Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Gagel gedroogd of niet?  (gelezen 1692 keer)

Offline @

• Vol lid
  • Land: nl
Gagel gedroogd of niet?
« Gepost op: 22-06-2014 13:12 u »
Hoi,

Ik wil komende week eens een biertje gaan brouwen en daar gagel uit eigen tuin in gebruiken.
Nu heb ik met de zoekfunctie wel kunneepn uitvogelen dat het een beetje verschil maakt of je de katjes of de blaadjes gebruikt. En omdat de katjes inmiddels al weg zijn ga ik de blaadjes gebruiken.
Maar, de vraag is, moeten die blaadjes gedroogd zijn, of kan ik ze ook vers van de struik gebruiken?
Moeit ik ze nog kneuzen, of komt er tijdens het koken ook bij een heel blad voldoende hars vrij?

Alvast bedankt voor de reacties.

Ed.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Homme

• De Wortketel
  • Vol lid
    • Jonge Beer Brouwerij
Re: Gagel gedroogd of niet?
« Reactie #1 Gepost op: 22-06-2014 13:32 u »
Gedroogd en vers kan beiden. Normaal gebruik je van gedroogde kruiden naar gewicht minder dan vers, maar naar volume ligt dat weer anders.
Gewoon proberen wat jezelf lekker vindt!
Omdat dat lastig is, misschien eerst een aftreksel (thee) maken van het kruid en dat proeven. Bijvoorbeeld een liter met 1 eetlepel, of een liter met 1 theelepel. Ik zou bij verse kruiden wel met volumes rekenen en niet met gewichten; het vochtgehalte kan per seizoen nogal wisselen.

Heel of gekneusd zou ik mij niet druk om maken. Tijdens het koken komen er meer dan genoeg smaak, geur en bitterstoffen vrij.

Succes in ieder geval!

Offline @

• Vol lid
Re: Gagel gedroogd of niet?
« Reactie #2 Gepost op: 22-06-2014 20:02 u »
Homme, bedankt.

Ik ga vanavond eens een theetje zetten. Kijken of ik kan bepalen hoeveel ik nodig zou hebben.

Tags: