Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Even voorstellen: Yogi  (gelezen 1410 keer)

Offline Yogi

• Junior lid
  • **
  • Land: 00
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Even voorstellen: Yogi
« Gepost op: 15-06-2014 14:51 u »
Beste hobbybrouwers,

Ik ben Yogi, 35 jaar, woonachtig in Almere. Ik hou van stevig gehopte bieren, traditioneel pils en de meeste Trappisten met als favoriet Rochefort 8. Ook Jopen, Duvel en La Chouffe lust ik graag. geuze vind ik wat minder maar ik waardeer het wel.

Ik kijk al een paar jaar op dit forum, Homebrewtalk en heb ook bijna alle YT filmpjes over bierbrouwen gezien. Bierbrouwen was zeg maar een sluimerende hobby, tot vandaag.

Vanochtend kreeg ik surprise surprise een startset biermaken voor vaderdag. Zonet heb ik bij Brouwmarkt een blik Black Rock India Pale Ale en 1 kg Brew Enhancer gekocht. Het brouwsel (18 l) zit nu in de emmer. Na de vele YT filmpjes dacht ik het wel te weten maar ben toch vergeten sg te meten! De gist zit er al in dus ik wil het mengsel nu niet meer verstoren. Ik heb ook Amarillo pellets en Cascade hopbellen voor de dry hop. Over Dry hopping wil ik nog wat vragen stellen.

Ik hoop morgen wat bubbels te kunnen zien in het waterslot!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline JanSt

• Vol lid
  • Land: nl
  • In the beginning..
Re: Even voorstellen: Yogi
« Reactie #1 Gepost op: 16-06-2014 10:24 u »
Gefeliciteerd met je nieuwe hobby.. :)

Offline Maarten

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 16-06-2014 13:36 u »

Ik ben Yogi,

...  toch vergeten sg te meten! ...

Hoi Yogi,

Welkom!

Het is best belangrijk om je vergisting bij te houden. Dan weet je ook of je uitgeschoten bent met water of koken of mout toevoegen. Als je vergisting nog niet op gang is (ik hoop het wel), is het nog best nuttig om een monster af te nemen. Het kleine infectierisico dat daarbij hoort is wat mij betreft minder belangrijk. Als de vergisting al onderweg is heeft het niet zo'n zin meer. Als de vergisting klaar lijkt moet je ook nog een monster nemen om te zien of de vergisting klaar is. Van de suikers die aan het begin aanwezig waren, is een deel niet vergistbaar voor jouw gist. Dat wordt aangegeven door de schijnbare vergistingsgraad (SVG), in de buurt van 80%. Je begin SG is dus wel degelijk belangrijk, als het begin SG 1080 is, heb je met 1016 al een uitvergist bier (als je SVG 80% is), als het begin SG 1050 was, pas bij 1010.

Nou ja, meestal komt het wel goed. Veel plezier met je nieuwe hobby en geniet!

Offline wilbertd

• Super lid
  • Land: se
  • Ik brouw wort
« Reactie #3 Gepost op: 16-06-2014 18:12 u »
Proost alvast.

Offline Nozem

• Senior lid
  • Zelf b(r)ouwen is leuker!
« Reactie #4 Gepost op: 16-06-2014 18:56 u »
Na de vele YT filmpjes dacht ik het wel te weten maar ben toch vergeten sg te meten!

Mijn ervaring met blikbier is dat het begin SG wat de leverancier vermeld best aardig klopt, moet je uiteraard wel de handleiding volgen.

Succes!

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Wordt wort bier dan wordt wort vergist
    • ABV de bierkaai
« Reactie #5 Gepost op: 17-06-2014 07:48 u »
Yogi welkom. Altijd weer leuk om een medebrouwer uit Almere te verwelkomen. En wat een mazzel heb je met een grote brouwwinkel op de spreekwoordelijke hoek. Veel plezier met je hobby en dat je bieren goed mogen smaken. Proost, Ad

Tags: