Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Eerste brouwsel  (gelezen 1474 keer)

Offline Abele

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Eerste brouwsel
« Gepost op: 21-06-2014 21:16 u »
Hallo brouwers,
Na een aantal jaren rond te bazuinen dat ik bier ga brouwen, is het moment dan eindelijk aangebroken. Mijn eerste brouwsel is in de maak, of beter gezegd; gistende.
Ik dacht een goede koop gedaan te hebben door een elektrische wekpan aan te schaffen (silvercrest), mijn proefopstelling met water ging dan ook aardig; de temperatuur was goed regelbaar. Echter eenmaal aan het maischen liep de temperatuur te hoog op, bleek er een temperatuurafwijking van ongeveer 10 graden en bovenal haalde de pan 99 graden, dus niet het kookpunt van 100 graden.
Ik ben desondanks toch maar doorgegaan met het brouwsel en lijkt het (ogenschijnlijk) toch goed te komen. Ik ben benieuwd wat het resultaat zal worden?
Inmiddels al een optie genomen op een degelijke gasbrander en pan.
Mijn brouwsel is de 'weizen' (uit: verander water in bier): pilsmout, tarwemout, viennamout. Hop: hillertau tradition.
Ik hoop op een goede afloop en nog vele experimenten mogen volgen.
Proost!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Neetje

• Super lid
  • Land: nl
  • De elektrische brouwer
Re: Eerste brouwsel
« Reactie #1 Gepost op: 21-06-2014 22:25 u »
Hallo,
Er zijn meerdere hobbybrouwers die elektrisch maischen, waaronder mijzelf.
Gaat perfect.

Zoek eens verder op het forum.
Zie ook deze draad : http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=23976.0

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Land: nl
  • Admaakt bier
    • ABV de bierkaai
Re: Eerste brouwsel
« Reactie #2 Gepost op: 21-06-2014 22:30 u »
Heb je wel een thermometer gebruikt? De thermostaat van de elektrische pan wijkt inderdaad behoorlijk af. En heeft de pan een kookbeveiliging. Ofwel slaat deze rond de 100 graden regelmatig af. Op het forum is eventueel ook te vinden hoe je deze kunt uitzetten.
Maak zelf al jaren gebruik van een elektrische pan.

Tags: