Eerste brouwsel: IPA

Gestart door Yogi, 15-06-2014 17:56 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Yogi

Citaat van: RobinB op 23-06-2014  22:44 uHoeveel gram is 1 "carbonation drop"?


Er zitten 80 "drops" in een zakje. Zakje weegt 250 g (250/80 = 3,125 g per klontje). Het product bestaat uit suiker en glucose.

Er wordt 1 klontje voorgeschreven per 375 ml bier.

Volgens dit forum zou je 7-8 g/l suiker moeten toevoegen aan je bier. Omgerekend naar l is dit 2,67 klontje / l.

RobinB

Citaat van: Yogi op 23-06-2014  23:27 u3,125 g per klontje). Er wordt 1 klontje voorgeschreven per 375 ml bier.
Dan is hun advies dus 8,3 g/liter.
Dat advies kan je volgen, maar je kan ook naar eigen smaak een andere hoeveelheid kiezen. Ik vind zelf 6 g/liter voldoende voor mijn bieren en een IPA kenmerkt zich ook niet door veel koolzuur.

1 klontje per 0,5 liter komt neer op 6,25 g/liter.
Lijkt me prima. :)

Yogi

Citaat van: RobinB op 24-06-2014  17:53 uDan is hun advies dus 8,3 g/liter.
Dat advies kan je volgen, maar je kan ook naar eigen smaak een andere hoeveelheid kiezen. Ik vind zelf 6 g/liter voldoende voor mijn bieren en een IPA kenmerkt zich ook niet door veel koolzuur.

1 klontje per 0,5 liter komt neer op 6,25 g/liter.
Lijkt me prima. :)

Dankjewel, ik ga je advies volgen en doe er voor de zekerheid nog twee klontjes bij (ong. +10%). Inderdaad hoeft een IPA niet zo schuimig te zijn.

Omdat ik het bier eerst naar een 2e vat overhevel, kan ik daar mooi de suiker toevoegen. Hoeveel water moet ik gebruiken om de klontjes in op te lossen? Een kwart liter of zo?

Edit: ik vond dit filmpje op Youtube



Is dit wat er gebeurt als ik de klontjes in het bier gooi zonder ze op te lossen?

RobinB

Het idee van die "drops" is toch dat je ze direct in de flesjes stopt zonder eerst op te lossen?
Lijkt me ook het makkelijkst, gewoon 1 drop per (0,5 liter) flesje.

Misschien dat je ze de eerste paar dagen een paar keer moet omkeren/schudden om goed op te lossen, maar dat is ook bevorderlijk voor de hergisting. :)

Yogi

Het bier is al op en het was heerlijk. Applaus voor de Black Rock India Pale Ale bierkit. Bijna niet te geloven dat je dit zelf kunt maken.

En bedankt voor de adviezen, maar ik moet zeggen dat extract brouwen zeker niet moeilijk is.

Ik heb nu precies hetzelfde biertje onder waterslot alleen nu met Wyeast 1056 en in mijn nieuwe Speidel 20l vat. Dit vat sluit tenminste fatsoenlijk af, met vanochtend zelfs een overkokend waterslot.

Deze keer ga ik drooghoppen met Amarillo, Cascade en Chinook. Ik denk aan 30 gram van elk en dan een dag of 6.


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.