Fastfermentor

Gestart door DenMaarten, 10-06-2014 13:08 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Kijk, dat is een mooie ontwikkeling! Waarom er standaard een kraantje in dit gistvat zit voor het nemen van monsters was mij een raadsel. Hopelijk wordt de kraan sanitair uitgevoerd.
Een koelmantel is fijn voor degenen die klein behuisd zijn. Als je de ruimte hebt is een koelkast met STC-100 overigens wel handig. Die kun je namelijk ook gebruiken als warme kamer voor de hergisting op fles of om je bier koud te zetten voor een feestje.

tinuske

Zijn inmiddels wel 20 euro duurder geworden. 119 euro nu.

bierhenkie

Citaat van: tinuske op 22-04-2015  18:38 uZijn inmiddels wel 20 euro duurder geworden. 119 euro nu.
Dat viel mij ook op. In een tijd van wereldwijd dalende prijzen...

bierfan

Als de euro blijft dalen, dan zullen we nog veel meer producten duurder zien worden.

Gadiot

Ik had even een mailtje gestuurd met de vraag wanneer ze met een optie komen om samples te nemen. Zie hieronder het antwoord:


Thank you for the email. It will be a spigot style system that allows you to sample from the side of FastFerment.

This accessory will be available later this summer as we are still testing various design configurations. Brouwland is our seller in Europe and will make it available once we finalize the design.

https://www.Brouwland.com/en/our-products/winemaking/bottles-tanks-barrels/plastic-tubs/fermentation-tanks/d/fastferment-plastic-conical-fermenter#.VUD6H19Viko

Have a great week,
Mitchell

DenMaarten


Citaat van: Gadiot op 30-04-2015  07:32 uIk had even een mailtje gestuurd met de vraag wanneer ze met een optie komen om samples te nemen. Zie hieronder het antwoord:


Thank you for the email. It will be a spigot style system that allows you to sample from the side of FastFerment.

This accessory will be available later this summer as we are still testing various design configurations. Brouwland is our seller in Europe and will make it available once we finalize the design.

https://www.Brouwland.com/en/our-products/winemaking/bottles-tanks-barrels/plastic-tubs/fermentation-tanks/d/fastferment-plastic-conical-fermenter#.VUD6H19Viko

Have a great week,
Mitchell


Ben benieuwd naar de update. Misschien kunnen we dan daaruit ook afvullen.

mvdhiele

De Fastfermentor kost nu trouwens € 89,50 bij Brouwmarkt (aanbieding).


Gadiot

Citaat van: mvdhiele op 05-05-2015  20:26 uDe Fastfermentor kost nu trouwens € 89,50 bij Brouwmarkt (aanbieding).

Waarschijnlijk omdat ze weten dat er een nieuwe aankomt...

mvdhiele

Citaat van: Shaka op 30-12-2014  22:00 uHier hebben ze het er ook over: http://www.homebrewtalk.com/f14/fastferment-conical-fermenter-478906/index33.html

Deze opstelling ziet er wel goed uit vind ik, misschien dat ik binnenkort toch de "2014" versie bestel van deze CCT, en er een kraantje op zet zoals op de foto's is te zien:




Jacques

Ik heb het al vaker geschreven maar het is beter de bol niet te gebruiken, maar de gist af te tappen en op te vangen in een bakje. Als je alle gist verzameld in de bol is het bier nog steeds lang in contact met de gist. Dit doet het idee van een CCT (vermindering effect autolyse) teniet.

bierhenkie

Volgens mij was de bedoeling ook de kraan pas op het moment van gist aftappen open te draaien, bij volle bol weer dicht te draaien en dan de bol te ledigen en te reinigen. Dus niet constant de bol er onder te laten.

Adbrouwt

Maar het oppervlak boven het bolletje is heel klein dus autolyse effecten zullen wel meevallen.

Shaka

Dat denk ik ook, adbrouwt. Zelfde principe als wat ze bij de brewbucket beweren. En bierhenkie, volgens mij is het wel de bedoeling om de kraan gelijk open te draaien, zodat de gist zich zoveel mogelijk in de bol verzamelt.

Jacques

Citaat van: bierhenkie op 26-05-2015  22:53 uVolgens mij was de bedoeling ook de kraan pas op het moment van gist aftappen open te draaien, bij volle bol weer dicht te draaien en dan de bol te ledigen en te reinigen. Dus niet constant de bol er onder te laten.

Als je een paar keer gist aflaat raak je veel bier kwijt...


Citaat van: Adbrouwt op 26-05-2015  22:55 uMaar het oppervlak boven het bolletje is heel klein dus autolyse effecten zullen wel meevallen.

Het gaat er om dat door autolyse proteases vrijkomen die eiwitten afbreken waardoor de body en de schuimhoudbaarheid minder wordt. Door diffusie zullen die enzymen in je bier terecht komen. Ook bij een kleine opening.


Overigens heb ik gisteren met een paar professionele brouwers over dit onderwerp gehad tijdens de Open Deur Dagen van Brouwland en een bierfestival voor "craft brewers" in Leuven. Alle brouwers waren unaniem van oordeel dat je de gist die zich onder in een CCT verzameld dient te verwijderen voor een beter bier. Dat komt ook overeen met mijn ervaringen.

bert braadslee

Citaat van: Jacques op 26-05-2015  23:03 uAls je een paar keer gist aflaat raak je veel bier kwijt...

Maar waarom zou dit meer zijn dan bij een CCT?
 :weetniet:

mvdhiele

Ik zou hem waarschijnlijk ook zonder het bolletje gebruiken, ik zie daar ook het nut niet zo van in.

Zijn er al gebruikers van de Fastferment die ervaring hebben met coldcrashen?

IvoDelver

Citaat van: bert braadslee op 26-05-2015  23:15 uMaar waarom zou dit meer zijn dan bij een CCT?
 :weetniet:
Daar ben ik ook heel benieuwd naar, ik ben zelf ook nog opzoek naar een CCT en weet door alle positieve kritieken het soms niet meer :nut:

Eric v B

Ik laat de bol er gedurende de gehele vergisting onder zitten. Vlak voor het bottelen haal ik de bol met gist eraf. Daarna bottel ik vanuit de FastFermentor.

mvdhiele

Citaat van: Eric v B op 27-05-2015  12:54 uIk laat de bol er gedurende de gehele vergisting onder zitten. Vlak voor het bottelen haal ik de bol met gist eraf. Daarna bottel ik vanuit de FastFermentor.

Vervang je de bol ook nog, tussen de hoofgisting en de nagisting?

loek vaneman

Ik vervang hem na de hoofdvergisting daarna blijft hij zitten tot hij uit geprutteld is.
Ik zal de volgende ronde het gist aftappen met het kraantje kijken of er verschil in mijn eindproduct zit.
Jacques hoe vaak tap jij je gist af.

Eric v B

Citaat van: mvdhiele op 27-05-2015  13:06 uVervang je de bol ook nog, tussen de hoofgisting en de nagisting?
Nee. Mijn redenatie is/was dat het contactoppervlak gist/bier zo klein is, dat dat geen kwaad kan. Maar ik heb in dit topic gelezen dat dit ter discussie wordt gesteld. De bol legen en weer plaatsen zorgt voor een luchtbel en wellicht oxidatie. Voor mij is het makkelijkste om de bol te laten zitten. Ik heb nog geen nadelige gevolgen geproefd (denk ik).

mvdhiele

Citaat van: Eric v B op 27-05-2015  18:28 uNee. Mijn redenatie is/was dat het contactoppervlak gist/bier zo klein is, dat dat geen kwaad kan. Maar ik heb in dit topic gelezen dat dit ter discussie wordt gesteld. De bol legen en weer plaatsen zorgt voor een luchtbel en wellicht oxidatie. Voor mij is het makkelijkste om de bol te laten zitten. Ik heb nog geen nadelige gevolgen geproefd (denk ik).

Ik denk dat het voor een beginnende hobbybrouwer, zoals ik gewoon even een kwestie van uitproberen is, alhoewel ik er meer voor voel de Fastferment te gebruiken zonder bol, dit doen professionele brouwerijen immers ook niet.

Na de hoofdgisting het gist opvangen in de bol of in een bakje, en na de nagisting het overige gist aftappen.
Na het aftappen direct vanuit de Fastferment afvullen d.m.v. een siliconenslang en een afvulpijpje.

Ik twijfel toch nog heel erg tussen de Fastferment en de RVS CCT van SS Brewing Technologies (7 Gallon), maar als beginnende brouwer vind ik dat wat hoog gegrepen. Ik kan denk ik het beste "ervaring opdoen" met de Fastferment, en als deze bevalt altijd nog doorsparen voor een RVS CCT.

Ik wil eigenlijk het liefst een goede, betaalbare CCT, daarom kwam ik op deze uit, en volg ik het topic met veel interesse.

Ik hevel nu één keer over na de hoofgisting in een ander vat voor de nagisting, en vanuit het tweede vat hevel ik over naar een brouwemmer, waaruit ik mijn flessen afvul.

Mij lijkt het makkelijk om alle handelingen zoveel mogelijk vanuit één gistvat te kunnen doen.

Jacques

Citaat van: bert braadslee op 26-05-2015  23:15 uMaar waarom zou dit meer zijn dan bij een CCT?
 :weetniet:

Als je een paar keer gist aflaat, zoals gebruikelijk in professionele brouwerijen, en steeds de bol onder de FastFerment gebruikt voor het opvangen van de gist is de bol niet steeds volledig gevuld met gist. Naast gist zit er ook (veel) bier in de bol. Door de inhoud van de bol te verwijderen raak je veel bier kwijt. De bol is in verhouding tot de CCT redelijk groot.

Het verlies kun je beperken door de bol niet te gebruiken. Gewoon de kraan openzetten en weer snel sluiten zodra er bier meekomt. Werkt prima. Je verliest er ook bier mee maar dat is relatief beperkt. Door regelmatig gist af te laten is er minder afgewerkte gist dat in contact is met het bier.

tinuske

Heb de Fastferment nu 3 keer gebruikt. Bij het laatste brouwsel heb ik de bol niet meer gebruikt dit werkt veel fijner. En minder verlies van bier.

mvdhiele

Lijkt mij ook de meest voor de hand liggende manier, die bol is leuk, maar op 20 á 25 liter bier heb je over het algemeen niet zo heel veel gistslurrie. Ik wacht het nieuste model maar even af, bij Brouwmarkt is de "oude" versie inmiddels uitverkocht.
Bij van der Kooij zie ik ze nog wel op de website staan, maar dan kosten ze € 119,00.

De nieuwe versie komt in de zomer heb ik begrepen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.