Hopplanten te koop bij Dirk van den Broek

Gestart door Zwager, 10-06-2014 13:15 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Zwager

Via een collega werd ik geattendeerd op het feit dat de Dirk deze week hopplanten verkoopt. Ik hoop niet dat ik de forum-/ reclameregels breek, maar hierbij de link (heb zelf geen belang bij Dirk):
https://www.dirk.nl/aanbiedingen/kanskoopjes/hop--of-druivenplant.htm
Iemand al enig idee wat voor hop dit is? Iemand toevallig al wezen kijken?
Wellicht dat dit voor mijn brouwmaat en ik een mooi opstapje is naar eigen hop-productie.
Alvast dank voor jullie input/ gedachten hierover!

MO

Je kunt aan hop niet zien welke soort het is. Dat moet Dirk je toch echt zelf vertellen.

Fripel

Ik ga er 1 halen, ik laat het wel weten als ik er achter ben welke soort het is.

hobbybob

Toch wel handig he bier maken van alleen hop >:D

Zwager

Tja, ik ben ook heel benieuwd naar die gebruiksaanwijzing om bier te maken... ;D
Maar goed, ik denk inderdaad dat we de Dirk eens met een bezoekje gaan vereren. Ik houd jullie op de hoogte van mijn bevindingen

Maartennijhof

Haha echt té mooi dit. Iedereen wil verdienen aan de hype die nu gaande is rond het zelf brouwen van bier.

nembrionic

Je hebt er niets aan als het geen vrouwtjesplanten zijn ;)

Fripel

Het is de Humulus lupulus 'Nordbrau' volgens het etiket.
Northern brewer volgens sommige internetbronnen, klopt dit?

Een gebruiksaanwijzing hoe bier te brouwen met deze hop ontbreekt...
Er staat alleen 'With the flowers you can brew your own beer', dit zou kunnen betekenen dat het inderdaad vrouwtjesplanten zijn.

Verder nog wat standaard tips over de verzorging en dat hop-thee 'relaxing' werkt.


Wolter

Deze planten zag ik ook bij mijn plaatselijke Intratuin staan op de moestuin afdeling.

Tom den Hollander

Ik heb ook een plantje bemachtigd.
Maar nu het probleem. Waar ga ik hem zetten ;D
Ik heb een tijd op het zuiden, maar nergens echt een goede plek om de hoogte in te gaan.
Enige plek om veel hoogte te hebben/krijgen zou langs de (gammele) regenpijp zijn.

Hoogte van mijn schuurtje is 2,85... ik zou daar een oversteekje kunnen maken en dan een draad/lat naar beneden voor de hop.

Wie heeft er tips?


Oscar

Citaat van: Fripel op 10-06-2014  14:56 uIk ga er 1 halen, ik laat het wel weten als ik er achter ben welke soort het is.

hupulus lumulus.... en dat is de algemene verzamelnaam voor alle hopplanten. Als je de specifieke soort niet weet, kom je daar vrijwel 100% zeker niet achter en blijft het gokken tussen een paar of vele mogelijkheden. Deze hopplant is ook bij vele tuincentra te koop.

Je kunt beter je hop via het circuit van dit forum verkrijgen. Dan weet je tenminste welke hopsoort je krijgt... :)

Hoppenbrouwers

Nordbrau staat er. Vrij specifiek toch?
Als het klopt is deze goed te gebruiken maar vooral voor bitteren.

Zwager

Dank voor alle reacties. Als ik het goed begrijp is het volgens het etiket een 'Nordbrau', ofwel de Duitse benaming van 'Northern Brewer'. Volgens de informatie die ik op internet tegenkom een bitterhop.
De opmerking van Oscar over het verkrijgen van hopstekken via forumleden spreekt me ook aan, wellicht dat we dat eens gaan proberen. Ik ga me eens inlezen in het hopoogst-topic onderwerp en eens heel diep nadenken of ik een hopplant van de Dirk/ het tuincentrum ga aanschaffen.

Eerst morgenavond eens een tripeltje brouwen...

Groet,
Zwager

Jukkie

Citaat van: Tom den Hollander op 10-06-2014  19:44 uWie heeft er tips?

Ik kan ook niet echt de hoogte in en laat de plantjes langs schuttingdelen heen en weer gaan:
https://lh3.googleusercontent.com/-FK8dYkmsR0E/U5gDjMoxLAI/AAAAAAAANds/wnrvJVpcZyI/w816-h612-no/11-06-14+-+1
Maar goed dat doe ik dit jaar voor het eerst dus zelf ook benieuwd of het werkt  :)

Samen ook een kleine 6 m.

Vik75

Ik heb zelf ook een hopplant staan. Ook een Nordbrau.
Ik laat hem ook langs de schutting groeien.

Een ding is zeker. Hij (uhhh) zij groeit als kool.


Tom den Hollander

Top! Ik vrees wel dat hij tegen de noordzijde van de schutting komt. Komt het dan goed?
Is een dubbel ijzerdraad stevig genoeg om de plant te dragen bij overspanning van 1.8 m?

Oscar

Citaat van: Vik75 op 11-06-2014  11:14 uEen ding is zeker. Hij (uhhh) zij groeit als kool.

Mooi. Ik neem aan dat je met de oogst ook gaat brouwen?  Ben benieuwd naar het resultaat  :)

Vik75

Citaat van: Oscar op 12-06-2014  00:46 uMooi. Ik neem aan dat je met de oogst ook gaat brouwen?  Ben benieuwd naar het resultaat  :)

Nou ik weet niet of er dit jaar al hopbloemen aankomen en of mijn spullen al klaar zijn. Maar je weet maar nooit.

Fripel

De Albert Heijn is ook aangehaakt, ook daar nu hopplantjes 'Nordbrau' te koop.

Ander etiketje, wat meer gericht op gebruik als sierplant.

ruudbosch

Dit hopplantje (Nordbrau) heb ik hier ook bij plaatselijke Praxis op de kop kunnen tikken...

Wolter

Ik voorzie een overschot Nordbrau hop in de komende jaren.   ;)

Eric v B

Ik weet niet wie de hopdatabase (hopgegevensbank(?)) aanpast maar deze persoon moet straks 2 adv-dagen opnemen om de lijst te updaten.  ;D

tjleet

Citaat van: Eric v B op 13-06-2014  18:18 uIk weet niet wie de hopdatabase (hopgegevensbank(?)) aanpast maar deze persoon moet straks 2 adv-dagen opnemen om de lijst te updaten.  ;D
Lijkt me sterk aangezien iedereen dat kan doen (voor zichzelf ;) )

Rich

Ik heb nog zo'n plantje van de Dirk over voor de liefhebber, op te halen in Waddinxveen, gratis. Begint al aardig uit te lopen dus moet de grond in.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.