Volgende stap in het brouwen: hoe maak ik beter bier?

Gestart door Lord McAle, 20-06-2014 23:25 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Lord McAle

Hallo,

Ik ben nu een klein jaartje bezig met brouwen en heb 4 brouwsels gemaakt:
- 1 blik brouwsel (Muntons Bitter IPA), niet echt lekker
- 3 APA/IPA brouwsels op basis van dry malt extract en 'steeping' (zak gecrushed graan laten trekken in het water). Alle 3 prima resultaat.

Nu ben ik aan het denken wat mijn volgende stap moet zijn. Ik kan uiteraard nog meer extract bieren maken, werkt op zich prima en ik lees ook regelmatig op (amerikaanse) forums dat men met extract brewing vrijwel net zo'n goede resultaten behaalt als met mout. Ik twijfel dan ook:

Ga ik met moutbrouwen echt betere bieren maken, of kan ik bijvoorbeeld beter investeren in:
- een koelkast met thermostaat zodat ik mijn vergistingstemperatuur beter onder controle kan houden (nu gist ik meestal op 20 / 21 graden)
- een elektrische kookketel of evt een gasbrander. Ik kook nu op keramisch, duurt wel een half uur om 20 liter water aan de kook te brengen
- iets anders?

Ik ben benieuwd naar jullie meningen. Ik brouw nu met een starterset van Brouwland, uitgebreid met een platenkoeler. Ik ben vooral geïnteresseerd  in (american) pale ales / IPAs met veel aroma, al wil ik ook een keer witbier/weizen en bijv. stout gaan brouwen.

Groeten,
Lord McAle

René K

Ik denk dat je toe bent aan moutbrouwen. Waarom? Je kan hier veel creatiever te werk gaan. Er is meer aanbod in mout dan in extracten. En blikken, ik heb deze stap overgeslagen (direct volmout) maar echt goeie ervaringen hoor ik hier niet mee.

Gecontroleerd vergisten is altijd de investering waard. Of je nu met een extract of met mout gaat brouwen.

Ik neem aan dat je een platenkoeler bedoeld?  ;)

NewLine

Qua kwaliteit en reproduceerbaarheid zou ik in de gecontroleerde vergisting investeren.

Maar moutbrouwen is volgen mij echt wel leuker dan met moutextract.  Persoonlijk vind ik het ook niet zo een grote stap. Het moeilijkste kan je al ;) en de nodige investeringen zijn beperkt. 

duonra

Ik zou een goede walsenmolen kopen. Ik had er eerst een zelf van een pastamolen gemaakt. Werkte wel, maar het duurde wel erg lang (ruim anderhalf uur voor 5 kg) Met de aanschaf van een echte walsenmolen beter geschroot en een werkje van 5 minuten - met de hand!

Jacques

Moutbrouwen is zoveel leuker dan extractbrouwen. Je hebt veel meer controle over de smaak van je bier.

Die koelkast met thermostaat die komt er wel... Want dat is de volgende stap om meer grip te krijgen op de smaak van je bier.

Lord McAle

Dank voor de reacties!

Vraagje: als ik een extract recept pak en dit vertaal naar mout, krijg ik dan een zoveel andere (betere) smaak?

Brouwers

Ik ben meteen van blik naar mout gegaan. Heb in eerste instantie nog naar extract brouwen gekeken. Maar toen ik zag hoe duur mijn bier zou worden in extract vorm en wat de extra investering in mout zou zijn, heb ik de overstap maar meteen gemaakt.

Als je ~3 moutbrouwsels hebt gemaakt, dan heb je genoeg bespaard om een vergistingskast te maken(5 kg DME= 33 euro, 5 kg mout 12 euro). Misschien krijg je dan niet de kwaliteitsverbetering die je in eerste instantie zoekt, maar het geeft je meer variabelen om mee te spelen. Uiteindelijk kan je daarna nog wat kwaliteit winnen op de vergisting.

Ik weet niet of je altijd alleen brouwt, maar sowieso is moutbrouwen veel gezelliger ;D. Geeft je meer tijd om met je vrienden rustig een biertje te drinken tussendoor.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.