Fastfermentor

Gestart door DenMaarten, 10-06-2014 13:08 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Eric v B

Ik had alleen dit gezien:

De FastFerment™ is een alles-in-een conisch gistingsvat.
Zowel primaire als secundaire vergisting in één vat, geen overheveling nodig.
Plaats besparend en gemakkelijk schoon te maken.
Nuttige inhoud: 20-25 liter.

Volume: 30 l
Afmetingen: 44,45 x 91,44 cm (b x h)
Gewicht: 1,36 kg
Mogelijkheid om gist te collecteren voor hergebruik
Geen bezinksel of besmetting door zuurstof
Wandbeugels en 1,2 m pvc-slang inbegrepen
Garandeerd consistente brouwsels
Geïntegreerde thermometer

37 cm past inderdaad wel in een/mijn koelkast.

Toch eens overwegen....

Eric v B

In het filmpje is een mooi koppelsysteem te zien. In de nieuwe versie is dit vervangen door een schroefsysteem omdat de koppelingen niet bleken te voldoen:

CiteerHey Everyone!

Thanks for all the comments always! Please keep them coming so we can improve the best we can.

Sorry to hear about that banged up one - unfortunately they all don't arrive prefect but if you email or call we are pretty good at getting everything sorted out quickly.

We switched from the quick connect to the union valve because after doing a lot of research into the cam lock fitting release system we decided the Union release system would be better for a number of reasons.

1. Previous VVessel customers said that the cam lock fittings and seals wear out over time. The Union design will hold up better with less seals and working parts to wear out.

2. The cam lock system adds about 2" of height to the system. One of the biggest requests we have is to make it as compact as possible so the Union was the obvious choice.

3. The Union system requires additional space left under the unit to un attach it. Meaning it adds 2" in total height plus another 1.5" of access room need to un attached it. So a total of 3.5" extra height is needed.

4. The cost of the cam locks and all the components needed to make the cam locks work would increase the cost much more than any benefit.

5. The time difference of the camlock system compared to the union system might be 5 seconds so we didn't that that was big deal.

Also the teak tape should be used on the threads on the bottom of the conical and top of collection ball. Teak tape is not needed for the union fittings when they go on and off. Everything that has teak tape applied should only be taken apart completely and cleaned every 6 months.

Looking sweet on the home made stand! How many are interested in a large stand?

The shipping on them will be super expensive. And unless there is demand for thousands the tooling costs will be too high to set it up. We are all ears on making them if there is demand for enough of them

Please keep the comments coming and we will try and keep an eye on the thread!

Best - Cheers!

Casey & The FastRack Team


bierhenkie

Waar ik me over verbaas is de goedkope pvc kraan die er op zit. Het kan bij vergistingstemperaturen geen kwaad, maar het lijkt mij op den duur niet degelijk.

RobinB

Het vat lijkt uit 1 stuk te bestaan, dan begrijp ik niet hoe deze discrepantie kan:
Citaat van: HermanH op 19-10-2014  19:54 uDeze afmetingen staan op de Brouwland-site:

Afmetingen en gewicht verpakking:
Gewicht    4.1 kg
Lengte    37 cm
Hoogte    74 cm
Breedte    37 cm
Citaat van: wouter89 op 19-10-2014  20:14 uStaat op de beschrijving

Volume: 30 l
Afmetingen: 44,45 x 91,44 cm (b x h)
Gewicht: 1,36 kg

???
Een niet demonteerbaar deel kan je toch niet kleiner verpakken dan de eigen diameter/breedte?

Eric v B

Ik vermoed dat de diameter van de tank 37 cm is en dat die ± 8 cm de "oortjes" zijn waarmee hij in de bracket hangt. Da's op zich gunstig want die 45 cm past wel in de breedte en die 37 past weer goed in de diepte.  ;D

RobinB

Dat zou inderdaad wel eens kunnen!
Volgens Pythagoras is in de diagonaal van de verpakking ca. 52 cm beschikbaar inderdaad. :)

Jacques

Citaat van: Superbeun op 19-10-2014  17:31 uIk vind het gist opvangballetje onderaan een leuk idee.
In het promotiefilmpje hebben ze het over het meerdere keren aflaten van de gist.
Dit moet ook wel want het is de bedoeling vanuit de onderste kraan te bottelen als het klaar is.
Ik kan me voorstellen dat dit de eerste keer prima gaat, maar als je hem er weer leeg onderzet en de kraan opendraait krijg je een bel zuurstof door je jongbier heen  :(
Hoe zou je dit moeten doen?
Voorspannen met CO2?

Een paar grote bellen lucht is niet zo'n probleem. Kleine belletjes zorgen voor meer oxidatie. Als er nog vergisting zal de zuurstof verdrongen worden door het koolzuurgas en op die manier de CCT verlaten.

Erik Z

Is dat aftappen ook nodig bij korrelgist? Ik kan mij voorstellen dat met je eigen opgekweekte gist meer moet aftappen.

MM

Citaat van: Erik Z op 10-11-2014  17:30 uIs dat aftappen ook nodig bij korrelgist? Ik kan mij voorstellen dat met je eigen opgekweekte gist meer moet aftappen.

Het is zowel nodig voor korrel als opgekweekte gist. Het gaat erom dat je bier niet te lang in contact staat met dode gistcellen.

ErwinH

Die fastfermentor ziet er netjes uit, goed bedacht van die gasten. Ik hoop dat ze hem nog een maatje groter gaan leveren.

Jacques

Citaat van: Erik Z op 10-11-2014  17:30 uIs dat aftappen ook nodig bij korrelgist? Ik kan mij voorstellen dat met je eigen opgekweekte gist meer moet aftappen.

Als gedroogde gist water heeft opgenomen is feitelijk geen verschil meer tussen korrelgist en opgekweekte gist.

Erik Z

Ik heb altijd gebrouwen in emmers en dus nooit gist afgetapt. Nooit iets van gemerkt. Maar ik had nooit gelezen over CCT's of het aftappen van gist. Ik ken ook niemand die zelf brouwt, dus ben zeer benieuwd naar het verschil.

RobinB

Citaat van: Jacques op 10-11-2014  21:34 uAls gedroogde gist water heeft opgenomen is feitelijk geen verschil meer tussen korrelgist en opgekweekte gist.
Er is nog wel duidelijk verschil waarneembaar met (elektronen-)microscopie.
Pas vanaf de eerstvolgende generatie is er geen zichtbaar verschil meer.

Zie ook:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,2321.msg111907.html#msg111907

Biermagneet

Iemand de bestelling al geplaatst ben eigenlijk wel benieuwd hoe deze zich in praktijk gedraagt/werkt.

RobinB

Als ik eens een weekend vrij kan maken wil ik een keertje naar Brouwland om ze te bekijken. :)
Tot die tijd hou ik dit topic met interesse in de gaten. ;)

Adbrouwt

Citaat van: Jacques op 16-11-2014  17:00 uHier hebben wij geen Nederlands woord voor, net zo min als voor bijvoorbeeld computer.
Oneliner z.nw. trefzin, pakzin

Shaka

De tank is inmiddels te koop via Brouwland en Van der Kooy! Heeft iemand hem al? Twijfel erg tussen de RVS budget 50 liter tank of twee van deze.

wilfred3871

Citaat van: Shaka op 27-11-2014  20:11 uDe tank is inmiddels te koop via Brouwland en Van der Kooy! Heeft iemand hem al? Twijfel erg tussen de RVS budget 50 liter tank of twee van deze.

De kunststof tank ken ik niet maar de budget RVS wel. Althans ik had zelf ook wel interesse maar vond het uiteindelijk niks. Qua afwerking had ik zo mijn twijfels. De lasnaden waren wel mooi afgewerkt maar de afwerking bij de kraantjes vond ik slecht. Deze waren erin geperst en op een dusdanige wijze dat het lastig schoonmaken is. Teveel kans op infecties wat mij betreft. Heb ondertussen de Poolse kunststof gekocht waar al een topic over bestaat.

BRAAF bier

Ik vind dit een erg interessant ding. Zeker door de optie voor een thermometer, STC sensor er in en klaar is kees!

DenMaarten

Vandaag een bezoekje gebracht aan Brouwmarkt. Ze hadden hem net binnen. Mijn bevindingen zal ik hier over een tijdje posten [emoji6]

Shaka

Het schijnt dat het opvangbolletje kan zorgen voor zuurstof in het bier, doordat de lucht die in het bolletje zit weg moet bij het aftappen van gist in het bolletje. Dit zal dus via je bier als een soort luchtbel door je bier omhoog stijgen. Echter lijkt mij dat je ook het bolletje niet kan gebruiken, een gewone CCT heeft ook geen opvangbolletje. Dus gewoon opvangen in een bakje  :)

HermanH

Eigenlijk heb je dat opvang-"systeem" niet echt nodig, wel zou ik -als ik van die gasten was- een bottelkraantje voorzien met "racking arm", da's in mijn ogen méér nodig dan die opvangbol....  Blijft wel een zeer goedkoop alternatief voor de "echte" CCT.  :brouwen:

Shaka

Ik kom er net achter dat het de bedoeling is om het bolletje eronder te hangen en dan open te doen. Tijdens het vergisten gaat dus alle gist al gelijk in het potje zitten. Als je gist wil ''aftappen'' doe je dus het kraantje DICHT en haal je het bakje eronder weg. Vervolgens leeg je het bakje (of verwisseld met een nieuw bakje) en hang je 'm er weer onder en dan draai je gelijk de kraan weer open. Dit resulteert wellicht wel in dat er geen gist op de schuine vlakken net boven het kraantje blijft liggen.
Als je gaat aftappen met een bakje eronder, dan heeft het depot in dagen tijd zich opgestapeld onderin de conus. De kans is dan groot dat er een dun laagje gist blijft plakken aan de wand onderin de conus. Bij het bottelen vanuit het vat zal er dan dus meer depot meekomen.

Jacques

Dat dunne laagje gist kun je proberen naar beneden te laten glijden als je aantal keren met een rubberen hamer tegen de conus aan te tikken. Verder heb je een klein beetje gist nodig voor de hergisting.

Shaka

Dat is inderdaad waar. Maar goed, uitgevlokte eiwitten hoeven niet in je bier.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.