Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Fastfermentor  (gelezen 101785 keer)

Offline DenMaarten

• De Roerstok
  • Senior lid
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Re: FastFerment CCT
« Reactie #125 Gepost op: 24-01-2015 18:31 u »
Laat ik nou net bij de supermarkt staan toen ik dit las, ged water: check

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Biermagneet

• Super lid
  • Work is the curse of the drinking classes
« Reactie #126 Gepost op: 26-01-2015 18:31 u »
Ook ik volg deze met interesse, na ook wat filmpjes etz er op nageslagen te hebben...
Ik zag dat er iemand was die het SG van het wort gewoon een paar puntjes hoger aanhoudt en na de hoofdvergisting de bol met gist weghaalt en deze vult met "schoon" water en terugplaatst voor de na vergisting om de luchtbel te verminderen en dan op het gewenste SG uit te komen.

Is dat ook geen mooi moment op bv kruiden en hop in de bol te gooien?

:proost:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #127 Gepost op: 26-01-2015 22:05 u »
Ik zou de bol laten voor dat het is. Hebben jullie ooit een bol gezien onder een CCT bij een commerciële brouwerij?  :)
Door de bol weg te laten kun je meerdere keren kleine hoeveelheden gist verwijderen.

Offline Eric v B

• Super lid
  • Et hätt noch emmer joot jejange.
« Reactie #128 Gepost op: 27-01-2015 17:04 u »
Ik zou de bol laten voor dat het is. Hebben jullie ooit een bol gezien onder een CCT bij een commerciële brouwerij?  :)
Misschien hebben ze dat nog nooit geprobeerd.  ;)

Offline Shaka

• Senior lid
« Reactie #129 Gepost op: 27-01-2015 19:37 u »
Voordeel van de bol is wel dat alles zich netjes in het bolletje verzamelt en niks aan de wanden van de conus blijft plakken. Met bottelen neem je dat dus in ieder geval niet mee.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #130 Gepost op: 27-01-2015 21:33 u »
Voordeel van de bol is wel dat alles zich netjes in het bolletje verzamelt en niks aan de wanden van de conus blijft plakken. Met bottelen neem je dat dus in ieder geval niet mee.

Ook met een bol blijft er een gedeelte van de gist aan de wand van de conus plakken. Door de bol niet te gebruiken kunnen meerdere keren een klein beetje gist aftappen. Door de bol heb je een redelijk groot verlies. Als je voor lief wilt nemen is er natuurlijk niets aan de hand.

Offline Shaka

• Senior lid
« Reactie #131 Gepost op: 27-01-2015 21:55 u »
Ook met een bol blijft er een gedeelte van de gist aan de wand van de conus plakken. Door de bol niet te gebruiken kunnen meerdere keren een klein beetje gist aftappen. Door de bol heb je een redelijk groot verlies. Als je voor lief wilt nemen is er natuurlijk niets aan de hand.
Ik denk van niet, gezien de schoonheid van mijn wanden na het bottelen. Ik heb natuurlijk wel geroerd, maar erg rustig. Het volume van de bol is 700 ml, dus als je volgens de instructie handelt ben je 1,4 liter armer na de vergisting.
Ik heb de bol tijdens de hoofdgisting eronder gehad en bij het nagisten de slangtuit erop gezet en nog 2/3 keer wat gistslurrie afgetapt. Dit ga ik de volgende keer denk ik ook zo doen. De dikkere koek van de hoofdgisting zit dan mooi onderin de bol en niet onderin de conus. Je kan ook mooi wat bier gebruiken om je sg mee te meten en wat te proeven. Het lijkt me trouwens dat het SG meten niet geheel nauwkeurig zal zijn ivm samenstelling van het mengsel wat onderin de bal zit (veel gist, gevlokte eiwitten etc.). Wat denk jij hiervan, Jacques?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #132 Gepost op: 27-01-2015 23:24 u »
Ik denk van niet, gezien de schoonheid van mijn wanden na het bottelen.
...
Het lijkt me trouwens dat het SG meten niet geheel nauwkeurig zal zijn ivm samenstelling van het mengsel wat onderin de bal zit (veel gist, gevlokte eiwitten etc.). Wat denk jij hiervan, Jacques?

In de jaren dat ik een CCT heb is er altijd wel wat gist aan de wanden blijven plakken. Ligt ook aan de gebruikte gist.
De Fastfermentor heeft een vrij steile conus. Dat is wel een voordeel omdat daardoor de gist beter naar beneden zakt. Het zou kunnen dat je daardoor minder gist aan de wand plakt maar ik ben toch bang dat de wanden niet altijd helemaal schoon zullen zijn.

Voor het nemen van monsters mist de Fastfermentor een aftapkraantje halverwege de conus. Die zou je zelf kunnen aanbrengen. En anders kun je als je een refractometer gebruikt het jongbier even filteren met een koffiefilter of de methode die Hans Halberstadt aanbeveelt met een injectiespuit waar je met een satéprikker wat watten in het spuitmondje gestoken hebt.

Offline Biermagneet

• Super lid
« Reactie #133 Gepost op: 31-01-2015 11:43 u »
Iemand al opgevallen dat in het filmpje op de site van fastferment  https://www.thefastrack.ca/main/fastferment
en dan 1 minuut 6 ze de het ding op de kop hebben gezet voor in de woonkamer?

Offline Rickske

• Vol lid
  • Land: aq
« Reactie #134 Gepost op: 31-01-2015 12:10 u »
Dat is terwijl ze de beugel aan de muur schroeven... Alleen als hij op het deksel staat valt hij niet om zonder beugel of statief.

Offline DenMaarten

• De Roerstok
  • Senior lid
« Reactie #135 Gepost op: 31-01-2015 12:12 u »
Haha maar met een kleuren lamp erin is het wel een leuke "mood lamp".

Offline Dirtbag

• Super lid
  • Syntax error!
« Reactie #136 Gepost op: 31-01-2015 17:40 u »
Ik heb hem inmiddels ook in gebruik. Een grote lelijke koelkast opgescharreld en een MDF plaat met een gat er in om hem in de koelkast te houden. Ik heb hem gekocht om mijn brouwcapaciteit te vergroten en "lui" te kunnen zijn mbt overhevelen.

Ik heb er nu 26 liter blonde in zitten met Westmalle gist. Ik heb hem al koud gezet (2 graad celcius) echter de bol niet verwijderd. Ik heb wel eerder de complete vergisting in een keer gedaan in een standaard vat zonder overhevelen.

Ik heb echter het idee dat er veel minder gist is. Bij het standaard schroef vat had ik meestal wel een cm over de gehele bodem. Nu lijkt het drie cm in de bol te zijn. Is dit iets door de andere verhouding en daardoor hogere druk of is dit de Westmalle gist toevallig eigen?

Tot dusver ben ik trouwens bijzonder tevreden. Ik wil alleen nog een ander bottelpijpje halen zodat ik ook rechtstreeks kan bottelen met een silliconenslang die ik heb.

db

Offline Rene Haring

• Vol lid
  • Lid Maasland Thuisbrouwers Genootschap
« Reactie #137 Gepost op: 31-01-2015 21:15 u »
Vandaag ook een fastferment aangeschaft. Nu nog Ikea krukkie scoren  :D. Alles nagelopen, gereinigd en preventief ontsmet met Oxi. Bij opbouw fermentor;
  • Lekkende dekselsluiting, zelfs na ontbramen niet lucht en vloeistofdicht gekregen. Je moet deksel al behoorlijk vastdraaien om afdichting te realiseren. Te strak aandraaien, dan moeilijk los te draaien door ontbreken voldoende tegengrip op vat
  • Matige afsluitring, te dun en op het oog niet degelijk. Bron van breuk of infecties als je niet oppast. Dikkere ring zou lekkages  en te vast aandraaien kunnen tegengaan, of een extra ring erin. Ga Brouwmarkt hierom vragen.
  • Met meegeleverde teflon tape alles onderin en sensor inlet prima kunnen afsluiten. Vraag me wel af of je na elke brouw de hele fermentor moet ontmantelen en dus alles opnieuw moet aftapen

Matige afwerking voor wat betreft ontbramen en vlak opleveren dekselrand. Zag ook aantal afgebroken stukjes op hard kunststof delen, gelukkig geen lekkages hierdoor maar scheelt niet veel. Had echt betere kwaliteit of nazorg hierop verwacht (Made in USA  ::))

Vraag, hoe hebben jullie de extra siliconenring gemaakt? Gewoon op de bestaande ring een wormpje spuiten of een aparte ring?

Offline Shaka

• Senior lid
« Reactie #138 Gepost op: 31-01-2015 21:53 u »
Volgens mij heb ik geluk met mijn fastferment, is allemaal redelijk in orde. Dikkere ring binnen in de deksel zou wel leuk zijn. Heb net mijn tweede brouwsel erin zitten, maar ik heb niet het hele ding gedemonteerd. Hij moet het maar doen zo. Zo niet, dan haal ik wat anders.

Offline Biermagneet

• Super lid
« Reactie #139 Gepost op: 01-02-2015 19:18 u »
Kon het niet laten en heb er ook 1 gehaald  en op de terugweg ook maar lang Ikea gereden met de vrouw...
Nee nee schat pure toeval zo'n krukje... terwijl je serienummer op de telefoon terug zit te kijken hahaha.
Van de week maar eens knutselen voor brouwsel aankomend weekend.

Offline Biermagneet

• Super lid
« Reactie #140 Gepost op: 02-02-2015 19:38 u »
Kan eigenlijk niet anders dan bovenstaande bevestigen mbt de ring.
Het gat in het Ikea krukje... bij gebrek aan iets anders en in bezit van een ronde deksel :) afgetekend morgen maar eens zagen.

Offline pincopallino

• Super lid
  • drink gezond
« Reactie #141 Gepost op: 03-02-2015 09:52 u »
Deksel met silicone kit ( zuurvrij ) aanbrengen, ring er op en klaar is kees....

Offline DenMaarten

• De Roerstok
  • Senior lid
« Reactie #142 Gepost op: 03-02-2015 10:20 u »
Volgens mij heb ik veel geluk gehad. Nadat ik de deksel een aantal keer goed vast en weer los gedraaid had (zonder de pakking er tussen)  ging hij soepel open en dicht. Verder sluit hij ook gewoon 100% goed af zonder aanpassing. Ik ben erg tevreden

Offline Shaka

• Senior lid
« Reactie #143 Gepost op: 03-02-2015 15:21 u »
Bij het brouwen van mijn Saison ga ik een deel vergisten in een kleine 5 liter gistfles die ik nog heb. Dan ga ik exact het verschil vergelijken tussen de CCT en vergisting in een normale tank ZONDER over te hevelen.

Offline Biermagneet

• Super lid
« Reactie #144 Gepost op: 03-02-2015 19:12 u »
Zo het gat zit er in voor de mensen met een krukje ik heb gewoon de ronding van de deksel aangehouden, de opvangbal komt op deze manier ongeveer 7cm van de grond af te hangen.
Ook de deksel aantal keer goed dicht en opengemaakt daarna met ring er in en zoals eerder al beschreven blazen op de slang en ja... ook hier in de rand komt er wat lucht door kan ik verhelpen heb ik gemerkt door de deksel er "muurvast" op te draaien maar dat lijkt me niet de bedoeling om overdadig kracht te gebruiken was eenvoudig op te lossen geweest door een wat dikkere rubberen ring die licht oneffenheden wel dichtknijpt.
Moet ik zeggen dat ik wel aardig moest blazen om dit te horen maar normalerwijs ontsnapt de druk dan al lang via het waterslot toch...

Straks maar eens kijken of ie ook waterdicht is liefst zonder de teflon.

hoe maken jullie de houder/getapt plastic waar de temperatuur meter in moet eigenlijk schoon/ontsmet?

Gelukkig hoef je hem maar 1 x per 6 maanden uit elkaar te halen volgens de handleiding... Huh

Offline Eric v B

• Super lid
  • Et hätt noch emmer joot jejange.
« Reactie #145 Gepost op: 03-02-2015 19:51 u »
Beetje olijfolie op de schroefdraad doet wonderen!

Zojuist heb ik de bol geleegd na vergisting (met Mangrove Jack's M79) van 17 liter Alt. Vanaf de buitenkant leek het alsof er maar een laagje gist in zat en veel bier. Na leeggieten van de bol bleek dat er slechts 200 ml bier in zat en dat er een kegel gist in stond.

Offline Bart J

• Junior lid
  • **
« Reactie #146 Gepost op: 03-02-2015 20:16 u »
Ik heb vandaag voor het eerst gebotteld uit de fastfermentor ging prima met een silicone slang en vulpijpje. ik vond wel dat ik erg veel verlies heb aan gistslurry als ik het vergelijk met het bottelen uit een emmer wat ik eerst deed. Ik heb de laatste dag elke dag gist afgelaten ong. 1,5 liter in totaal, en nog zat er erg veel gist in de eerste 3 flessen. Moet dit anders? ik heb de bal niet gebruikt.

Offline Biermagneet

• Super lid
« Reactie #147 Gepost op: 03-02-2015 20:46 u »
Bal gebruiken daarvoor zit ie er ook bij ;) hoop dit weekend zelf eens te gebruiken met bal hou ons op de hoogte dan gaan we het meemaken.

De deksel draait een stuk soepeler als men de lasnaden op de fermentor weghaalt dit is denk ik ook de bedoeling bij het meerdere malen open dicht draaien zoals in handleiding.

Onder druk laat deze nog wel wat lucht door maaar zodra het waterslot er opzit heb ik de indruk dat toch alles daardoor gaat maar het plastic kapje op het waterslot een hoop druk tegenhoudt misschien iets grotere gaatjes hierin?

Offline Biermagneet

• Super lid
« Reactie #148 Gepost op: 04-02-2015 22:05 u »
Zonder tape waterdichtheid gecontroleerd vandaag, helaas blijft druppelen zonder tape.
Is toch een soort noodzakelijk kwaad om te gebruiken dus... vind ik persoonlijk jammer voor dat geld.

Offline Shaka

• Senior lid
« Reactie #149 Gepost op: 05-02-2015 21:32 u »
Vandaag dryhop toegevoegd aan mijn weizen (tweede keer dat ik deze brouw in de fastferment) en in tegenstelling tot de vorige keer, de bol er weer onder gedraaid na het verwijderen van de gist. Ik had 'm wel wat opgevuld met bier door het tuitje eronder te doen en het bolletje wat op te vullen, maar deze zat niet helemaal vol. Na het herplaatsen van de bol de kraan open gedraaid en zoals verwacht kwam er wat lucht door het bier naar boven. Vervolgens kijk ik naar mijn waterslot, en hier zit tot mijn schrik een stuk minder water in dan voor het opendraaien van de kraan. Kortom, er is water van mijn waterslot naar binnen gezogen. Nu heb ik mijn waterslot erg goed gereinigd aan het begin van de vergisting, dus ik gok dat het water schoon is en ik geen infectie krijg. Toch is dit niet de bedoeling.
Tevens viel het mij op dat er, in tegenstelling tot mijn vorige brouwsel, een stuk meer gist aan de wanden van de conus leek te zitten (terwijl het hetzelfde recept en gist is).
Dit waren mijn bevindingen vandaag. Misschien ga ik de kraan wel vervangen door een rvs kogelkraan. 3/4'' volgens mij?

Tags: gistvat