Dat betekent echter hooguit dat een koperen dompelkoeler korter cq kleiner oppervlak zou mogen hebben dan een rvs koeler. Dus wanneer je rvs buis lang genoeg is dan maakt dat verschil niet meer uit.
Zelf gebruik ik een dubbele rvs spiraal (gebruikt) uit een biertap-installatie. Voor dat geld (€ 25) kon ik niet eens de koperen leiding kopen, laat staan deze netjes in een spiraal vormen.

Markiej87

Citaat van: Nobele Brouwer op 23-06-2014  12:01 uKan iemand mij vertellen of een rvs dompel wortkoeler net zo effectief is als een koperen? Volgens de thermische geleidbaarheidsindex is rvs factor 10 zo slecht als koper in het geleiden van warmte. Ik zit te twijfelen tussen het kopen van deze:

http://www.bierbrouwervrij.nl/bierspiralen/bierspiraal-22-mtr.html

en het maken van een wortkoeler van koperbuis. Iemand die zijn licht hierover wil laten schijnen?
Ik gebruik ook een RVS bierspiraal, werkt perfect. Als ik de reacties op het forum lees over koperen dompelkoelers, koelt die van mij (bijna) net zo snel.

zeebrew

Wellicht scheelt koper t.o.v. RVS een paar minuten in koelen, maar met mijn RVS bierspiraal van 22 meter geef ik qua Euro's de koperen varianten het nakijken.

Brouwers

Ik heb een RVS ribbelbuis van 10 m. Deze geknoopt tot in een spiraal. Deze werkt fantastisch. Laatste keer had ik 15 liter wort in 15 min op 21 graden. Kostte maar 6 min om beneden de 30 graden te komen. Voor ~40 euro en 1,5 uur knutselen.

Nobele Brouwer

@MarkieJ

Hoe lang in meters is die van jou? Hoe snel koelt hij hoeveel liter? Ik ben zelf in een upgrade fase naar 80-100 liter, en ik wil ongeveer 80 liter  in 20 minuten kunnen koelen.

Markiej87

Citaat van: Nobele Brouwer op 23-06-2014  14:55 u@MarkieJ

Hoe lang in meters is die van jou? Hoe snel koelt hij hoeveel liter? Ik ben zelf in een upgrade fase naar 80-100 liter, en ik wil ongeveer 80 liter  in 20 minuten kunnen koelen.
Ik heb zo'n dubbele (die je op de website in de eerste post aangegeven ook kunt vinden) van 15 meter. Ik brouw zelf kleine hoeveelheden (10-20 ltr) en koelen duurt iets langer dan een kwartier.

Moet wel zeggen dat door de hoogte van de spiraal en het formaat van mijn pan, ik lang niet het hele oppervlakte van de spiraal gebruik met koelen. Bij tien liter vaak maar 30%. Ik weet echter niet wat dat inhoudt tov jouw plannen om 80-100 liter te gaan brouwen...

Vergelijkbare Topics (7)

32022

Reacties: 21
Gelezen: 6637

11217

Reacties: 5
Gelezen: 3342

9095

Reacties: 6
Gelezen: 11942

22250

Gestart door ym

Reacties: 8
Gelezen: 2893

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.