Fastfermentor

Gestart door DenMaarten, 10-06-2014 13:08 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

tinuske

bij vitis vino is de fastferment nog 99euro

mvdhiele

Citaat van: tinuske op 30-05-2015  13:35 ubij vitis vino is de fastferment nog 99euro

Ik zie het, bedankt voor het delen. Ik wacht toch maar op de nieuwste versie, ik ga er van uit dat er wel wat verbeteringen zijn doorgevoerd in het nieuwe model.

IvoDelver

Ik heb het idee dat de nieuwe er is, bij Van der Kooy staat nu Nieuw in het plaatje en hij is 129 euro met thermometer, alleen zie ik niet echt wat er nu "nieuw" aan is  :weetniet:

mvdhiele

Citaat van: IvoDelver op 22-06-2015  12:06 uIk heb het idee dat de nieuwe er is, bij Van der Kooy staat nu Nieuw in het plaatje en hij is 129 euro met thermometer, alleen zie ik niet echt wat er nu "nieuw" aan is  :weetniet:

Toch heb ik het idee dat dat toch de oude versie is.
Zoals ik heb begrepen komt de nieuwe na de zomer.

DenMaarten

Citaat van: tinuske op 30-05-2015  12:43 uHeb de Fastferment nu 3 keer gebruikt. Bij het laatste brouwsel heb ik de bol niet meer gebruikt dit werkt veel fijner. En minder verlies van bier.

Ik had hem in eerste instantie een aantal keer gebruikt met bol. Je verliest dan twee keer ca 700 ml waarin ook de gist en de trub zit.

De laatste keer gebruikt zonder bol. Ik moet zeggen dat ik meer verlies heb. Ik zit nu in de nagisting en als ik de kraan een stukje open doe blijft er telkens weer gist / bier uitkomen. Hoe vaak laat je gist af tot alles eruit is?

Eric v B

Citaat van: DenMaarten op 23-06-2015  07:18 uIk had hem in eerste instantie een aantal keer gebruikt met bol. Je verliest dan twee keer ca 700 ml waarin ook de gist en de trub zit.

De laatste keer gebruikt zonder bol. Ik moet zeggen dat ik meer verlies heb. Ik zit nu in de nagisting en als ik de kraan een stukje open doe blijft er telkens weer gist / bier uitkomen. Hoe vaak laat je gist af tot alles eruit is?
Ik heb dezelfde ervaring. Mijn laatste brouwsel heb ik ook zonder bol vergist en tijdens vergisting gist afgetapt. Met bol inderdaad 700 ml aftappen maar zonder bol heb ik (schatting) het dubbele afgetapt.

Dirtbag

Die ervaring heb ik dus ook.

Hoofdvergisting met bol gedaan en vervolgens zonder bol.

4 keer gist afgetapt van ongeveer een halve liter. Vervolgens bij bottelen zelfs na het roeren van de suikeroplossing eerst een halve liter vol met gist geloosd en alsnog de eerste 5 flesjes een verhoogde hoeveelheid gist in de fles.

Volgende keer gaat voor de nagisting de bol er weer gewoon onder.

db

Jacques

Citaat van: DenMaarten op 23-06-2015  07:18 uIk had hem in eerste instantie een aantal keer gebruikt met bol. Je verliest dan twee keer ca 700 ml waarin ook de gist en de trub zit.

De laatste keer gebruikt zonder bol. Ik moet zeggen dat ik meer verlies heb. Ik zit nu in de nagisting en als ik de kraan een stukje open doe blijft er telkens weer gist / bier uitkomen. Hoe vaak laat je gist af tot alles eruit is?

Laat je de kraan laten lopen totdat je helder bier had? Dat is niet zo handig. Zelf tap ik dikke gist af. Zodra het bier wat harder loopt gaat de kraan weer dicht. Daarbij verlies ik geen 700 ml per keer mee. Eerder zo'n 150 tot maximaal 250 ml. Door mijn wordt zo'n 4 tot 5 keer gist afgelaten. Op het laatst komt er nog maar weinig gist mee.

Maar ik tap niet alle gist uit mijn CCT voor ik ga bottelen. Wel is de hoeveelheid gist in de CCT vrij gering. Alleen in de punt van de conus zit gist. Voor het bottelen tap ik het bier uit de kraan die bij mijn CCT halverwege de conus zit. Het is vind ik een groot gemis dat bij de Fastfermentor een dergelijke kraan niet is aangebracht. Overigens kun je een dergelijk kraan zelf aanbrengen door een beetje te knutselen.


Overigens zou ik wel een andere kraan nemen...


Nog even een professionele voorbeelden.





Overigens hebben veel professionele CCT een pijp in de tank die van de onderkant van de conus tot halverwege de conus reikt. Ook deze constructie heeft als doel helder bier te kunnen aftappen.

Dirtbag

Ik heb op het moment ook de ervaring dat ik met de Fastfermentor een hoger CO2 gehalte heb in mijn bieren. Ik vermoed dat dit komt doordat ik voor de Fastfermentor altijd redelijk laat overhevelde voor de nagisting en koude lagering en hier CO2 mee verloor.

Tevens hevelde ik ook na de nagisting en koude lagering over naar een bottelvat.

Met de Fastfermentor gebeurt alles in hetzelfde vat waarbij ik dus meer CO2 reeds in het bier heb zitten. (Koude lagering doe ik op 2 graad Celsius). Het enige moment dat ik nu nog CO2 verlies heb is het moment van toevoegen van bottelsuiker (roeren) en tijdens het bottelen zelf. Daarbij ben ik dus ook over gegaan van een PVC slang naar een iets ruimere siliconen slang.

Heeft iemand anders een soortgelijke ervaring?

De berekening voor bottelsuiker doe ik trouwens met BrouwVisie en daarbij gebruik ik de CO2 calculator met in acht nemen van de temperatuur. Tegenwoordig zorg ik er voor aan de ondekant van de CO2 schaal te zitten van een biersoort.

db

Biermagneet

Nou treft het dat ik vakantie heb en een aantal keer wil brouwen, daar dit hetzelfde soort bier betreft dacht ik in de eerste sessie de bol te gebruiken en een paar dagen te wachten tot deze vol zit en de gist hieruit weer direct in een nieuw vat wort te gooien. Moet kunnen in mijn ogen en een goed gebruik van de bol en gist.

De o ring van de deksel ben ik nog steeds niet over te spreken had best wat dikker mogen zijn of de deksel wat strakker af mogen sluiten heeft iemand deze toevallig al vervangen en zo ja waarmee?

Dirtbag

Ik heb het niet gedaan maar als optie kun je misschien een siliconen bakmat (action) versnijden naar een ring. Ik geloof alleen dat deze nog dunner is. Anders misschien een goede o-ring die dezelfde straks in het deksel past. Risico is dat je die er tussen uitdruk natuurlijk omdat 'ie rond is.

db

Petertje

Na het ombouwen van de diepvries was het tijd ook de fastferment hierin te passen.
Dit is gelukt met een "Vuurkorf zweedse fakkel 50x25cm" voor € 9 bij de Intratuin.

De pootjes moesten iets ingekort worden en de bodemplaat moest er uit. Dit viel allemaal erg mee.
Met een silicone slang heb ik het waterslot verlengt naar buiten de diepvries. Het past echt precies.

Dit is het resultaat:

Dirtbag

Ik heb geen idee of dit al bekend was, de kraan van de Fastfermentor is dus volledig te demonteren. (Voor het geval je bang bent voor restjes)
De website geeft wel aan dat je dan geen garantie meer hebt op de kraan.

Daarnet even mijn kraan uit elkaar gehaald voor de eerste keer. Misschien dat ik een lichte gistgeur rook. Echter geen zichtbare delen.

Hier dus de handleiding.



db

DenMaarten

Hoi db,
Dat wist ik niet en is lijkt me erg goed nieuws!  Alleen werkt het linkje niet, waar heb je de handleiding vandaan?

Rene Haring

Hee, bedankt! :groots: :groots: meteen uitgevoerd. Ik wilde dit al een hele tijd uitvoeren maar wist niet hoe ik de kraan uit elkaar moest halen. Had wel moeite om rode hendel eraf te halen maar met druppeltje wokolie ging het los. Reiniging met warm water en beetje zeep, daarna grondig spoelen en nu een tijdje weken in Oxi pro. Kon wel een reiniging gebruiken, lichte opgedroogde aanslag.

Dirtbag

Citaat van: DenMaarten op 06-11-2015  19:32 uHoi db,
Dat wist ik niet en is lijkt me erg goed nieuws!  Alleen werkt t linkje niet, waar heb je de handleiding vandaan?

De FAQ van de fabrikant.

http://fastbrewing.com/products/fastferment/frequently-asked-questions

db

DenMaarten


Eric v B

Citaat van: Dirtbag op 06-11-2015  19:19 uIk heb geen idee of dit al bekend was, de kraan van de Fastfermentor is dus volledig te demonteren. (Voor het geval je bang bent voor restjes)
De website geeft wel aan dat je dan geen garantie meer hebt op de kraan.

Daarnet even mijn kraan uit elkaar gehaald voor de eerste keer. Misschien dat ik een lichte gistgeur rook. Echter geen zichtbare delen.


Zo simpel kan het dus zijn. Heb ik daar een paar keer al lopen klooien met een tang, blijkt de special tool gewoon aan je kraan te zitten  :-[

Bedankt voor de manual!

Rene Haring

En er zit me toch een loze holle ruimte in 1 van de onderdelen zeg... Met oxi kwam er een koek uit. Wil dit dichtstoppen of gieten. Iemand een voedselveilig  idee hoe dit op te vullen? Ik dacht eerst aan 2 componentenlijm maar dit is niet voedselveilig denk ik.

Jacques

Citaat van: Rene Haring op 07-11-2015  09:36 uEn er zit me toch een loze holle ruimte in 1 van de onderdelen zeg... Met oxi kwam er een koek uit. Wil dit dichtstoppen of gieten. Iemand een voedselveilig  idee hoe dit op te vullen? Ik dacht eerst aan 2 componentenlijm maar dit is niet voedselveilig denk ik.

Beter is het steeds te reinigen. Speciaal voor het reinigen van bolkranen heb ik een aantal jaar geleden een klein ultrasoon apparaat aangeschaft voor een habbekrats bij Kruidvat (was een aanbieding). Dat werkt super voor reinigingsklusjes zoals deze.
Bij Conrad zijn deze apparaatje ook voordelig aan te schaffen.

Rene Haring

Ja dat kan ook. Het geheel gaat helaas niet makkelijk uit elkaar en door fastferment afgeraden om elke keer te doen. Openen van kogelkraan raden ze eigenlijk helemaal af, hadden in alle jaren nooit problemen mee zeggen ze. Misschien raden ze het af om zo de loze ruimte te verdoezelen, wie weet. Het is ook een zeer algemene kraan voor bewateringsystemen en niet specifiek voor onze hobby.

Kwam voedselveilig gekwalificeerde (keuken) siliconenkit tegen van Pattex en Bison. Nu een likje hiervan in de loze ruimte gespoten. Morgen overtollig restje eraf snijden en dan alles weer in elkaar. Tenminste geen ophoping meer van troep en vochtigheid hierdoor.

Jacques

Misschien kun je een andere kraan op de Fastfermentor zetten. Er zijn mooie driedelige rvs kranen die helemaal uit elkaar kunnen.

DenMaarten

Ondertussen heb ik de Fastfermentor ruim een jaar in gebruik en ben er erg tevreden over. Enige minpuntje bleef toch wel het ontbreken van de kraan aan de zijkant van de conus. Ze zijn al een behoorlijke tijd bezig met de optie van een losse kraan die je zelf kunt plaatsen, maar tot nu toe nergens leverbaar gezien. Daarom ben ik nog eens goed gaan zoeken en zag dat hij in het buitenland wel te bestellen is. Wat schetst mijn verbazing, het is zo'n kraantje als die bij goedkope gist emmers geleverd zit. Dus geen bol of vlinderklep.

Daarom heb ik een RVS huiddoorvoer en RVS driedelige bolkraan gekocht en deze afgelopen weekend onder in de conus gemonteerd. Aan de binnenkant een pakking gemaakt van een stukje siliconen bakblik. Daarna gevuld met water en in een keer dicht :)

Als vergelijk ben ik eens op zoek gegaan hoe de kranen bij RVS CCT's zitten en zag bij de Blichmann een RVS pijpje zitten wat je van buiten af kunt draaien zodat je kunt aftappen net boven de gistlaag.

Het pijpje komt ook in het midden van het vat uit zodat je het jongbier niet vanaf de zijkant wegzuigt. Kan iemand aangeven of het slim is om in de huiddoorvoer een kort pijpje te steken zodat je ook vanuit het midden afzuigt, of maakt dat niet uit? Waar ik bang voor zou zijn is dat je dan ook gist meeneemt van de zijkant van het vat.


Jacques

Zo'n rvs pijpje als bij de Blichmann CCT heb ik bij mijn Chinese CCT ook. Deze wordt echter niet als zodanig door mij gebruikt. Bij het aftappen van het bier komt wat gist mee, maar die blijft bij mij achter in de bottelemmer die ik gebruik. Met andere woorden: ik bottel niet rechtstreeks vanuit de CCT.

Januzz

Hoi DenMaarten,

heb je toevallig niet een paar fotootjes ? ik ben erg benieuwd hoe het eruit ziet en hoe je die doorvoer icm bolkraan hebt gemonteerd.


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.