Fastfermentor

Gestart door DenMaarten, 10-06-2014 13:08 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

HermanH

Citaat van: Januzz op 18-01-2016  20:49 uheb je toevallig niet een paar fotootjes ? ik ben erg benieuwd hoe het eruit ziet en hoe je die doorvoer icm bolkraan hebt gemonteerd.
Op zo'n huiddoorvoer zal je zeker een bolkraan kunnen schroeven, hieronder een foto van mijn bolkraan op mijn SSBrewTech CCt, die heeft een "apart" dompelbuisje, mijn Chinese CCT heeft een vaste dompelbuis waar ik nog een plastiek bochtje heb ingeduwd, zie foto 2.




Deze zijn wel voor Tri-clamp koppelingen, maar het is maar om beide principes van dompelbuisjes te tonen...

Hier een bolkraan met huiddoorvoer samen verkocht.

DenMaarten

Citaat van: Jacques op 18-01-2016  20:49 uZo'n rvs pijpje als bij de Blichmann CCT heb ik bij mijn Chinese CCT ook. Deze wordt echter niet als zodanig door mij gebruikt. Bij het aftappen van het bier komt wat gist mee, maar die blijft bij mij achter in de bottelemmer die ik gebruik. Met andere woorden: ik bottel niet rechtstreeks vanuit de CCT.

Het is ook mijn bedoeling om vanuit een bottelemmer te gaan afvullen. Ik heb afgelopen jaar beide al geprobeerd, afvullen rechtstreeks vanuit de CCT met in de flesjes suiker toegevoegd vanuit een spuit en vanuit een bottelemmer. Dat laatste was me het beste bevallen. Met de spuit werkt wel, maar is weer extra werk. Probleem wat ik nog wel had met de bottelemmer is dat ik vanuit de onderste kraan de emmer vulde en dat alle gist die onder in de conus zat dus ook in de uiteindelijke flesjes terecht kwam.

Januzz, HermanH is me voor met de foto's :) Verschil met wat ik heb is dat ik de huiddoorvoer gebruik zoals je ziet bij het eerste linkje in zijn post. Daar past de kraan gewoon op. Het is beide 1/2 inch draad.

Dus als ik het goed begrijp gebruikt Jaques het pijpje niet en HermanH wel? Dan ga ik nog eens kijken wat ik zelf ga doen. Het pijpje zou sowieso van kunststof gaan worden in mijn geval omdat ik niets van RVS heb.


 

HermanH

Citaat van: DenMaarten op 19-01-2016  06:50 uDus als ik het goed begrijp gebruikt Jaques het pijpje niet en HermanH wel? Dan ga ik nog eens kijken wat ik zelf ga doen. Het pijpje zou sowieso van kunststof gaan worden in mijn geval omdat ik niets van RVS heb.
Ik bottel inderdaad steeds vanuit de CCT, de laatste dagen van de koude lagering laat ik om de 2 dagen wat gist af, zodat het volume tussen gist en bottelbuisje helder bier bevat de dag van het bottelen, het buisje staat steeds naar beneden gericht, nog nooit overdreven gist op de bodem van mijn flesjes gehad, ik gebruik zelfs steeds een weinig bottelgist F-2, CBC-1 of T-58.
Het is maar wat je liever doet, alles naar een bottelemmer "hevelen" of via bottelspuit gedoseerd ieder flesje bevoorraden van suikersiroop. Bij het één heb je extra kuiswerk om de emmer schoon te maken, bij het ander moet je ieder flesje inspuiten en de spuit reinigen, maar dat gaat eigenlijk wel snel.
Deze (zelf aanzuigende) bottelspuit gebruik ik, maar dan een 5ml versie. Een bestandje dat ik mij heb gemaakt om de suikersiroop te berekenen vind je hier. De suikersiroop laat ik +/- 15 min. koken in een vuurvaste maatbeker in een snelkookpan.

Jacques

Citaat van: HermanH op 19-01-2016  11:11 uHet is maar wat je liever doet, alles naar een bottelemmer "hevelen" of via bottelspuit gedoseerd ieder flesje bevoorraden van suikersiroop. Bij het één heb je extra kuiswerk om de emmer schoon te maken, bij het ander moet je ieder flesje inspuiten en de spuit reinigen, maar dat gaat eigenlijk wel snel.
Deze (zelf aanzuigende) bottelspuit gebruik ik, maar dan een 5ml versie. Een bestandje dat ik mij heb gemaakt om de suikersiroop te berekenen vind je hier. De suikersiroop laat ik ± 15 min. koken in een vuurvaste maatbeker in een snelkookpan.

Ik hevel niet echt over maar zet de kraan halverwege de conus open. De pijp met de bocht zit bij mij aan de buitenkant. Aan de pijp bevestig ik een dikke slang. Het uiteinde van de slang ligt op de bodem van de bottelemmer.
Suiker heb ik heel lang opgelost toegevoegd. Tegenwoordig gebruik ik een suikerdoseerapparaat die ontwikkeld is door mijn buurman. Zie hier.
De zoon van mijn buurman heeft met een 3-D printer een kunststof versie ontwikkeld. Het is jammer dat hij dit ontwerp niet commercieel op de markt zet want ik denk dat er best veel belangstelling voor is.
Omdat mijn buurman de kunststof versie gebruikt had hij de metalen versie over. Die heb ik van hem gekregen. Waarvoor ik hem nog steeds dankbaar ben.

DenMaarten

Ik "moet" wel bottelen vanuit een emmer. Mijn fastfermentor staat in de kelder en daar heb ik geen plek om te bottelen. De fermentor naar boven dragen gaat wel, alleen niet zonder te klotsen.

Dirtbag

Van de week viel me op dat mijn deksel een scheur heeft, nog niet dusdanig dat hij uit elkaar valt maar wel tijd om te kijken naar een nieuw deksel.

Ik kan hem in Nederland echter niet goed vinden. VD kooy al een vraag gesteld via de contactpagina echter geen reactie gekregen. Brouwmarkt heeft zo te zien niets meer van de fastferment. Internationaal kan ik ze al wel vinden, ik was echter niet van plan 45 euro te betalen voor alleen de verzending.

Misschien eens kijken of IBC's dezelfde deksels hebben, sommige lijken er wel veel op.

db

EBC

Bij Brouwland kan je alle onderdelen los kopen. Neem contact met hun klantendienst.

CeesM

Citaat van: EBC op 10-01-2018  08:01 uBij Brouwland kan je alle onderdelen los kopen. Neem contact met hun klantendienst.
Dat komt als het tegenzit helemaal uit de USA met de bijbehorende levertijd.
In de tussentijd kan je de scheur dichtlassen met een soldeerboutje.

beermenke


wooter

Citaat van: Eric v B op 03-02-2015  19:51 uBeetje olijfolie op de schroefdraad doet wonderen

Ik lees steeds dat er olijfolie op het schroefdraad gedaan wordt. ik ben zelf een meubelmaker en daarvan weet ik dat je nooit olijfolie op een snijplank mag doen. Dit omdat het anders gaat stinken en rotten. Logischerwijs zou ik dat dan ook niet op het schroefdraad doen.

Verder ben ik ook van plan om een FastFerment te kopen (is nu namelijk in de aanbieding :D) maar zie even door de bomen het bos niet meer. Ik wil namelijk er ook een koelkast bij kopen waar de FastFerment in past nu lijkt dit niet zo moeilijk en is het waarschijnlijk ook niet  :P maar ik kom er niet uit hebben jullie hier en idee over?

Mark GA

Citaat van: wooter op 28-05-2018  21:23 uIk lees steeds dat er olijfolie op het schroefdraad gedaan wordt. ik ben zelf een meubelmaker en daarvan weet ik dat je nooit olijfolie op een snijplank mag doen. Dit omdat het anders gaat stinken en rotten. Logischerwijs zou ik dat dan ook niet op het schroefdraad doen.

Verder ben ik ook van plan om een FastFerment te kopen (is nu namelijk in de aanbieding :D) maar zie even door de bomen het bos niet meer. Ik wil namelijk er ook een koelkast bij kopen waar de FastFerment in past nu lijkt dit niet zo moeilijk en is het waarschijnlijk ook niet  :P maar ik kom er niet uit hebben jullie hier en idee over?
Bij mij ging er een hele batch Porter over de vloer. Was de kraan van binnen losgeraakt. Ik dacht dat het kapot was maar heb het weer in elkaar gezet.
Eigenlijk vind ik het een fantastisch ding. Plaatsen in je koelkast: neem een draagplank met een gat er in. Werkt.

beermenke

Ik heb een fastferment zeer voordelig kunnen kopen en heb er een kraan opgezet met 2 koppelingen
Zo kan ik de kraan er altijd afhalen en gemakkelijk schoonmaken. Hij bevalt me meer dan prima.
Hij is best stevig want ik moet hem een stuk verplaatsen.
Vullen in garage na koelen en vergisten in koelkast in tuinhuis.
Ik hoef niet meer anders vooralsnog

rlandzaat

Citaat van: beermenke op 10-01-2018  18:41 uOf lijmen?

Ik heb dat al eens geprobeerd met een scheurtje in de opvangbol. De FastFerment is gemaakt van polyetheen en dat is niet tot slecht te lijmen. De lijm, die het volgens de gebruiksaanwijzing zou moeten kunnen, bleek voor mij ook niet werken. Toegegeven, het scheurtje zat op een beroerde plek, dus misschien lukt het met je deksel wel.

Groeten, René

Mark GA

Had forumlid CeesM er niet een te koop trouwens? Was goeie prijs in ieder geval...

CeesM

Citaat van: Mark GA op 29-05-2018  17:07 uHad forumlid CeesM er niet een te koop trouwens? Was goeie prijs in ieder geval...
Ja klopt. Naar mijn weten heeft ie hem nog. ;)

Eric v B

Citaat van: wooter op 28-05-2018  21:23 uIk lees steeds dat er olijfolie op het schroefdraad gedaan wordt. ik ben zelf een meubelmaker en daarvan weet ik dat je nooit olijfolie op een snijplank mag doen. Dit omdat het anders gaat stinken en rotten. Logischerwijs zou ik dat dan ook niet op het schroefdraad doen.
Bij mij heeft het goed gewerkt zonder rotten. Het hoeft ook niet te druipen van de olie. Als het vettig aanvoelt is dat voldoende.

wooter

Ik zag ook een Catalyst Fermentation staan. Hier in zit wel een vlinderklep en je kan er verschillende maten opvang glazen onder doen hij is wel duurder dan de Fastferment. Iemand hier ervaring mee?

https://www.brouwland.com/nl/onze-producten/flessen-en-vaten/plastiek-vaten/gistingsvaten/d/the-catalyst-fermentation-system?gaCategory=search

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.