Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Fastfermentor  (gelezen 88105 keer)

Offline HermanH

• Senior lid
  • Land: be
  • Dimidium facti qui coepit habet
Re: Fastfermentor
« Reactie #300 Gepost op: 18-01-2016 21:53 u »
heb je toevallig niet een paar fotootjes ? ik ben erg benieuwd hoe het eruit ziet en hoe je die doorvoer icm bolkraan hebt gemonteerd.
Op zo'n huiddoorvoer zal je zeker een bolkraan kunnen schroeven, hieronder een foto van mijn bolkraan op mijn SSBrewTech CCt, die heeft een "apart" dompelbuisje, mijn Chinese CCT heeft een vaste dompelbuis waar ik nog een plastiek bochtje heb ingeduwd, zie foto 2.

Deze zijn wel voor Tri-clamp koppelingen, maar het is maar om beide principes van dompelbuisjes te tonen...

Hier een bolkraan met huiddoorvoer samen verkocht.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline DenMaarten

• De Roerstok
  • Senior lid
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #301 Gepost op: 19-01-2016 06:50 u »
Zo'n rvs pijpje als bij de Blichmann CCT heb ik bij mijn Chinese CCT ook. Deze wordt echter niet als zodanig door mij gebruikt. Bij het aftappen van het bier komt wat gist mee, maar die blijft bij mij achter in de bottelemmer die ik gebruik. Met andere woorden: ik bottel niet rechtstreeks vanuit de CCT.

Het is ook mijn bedoeling om vanuit een bottelemmer te gaan afvullen. Ik heb afgelopen jaar beide al geprobeerd, afvullen rechtstreeks vanuit de CCT met in de flesjes suiker toegevoegd vanuit een spuit en vanuit een bottelemmer. Dat laatste was me het beste bevallen. Met de spuit werkt wel, maar is weer extra werk. Probleem wat ik nog wel had met de bottelemmer is dat ik vanuit de onderste kraan de emmer vulde en dat alle gist die onder in de conus zat dus ook in de uiteindelijke flesjes terecht kwam.

Januzz, HermanH is me voor met de foto's :) Verschil met wat ik heb is dat ik de huiddoorvoer gebruik zoals je ziet bij het eerste linkje in zijn post. Daar past de kraan gewoon op. Het is beide 1/2 inch draad.

Dus als ik het goed begrijp gebruikt Jaques het pijpje niet en HermanH wel? Dan ga ik nog eens kijken wat ik zelf ga doen. Het pijpje zou sowieso van kunststof gaan worden in mijn geval omdat ik niets van RVS heb.

Offline HermanH

• Senior lid
  • Dimidium facti qui coepit habet
« Reactie #302 Gepost op: 19-01-2016 11:11 u »
Dus als ik het goed begrijp gebruikt Jaques het pijpje niet en HermanH wel? Dan ga ik nog eens kijken wat ik zelf ga doen. Het pijpje zou sowieso van kunststof gaan worden in mijn geval omdat ik niets van RVS heb.
Ik bottel inderdaad steeds vanuit de CCT, de laatste dagen van de koude lagering laat ik om de 2 dagen wat gist af, zodat het volume tussen gist en bottelbuisje helder bier bevat de dag van het bottelen, het buisje staat steeds naar beneden gericht, nog nooit overdreven gist op de bodem van mijn flesjes gehad, ik gebruik zelfs steeds een weinig bottelgist F-2, CBC-1 of T-58.
Het is maar wat je liever doet, alles naar een bottelemmer "hevelen" of via bottelspuit gedoseerd ieder flesje bevoorraden van suikersiroop. Bij het één heb je extra kuiswerk om de emmer schoon te maken, bij het ander moet je ieder flesje inspuiten en de spuit reinigen, maar dat gaat eigenlijk wel snel.
Deze (zelf aanzuigende) bottelspuit gebruik ik, maar dan een 5ml versie. Een bestandje dat ik mij heb gemaakt om de suikersiroop te berekenen vind je hier. De suikersiroop laat ik +/- 15 min. koken in een vuurvaste maatbeker in een snelkookpan.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #303 Gepost op: 19-01-2016 20:56 u »
Het is maar wat je liever doet, alles naar een bottelemmer "hevelen" of via bottelspuit gedoseerd ieder flesje bevoorraden van suikersiroop. Bij het één heb je extra kuiswerk om de emmer schoon te maken, bij het ander moet je ieder flesje inspuiten en de spuit reinigen, maar dat gaat eigenlijk wel snel.
Deze (zelf aanzuigende) bottelspuit gebruik ik, maar dan een 5ml versie. Een bestandje dat ik mij heb gemaakt om de suikersiroop te berekenen vind je hier. De suikersiroop laat ik ± 15 min. koken in een vuurvaste maatbeker in een snelkookpan.

Ik hevel niet echt over maar zet de kraan halverwege de conus open. De pijp met de bocht zit bij mij aan de buitenkant. Aan de pijp bevestig ik een dikke slang. Het uiteinde van de slang ligt op de bodem van de bottelemmer.
Suiker heb ik heel lang opgelost toegevoegd. Tegenwoordig gebruik ik een suikerdoseerapparaat die ontwikkeld is door mijn buurman. Zie hier.
De zoon van mijn buurman heeft met een 3-D printer een kunststof versie ontwikkeld. Het is jammer dat hij dit ontwerp niet commercieel op de markt zet want ik denk dat er best veel belangstelling voor is.
Omdat mijn buurman de kunststof versie gebruikt had hij de metalen versie over. Die heb ik van hem gekregen. Waarvoor ik hem nog steeds dankbaar ben.

Offline DenMaarten

• De Roerstok
  • Senior lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #304 Gepost op: 24-01-2016 17:20 u »
Ik "moet" wel bottelen vanuit een emmer. Mijn fastfermentor staat in de kelder en daar heb ik geen plek om te bottelen. De fermentor naar boven dragen gaat wel, alleen niet zonder te klotsen.

Offline Dirtbag

• Super lid
  • Syntax error!
« Reactie #305 Gepost op: 09-01-2018 21:20 u »
Van de week viel me op dat mijn deksel een scheur heeft, nog niet dusdanig dat hij uit elkaar valt maar wel tijd om te kijken naar een nieuw deksel.

Ik kan hem in Nederland echter niet goed vinden. VD kooy al een vraag gesteld via de contactpagina echter geen reactie gekregen. Brouwmarkt heeft zo te zien niets meer van de fastferment. Internationaal kan ik ze al wel vinden, ik was echter niet van plan 45 euro te betalen voor alleen de verzending.

Misschien eens kijken of IBC's dezelfde deksels hebben, sommige lijken er wel veel op.

db

Offline EBC

• Super lid
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #306 Gepost op: 10-01-2018 08:01 u »
Bij Brouwland kan je alle onderdelen los kopen. Neem contact met hun klantendienst.

Offline CeesM

• Vol lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #307 Gepost op: 10-01-2018 17:12 u »
Bij Brouwland kan je alle onderdelen los kopen. Neem contact met hun klantendienst.
Dat komt als het tegenzit helemaal uit de USA met de bijbehorende levertijd.
In de tussentijd kan je de scheur dichtlassen met een soldeerboutje.

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #308 Gepost op: 10-01-2018 18:41 u »
Of lijmen?

Tags: gistvat