Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Fastfermentor  (gelezen 88102 keer)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: FastFerment CCT
« Reactie #50 Gepost op: 01-12-2014 22:20 u »
Dat is inderdaad waar. Maar goed, uitgevlokte eiwitten hoeven niet in je bier.

Daarvoor tap ik al wat wort af de eerste dag na het brouwen. (Heb ik afgekeken van een commerciŽle brouwerij  :) )
Meestal is dat niet veel.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline HermanH

• Senior lid
  • Land: be
  • Dimidium facti qui coepit habet
« Reactie #51 Gepost op: 02-12-2014 02:38 u »
Daarvoor tap ik al wat wort af de eerste dag na het brouwen. (Heb ik afgekeken van een commerciŽle brouwerij  :) ) Meestal is dat niet veel.
Goede tip Jacques, ik brouw morgen (vandaag eigenlijk) een bruintje met Fermentis Safbrew Abbaye, dus ga het ook eens doen, het gekoelde wort direct vanuit de platenkoeler in de CCT en na 1 dag al eens "melken" aan de onderste aftapkraan! Super!  :brouwen:

Offline Shaka

• Senior lid
« Reactie #52 Gepost op: 02-12-2014 11:00 u »
Goede tip inderdaad, Jacques! En na 1 dag ligt al het eiwit wel onderin de conus? Kan me voorstellen dat het dan nog niet echt aan de wand vastplakt inderdaad! Ga toch deze kunststof cct's proberen denk ik :)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #53 Gepost op: 02-12-2014 20:52 u »
Goede tip inderdaad, Jacques! En na 1 dag ligt al het eiwit wel onderin de conus? Kan me voorstellen dat het dan nog niet echt aan de wand vastplakt inderdaad! Ga toch deze kunststof cct's proberen denk ik :)

Het gaat bij mij om de eiwitten ontstaan tijdens het koken. Ik gebruik tegenwoordig hopzakjes en filter het wort niet meer na het koken. De grote eiwitten en ook kleine hopdeeltjes van pellets die meegekomen zijn raak ik op deze manier kwijt.

Offline pincopallino

• Super lid
  • drink gezond
« Reactie #54 Gepost op: 03-12-2014 13:13 u »
Daarvoor tap ik al wat wort af de eerste dag na het brouwen. (Heb ik afgekeken van een commerciŽle brouwerij  :) )
Meestal is dat niet veel.

Worden de eiwitten door de gisting niet in suspensie gebracht?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #55 Gepost op: 03-12-2014 21:44 u »
Worden de eiwitten door de gisting niet in suspensie gebracht?

Het gaat om de grootste vlokken en hopdeeltjes. In volume valt het reuze mee.

Offline pincopallino

• Super lid
  • drink gezond
« Reactie #56 Gepost op: 13-12-2014 18:57 u »
Vandaag bij Brouwmarkt opgehaald, ik ben benieuwd...

Offline zeebrew

• Senior lid
  • mens sana non potest vivere in corpore sicco
« Reactie #57 Gepost op: 13-12-2014 19:07 u »
Vandaag bij Brouwmarkt opgehaald, ik ben benieuwd...

Wij ook! :)

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #58 Gepost op: 13-12-2014 22:42 u »
Voorspannen met CO2?

Bolletje vullen met (ontgast) water?

Ingo

Offline Shaka

• Senior lid
« Reactie #59 Gepost op: 14-12-2014 11:19 u »
Ik heb er ook 1 gehaald! Je kunt eventueel ook het bolletje eerst vullen met jongbier met behulp van het bottelstuk en dan erop draaien. Maar persoonlijk ga ik het eerst gewoon zonder proberen. Ik betwijfel of de luchtbel veel effect heeft.

Offline HermanH

• Senior lid
« Reactie #60 Gepost op: 14-12-2014 19:08 u »
Volgens mij hoef je na de hoofdgisting en het verwijderen van de bol (vol met gist) deze niet meer terug te plaatsen, een gewone CCT heeft ook geen "reservoir" onder de aftapkraan, dus kan je daarna gewoon gist aftappen zonder bol eronder en in een ander bekertje/potje aftappen als je de lucht uit de bol wil vermijden in uw jongbier...  :brouwen:

Offline Shaka

• Senior lid
« Reactie #61 Gepost op: 14-12-2014 22:36 u »
Ja klopt! Die oplossing had ik ook al bedacht, alleen zul je wel voorzichtig moeten zijn met het kraantje om niet teveel te verliezen. We aan het allemaal meemaken komende weken!

Offline pocket

• Junior lid
  • **
  • Land: 00
  • informatiebron mijn Hobbybrouwen.nl is
« Reactie #62 Gepost op: 18-12-2014 19:32 u »
Iemand hem al echt gebruikt? Ben zelf op zoek naar een cct en ben benieuwd naar jullie bevindingen.

Offline Shaka

• Senior lid
« Reactie #63 Gepost op: 18-12-2014 20:21 u »
Zondag of maandag gaat mijn eerst wort erin! Tevens, hier nog een goedkope oplossing voor een standaard voor de CCT:

Men neemt een kruk van de Ikea (type ODDVAR Ä 8,99) en deze zetten wij in elkaar zoals het hoort. Vervolgens decoupeerzaagt men een gat in de plank en voilŠ! Ik zal morgen, naar aanleiding van een opmerking van Bjorri, nog even testen hoe de tank zich in de houder gedraagd met betrekking tot het topgewicht. Ik verwacht dat dit wel goed zit, en anders vergroot ik het gat nog een klein beetje.

Nog een tip: Zet de decoupeerzaag onder een hoek, dan valt de tank er mooier in.

Offline pocket

• Junior lid
  • **
  • Land: 00
  • informatiebron mijn Hobbybrouwen.nl is
« Reactie #64 Gepost op: 18-12-2014 20:30 u »
Zondag of maandag gaat mijn eerst wort erin! Tevens, hier nog een goedkope oplossing voor een standaard voor de CCT:

Men neemt een kruk van de Ikea (type ODDVAR Ä8,99) en deze zetten wij in elkaar zoals het hoort. Vervolgens decoupeerzaagt men een gat in de plank en voilŠ! Ik zal morgen, naar aanleiding van een opmerking van Bjorri, nog even testen hoe de tank zich in de houder gedraagd met betrekking tot het topgewicht. Ik verwacht dat dit wel goed zit, en anders vergroot ik het gat nog een klein beetje.

Nog een tip: Zet de decoupeerzaag onder een hoek, dan valt de tank er mooier in.

Ah kijk, goede tip! Ik ben benieuwd.

Offline pincopallino

• Super lid
  • drink gezond
« Reactie #65 Gepost op: 18-12-2014 21:39 u »
Jij bent mij net voor...

http://www.imagedump.nl/

Lukt mij niet... image shack werkt bij mij niet meer...

Offline pincopallino

• Super lid
  • drink gezond
« Reactie #66 Gepost op: 18-12-2014 21:54 u »

hehe...

Offline Shaka

• Senior lid
« Reactie #67 Gepost op: 19-12-2014 11:55 u »
Haha ziet er ook goed uit! Net even twee dingen getest:

1. Hoe houdt de gevulde tank zich in de houder?

Prima. De tank houd zich goed en valt stabiel in de houder.

2. Hoe zit het met opstijgende lucht vanuit het depot bolletje wanneer je deze opent bij een gevulde tank?

Hier een video (sorry voor het verticaal filmen :-[ )

Offline HermanH

• Senior lid
« Reactie #68 Gepost op: 19-12-2014 12:02 u »
Is nog best veel lucht precies...? Eerste "ingebruikname" van het wort (bij start gisting) zal wel geen kwaad kunnen, doch bij uitgegist bier zou ik hem wel opvullen of gewoon weglaten en zo aftappen.
Dank voor het filmpje!
Herman.

Offline Shaka

• Senior lid
« Reactie #69 Gepost op: 19-12-2014 14:22 u »
Klopt. Bij start van de gisting zal het geen probleem zijn. Beetje extra beluchting kan geen kwaad :)
Ik ga de bal eenmalig legen en vervolgens er niet meer opdraaien. Als de nagisting klaar is en ik ga bottelen, dan zet ik de slangaansluiting erop, vervolgens laat ik het laatste sediment eruit en daarna zet ik de slang erop, suikermengsel erdoor en bottelen maar!

Online DenMaarten

• De Roerstok
  • Senior lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #70 Gepost op: 19-12-2014 16:01 u »

Klopt. Bij start van de gisting zal het geen probleem zijn. Beetje extra beluchting kan geen kwaad :)
Ik ga de bal eenmalig legen en vervolgens er niet meer opdraaien. Als de nagisting klaar is en ik ga bottelen, dan zet ik de slangaansluiting erop, vervolgens laat ik het laatste sediment eruit en daarna zet ik de slang erop, suikermengsel erdoor en bottelen maar!

Wil je de suiker in de CCT gaan toevoegen en dan roeren?

Ik heb er nog niet in vergist, maar was al wel aan het bedenken hoe dit het handigst zal gaan.

Ben ook erg benieuwd hoe goed de gist in zijn geheel afgelaten kan worden.

Offline Shaka

• Senior lid
« Reactie #71 Gepost op: 19-12-2014 16:12 u »
Jep, dat is precies hoe ik het ga doen. Heb een mooi afvulpijpje met een veertje erbij wat goed op de slang past. Nu al zin om te bottelen! Geen geklieder :)

Offline pincopallino

• Super lid
  • drink gezond
« Reactie #72 Gepost op: 19-12-2014 18:30 u »
Als je de " bal " vult met een giststarter dan heb je geen last van luchtbellen...

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #73 Gepost op: 19-12-2014 21:36 u »
Als je de " bal " vult met een giststarter dan heb je geen last van luchtbellen...

Leuke originele "buiten de doos" opmerking.  :)

Offline Shaka

• Senior lid
« Reactie #74 Gepost op: 20-12-2014 00:53 u »
Leuke oplossing, maar helaas brouw ik altijd met korrelgisten en ik hyrateer (tot nu toe) nooit. Maar een beetje lucht aan het begin kan geen kwaad!

Tags: gistvat