Fastfermentor

Gestart door DenMaarten, 10-06-2014 13:08 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

DenMaarten

Dit is een samengevoegd topic.



Afgelopen weekend heb ik bij de open deur dagen van Brouwland een nieuw vat gezien: de fastfermentor (van de makers van de fastrack). Het is een conisch gistvat in de vorm van een waterdruppel welke je in een bijgeleverde houder kunt ophangen.

Wat me vooral aansprak was de prijs: ca 85 euro (27 liter). Probleem, hij is nu nog niet leverbaar maar zou wel in het assortiment komen.

RobinB

Cool, klinkt een beetje als een V-vessel!
Mooi formaat, goede prijs, alleen nog even kijken hoe hij eruit ziet en aanvoelt.
:duimop:

DenMaarten


Citaat van: RobinB op 10-06-2014  14:37 uCool, klinkt een beetje als een V-vessel!
Mooi formaat, goede prijs, alleen nog even kijken hoe hij eruit ziet en aanvoelt.
:duimop:

Het is de opvolger van de v-vessel. Maar nu goedkoper en met een 1 inch (ipv 3/4) kraan eronder :)

henkie

http://www.thefastrack.ca/main/fastferment

Je kunt hem mooi tegen de achterwand van je koelkast schroeven.

PP

Tijdens een recent bezoek Brouwland tijdens de open deur dagen met een vertegenwoordiger gesproken.
Een demo-model was aanwezig.
Het vat is gemaakt van HDPE.
Eerste indruk: solide materiaal, grote opening voor schoonmaakactiviteit.
Volgens opgave zou het vat (27 liter) max ca. 90 Euro moeten gaan kosten.

Groet, Paul

A.r.j.a.n.

Citaat van: PP op 10-06-2014  22:46 uTijdens een recent bezoek Brouwland tijdens de open deur dagen met een vertegenwoordiger gesproken.
Een demo-model was aanwezig.
Het vat is gemaakt van HDPE.
Eerste indruk: solide materiaal, grote opening voor schoonmaakactiviteit.
Volgens opgave zou het vat (27 liter) max ca. 90 Euro moeten gaan kosten.

Groet, Paul

Toevallig ook enig idee wanneer deze Fastfermentor in Nederland leverbaar wordt?
Volgens bovengenoemde site vanaf augustus, maar ik vraag me af of dit wellicht alleen in Amerika is.

hobbybob

Vind het nogal een "prijsje" voor een 27 liter vaatje deed er liever 50 euro bij en kocht een poolse CCT

Albertus

Ik mis het kraantje halverwege de conus voor monstername en bottelen.

Bert

Dirtbag

Citaat van: Albertus op 11-06-2014  11:40 uIk mis het kraantje halverwege de conus voor monstername en bottelen.

Bert

Ik neem aan dat daar die bal voor is. ik vind dat eigenlijk wel slim bedacht. :) Bolletje er onder schroeven, klep open, bol verwijderen legen en er weer onder, dit een aantal keer herhalen en eventueel de volgende dag weer voor nieuw bezinksel.

Monster aftappen is dan wel iets lastiger inderdaad als je geen gist wilt aftappen. Eventueel met de refracto iets uit het bolletje halen of toch van boven.
Of anders zelf nog een extra kraantje toevoegen.

mvg

db


RobinB

Citaat van: hobbybob op 11-06-2014  09:51 uVindt het nogal een "prijsje" voor een 27 liter vaatje deed er liever 50 euro bij en kocht een poolse CCT
Dat kan uiteraard afhankelijk van je behoefte. Voor mij is de Poolse CCT te groot, zowel qua afmetingen als inhoud.
Deze prijs vind ik zeer acceptabel. :)

Jacques

Citaat van: Albertus op 11-06-2014  11:40 uIk mis het kraantje halverwege de conus voor monstername en bottelen.

Door de grotere opening aan de bovenkant in plaats van het model dat bij Brouwland te zien was afgelopen weekend moet het volgens mij niet te moeilijk zijn om zelf een kraantje aan te brengen.

Alle gist opvangen in de onderhangende bol zal niet lukken zeg ik op basis van mijn jarenlange ervaring met een rvs CCT.

pgeenen

In eerste instantie lijkt dit een mooi gistvat maar ik denk dat de gist voor een groot gedeelte neerslaat op het conisch gedeelte boven de bol.
Ook al is dit oppervlak glad.
90 euro is wat veel om dit gistvat "even" uit te proberen.
Iemand al ervaring hiermee?

Gr.
Peter.

DenMaarten

Ik heb nog geen ervaring maar heb wel contact gehad met Brouwland. Ze gaan er eerst een testen (na augustus) en wanneer ze tevreden zijn komt hij in het assortiment.  Kan nog even duren dus.

Maar het neerslaan op het conische gedeelte, is dat met een RVS vat niet dan?

Jacques

Citaat van: pgeenen op 04-07-2014  11:34 uIn eerste instantie lijkt dit een mooi gistvat maar ik denk dat de gist voor een groot gedeelte neerslaat op het conisch gedeelte boven de bol.
Ook al is dit oppervlak glad.
90 euro is wat veel om dit gistvat "even" uit te proberen.
Iemand al ervaring hiermee?

Hoe schuiner de conus des te beter dat de gist in de punt gaat zitten. De fastfermentor heeft een hele schuine conus, dat lijkt wel goed te zitten.

Bij mijn nieuwe Chinese rvs CCT is de conus spitser dan bij mijn oude Italiaanse rvs CCT. En dat heeft veel gevolgen voor het verzamelen van de gist. Het is nu oppassen dat niet te veel gist verwijderd wordt. Voor een goede nagisting is immers contact met gist noodzakelijk. Maar dat hoeft niet met alle gist die in de tank zit na de hoofdgisting. Een overmaat aan gist kan smaakafwijkingen geven. Vandaar dat aftappen zin heeft.

Superbeun

Ik zag dat deze CCT binnenkort door Brouwland te leveren is, van de makers van FastRack.
Je kunt hem al bestellen, levering 17 november.

Zo op het oog een leuke budget CCT met een gistvanger onderaan.

http://www.Brouwland.com/nl/onze-producten/pre-order/d/fastferment-kunststof-conisch-gistingsvat#.VEN0fGthiSM

FastRack: https://www.thefastrack.ca/

Filmpje:




JanEric

Hier loopt al een draadje van:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,26097.msg399731.html#msg399731

Ziet er overigens leuk uit, en betaalbaar.

RobinB

Ha, eindelijk!
Mooi CCT-tje, mooie prijs!

:duimop:

wouter89

Mooi ding en niet te duur

Superbeun

Ik vind het gist opvangballetje onderaan een leuk idee.
In het promotiefilmpje hebben ze het over het meerdere keren aflaten van de gist.
Dit moet ook wel want het is de bedoeling vanuit de onderste kraan te bottelen als het klaar is.
Ik kan me voorstellen dat dit de eerste keer prima gaat, maar als je hem er weer leeg onderzet en de kraan opendraait krijg je een bel zuurstof door je jongbier heen  :(
Hoe zou je dit moeten doen?
Voorspannen met CO2?

wouter89

Moet eigenlijks ook nog een aftapkraantje op ook voor monster te nemen, en dan zou je het bolletje ook weer kunnen vullen met wort en dan er weer onderhangen?

Hay

Inderdaad leuk ding

Eric v B

Inderdaad leuk maar volgens mij past ie net niet in een standaard koelkast.   :(

HermanH

Citaat van: Eric v B op 19-10-2014  19:26 uInderdaad leuk maar volgens mij past ie net niet in een standaard koelkast.   :(
Deze afmetingen staan op de Brouwland-site:

Afmetingen en gewicht verpakking:
Gewicht    4.1 kg
Lengte    37 cm
Hoogte    74 cm
Breedte    37 cm

Sander van Dijk

Citaat van: HermanH op 19-10-2014  19:54 uDeze afmetingen staan op de Brouwland-site:

Afmetingen en gewicht verpakking:
Gewicht 4.1 kg
Lengte 37 cm
Hoogte 74 cm
Breedte 37 cm

Dat is de verpakking inderdaad. De hoogte is ca 91 cm. Dit staat op de site van Brouwland. Op de site van Fastferment las ik, dat dit de hoogte incl. waterslot is.

wouter89

Staat op de beschrijving

Volume: 30 l
Afmetingen: 44,45 x 91,44 cm (b x h)
Gewicht: 1,36 kg

Hoogte zal alles er wel op zitten denk ik

Eric v B

Ik had alleen dit gezien:

De FastFerment™ is een alles-in-een conisch gistingsvat.
Zowel primaire als secundaire vergisting in één vat, geen overheveling nodig.
Plaats besparend en gemakkelijk schoon te maken.
Nuttige inhoud: 20-25 liter.

Volume: 30 l
Afmetingen: 44,45 x 91,44 cm (b x h)
Gewicht: 1,36 kg
Mogelijkheid om gist te collecteren voor hergebruik
Geen bezinksel of besmetting door zuurstof
Wandbeugels en 1,2 m pvc-slang inbegrepen
Garandeerd consistente brouwsels
Geïntegreerde thermometer

37 cm past inderdaad wel in een/mijn koelkast.

Toch eens overwegen....

Eric v B

In het filmpje is een mooi koppelsysteem te zien. In de nieuwe versie is dit vervangen door een schroefsysteem omdat de koppelingen niet bleken te voldoen:

CiteerHey Everyone!

Thanks for all the comments always! Please keep them coming so we can improve the best we can.

Sorry to hear about that banged up one - unfortunately they all don't arrive prefect but if you email or call we are pretty good at getting everything sorted out quickly.

We switched from the quick connect to the union valve because after doing a lot of research into the cam lock fitting release system we decided the Union release system would be better for a number of reasons.

1. Previous VVessel customers said that the cam lock fittings and seals wear out over time. The Union design will hold up better with less seals and working parts to wear out.

2. The cam lock system adds about 2" of height to the system. One of the biggest requests we have is to make it as compact as possible so the Union was the obvious choice.

3. The Union system requires additional space left under the unit to un attach it. Meaning it adds 2" in total height plus another 1.5" of access room need to un attached it. So a total of 3.5" extra height is needed.

4. The cost of the cam locks and all the components needed to make the cam locks work would increase the cost much more than any benefit.

5. The time difference of the camlock system compared to the union system might be 5 seconds so we didn't that that was big deal.

Also the teak tape should be used on the threads on the bottom of the conical and top of collection ball. Teak tape is not needed for the union fittings when they go on and off. Everything that has teak tape applied should only be taken apart completely and cleaned every 6 months.

Looking sweet on the home made stand! How many are interested in a large stand?

The shipping on them will be super expensive. And unless there is demand for thousands the tooling costs will be too high to set it up. We are all ears on making them if there is demand for enough of them

Please keep the comments coming and we will try and keep an eye on the thread!

Best - Cheers!

Casey & The FastRack Team


bierhenkie

Waar ik me over verbaas is de goedkope pvc kraan die er op zit. Het kan bij vergistingstemperaturen geen kwaad, maar het lijkt mij op den duur niet degelijk.

RobinB

Het vat lijkt uit 1 stuk te bestaan, dan begrijp ik niet hoe deze discrepantie kan:
Citaat van: HermanH op 19-10-2014  19:54 uDeze afmetingen staan op de Brouwland-site:

Afmetingen en gewicht verpakking:
Gewicht    4.1 kg
Lengte    37 cm
Hoogte    74 cm
Breedte    37 cm
Citaat van: wouter89 op 19-10-2014  20:14 uStaat op de beschrijving

Volume: 30 l
Afmetingen: 44,45 x 91,44 cm (b x h)
Gewicht: 1,36 kg

???
Een niet demonteerbaar deel kan je toch niet kleiner verpakken dan de eigen diameter/breedte?

Eric v B

Ik vermoed dat de diameter van de tank 37 cm is en dat die ± 8 cm de "oortjes" zijn waarmee hij in de bracket hangt. Da's op zich gunstig want die 45 cm past wel in de breedte en die 37 past weer goed in de diepte.  ;D

RobinB

Dat zou inderdaad wel eens kunnen!
Volgens Pythagoras is in de diagonaal van de verpakking ca. 52 cm beschikbaar inderdaad. :)

Jacques

Citaat van: Superbeun op 19-10-2014  17:31 uIk vind het gist opvangballetje onderaan een leuk idee.
In het promotiefilmpje hebben ze het over het meerdere keren aflaten van de gist.
Dit moet ook wel want het is de bedoeling vanuit de onderste kraan te bottelen als het klaar is.
Ik kan me voorstellen dat dit de eerste keer prima gaat, maar als je hem er weer leeg onderzet en de kraan opendraait krijg je een bel zuurstof door je jongbier heen  :(
Hoe zou je dit moeten doen?
Voorspannen met CO2?

Een paar grote bellen lucht is niet zo'n probleem. Kleine belletjes zorgen voor meer oxidatie. Als er nog vergisting zal de zuurstof verdrongen worden door het koolzuurgas en op die manier de CCT verlaten.

Erik Z

Is dat aftappen ook nodig bij korrelgist? Ik kan mij voorstellen dat met je eigen opgekweekte gist meer moet aftappen.

MM

Citaat van: Erik Z op 10-11-2014  17:30 uIs dat aftappen ook nodig bij korrelgist? Ik kan mij voorstellen dat met je eigen opgekweekte gist meer moet aftappen.

Het is zowel nodig voor korrel als opgekweekte gist. Het gaat erom dat je bier niet te lang in contact staat met dode gistcellen.

ErwinH

Die fastfermentor ziet er netjes uit, goed bedacht van die gasten. Ik hoop dat ze hem nog een maatje groter gaan leveren.

Jacques

Citaat van: Erik Z op 10-11-2014  17:30 uIs dat aftappen ook nodig bij korrelgist? Ik kan mij voorstellen dat met je eigen opgekweekte gist meer moet aftappen.

Als gedroogde gist water heeft opgenomen is feitelijk geen verschil meer tussen korrelgist en opgekweekte gist.

Erik Z

Ik heb altijd gebrouwen in emmers en dus nooit gist afgetapt. Nooit iets van gemerkt. Maar ik had nooit gelezen over CCT's of het aftappen van gist. Ik ken ook niemand die zelf brouwt, dus ben zeer benieuwd naar het verschil.

RobinB

Citaat van: Jacques op 10-11-2014  21:34 uAls gedroogde gist water heeft opgenomen is feitelijk geen verschil meer tussen korrelgist en opgekweekte gist.
Er is nog wel duidelijk verschil waarneembaar met (elektronen-)microscopie.
Pas vanaf de eerstvolgende generatie is er geen zichtbaar verschil meer.

Zie ook:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,2321.msg111907.html#msg111907

Biermagneet

Iemand de bestelling al geplaatst ben eigenlijk wel benieuwd hoe deze zich in praktijk gedraagt/werkt.

RobinB

Als ik eens een weekend vrij kan maken wil ik een keertje naar Brouwland om ze te bekijken. :)
Tot die tijd hou ik dit topic met interesse in de gaten. ;)

Adbrouwt

Citaat van: Jacques op 16-11-2014  17:00 uHier hebben wij geen Nederlands woord voor, net zo min als voor bijvoorbeeld computer.
Oneliner z.nw. trefzin, pakzin

Shaka

De tank is inmiddels te koop via Brouwland en Van der Kooy! Heeft iemand hem al? Twijfel erg tussen de RVS budget 50 liter tank of twee van deze.

wilfred3871

Citaat van: Shaka op 27-11-2014  20:11 uDe tank is inmiddels te koop via Brouwland en Van der Kooy! Heeft iemand hem al? Twijfel erg tussen de RVS budget 50 liter tank of twee van deze.

De kunststof tank ken ik niet maar de budget RVS wel. Althans ik had zelf ook wel interesse maar vond het uiteindelijk niks. Qua afwerking had ik zo mijn twijfels. De lasnaden waren wel mooi afgewerkt maar de afwerking bij de kraantjes vond ik slecht. Deze waren erin geperst en op een dusdanige wijze dat het lastig schoonmaken is. Teveel kans op infecties wat mij betreft. Heb ondertussen de Poolse kunststof gekocht waar al een topic over bestaat.

BRAAF bier

Ik vind dit een erg interessant ding. Zeker door de optie voor een thermometer, STC sensor er in en klaar is kees!

DenMaarten

Vandaag een bezoekje gebracht aan Brouwmarkt. Ze hadden hem net binnen. Mijn bevindingen zal ik hier over een tijdje posten [emoji6]

Shaka

Het schijnt dat het opvangbolletje kan zorgen voor zuurstof in het bier, doordat de lucht die in het bolletje zit weg moet bij het aftappen van gist in het bolletje. Dit zal dus via je bier als een soort luchtbel door je bier omhoog stijgen. Echter lijkt mij dat je ook het bolletje niet kan gebruiken, een gewone CCT heeft ook geen opvangbolletje. Dus gewoon opvangen in een bakje  :)

HermanH

Eigenlijk heb je dat opvang-"systeem" niet echt nodig, wel zou ik -als ik van die gasten was- een bottelkraantje voorzien met "racking arm", da's in mijn ogen méér nodig dan die opvangbol....  Blijft wel een zeer goedkoop alternatief voor de "echte" CCT.  :brouwen:

Shaka

Ik kom er net achter dat het de bedoeling is om het bolletje eronder te hangen en dan open te doen. Tijdens het vergisten gaat dus alle gist al gelijk in het potje zitten. Als je gist wil ''aftappen'' doe je dus het kraantje DICHT en haal je het bakje eronder weg. Vervolgens leeg je het bakje (of verwisseld met een nieuw bakje) en hang je 'm er weer onder en dan draai je gelijk de kraan weer open. Dit resulteert wellicht wel in dat er geen gist op de schuine vlakken net boven het kraantje blijft liggen.
Als je gaat aftappen met een bakje eronder, dan heeft het depot in dagen tijd zich opgestapeld onderin de conus. De kans is dan groot dat er een dun laagje gist blijft plakken aan de wand onderin de conus. Bij het bottelen vanuit het vat zal er dan dus meer depot meekomen.

Jacques

Dat dunne laagje gist kun je proberen naar beneden te laten glijden als je aantal keren met een rubberen hamer tegen de conus aan te tikken. Verder heb je een klein beetje gist nodig voor de hergisting.

Shaka

Dat is inderdaad waar. Maar goed, uitgevlokte eiwitten hoeven niet in je bier.

Jacques

Citaat van: Shaka op 01-12-2014  21:23 uDat is inderdaad waar. Maar goed, uitgevlokte eiwitten hoeven niet in je bier.

Daarvoor tap ik al wat wort af de eerste dag na het brouwen. (Heb ik afgekeken van een commerciële brouwerij  :) )
Meestal is dat niet veel.

HermanH

Citaat van: Jacques op 01-12-2014  22:20 uDaarvoor tap ik al wat wort af de eerste dag na het brouwen. (Heb ik afgekeken van een commerciële brouwerij  :) ) Meestal is dat niet veel.
Goede tip Jacques, ik brouw morgen (vandaag eigenlijk) een bruintje met Fermentis Safbrew Abbaye, dus ga het ook eens doen, het gekoelde wort direct vanuit de platenkoeler in de CCT en na 1 dag al eens "melken" aan de onderste aftapkraan! Super!  :brouwen:

Shaka

Goede tip inderdaad, Jacques! En na 1 dag ligt al het eiwit wel onderin de conus? Kan me voorstellen dat het dan nog niet echt aan de wand vastplakt inderdaad! Ga toch deze kunststof cct's proberen denk ik :)

Jacques

Citaat van: Shaka op 02-12-2014  11:00 uGoede tip inderdaad, Jacques! En na 1 dag ligt al het eiwit wel onderin de conus? Kan me voorstellen dat het dan nog niet echt aan de wand vastplakt inderdaad! Ga toch deze kunststof cct's proberen denk ik :)

Het gaat bij mij om de eiwitten ontstaan tijdens het koken. Ik gebruik tegenwoordig hopzakjes en filter het wort niet meer na het koken. De grote eiwitten en ook kleine hopdeeltjes van pellets die meegekomen zijn raak ik op deze manier kwijt.

pincopallino

Citaat van: Jacques op 01-12-2014  22:20 uDaarvoor tap ik al wat wort af de eerste dag na het brouwen. (Heb ik afgekeken van een commerciële brouwerij  :) )
Meestal is dat niet veel.

Worden de eiwitten door de gisting niet in suspensie gebracht?

Jacques

Citaat van: pincopallino op 03-12-2014  13:13 uWorden de eiwitten door de gisting niet in suspensie gebracht?

Het gaat om de grootste vlokken en hopdeeltjes. In volume valt het reuze mee.

pincopallino

Vandaag bij Brouwmarkt opgehaald, ik ben benieuwd...

zeebrew

Citaat van: pincopallino op 13-12-2014  18:57 uVandaag bij Brouwmarkt opgehaald, ik ben benieuwd...

Wij ook! :)

seed7

Citaat van: Superbeun op 19-10-2014  17:31 uVoorspannen met CO2?

Bolletje vullen met (ontgast) water?

Ingo

Shaka

Ik heb er ook 1 gehaald! Je kunt eventueel ook het bolletje eerst vullen met jongbier met behulp van het bottelstuk en dan erop draaien. Maar persoonlijk ga ik het eerst gewoon zonder proberen. Ik betwijfel of de luchtbel veel effect heeft.

HermanH

Volgens mij hoef je na de hoofdgisting en het verwijderen van de bol (vol met gist) deze niet meer terug te plaatsen, een gewone CCT heeft ook geen "reservoir" onder de aftapkraan, dus kan je daarna gewoon gist aftappen zonder bol eronder en in een ander bekertje/potje aftappen als je de lucht uit de bol wil vermijden in uw jongbier...  :brouwen:

Shaka

Ja klopt! Die oplossing had ik ook al bedacht, alleen zul je wel voorzichtig moeten zijn met het kraantje om niet teveel te verliezen. We aan het allemaal meemaken komende weken!

pocket

Iemand hem al echt gebruikt? Ben zelf op zoek naar een cct en ben benieuwd naar jullie bevindingen.

Shaka

Zondag of maandag gaat mijn eerst wort erin! Tevens, hier nog een goedkope oplossing voor een standaard voor de CCT:

Men neemt een kruk van de Ikea (type ODDVAR € 8,99) en deze zetten wij in elkaar zoals het hoort. Vervolgens decoupeerzaagt men een gat in de plank en voilá! Ik zal morgen, naar aanleiding van een opmerking van Bjorri, nog even testen hoe de tank zich in de houder gedraagd met betrekking tot het topgewicht. Ik verwacht dat dit wel goed zit, en anders vergroot ik het gat nog een klein beetje.

Nog een tip: Zet de decoupeerzaag onder een hoek, dan valt de tank er mooier in.

pocket

Citaat van: Shaka op 18-12-2014  20:21 uZondag of maandag gaat mijn eerst wort erin! Tevens, hier nog een goedkope oplossing voor een standaard voor de CCT:

Men neemt een kruk van de Ikea (type ODDVAR €8,99) en deze zetten wij in elkaar zoals het hoort. Vervolgens decoupeerzaagt men een gat in de plank en voilá! Ik zal morgen, naar aanleiding van een opmerking van Bjorri, nog even testen hoe de tank zich in de houder gedraagd met betrekking tot het topgewicht. Ik verwacht dat dit wel goed zit, en anders vergroot ik het gat nog een klein beetje.

Nog een tip: Zet de decoupeerzaag onder een hoek, dan valt de tank er mooier in.

Ah kijk, goede tip! Ik ben benieuwd.

pincopallino

Jij bent mij net voor...

http://www.imagedump.nl/

Lukt mij niet... image shack werkt bij mij niet meer...

pincopallino


Shaka

Haha ziet er ook goed uit! Net even twee dingen getest:

1. Hoe houdt de gevulde tank zich in de houder?

Prima. De tank houd zich goed en valt stabiel in de houder.

2. Hoe zit het met opstijgende lucht vanuit het depot bolletje wanneer je deze opent bij een gevulde tank?

Hier een video (sorry voor het verticaal filmen :-[ )



HermanH

Is nog best veel lucht precies...? Eerste "ingebruikname" van het wort (bij start gisting) zal wel geen kwaad kunnen, doch bij uitgegist bier zou ik hem wel opvullen of gewoon weglaten en zo aftappen.
Dank voor het filmpje!
Herman.

Shaka

Klopt. Bij start van de gisting zal het geen probleem zijn. Beetje extra beluchting kan geen kwaad :)
Ik ga de bal eenmalig legen en vervolgens er niet meer opdraaien. Als de nagisting klaar is en ik ga bottelen, dan zet ik de slangaansluiting erop, vervolgens laat ik het laatste sediment eruit en daarna zet ik de slang erop, suikermengsel erdoor en bottelen maar!

DenMaarten


Citaat van: Shaka op 19-12-2014  14:22 uKlopt. Bij start van de gisting zal het geen probleem zijn. Beetje extra beluchting kan geen kwaad :)
Ik ga de bal eenmalig legen en vervolgens er niet meer opdraaien. Als de nagisting klaar is en ik ga bottelen, dan zet ik de slangaansluiting erop, vervolgens laat ik het laatste sediment eruit en daarna zet ik de slang erop, suikermengsel erdoor en bottelen maar!

Wil je de suiker in de CCT gaan toevoegen en dan roeren?

Ik heb er nog niet in vergist, maar was al wel aan het bedenken hoe dit het handigst zal gaan.

Ben ook erg benieuwd hoe goed de gist in zijn geheel afgelaten kan worden.

Shaka

Jep, dat is precies hoe ik het ga doen. Heb een mooi afvulpijpje met een veertje erbij wat goed op de slang past. Nu al zin om te bottelen! Geen geklieder :)

pincopallino

Als je de " bal " vult met een giststarter dan heb je geen last van luchtbellen...

Jacques

Citaat van: pincopallino op 19-12-2014  18:30 uAls je de " bal " vult met een giststarter dan heb je geen last van luchtbellen...

Leuke originele "buiten de doos" opmerking.  :)

Shaka

Citaat van: pincopallino op 19-12-2014  18:30 uAls je de " bal " vult met een giststarter dan heb je geen last van luchtbellen...
Leuke oplossing, maar helaas brouw ik altijd met korrelgisten en ik hyrateer (tot nu toe) nooit. Maar een beetje lucht aan het begin kan geen kwaad!

DenMaarten

Citaat van: Shaka op 20-12-2014  00:53 uLeuke oplossing, maar helaas brouw ik altijd met korrelgisten en ik hyrateer (tot nu toe) nooit. Maar een beetje lucht aan het begin kan geen kwaad!

Als je de afgekoelde wort overhevelt naar de CCT met de bal eronder en de kraan open, is er toch helemaal geen probleem met lucht?

Daarna de bal met gist na de hoofdgisting niet meer terugplaatsen en eventueel meerdere keren aftappen zoals bij alle anderen CCT's

zeebrew

Citaat van: DenMaarten op 20-12-2014  07:26 uAls je de afgekoelde wort overhevelt naar de CCT met de bal eronder en de kraan open, is er toch helemaal geen probleem met lucht?

Daarna de bal met gist na de hoofdgisting niet meer terugplaatsen en eventueel meerdere keren aftappen zoals bij alle anderen CCT's
Of die hele bal er niet aan doen?

Rene Haring

Prachtige discussie die ik met interesse volg. Vooral de Ikea kruk is leuk gevonden zeg! Hier is een forum toch echt een uitkomst voor om oplossingen aan te dragen.  Voor wat betreft de luchtbel, ik denk dat de kans of invloed van oxidatie of opname van O2 klein is.  De film laat grote bellen zien die direct opstijgen en in de CO2 laag terechtkomen. CO2 is een zwaarder gas dan O2, dus de O2 zal ook boven de CO2 uitstijgen en direct van jong bier oppervlakte verdwijnen. Mits men niet gaat schudden natuurlijk... Ook heeft het totaalvolume van de bol maar 21% O2 bij 20 °C en normale luchtdruk. De rest is N2. Verder zal O2 uitwisseling alleen maar aan oppervlakte van elke bel plaatsvinden die snel opstijgt met korte contacttijd in het bier. Grote bellen dus beter als fijne kleine belletjes zoals Jacques al aangeeft. Misschien kan iemand het volume van de bol uitrekenen en hiermee totaal volume aan O2 berekenen en hiermee verhouding bepalen ten opzichte van bierbatch volume in CCT . Ik denk tussen de 10 en 20 liter?  Ik denk dat hiermee een boel te relativeren is. Maar, misschien heb ik het verkeerd. Ben benieuwd naar de resultaten met deze CTT. Spreekt mij ten zeerste aan namelijk.

Shaka

Hoi Rene,

Goeie heldere reactie. Ik moet zeggen dat ik ook al had nagedacht over het percentage O2 dat in buitenlucht zit. Dat speelt inderdaad een rol. Alsnog denk ik dat het bij het begin helaas niet erg is, misschien zelfs voordelen heeft (beetje beluchting).
Het bolletje is trouwens 700 ml.

Citaat van: DenMaarten op 20-12-2014  07:26 uAls je de afgekoelde wort overhevelt naar de CCT met de bal eronder en de kraan open, is er toch helemaal geen probleem met lucht?

Daarna de bal met gist na de hoofdgisting niet meer terugplaatsen en eventueel meerdere keren aftappen zoals bij alle anderen CCT's
Dan past de bal niet in de houder en is hij te hoog om met wort te vullen.
Ik denk inderdaad dat ik na de hoofdgisting er balletje eraf haal en vervolgens de slangentuit erop zet om gecontroleerd te kunnen aftappen.

jank

Ik ben vandaag bij Brouwmark geweest ik wou hem eerst zien voor dat ik hem  koop. Ik vind het een mooi en goedkope CCT. Ik heb hem meegenomen.

Shaka

Zondag voor het eerst de FastFerment afgevuld! Was tevens ook de eerste keer brouwen met mijn nieuwe installatie, fantastisch! Wel even wennen natuurlijk. Ik had van te voren de tank en onderdelen gereinigd met oxi pro. Vervolgens heb ik de tank snel nagespoeld en het wort erin laten lopen. Toen heb ik de bol eronder gedraaid en het ventiel geopend en kreeg de schrik van mijn leven, lekkage... Dus ventiel weer dicht, bol eronder weg en alles nakijken. Bleek dat het rubberen ringetje er niet op zat. Gelukkig vond ik 'm snel, dus ontsmet en de boel weer in elkaar gedraaid. Alles werkt nu  helemaal top en het ziet er allemaal goed uit tot nu toe. Bier staat lekker te gisten!

Ik heb de sensor van mijn STC-1000 in de thermometer-insert van de tank gestopt. Dit werkt goed.


luc b

Shaka, hoeveel liter heb je er in gevuld?

Shaka

Citaat van: luc b op 23-12-2014  19:00 uShaka, hoeveel liter heb je er in gevuld?
Iets meer dan 20. Gebruik 11,5 gram WB-06 op 22,5 graden. Meer dan genoeg kopruimte.

Sander van Dijk

Weet iemand wat de hoogte van de Fastferment is zonder de gist-opvang-bal? De hoogte zonder waterslot is iets van 81 cm las ik, dus misschien past de Fastferment zonder bal wel in mijn koelkast.

Eric v B

Citaat van: Shaka op 18-12-2014  20:21 uZondag of maandag gaat mijn eerst wort erin! Tevens, hier nog een goedkope oplossing voor een standaard voor de CCT:

Men neemt een kruk van de Ikea (type ODDVAR € 8,99) en deze zetten wij in elkaar zoals het hoort. Vervolgens decoupeerzaagt men een gat in de plank en voilá! Ik zal morgen, naar aanleiding van een opmerking van Bjorri, nog even testen hoe de tank zich in de houder gedraagd met betrekking tot het topgewicht. Ik verwacht dat dit wel goed zit, en anders vergroot ik het gat nog een klein beetje.

Nog een tip: Zet de decoupeerzaag onder een hoek, dan valt de tank er mooier in.
Wat is de diameter van het gat in het krukje? Waarschijnlijk dat ik het idee ga kopiëren.

Shaka

Citaat van: Sander van Dijk op 23-12-2014  20:21 uWeet iemand wat de hoogte van de Fastferment is zonder de gist-opvang-bal? De hoogte zonder waterslot is iets van 81 cm las ik, dus misschien past de Fastferment zonder bal wel in mijn koelkast.
Hier alle specs: https://www.thefastrack.ca/main/fastferment
Ik zou voor het aftappen van gist zonder het opvangbolletje wel het opzetstuk met de slangtuit gebruiken. Anders is de opening erg groot en onvoorspelbaar.
Edit: Ik zie dat de maten zonder opvangbol er niet bijstaan, zal het morgen even opmeten.
Citaat van: Eric v B op 23-12-2014  20:53 uWat is de diameter van het gat in het krukje? Waarschijnlijk dat ik het idee ga kopiëren.
Ik weet niet precies wat het diameter is. Zal het morgen even opmeten!

Sander van Dijk

Citaat van: Shaka op 23-12-2014  21:10 uHier alle specs: https://www.thefastrack.ca/main/fastferment
Edit: Ik zie dat de maten zonder opvangbol er niet bijstaan, zal het morgen even opmeten.

Alvast bedankt! Ik had zelf ook al even op die site gekeken, maar die maat stond er inderdaad niet op.

Ik denk dat het met een blow-off wel zou moeten passen, maar ik weet het graag zeker.

Shaka

Een 9/13 slang kreeg ik er niet doorheen volgens mij. Een kleiner diameter zou beter zijn. Je kunt natuurlijk mooi op de blow-off je waterslot aansluiten.

Shaka

Ik heb vrijdag 26 december, na 5 dagen gisten, het bolletje eraf gehaald en vervangen door het tuitje. In het bolletje zat een laagje van ongeveer 1 á 2 cm aan gistdepot. De rest was troebel jongbier. Daarvan heb ik het SG maar gemeten, keurig van 1052 naar 1013 (zoals verwacht).
Ik heb drooghop toegevoegd in een rijstbol, daar zat een kettinkje aan met een haakje. Deze heb ik onderaan het waterslot bevestigd, werkt perfect!
Mijn weizen gist maar een weekje na, dus 4 januari bottelen :)

Sander van Dijk

Citaat van: Shaka op 23-12-2014  21:10 uEdit: Ik zie dat de maten zonder opvangbol er niet bijstaan, zal het morgen even opmeten.Ik weet niet precies wat het diameter is. Zal het morgen even opmeten!


Shaka,


Zou je de hoogte van de Fastferment zonder opvangbol en zonder waterslot nog een keertje willen meten als je tijd hebt? Dus het gaat om de hoogte als je de de Fastferment zou gebruiken zonder gistbol.


Alvast bedankt.

Eric v B

68 cm. Zonder bol en zonder waterslot.

Sander van Dijk

Citaat van: Eric v B op 29-12-2014  14:51 u68 cm. Zonder bol en zonder waterslot.
Bedankt! Dan past ie in mijn koelkast.

Eric v B

Gisteren "ff" (170 km enkele reis) bij Brouwmarkt geweest en een FastFerment CCT gekocht (en uiteraard is er meer aan mijn vingers blijven kleven). Daarna naar de Ikea in Amersfoort om een Oddvar tafeltje te halen maar helaas... geen voorraad meer.

Vandaag zelf maar iets geknutseld:




Jacques

Ziet er goed uit Eric. Zelf zou ik de bol weglaten. Naar mijn idee heb je daarmee alleen maar extra verlies. Gewoon niet zo veel gist aftappen als er per keer meekomt en daarna snel de kraan sluiten. Hoe sanitair de kraan is weet ik niet, maar ik denk dat ik hem zou vervangen door een rvs vlinderklepkraan (kost waarschijnlijk meer dan het vat...).

Eric v B

Dank je. Eerst ga ik proberen hoe het werkt op de manier zoals het bedoeld is. Ik ga er voor dat geld vanuit dat het werkt zoals het verkocht wordt maar ik houd je tips in gedachte.

Shaka

Citaat van: Jacques op 30-12-2014  21:19 uZiet er goed uit Eric. Zelf zou ik de bol weglaten. Naar mijn idee heb je daarmee alleen maar extra verlies. Gewoon niet zo veel gist aftappen als er per keer meekomt en daarna snel de kraan sluiten. Hoe sanitair de kraan is weet ik niet, maar ik denk dat ik hem zou vervangen door een rvs vlinderklepkraan (kost waarschijnlijk meer dan het vat...).
Ik heb nu de slangtuit eronder ipv het bolletje. Het bolletje kost inderdaad bier, bij mij zat er een sedimentlaagje van ongeveer 2 centimeter in het bolletje. De rest kon ik wel gebruiken om sg te meten en te proeven. Nu dus de slangtuit erop geschroeft tijdens het nagisten en vandaag gist afgetapt en opgevangen in een bakje, dat ging perfect! Ik wilde weer even SG meten en daarom tapte in nog wat bier af, natuurlijk was dit heel erg troebel bier van onderin het vat. Niet ideaal om SG in te meten en om te proeven. Een tapje aan de zijkant was dus geen overbodige luxe geweest.
Ik zit erover na te denken om de thermometer insert te vervangen met een kraan, maar goed de thermometer insert is ook wel errug handig!
Een vlinderklepkraan lijkt me echt nergens voor nodig, deze kraan werkt prima. Overdrijven is ook een vak  8)


Hier hebben ze het er ook over: http://www.homebrewtalk.com/f14/fastferment-conical-fermenter-478906/index33.html

DenMaarten

Enkele dagen geleden mijn FastFermentor in gebruik genomen. Met de bol eronder en de kraan open gevuld, als de hoofdgisting voorbij is zal ik de bal leegmaken en weer terugplaatsen. De inhoud is 700 ml dus in totaal 1,4 liter verlies. Dat verlies neem ik voor lief: ik ga er vanuit dat de eerste 700 ml meer gist en bezinksel is, de tweede 700 ml is dan voornamelijk jongbier waarvan vast wel een glaasje te proeven is :)

De fermentor was trouwens wel te groot voor in mijn koelkast. Ik heb boven in de koelkast een gleuf gemaakt zodat hij wel past  :biersmile:

Wat ik me nog wel afvraag is hoe ik de kogelkraan moet gaan reinigen. Hij is van kunststof en zo te zien niet demontabel. Iemand al tips?

Jacques

Citaat van: Shaka op 30-12-2014  22:00 uEen vlinderklepkraan lijkt me echt nergens voor nodig, deze kraan werkt prima. Overdrijven is ook een vak  8)

Ik ga er van uit dat de kraan die meegeleverd wordt een kogelkraan is. Bij een dergelijke kraan zitten holten waar bier achter kan blijven. Hierin kunnen zich ongewenste micro-organismen zich ontwikkelen. Daarom moet je een kogelkraan altijd reinigen door deze halfopen te zetten. En het beste is deze steeds van het vat te draaien om hem in een bad met oxi te leggen.
De onderstaande kogelkraan is heel groot. Ik plaats deze tekening omdat je de holle ruimte onder bol goed kunt zien.


Het voordeel van een vlinderklepkraan is dat deze sanitair is. Dat wil zeggen dat deze zo ontworpen is dat je geen holle ruimten hebt.



Je hebt ook driedelinge rvs kogelkranen die je helemaal uit elkaar kunt halen voor het reinigen. Die zijn niet zo duur. Bijvoorbeeld bij het rvspaleis.





Bij mijn oude CCT zat een kogelkraan die je niet elkaar kon halen. Deze reinigde ik met een ultrasoonapparaat die ik voor minder dan € 20 had gekocht bij het Kruidvat. Dat werkte perfect. Er kwamen altijd nog gist- en eiwitrestanten uit de kraan als je die halfopen zette en een beetje oxi in het deed. De kraan paste niet helemaal in het bakje, maar door hem een keertje om te draaien lukte het wel allemaal.
Als je er een eentje wilt aanschaffen, Conrad heeft een goedkoop ultrasoonapparaat. https://www.conrad.nl/nl/ultrasoonreiniger-electris-093399.html Handig ook voor andere schoonmaakklusjes in huis zoals juwelen, uurwerken, brillen, kunstgebitten, klein zilverwerk en ook Cd's en Dvd's. Bij thuis wordt hij nog steeds gebruikt.

Shaka

Het is inderdaad een kogelkraan. Ik de kraan gewoon een tijd in de oxi zetten en wat openen en dichten tussendoor. Heb verder nog nergens gelezen over problemen met de kraan. Zo'n driedelige rvs kraan eronder is natuurlijk wel erg fancy! Maar goed, geef op het moment liever niet onnodig geld uit!
Dat apparaatje is een algemene goede tip!

Shaka

Er is nog een topic over de FastFerment CCT welke een stuk actiever is!
Zie hier: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,27021.msg423202.html#new

Jacques

Citaat van: Shaka op 31-12-2014  14:47 uEr is nog een topic over de FastFerment CCT welke een stuk actiever is!
Zie hier: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,27021.msg423202.html#new

Door mij zijn zojuist de topics samengevoegd. Iedereen kan zo alles vinden in één topic.

Eric v B

Hierbij een aantal gratis tips voor (aanstaande) eigenaren van een Fastfermentor.

Vandaag heb ik mijn Fastfermentor getest op luchtdichtheid en waterdichtheid. Dat laatste zit wel goed.De luchtdichtheid liet te wensen over. In de gebruiksaanwijzing staat dat je de schroefdeksel een tiental keren open en dicht moet schroeven om de schroefdraad gangbaar te krijgen. Dit was in mijn geval verre van voldoende om de deksel lekvrij te krijgen.
Ik heb op luchtdichtheid getest door de bol te verwijderen en door de open kraan in het vat te blazen. Met een vinger heb ik het gat van het waterslot dicht gehouden. Je hoort dan lucht ontsnappen tussen de deksel en de schroefdraad.

Volgende heb ik gedaan om de schroefdraad van de deksel voldoende gangbaar en de afdichting luchtdicht te krijgen:
  • Met een driehoekvijltje de braampjes uit de schroefdraad gevijld.
  • Met een stanleymes voorzichtig de oneffenheden van de bovenkant van het vat gesneden/geschraapt. Deze moet vlak zijn anders dicht deze niet goed af.
  • Drupje olijfolie op de schroefdraad en een tiental keren de deksel open en weer zover mogelijk dicht geschroefd.
  • Tussen door testen op luchtdichtheid zoals hierboven beschreven.

Shaka

Ik ga vanavond bottelen vanuit het vat. Heb de tank nooit op luchtdichtheid getest, maar had al zo'n vermoeden. Vergisting is verder volgens mij prima verlopen.

pincopallino

Geen enkel probleem ondervonden. Gevuld met een quadrupel a.s maandag gaat de bol er van af en verder...

Shaka

Net gebotteld vanuit de CCT. Suiker gemengd met water toegevoegd en geroerd. Ik merkte dat ik van de aangegeven 19,5/20 liter op de tank slechts 72 (en een half) flesjes van 25 cl kon vullen. Dat betekent dat er dus 18(,2) liter in zat. Ik zal binnenkort maataanduiding op de tank nog even nameten.. Wel vervelend dat ik dan teveel bottelsuiker heb toegevoegd, gelukkig valt dit nog wel binnen de normen volgens BrouwHulp!

Het jongbier was trouwens al erg smakelijk :)

Herman

Hoe zeker weet je dat je 25 cl in de flesjes hebt gedaan. Stel dat het 26 cl is, dan zit je al op 18.7 en bij 27 cl op 19,4 liter. Bovendien neemt de gist ook wat cl's voor zijn rekening.

Bart J

Ik vertrouwde de afdichting van de deksel ook niet, toen ik het vat ondersteboven op tafel zette, zag ik dat het vat niet vlak was, het scheelde wel 2 mm. Ik heb van siliconen kit een dikkere afdichtingsring gemaakt, en deze samen met de witte ring in de deksel gedaan. ik heb geen drukproef gedaan, maar gister in gebruik genomen. het ziet er na een dag wel goed uit.
Ik ben niet echt blij met de geleverde kwaliteit van het vat, ik had toch wat netter verwacht.

Neetje

Citaat van: Bart J op 03-01-2015  11:27 uhet vat ondersteboven op tafel ....het vat niet vlak was, het scheelde wel 2 mm.

Is nogal veel.
Misschien beter wat verminderen door b.v. schuren op een glasplaat en krassen dichten met brander.

DenMaarten


Citaat van: Shaka op 02-01-2015  23:28 uNet gebotteld vanuit de CCT. Suiker gemengd met water toegevoegd en geroerd. Ik merkte dat ik van de aangegeven 19,5/20 liter op de tank slechts 72 (en een half) flesjes van 25 cl kon vullen. Dat betekent dat er dus 18(,2) liter in zat. Ik zal binnenkort maataanduiding op de tank nog even nameten.. Wel vervelend dat ik dan teveel bottelsuiker heb toegevoegd, gelukkig valt dit nog wel binnen de normen volgens BrouwHulp!

Het jongbier was trouwens al erg smakelijk :)

Heb je toevallig nog de maataanduiding nagemeten? Mogelijk dat de bal bij het volume op de CCT bijgeteld wordt?

Ik moet overigens zeggen dat ik de kwaliteit prima vindt, het is kunststof en geen RVS [emoji6]

Na de schroefdop een aantal keer helemaal vast en los te hebben gedraaid was hij meteen vloeistof en lucht dicht. Moet zeggen dat ik hem niet op zijn kop op een vlak onderwerp bekeken had. Zal ik zeker doen als hij even niet in gebruik is.

Shaka

Nog geen tijd voor gehad. Zal dit binnenkort even doen. Ik heb ook geen problemen ondervonden met de schroefdop. Misschien dat met wat schroefdraadtape het probleem ook verholpen is.

Sander van Dijk

Citaat van: DenMaarten op 06-01-2015  07:10 uHeb je toevallig nog de maataanduiding nagemeten? Mogelijk dat de bal bij het volume op de CCT bijgeteld wordt?

Volgens de site van Fastrack is het volume exclusief de gistbal  zie link (vraag 7)
 
Citeer7. Is the fluid volume on the side calculated with or without the valve open to the collection ball?
  It is calculated with everything CLOSED

Sander van Dijk

Zou je zelf nog een extra gat kunnen maken en daarin iets van een kraantje te maken, zodat je makkelijk een monster kan nemen?

pincopallino

I.p.v de thermometer zet ik een kraantje in. De T sensor zet ik in een van de twee ophanging gaten.

Shaka

Goeie, Pincopallino! Zoiets zat ik ook aan te denken. Weet je zo welke fittingmaten dat zijn van de T sensor en de ophanginggaten?

Bart J

De ophanggaten zijn niet van metrische draad, Ik kreeg er ook geen andere bout in.

Shaka

Oke. Dat geeft ook niet, hoeft in principe niks in. T sensor dan, 1/2 ''?

pincopallino

Een week geleden gebotteld. Voor brouwers die max. 25 Lit. per batch brouwen en een low budget hebben is deze fermentor de ideale oplossing. Het spaart veel tijd en moeite. Over de smaak kan ik voorlopig niet beoordelen.

DenMaarten

Morgen ga ik bottelen uit de FastFermentor. Bedoeling is dat ik na het dichtzetten van de kraan de suiker toevoeg en meng. Daarna de fles in :)

Wat me opvalt is dat de gist erg goed bezonken is en er niets op de schuine conus is achtergebleven (Belle Saison gist).

Eric v B

Ik heb de fastfermentor af laten lopen in een bottelemmer want ik had gekoudhopt. Volgende keer zonder koudhop en dan wil ik ook bottelen vanuit de fastfermentor. Ik weet alleen nog niet hoe ik de bottelsuiker toe ga voegen dus ik ben benieuwd naar je ervaringen.

Shaka

Ik heb al een tijd terug gebotteld vanuit de fastferment. Ik heb ook gekoudhopt, maar ik heb de hop in een rijstbol gedaan. Daaraan zit een kettinkje met een haakje, dit haakje heb ik door de onderkant van het waterslot gedaan. Vervolgens deksel + rijstbol eraf, suikermengsel erbij en bottelen maar. Blijft inderdaad niks in de conus achter. Ik heb trouwens na de hoofdgisting de opvangbol eronderweg gelaten, het slangtuitstuk erop gezet en nog 2 keer via het slangtuitstuk slurrie afgetapt. Mijn eerste bier met de fastferment is echt f*cking goed geworden.

Eric v B

Shaka, bedankt voor de tips!

DenMaarten

Citaat van: Shaka op 23-01-2015  20:37 uIk heb al een tijd terug gebotteld vanuit de fastferment. Ik heb ook gekoudhopt, maar ik heb de hop in een rijstbol gedaan. Daaraan zit een kettinkje met een haakje, dit haakje heb ik door de onderkant van het waterslot gedaan. Vervolgens deksel + rijstbol eraf, suikermengsel erbij en bottelen maar. Blijft inderdaad niks in de conus achter. Ik heb trouwens na de hoofdgisting de opvangbol eronderweg gelaten, het slangtuitstuk erop gezet en nog 2 keer via het slangtuitstuk slurrie afgetapt. Mijn eerste bier met de fastferment is echt f*cking goed geworden.

Handige tip van het haakje aan de onderkant van het waterslot. Ik zag net pas dat er mogelijkheid is om er iets aan vast te zetten.

Ondertussen net klaar met het bottelen vanuit mijn CCT. Ik heb dus kraan dicht gezet en de bal verwijderd. Vervolgens met Star San de onderkant kan de kraan ingespoten en de schoongemaakte slangtuit geplaatst. Vervolgens het afgekoelde suiker / water mengsel toegevoegd en even goed, zonder zuurstof inslag doorgeroerd.
 
Na ongeveer 10 minuten ben ik gaan bottelen: bottelhulpje aan het eind van een siliconen slang. Ging als een trein  :biersmile:

Tijdens het schoonmaken eens goed naar de binnenkant gekeken. Daar zat op de conus een beetje aanslag, maar geen echt bezinksel (had ik ook al gecheckt voor het suikermengsel door te roeren).

Enige puntje van "zorg" is de doorvoer voor de thermometer en de kogelkraan. De doorvoer is niet van RVS maar van een koper kleurig materiaal. Ik neem aan dat ze bij het ontwerp hier wel rekening mee gehouden hebben en dat het bier proof is. Een doorvoer van RVS kopen neemt deze zorg natuurlijk wel weg.
De kogelkraan heeft aan de binnenkant inderdaad een soort van hole ruimte. Dat heb ik kunnen zien door de kraan onder water enkele keren open en dicht te doen. Door als laatste de kraan in de open stand boven water te halen en de kraan vervolgens op half open te zetten liep er een kleine hoeveelheid water weg uit de opening waar je dus niet bij kunt. Goed spoelen onder stromend warm water zorgt denk ik wel voor voldoende reiniging. Zeker als voor gebruik als laatste stap de kraan half open ondergedompeld wordt in de Star San.


Shaka

Klopt. Tijdens reinigen even de kraan aan de kraan draaien (dicht, half open en open). Spoel jij na inspuiten met Star San ook weer na of is dat niet per se nodig indien je een klein beetje bier uit laat?

Off topic: Hoe lang kan ik Star San ongeveer in een plantenspuit bewaren zonder dat het de desinfecterende/reinigende werking verliest?

DenMaarten

Das helemaal handig! De aansluiting is dus gewoon metrisch?

Na het inspuiten met Star San wacht ik een minuut, en dan zonder spoelen de bol er weer onder of zo laten staan.

De oplossing was bij mij na ca drie weken wazig geworden en ik heb hem vervangen. Ik dacht dat hij onder een bepaalde pH helder en bruikbaar bleef. Ik zal de volgende keer eens de pH meten!

Sander van Dijk


Citaat van: Shaka op 24-01-2015  12:35 uOff topic: Hoe lang kan ik Star San ongeveer in een plantenspuit bewaren zonder dat het de desinfecterende/reinigende werking verliest?

Als je Star San met gedestilleerd of gedemineraliseerd water aanmaakt kun je het heel lang bewaren. Ik heb het zo ongeveer 4 maanden bewaard en toen was het op.


DenMaarten

Laat ik nou net bij de supermarkt staan toen ik dit las, ged water: check [emoji4]

Biermagneet

Ook ik volg deze met interesse, na ook wat filmpjes etz er op nageslagen te hebben...
Ik zag dat er iemand was die het SG van het wort gewoon een paar puntjes hoger aanhoudt en na de hoofdvergisting de bol met gist weghaalt en deze vult met "schoon" water en terugplaatst voor de na vergisting om de luchtbel te verminderen en dan op het gewenste SG uit te komen.

Is dat ook geen mooi moment op bv kruiden en hop in de bol te gooien?

 :proost:

Jacques

Ik zou de bol laten voor dat het is. Hebben jullie ooit een bol gezien onder een CCT bij een commerciële brouwerij?  :)
Door de bol weg te laten kun je meerdere keren kleine hoeveelheden gist verwijderen.

Eric v B

Citaat van: Jacques op 26-01-2015  22:05 uIk zou de bol laten voor dat het is. Hebben jullie ooit een bol gezien onder een CCT bij een commerciële brouwerij?  :)
Misschien hebben ze dat nog nooit geprobeerd.  ;)

Shaka

Voordeel van de bol is wel dat alles zich netjes in het bolletje verzamelt en niks aan de wanden van de conus blijft plakken. Met bottelen neem je dat dus in ieder geval niet mee.

Jacques

Citaat van: Shaka op 27-01-2015  19:37 uVoordeel van de bol is wel dat alles zich netjes in het bolletje verzamelt en niks aan de wanden van de conus blijft plakken. Met bottelen neem je dat dus in ieder geval niet mee.

Ook met een bol blijft er een gedeelte van de gist aan de wand van de conus plakken. Door de bol niet te gebruiken kunnen meerdere keren een klein beetje gist aftappen. Door de bol heb je een redelijk groot verlies. Als je voor lief wilt nemen is er natuurlijk niets aan de hand.

Shaka

Citaat van: Jacques op 27-01-2015  21:33 uOok met een bol blijft er een gedeelte van de gist aan de wand van de conus plakken. Door de bol niet te gebruiken kunnen meerdere keren een klein beetje gist aftappen. Door de bol heb je een redelijk groot verlies. Als je voor lief wilt nemen is er natuurlijk niets aan de hand.
Ik denk van niet, gezien de schoonheid van mijn wanden na het bottelen. Ik heb natuurlijk wel geroerd, maar erg rustig. Het volume van de bol is 700 ml, dus als je volgens de instructie handelt ben je 1,4 liter armer na de vergisting.
Ik heb de bol tijdens de hoofdgisting eronder gehad en bij het nagisten de slangtuit erop gezet en nog 2/3 keer wat gistslurrie afgetapt. Dit ga ik de volgende keer denk ik ook zo doen. De dikkere koek van de hoofdgisting zit dan mooi onderin de bol en niet onderin de conus. Je kan ook mooi wat bier gebruiken om je sg mee te meten en wat te proeven. Het lijkt me trouwens dat het SG meten niet geheel nauwkeurig zal zijn ivm samenstelling van het mengsel wat onderin de bal zit (veel gist, gevlokte eiwitten etc.). Wat denk jij hiervan, Jacques?

Jacques

Citaat van: Shaka op 27-01-2015  21:55 uIk denk van niet, gezien de schoonheid van mijn wanden na het bottelen.
...
Het lijkt me trouwens dat het SG meten niet geheel nauwkeurig zal zijn ivm samenstelling van het mengsel wat onderin de bal zit (veel gist, gevlokte eiwitten etc.). Wat denk jij hiervan, Jacques?

In de jaren dat ik een CCT heb is er altijd wel wat gist aan de wanden blijven plakken. Ligt ook aan de gebruikte gist.
De Fastfermentor heeft een vrij steile conus. Dat is wel een voordeel omdat daardoor de gist beter naar beneden zakt. Het zou kunnen dat je daardoor minder gist aan de wand plakt maar ik ben toch bang dat de wanden niet altijd helemaal schoon zullen zijn.

Voor het nemen van monsters mist de Fastfermentor een aftapkraantje halverwege de conus. Die zou je zelf kunnen aanbrengen. En anders kun je als je een refractometer gebruikt het jongbier even filteren met een koffiefilter of de methode die Hans Halberstadt aanbeveelt met een injectiespuit waar je met een satéprikker wat watten in het spuitmondje gestoken hebt.

Biermagneet

Iemand al opgevallen dat in het filmpje op de site van fastferment  https://www.thefastrack.ca/main/fastferment
en dan 1 minuut 6 ze de het ding op de kop hebben gezet voor in de woonkamer?

Rickske

Dat is terwijl ze de beugel aan de muur schroeven... Alleen als hij op het deksel staat valt hij niet om zonder beugel of statief.

DenMaarten

Haha maar met een kleuren lamp erin is het wel een leuke "mood lamp". [emoji6]

Dirtbag

Ik heb hem inmiddels ook in gebruik. Een grote lelijke koelkast opgescharreld en een MDF plaat met een gat er in om hem in de koelkast te houden. Ik heb hem gekocht om mijn brouwcapaciteit te vergroten en "lui" te kunnen zijn mbt overhevelen.

Ik heb er nu 26 liter blonde in zitten met Westmalle gist. Ik heb hem al koud gezet (2 graad celcius) echter de bol niet verwijderd. Ik heb wel eerder de complete vergisting in een keer gedaan in een standaard vat zonder overhevelen.

Ik heb echter het idee dat er veel minder gist is. Bij het standaard schroef vat had ik meestal wel een cm over de gehele bodem. Nu lijkt het drie cm in de bol te zijn. Is dit iets door de andere verhouding en daardoor hogere druk of is dit de Westmalle gist toevallig eigen?

Tot dusver ben ik trouwens bijzonder tevreden. Ik wil alleen nog een ander bottelpijpje halen zodat ik ook rechtstreeks kan bottelen met een silliconenslang die ik heb.

db

Rene Haring

Vandaag ook een fastferment aangeschaft. Nu nog Ikea krukkie scoren  :D. Alles nagelopen, gereinigd en preventief ontsmet met Oxi. Bij opbouw fermentor;
  • Lekkende dekselsluiting, zelfs na ontbramen niet lucht en vloeistofdicht gekregen. Je moet deksel al behoorlijk vastdraaien om afdichting te realiseren. Te strak aandraaien, dan moeilijk los te draaien door ontbreken voldoende tegengrip op vat
  • Matige afsluitring, te dun en op het oog niet degelijk. Bron van breuk of infecties als je niet oppast. Dikkere ring zou lekkages  en te vast aandraaien kunnen tegengaan, of een extra ring erin. Ga Brouwmarkt hierom vragen.
  • Met meegeleverde teflon tape alles onderin en sensor inlet prima kunnen afsluiten. Vraag me wel af of je na elke brouw de hele fermentor moet ontmantelen en dus alles opnieuw moet aftapen

Matige afwerking voor wat betreft ontbramen en vlak opleveren dekselrand. Zag ook aantal afgebroken stukjes op hard kunststof delen, gelukkig geen lekkages hierdoor maar scheelt niet veel. Had echt betere kwaliteit of nazorg hierop verwacht (Made in USA  ::))

Vraag, hoe hebben jullie de extra siliconenring gemaakt? Gewoon op de bestaande ring een wormpje spuiten of een aparte ring?

Shaka

Volgens mij heb ik geluk met mijn fastferment, is allemaal redelijk in orde. Dikkere ring binnen in de deksel zou wel leuk zijn. Heb net mijn tweede brouwsel erin zitten, maar ik heb niet het hele ding gedemonteerd. Hij moet het maar doen zo. Zo niet, dan haal ik wat anders.

Biermagneet

Kon het niet laten en heb er ook 1 gehaald  en op de terugweg ook maar lang Ikea gereden met de vrouw...
Nee nee schat pure toeval zo'n krukje... terwijl je serienummer op de telefoon terug zit te kijken hahaha.
Van de week maar eens knutselen voor brouwsel aankomend weekend.

Biermagneet

Kan eigenlijk niet anders dan bovenstaande bevestigen mbt de ring.
Het gat in het Ikea krukje... bij gebrek aan iets anders en in bezit van een ronde deksel :) afgetekend morgen maar eens zagen.

pincopallino

Deksel met silicone kit ( zuurvrij ) aanbrengen, ring er op en klaar is kees....

DenMaarten

Volgens mij heb ik veel geluk gehad. Nadat ik de deksel een aantal keer goed vast en weer los gedraaid had (zonder de pakking er tussen)  ging hij soepel open en dicht. Verder sluit hij ook gewoon 100% goed af zonder aanpassing. Ik ben erg tevreden [emoji4]

Shaka

Bij het brouwen van mijn Saison ga ik een deel vergisten in een kleine 5 liter gistfles die ik nog heb. Dan ga ik exact het verschil vergelijken tussen de CCT en vergisting in een normale tank ZONDER over te hevelen.

Biermagneet

Zo het gat zit er in voor de mensen met een krukje ik heb gewoon de ronding van de deksel aangehouden, de opvangbal komt op deze manier ongeveer 7cm van de grond af te hangen.
Ook de deksel aantal keer goed dicht en opengemaakt daarna met ring er in en zoals eerder al beschreven blazen op de slang en ja... ook hier in de rand komt er wat lucht door kan ik verhelpen heb ik gemerkt door de deksel er "muurvast" op te draaien maar dat lijkt me niet de bedoeling om overdadig kracht te gebruiken was eenvoudig op te lossen geweest door een wat dikkere rubberen ring die licht oneffenheden wel dichtknijpt.
Moet ik zeggen dat ik wel aardig moest blazen om dit te horen maar normalerwijs ontsnapt de druk dan al lang via het waterslot toch...

Straks maar eens kijken of ie ook waterdicht is liefst zonder de teflon.

hoe maken jullie de houder/getapt plastic waar de temperatuur meter in moet eigenlijk schoon/ontsmet?

Gelukkig hoef je hem maar 1 x per 6 maanden uit elkaar te halen volgens de handleiding... Huh

Eric v B

Beetje olijfolie op de schroefdraad doet wonderen!

Zojuist heb ik de bol geleegd na vergisting (met Mangrove Jack's M79) van 17 liter Alt. Vanaf de buitenkant leek het alsof er maar een laagje gist in zat en veel bier. Na leeggieten van de bol bleek dat er slechts 200 ml bier in zat en dat er een kegel gist in stond.

Bart J

Ik heb vandaag voor het eerst gebotteld uit de fastfermentor ging prima met een silicone slang en vulpijpje. ik vond wel dat ik erg veel verlies heb aan gistslurry als ik het vergelijk met het bottelen uit een emmer wat ik eerst deed. Ik heb de laatste dag elke dag gist afgelaten ong. 1,5 liter in totaal, en nog zat er erg veel gist in de eerste 3 flessen. Moet dit anders? ik heb de bal niet gebruikt.

Biermagneet

Bal gebruiken daarvoor zit ie er ook bij ;) hoop dit weekend zelf eens te gebruiken met bal hou ons op de hoogte dan gaan we het meemaken.

De deksel draait een stuk soepeler als men de lasnaden op de fermentor weghaalt dit is denk ik ook de bedoeling bij het meerdere malen open dicht draaien zoals in handleiding.


Onder druk laat deze nog wel wat lucht door maaar zodra het waterslot er opzit heb ik de indruk dat toch alles daardoor gaat maar het plastic kapje op het waterslot een hoop druk tegenhoudt misschien iets grotere gaatjes hierin?

Biermagneet

Zonder tape waterdichtheid gecontroleerd vandaag, helaas blijft druppelen zonder tape.
Is toch een soort noodzakelijk kwaad om te gebruiken dus... vind ik persoonlijk jammer voor dat geld.

Shaka

Vandaag dryhop toegevoegd aan mijn weizen (tweede keer dat ik deze brouw in de fastferment) en in tegenstelling tot de vorige keer, de bol er weer onder gedraaid na het verwijderen van de gist. Ik had 'm wel wat opgevuld met bier door het tuitje eronder te doen en het bolletje wat op te vullen, maar deze zat niet helemaal vol. Na het herplaatsen van de bol de kraan open gedraaid en zoals verwacht kwam er wat lucht door het bier naar boven. Vervolgens kijk ik naar mijn waterslot, en hier zit tot mijn schrik een stuk minder water in dan voor het opendraaien van de kraan. Kortom, er is water van mijn waterslot naar binnen gezogen. Nu heb ik mijn waterslot erg goed gereinigd aan het begin van de vergisting, dus ik gok dat het water schoon is en ik geen infectie krijg. Toch is dit niet de bedoeling.
Tevens viel het mij op dat er, in tegenstelling tot mijn vorige brouwsel, een stuk meer gist aan de wanden van de conus leek te zitten (terwijl het hetzelfde recept en gist is).
Dit waren mijn bevindingen vandaag. Misschien ga ik de kraan wel vervangen door een rvs kogelkraan. 3/4'' volgens mij?


Jacques

Dat er water uit het waterslot wordt aangezogen is geen probleem. In een koelkast met een hoog gehalte aan koolzuurgas heb je geen fruitvliegjes. Afdekken van het waterslot met een groot stuk aluminiumfolie maakt dat er niets in je waterslot kan vallen. Ik ben niet bang voor het water uit mijn waterslot. Maar ik moet er wel bij zeggen dat ik mijn waterslot vul met demiwater. Daar zit dus helemaal geen enkele voedingstof in.

Als je kraan gaat vervangen doe dat dan met een driedelige kogelkraan. Die zijn goed en makkelijk te reinigen.

En de bol, tja hoe ik daar over denk heb ik al geschreven.

Shaka

Citaat van: Jacques op 05-02-2015  22:10 uDat er water uit het waterslot wordt aangezogen is geen probleem. In een koelkast met een hoog gehalte aan koolzuurgas heb je geen fruitvliegjes. Afdekken van het waterslot met een groot stuk aluminiumfolie maakt dat er niets in je waterslot kan vallen. Ik ben niet bang voor het water uit mijn waterslot. Maar ik moet er wel bij zeggen dat ik mijn waterslot vul met demiwater. Daar zit dus helemaal geen enkele voedingstof in.

Als je kraan gaat vervangen doe dat dan met een driedelige kogelkraan. Die zijn goed en makkelijk te reinigen.

En de bol, tja hoe ik daar over denk heb ik al geschreven.
Goed om te horen van de ervaringsdeskundige! Erg goed idee van het gedemineraliseerde water. 3 Delige kraan lijkt me inderdaad een goede optie, deze zijn erg goedkoop bij rvspaleis.nl. Bol is een no-go geworden voor mij.

Edit: Driedelige 1'' kraan is 43 euro, erg duur dus eigenlijk. Koop je bijna 2 normale kunststof gistvaten voor ;)

Rene Haring

Ziezo, probleem van niet sluitend deksel opgelost. Bij de Action een velletje siliconen bakplaat gekocht voor minder dan 3 euro. Ring uitgeknipt en nu lekdicht. Ook de Ikea standaard gemaakt, dus klaar voor de toekomst  :biersmile:  Vandaag staat een Brewferm mouten kop op het programma.

pincopallino

Waterslot vullen met sterkdrank lijkt mij een beter actie. Water die dagen lang in contact met het lucht is geweest  lijkt mij niet steriel, maar ok het hoeft niet per definitie besmet te raken. A.s maandag 2de batch met de Fastfermentor. De 1ste batch een quadrupel beloofd veel... heel veel.

Jacques

Citaat van: pincopallino op 07-02-2015  12:02 uWaterslot vullen met sterkdrank lijkt mij een beter actie. Water die dagen lang in contact met het lucht is geweest  lijkt mij niet steriel, maar ok het hoeft niet per definitie besmet te raken. A.s maandag 2de batch met de Fastfermentor. De 1ste batch een quadrupel beloofd veel... heel veel.

Als het waterslot goed is afgedekt, er geen voedingstoffen aanwezig zijn in het water, het vergistingsvat in een koelkast staat met gecontroleerde vergisting kun je de sterke drank beter gewoon opdrinken. Proost!

pincopallino

Citaat van: Jacques op 07-02-2015  12:31 uAls het waterslot goed is afgedekt, er geen voedingstoffen aanwezig zijn in het water, het vergistingsvat in een koelkast staat met gecontroleerde vergisting kun je de sterke drank beter gewoon opdrinken. Proost!

Ik neem geen enkel risico!

Jacques


Sander van Dijk

Citaat van: Shaka op 05-02-2015  22:13 uEdit: Driedelige 1'' kraan is 43 euro, erg duur dus eigenlijk. Koop je bijna 2 normale kunststof gistvaten voor ;)


3 delige 3/4'' rvs kraan via Aliexpress    USD 20,85 incl. verzenden.

Shaka

Citaat van: Sander van Dijk op 07-02-2015  14:12 u3 delige 3/4'' rvs kraan via Aliexpress    USD 20,85 incl. verzenden.
Bedankt voor de tip, maar moet dus 1'' zijn. En die is er helaas weer niet   >:(

Sander van Dijk

Citaat van: Shaka op 07-02-2015  14:25 uBedankt voor de tip, maar moet dus 1'' zijn. En die is er helaas weer niet   >:(


Jawel hoor :)   Zie  deze link  € 23,64 incl. verzenden.

Shaka

Citaat van: Sander van Dijk op 07-02-2015  14:31 uJawel hoor :)   Zie  deze link  € 23,64 incl. verzenden.
Held! Had beter moeten zoeken.. ;D

pincopallino

Citaat van: Jacques op 07-02-2015  14:01 uIk ook niet!  :)

Toch wel... gecontroleerde vergisting heeft niets met mogelijk besmetting te maken, een dop op de waterslot laat lucht door, lucht bevat voedingstoffen. Theoretisch kun je je bier besmetten, in de praktijk zal het meevallen maar daar geeft de natuur geen garantie.
Geen risico nemen aldus...

Adbrouwt

Citaat van: Jacques op 07-02-2015  12:31 uAls het waterslot goed is afgedekt, er geen voedingstoffen aanwezig zijn in het water, het vergistingsvat in een koelkast staat met gecontroleerde vergisting kun je de sterke drank beter gewoon opdrinken. Proost!
Al vaker langsgekomen maar het water van je waterslot hoort niet in je bier te komen. Pincopallino geeft aan waarom. Ik begrijp echt niet Jacques waarom je dit aan beginnende brouwers wilt leren. :weetniet:
Je kunt ook met je ogen dicht op de A27 in Italie gaan rijden zo weinig mensen zul je tegen komen maar of ik het jou zou aanraden Jacques, nee dus.

Shaka

Ja maargoed, het is gebeurd dus niks meer aan te doen. Jacques wijst erop dat het niet per se erg hoeft te zijn. Tuurlijk houden we het liever uit ons bier, maar soms gebeurt het nou eenmaal.

Adbrouwt

Citaat van: Shaka op 07-02-2015  18:59 uJa maargoed, het is gebeurd dus niks meer aan te doen. Jacques wijst erop dat het niet per se erg hoeft te zijn. Tuurlijk houden we het liever uit ons bier, maar soms gebeurt het nou eenmaal.
Eigenlijk weet Jacques dat het niet hoort want hij gebruikt wel demi water maar raad een ander af om sterke drank erin te doen.

Citaat van: Jacques op 05-02-2015  22:10 uIk ben niet bang voor het water uit mijn waterslot. Maar ik moet er wel bij zeggen dat ik mijn waterslot vul met demiwater. Daar zit dus helemaal geen enkele voedingstof in.
Jacques je bent ongetwijfeld op de hoogte hoe spontane lambiek gist in het wort gedaan wordt.

Jacques

Citaat van: pincopallino op 07-02-2015  17:07 uToch wel... gecontroleerde vergisting heeft niets met mogelijk besmetting te maken, een dop op de waterslot laat lucht door, lucht bevat voedingstoffen. Theoretisch kun je je bier besmetten, in de praktijk zal het meevallen maar daar geeft de natuur geen garantie.
Geen risico nemen aldus...

Een waterslot laat inderdaad lucht door. Daar is het ook voor bedoeld. Normaal gesproken gaat er steeds gas door het waterslot naar buiten. Alleen als de vergisting geheel is afgelopen en de temperatuur daalt bestaat er een kans dat er wat lucht wordt aangezogen. Maar ook dan is er niet zo veel aan de hand.
Lucht bevat nagenoeg geen voedingstoffen voor de groei van micro-organismen. Door de lucht dat door een waterslot komt, komt er een verwaarloosbare hoeveelheid voedingstoffen in het water. Deze hoeveelheid is zo gering dat micro-organismen zich niet kunnen ontwikkelen.

Het grootste gevaar van lucht zijn zwevende deeltjes waaraan micro-organismen gebonden zijn. Die 'zwevende deeltjes"kennen een neerwaartse beweging. Er bestaat een risico dat de deeltjes in het waterslot komen. Door een groot stuk aluminiumfolie wordt dit voorkomen. De deeltjes klimmen namelijk niet actief ophoog.
Verder is er in een gesloten koelkast een overmaat aan koolzuurgas. Er komen geen fruitvliegjes in de koelkast. En door de constante temperatuur is de hoeveelheid lucht dat aangezogen wordt zeer gering.

Alles bij elkaar maakt dat je door de combinatie van de door mij genoemde maatregelen een verwaarloosbaar risico hebt op een infectie door het water uit het waterslot.

Jacques

Citaat van: Adbrouwt op 07-02-2015  19:14 uEigenlijk weet Jacques dat het niet hoort want hij gebruikt wel demi water maar raad een ander af om sterke drank erin te doen.
Jacques je bent ongetwijfeld op de hoogte hoe spontane lambiek gist in het wort gedaan wordt.

In principe volstaat leidingwater, dat bevat ook nagenoeg geen voedingstoffen. Demiwater is een extra veiligheid. Sterke drank is overdreven en drankverspilling.

Bij het brouwen van lambiek is sprake van geheel andere omstandigheden:
- alles is open, er is geen afdekking;
- veel rechtstreeks contact met buitenlucht;
- wort is zeer rijk aan voedingstoffen en zeer bevattelijk voor infecties, een zeer wezenlijk verschil met leidingwater en demiwater.

pincopallino

Neem een fles water, drink de helft, sluit het af. Na enkele dagen (vooral als het warm is) doet het open en ruik. Ik ga er vanuit dat je een goede neus hebt...

pincopallino

En als je toch water wil gebruiken doe een een klein beetje sulfiet in..

Jacques

Citaat van: pincopallino op 07-02-2015  21:49 uNeem een fles water, drink de helft, sluit het af. Na enkele dagen (vooral als het warm is) doet het open en ruik. Ik ga er vanuit dat je een goede neus hebt...

Doe dat ook eens met demiwater...

Overigens is bekend dat leidingwater niet geheel kiemvrij is, maar ook dat de micro-organismen uit het leidingwater niet bierschadelijk zijn.


Citaat van: pincopallino op 07-02-2015  21:54 uEn als je toch water wil gebruiken doe een een klein beetje sulfiet in..

Laten we het vooral niet over sulfiet hebben.


Overigens zijn we geheel off topic. Laten we het weer hebben over de Fastfermentor.

pincopallino

Citaat van: Jacques op 07-02-2015  22:03 uOverigens is bekend dat leidingwater niet geheel kiemvrij is, maar ook dat de micro-organismen uit het leidingwater niet bierschadelijk zijn

Maar wel wat in het lucht zwerft...

Jacques

Citaat van: pincopallino op 07-02-2015  22:28 uMaar wel wat in het lucht zwerft...

En dat komt dus niet bij je bier dankzij het waterslot en de maatregelen die ik genoemd heb.

Maar als je per se meer maatregelen wilt, ga je gang. Nodig is het niet.

henkie


Ik pak altijd mijn plantenspuit met StarSan. Drie kneepjes in het waterslot en je hebt een desinfecterend waterslot.

Roelof

Citaat van: henkie op 08-02-2015  11:45 uIk pak altijd mijn plantenspuit met StarSan. Drie kneepjes in het waterslot en je hebt een desinfecterend waterslot.
Ik ook.  :biersmile:

Neetje

Citaat van: henkie op 08-02-2015  11:45 uIk pak altijd mijn plantenspuit met StarSan. Drie kneepjes in het waterslot en je hebt een desinfecterend waterslot.

 :duimop:


Nog steeds off topic:
Citaat van: pincopallino op 07-02-2015  12:02 uWaterslot vullen met sterkdrank lijkt mij een beter actie.

Citaat van: Jacques op 07-02-2015  20:58 uIn principe volstaat leidingwater, dat bevat ook nagenoeg geen voedingstoffen. Demiwater is een extra veiligheid. .

Tips zijn wat iemand doet of wat mogelijk is. Waardeoordeel en manier van werken moet je zelf maken/kiezen.

Rene Haring

Wat een geneuzel in de marge zeg. Zodra de gewenste gist is aangeslagen dan ontstaat er alcohol en een overmaat aan gewenste gistcellen wat een microbiologische concurrent makkelijk kan killen mocht deze door valse lucht van het waterslot naar binnenglippen. Volgens mij moet je behoorlijk smerig te werk gaan om zo'n concurrent de kans te geven om alles te overschaduwen. Maar misschien ben ik nog te onervaren met brouwen om hier een mening over te geven op dit forum, dus bescheidenheid op zijn plaats.

Terug naar de fastfermentor, afvullen van het wort ging heel goed, je kunt overal goed bij. Door het over de sensor inlet te laten kletteren kun je makkelijk de temperatuur ervan monitoren en bijsturen met de tegenstroomkoeler. Staat nu bijna 1 etmaal in gebruik met de Mouten Kop en Wyeast 1214 gist .  Duurde even met pruttelen maar alles lijkt nu goed aan het werk te zijn. Ook de probe van de Ikea timer/thermometer makkelijk in de fermentor inlet kunnen plaatsen om zo de temperatuur te volgen.  Mooi stabiel bij 20°C.  Al met al tevreden hoe het gaat. Heeft iemand een aanbeveling voor het bottelen?  Vind de meegeleverde PVC slang nogal fors in diameter en mijn standaard vulpijpje kan er niet zomaar op worden gezet.  Ben benieuwd naar jullie ervaringen en tips hiervoor.

pincopallino

Citaat van: Jacques op 08-02-2015  09:58 uEn dat komt dus niet bij je bier dankzij het waterslot en de maatregelen die ik genoemd heb.

Maar als je per se meer maatregelen wilt, ga je gang. Nodig is het niet.

Lucht komt in het waterslot, deze wordt besmet, inhoud waterslot komt in je bier dus..? maar je mag het laatste woord hebben hoor...

Shaka

Nou we gaan het allemaal meemaken heren ;) Nu weer terug naar het onderwerp.

Eric v B

Standaard vulpijpje past precies in de slang. Bottelen ging lekker snel. Blijkbaar is het kraantje van een standaard gistvat de bottleneck die zorgt dat het lang duurt voordat het flesje vol is.

Rene Haring

Citaat van: Eric v B op 08-02-2015  19:37 uStandaard vulpijpje past precies in de slang. Bottelen ging lekker snel. Blijkbaar is het kraantje van een standaard gistvat de bottleneck die zorgt dat het lang duurt voordat het flesje vol is.

Hey bedankt,  zie het nu pas nu ik het probeer  :o. Vulpijpje past er strak in. Probleem dus opgelost.

pincopallino

De slurry is klaar. Het feest kan beginnen...





Dirtbag

Daarnet mijn eerste batch met de FF (FastFermentor) geflest :)



Ik had nog een siliconen slang liggen die op de nippel en op mijn bottelpijpje paste dus deze maar gebruikt. Bottelen gaat een stuk eenvoudiger zo. De laatste paar liter is ook veel makkelijker. Alles komt gewoon uit de FF.

Van de week de bol er onder weg gehaald, vervolgens elke dag een klein scheutje aflaten tot er geen grote hoeveelheden gist meer meekomt.

Vervolgens het vat naar beneden in de geprepareerde houder en de gekookte suiker er in en flessen maar :)

db

Shaka

Nou ik ben er klaar mee. Waardeloos geval. Nu is het schroefdraad van de kraan, waar je het tuitje of bolletje onder draait, kapot. Het hardste plastic van het hele geval.

DenMaarten


Citaat van: Shaka op 14-02-2015  17:30 uNou ik ben er klaar mee. Waardeloos geval. Nu is het schroefdraad van de kraan, waar je het tuitje of bolletje onder draait, kapot. Het hardste plastic van het hele geval.

Ik zou zeker even naar de garantie kijken, hoort natuurlijk niet zo maar kapot te gaan!

Shaka

Ga ik ook doen. Maar ik hoef er in ieder geval geen Fastferment meer voor terug. Ik ga maar weer over op volle vergisting in één vat, maar dan niet in een CCT.

Biermagneet

Jammer shaka.
Hoop dat je je geld terugkrijgt.

pincopallino

Het is inderdaad balen shaka! Zou je een foto kunnen plaatsen?

Shaka

Citaat van: pincopallino op 15-02-2015  11:32 uHet is inderdaad balen shaka! Zou je een foto kunnen plaatsen?
Op het blote oog lijkt er weinig mis mee, maar ik krijg ''moer'' niet meer erop gedraaid, dat lukt maar tot ergens in het midden en dan zit hij muur en muurvast en kan ik 'm met moeite los krijgen. Vind het gewoon een beetje jammer dat zo'n ding 100 euro moet kosten. En trouwens, tijdens het schoonmaken van de kraan bleef ik steeds water in de kogelkraan horen als ik deze heen en weer schudde.

pincopallino

Heb je de Fastfermentor schoongemaakt met heet water?
 

Shaka

Nee. Wel in de vaatwasser gehad, hoogstens 50 graden. Lijkt me sterk dat het daarvan komt. Echt soepel draaien was aan het begin ook al niet aan de orde, maar toen was nog niet echt hinderlijk.

pincopallino

Citaat van: Shaka op 15-02-2015  13:58 uNee. Wel in de vaatwasser gehad, hoogstens 50 graden. Lijkt me sterk dat het daarvan komt. Echt soepel draaien was aan het begin ook al niet aan de orde, maar toen was nog niet echt hinderlijk.

Bij in het gebruik nemen van de Fastfermentor heb ik deze vol gevuld met warme water uit de douche kraan ( max 55 graden ). Bij het inzetten van het thermometer huis kon ik hem niet waterdicht krijgen omdat deze vervormd was aldus mijn vraag...  (Dicht gekregen met silicone ).

Shaka

Citaat van: pincopallino op 15-02-2015  14:34 uBij in het gebruik nemen van de Fastfermentor heb ik deze vol gevuld met warme water uit de douche kraan ( max 55 graden ). Bij het inzetten van het thermometer huis kon ik hem niet waterdicht krijgen omdat deze vervormd was aldus mijn vraag.  (Dicht gekregen met silicone ).
Het gaat bij mij dus ook om het harde  (grijze) plastic waaruit de kraan bestaat. Het zachtere plastic van de tank zelf vereist inderdaad wat voorzichtigheid met schoonmaken. Ik had de tank uit elkaar gehaald om goed te reinigen (staat ook ergens in de handleiding).

pincopallino

Zie foto.De grote ring is een tijd in warme water van max 60 graden (keukenkraan) past niet meer op.
Gelukkig zijn er 2 van geleverd. Je ziet duidelijk dat verkleurd is.


Shaka

Ik zie het inderdaad. Bij mij is echter geen verkleuring te bekennen! Zit eraan te denken om de kraan onderaan te vervangen door een RVS L-stuk en daaraan en driedelige kogelkraan, maar of het de investering waard is betwijfel ik.

pincopallino

Als ik goed begrijp past de kraan niet meer op de Fastfermentor toeter, neen dus, als ik je vorige post lees dan past de bol niet meer op. Er zijn 2 ringen van geleverd.

Dirtbag

Als het enkel de moer is de defect is heb je misschien aan deze site iets?
http://www.pvconline.nl/product/Wartel+kogelkraan+VDL/subcategorie/Kogelkraan|afsluiters/categorie/PVC+Druk/

of anders

http://www.pvconline.nl/product/Kogelkraan+2xbinnendraad+VDL/subcategorie/Kogelkraan|afsluiters/categorie/PVC+Druk/

Eerst maar eens kijken of je onder garantie iets voor elkaar kunt krijgen.

db

Shaka

De ringen passen niet meer op de kraan. Ik kan de bol er dus niet meer onder draaien. Heb beide ringen geprobeerd, passen er allebei niet op. Het is er schroefdraad van de kraan dat defect is. De kraan past nog wel op de conus.

Ps. De kraan van de laatste link ziet eruit alsof deze demontabel (driedelig) is.

Dirtbag

Kun je aan het draad zelf misschien zien of deze beschadigd is? D'r zijn speciale schroefdraad vijlen waarmee je schroefdraad kunt oppoetsen.

db

Shaka

Moet ik even kijken. Het kan ongetwijfeld worden gefixt, maar ik vind het gewoon slechte kwaliteit voor dat geld.

William

Volgens mij heb ik iets soortgelijks gehad toen ik de tuiten van de Gardenakoppeling in een waterige zeepoplossing van 80°C had gelegd. Na deze behandeling pasten ze niet meer in het vrouwelijke koppelstuk doordat de tuiten duidelijk vervormd waren.

Henielma

Een vaatwasser wordt tijdens het drogen toch zeker 70 ºC. Voor veel kunststoffen is dat een punt van aandacht.

pincopallino

Citaat van: Henielma op 15-02-2015  23:01 uEen vaatwasser wordt tijdens het drogen toch zeker 70 ºC. Voor veel kunststoffen is dat een punt van aandacht.

Inderdaad.

pincopallino

Fouten doet iedereen op zijn tijd toch! De link van dirtbag lijkt mij de moeite waard om na te kijken. De goedkoopste rsv conisch fermentor kost ± € 250. ik vind € 98 een zeer goede deal.

Eric v B

Citaat van: Dirtbag op 15-02-2015  20:40 uKun je aan het draad zelf misschien zien of deze beschadigd is? D'r zijn speciale schroefdraad vijlen waarmee je schroefdraad kunt oppoetsen.

db

Als ik zie wat een vervangende moer kost, dan zou ik niet gaan prutsen met een schroefdraadvijl.

Verder vind ik het heel kort door de bocht om de kwaliteit van de fastfermentor te discussie te stellen terwijl slechts de PVC moer (door eigen toedoen) is vervormd in de vaatwasser.

Zie het als een leermoment: PVC koppelingen e.d. moet je niet in de vaatwasser doen/niet in water van >60 ºC reinigen.

Shaka

Het is niet de moer, het is de bout (kraan dus). Ik heb er gewoon vraagtekens bij, ook op het gebied van infecties. Ik hoorde constant water in de kraan zitten wanneer ik deze heen en weer schudde en ik heb geprobeerd alles eruit te halen, maar dit lukte niet helemaal. Het is een goed concept, er mag alleen nog wel wat aan verbeterd worden. En daar hoeft de tank naar mijn inzien niet duurder van te worden.

DenMaarten

Vorige week mijn tweede bier uit de fastfermentor gebotteld. Deze keer had ik de bottelsuiker met een spuit in de flesjes gedaan. Vervolgens met een bottelpijpje de flesjes gevuld. Erg weinig bezinksel in de flesjes [emoji4]

Shaka

Mooi werk DenMaarten! Ik ga het toch nog een keer proberen met een nieuwe pvc kogelkraan. Het voordeel van deze kogelkranen lijkt me dat ze zeer makkelijk te demonteren zijn voor reiniging.

pincopallino

Citaat van: Shaka op 19-02-2015  22:21 uMooi werk DenMaarten! Ik ga het toch nog een keer proberen met een nieuwe pvc kogelkraan. Het voordeel van deze kogelkranen lijkt me dat ze zeer makkelijk te demonteren zijn voor reiniging.

Zou je de maten en de leverancier willen aangeven? Het kan nuttig zijn voor de Fastfermentor bezitters.

pincopallino

5 dagen geleden bol vol gist afgetapt SG: 1020 ( start 1084 ) geen bol terug gezet. Vandaag gebotteld, ik kreeg geen bier door de toeter, het zat vast met nog een dikke brij aan gist. Kloppen, schudden, niets hielp. Een pijpje erin gestoken en uiteindelijk kon ik aftappen. SG was gebleven op 1020 dus geen sprake van verder gisting. Het lijk mij handig om een tweede bol aan te schaffen.

DenMaarten


Citaat van: pincopallino op 21-02-2015  12:12 u5 dagen geleden bol vol gist afgetapt Sg: 1020 ( start 1084 ) geen bol terug gezet. Vandaag gebotteld, ik kreeg geen bier door de toeter, het zat vast met nog een dikke brij aan gist. Kloppen, schudden, niets hielp. Een pijpje erin gestoken en uiteindelijk kon ik aftappen. Sg. Was gebleven op 1020 dus geen sprake van verder gisting. Het lijk mij handig om een tweede bol aan te schaffen.

Ik maak de bol leeg en hergebruik hem. Als het gaat om gist te bewaren zou je ook een goedkope glazen fles kunnen gebruiken.

pincopallino

Citaat van: DenMaarten op 21-02-2015  13:19 uIk maak de bol leeg en hergebruik hem. Als het gaat om gist te bewaren zou je ook een goedkope glazen fles kunnen gebruiken.

Het kan, maar bij elke overheveling is een theoretisch kans op een kruis besmetting. Let op "theoretisch" in de praktijk zal het  meevallen.

Rene Haring

Vandaag de eerste batch gebotteld vanuit de fastfermentor. Ik gebruik de suiker pellets van coopers in 33cl flesjes dus alles direct in de fles met de meegeleverde afvulslang en daarop een afvulpijpje. Perfect. Goed te controleren en tot op de laatste drup. Gedurende vergisting (2 weken) de hele tijd de bol eronder gehad, tussentijds 1x geleegd en de bol teruggeplaatst. De kogelkraan hele tijd open. Voor aanvang bottelen de bol eraf, op bodem een laag slurrie. Supernatant voorzichtig teruggegoten en de slurrie vernietigd. Reinigen van fastfermentor ook eenvoudig met lauw water en daarna weken en naspoelen met Star San. Alles zeer hanteerbaar. De krausenrand gewoon eraf kunnen vegen met vochtige doek. Ik laat de fermentor nu ondersteboven drogen met halfopen kraan en afgedekte opening (alu folie). Al met al tevreden over de handelingen met meegeleverde materialen, maar oppassen voor krassen en breuk want het blijft kunststof! De deksel verdient de nodige aandacht in het begin en ga voorzichtig om met de 'harde' pvc materialen. Hopelijk hebben jullie wat aan mijn bevindingen, over 2 weken een nieuwe batch!

Jacques

Citaat van: pincopallino op 21-02-2015  12:12 u5 dagen geleden bol vol gist afgetapt SG: 1020 ( start 1084 ) geen bol terug gezet. Vandaag gebotteld, ik kreeg geen bier door de toeter, het zat vast met nog een dikke brij aan gist. Kloppen, schudden, niets hielp. Een pijpje erin gestoken en uiteindelijk kon ik aftappen. SG was gebleven op 1020 dus geen sprake van verder gisting. Het lijk mij handig om een tweede bol aan te schaffen.

Bij mijn Chinese rvs CCT die ik nu een jaar in gebruik heb was ik daar ook bang voor. Ook die heeft een vrij spitse conus en een in verhouding kleine kraan. Toch gaat het daar steeds goed. Komt ook omdat deze CCT voorzien is van een vlinderklepkraan. Door een paar keer de kraan open en dicht te zetten beweeg je de gist en komt deze er alsnog uit. Wel moet je soms geduld hebben. Dat was ook het geval bij mijn oude CCT die voorzien was van een royale kogelkraan.

Shaka

Heb een nieuwe kraan meegekregen bij Van der Kooy, dus ga het nog een keer proberen! Tevens heb ik de thermowell vervangen door een kraan om af te tappen voor meten van SG.

Biermagneet

Heb je aan de binnenkant nog wat gedaan/aangepast?

DenMaarten


Citaat van: Biermagneet op 01-03-2015  18:55 uHeb je aan de binnenkant nog wat gedaan/aangepast?

Ik verwacht van niet. Hier zit al schroefdraad van de thermowell. Teflon tape om de schroefdraad van de kraan heen zal hem al afdichten.

Het kraantje zou ik liever een stuk lager hebben in de conus. Maar dan moet je boren en zorgen dat je het waterdicht krijgt. Dat durf ik nog niet aan ;)

Shaka

Citaat van: DenMaarten op 03-03-2015  07:42 uIk verwacht van niet. Hier zit al schroefdraad van de thermowell. Teflon tape om de schroefdraad van de kraan heen zal hem al afdichten.

Het kraantje zou ik liever een stuk lager hebben in de conus. Maar dan moet je boren en zorgen dat je het waterdicht krijgt. Dat durf ik nog niet aan ;)
Nee, ik heb hiervoor inderdaad verder niks hoeven aanpassen. Ik had ook het kraantje lager gewild, maar dan moet je inderdaad gaan boren. Probleem is ook dat meer onderin de conus de wand ook steeds boller wordt. Het is lastig om het dan waterdicht te krijgen. Ik ga het misschien nog wel een keer proberen (met zo'n plastic kraantje met de dikke siliconen ring). Toch wel fijn om ook de thermowell erin te hebben.

DenMaarten

Citaat van: Shaka op 03-03-2015  08:27 uNee, ik heb hiervoor inderdaad verder niks hoeven aanpassen. Ik had ook het kraantje lager gewild, maar dan moet je inderdaad gaan boren. Probleem is ook dat meer onderin de conus de wand ook steeds boller wordt. Het is lastig om het dan waterdicht te krijgen. Ik ga het misschien nog wel een keer proberen (met zo'n plastic kraantje met de dikke siliconen ring). Toch wel fijn om ook de thermowell erin te hebben.

Toevallig al een extra kraan gemonteerd?

Shaka

Citaat van: DenMaarten op 16-03-2015  13:08 uToevallig al een extra kraan gemonteerd?
Nee heb er nog bier in zitten. Valt me op dat bij aftappen het water gelijk via het waterslot naar binnen wil ontsnappen. Daar moet je dus erg op letten.

HermanH

Citaat van: Shaka op 16-03-2015  22:54 uValt me op dat bij aftappen het water gelijk via het waterslot naar binnen wil ontsnappen. Daar moet je dus erg op letten.
Inderdaad, als je van een CCT aftapt komt er vroeg of laat water uit het waterslot mee naar binnen gezogen, daar heb ik een "3-flessen waterslot" voor gemaakt. Hier een filmpje hoe het hier werkt bij gist aflaten: https://www.youtube.com/watch?v=Dziv9LdkYi0&spfreload=10 Bij gisting werkt het natuurlijk juist andersom: https://www.youtube.com/watch?v=kCV-aLQ0GdM, heb een beetje karamel in het water gedaan, zo was het beter zichtbaar.

Jacques

Citaat van: Shaka op 16-03-2015  22:54 uNee heb er nog bier in zitten. Valt me op dat bij aftappen het water gelijk via het waterslot naar binnen wil ontsnappen. Daar moet je dus erg op letten.

Je kunt ook een waterloos waterslot gebruiken...
Zie hier.

Verder hoeft het water uit het waterslot geen probleem te geven als je zorgt dat het waterslot goed afgedekt is met een stuk aluminiumfolie. Als extra zekerheid kun je het waterslot vullen met demiwater zodat er niets kan goeien in het water.

Biermagneet

Ik heb het waterslot even los gehaald bij vervangen gistbol om dit te voorkomen, is misschien eenvoudige oplossing.

DenMaarten


Citaat van: Biermagneet op 17-03-2015  21:15 uIk heb het waterslot even los gehaald bij vervangen gistbol om dit te voorkomen, is misschien eenvoudige oplossing.

De lucht onder in de bol gaat toch gewoon omhoog in de fermentor?

Biermagneet

Jep  maar dit gebeurt nogal met geweld neem liever geen risico.


Shaka

Citaat van: DenMaarten op 18-03-2015  23:39 uDe lucht onder in de bol gaat toch gewoon omhoog in de fermentor?
Yep, maar blijkbaar wordt er door de ''dalende bierspiegel''  ;) toch water via het waterslot naar binnen getrokken. Heb het aan levende lijve ondervonden, gelukkig geen infectie. Ik brouw nu een smash pils en laat nu de bol er gedurende de hele vergisting eronder zitten en probeer alles te laten uitzakken in de bol. Door de conusvorm is het bier dan alsnog erg weinig in contact met het jongbier. Hoop door een coldcrash van ±2 dagen ongeveer alles in het bolletje te kunnen krijgen. De rest kan ik daarna voor het bottelen nog even aftappen.

Jacques

Citaat van: Shaka op 19-03-2015  11:35 uYep, maar blijkbaar wordt er door de ''dalende bierspiegel''  ;) toch water via het waterslot naar binnen getrokken. Heb het aan levende lijve ondervonden, gelukkig geen infectie.

Al heel wat keren heb ik hier op het forum geschreven dat je niet bang hoeft te zijn voor het water uit het waterslot. Zeker niet als je het waterslot goed afdekt met een groot stuk aluminiumfolie en je gistvat in een koelkast staat waarbij een overmaat aan koolzuur aanwezig is. Als je demiwater gebruikt voor het waterslot sluit je ieder risico uit. In demiwater kunnen micro-organismen niet overleven.

pincopallino

CiteerAls je demiwater gebruikt voor het waterslot sluit je ieder risico uit. In demiwater kunnen micro-organismen niet overleven.

Ik heb een proef gedaan: fles voor de helft gevuld met demiwater goed geschud, dop erop en weg gezet op kamertemperatuur. Na 11 dagen stonk het!

bierhenkie

Citaat van: pincopallino op 20-03-2015  11:15 uIk heb een proef gedaan: fles voor de helft gevuld met demiwater goed geschud, dop erop en weg gezet op kamertemperatuur. Na 11 dagen stonk het!
Conclusie? Fles vuil of toch nog iets in het dopje?

pincopallino

Citaat van: bierhenkie op 20-03-2015  11:33 uConclusie? Fles vuil of toch nog iets in het dopje?

Lucht bevat vele microorganisme en kennelijk ook voedingsstoffen.

Rene Haring

Pinco, by all means,, no offend, maar jouw test was geen gecontroleerd experiment. Dat is waar men op doelt met flesje en dop. Los daarvan ontbreken positieve en negatieve controle stalen.

pincopallino

Citaat van: Rene Haring op 20-03-2015  13:25 uPinco, by all means,, no offend, maar jouw test was geen gecontroleerd experiment. Dat is waar men op doelt met flesje en dop. Los daarvan ontbreken positieve en negatieve controle stalen.

Fles en dop waren gesteriliseerd. Ik had een petrischaal mee moeten vullen maar had ik daar  geen zin in. Als je bij de fastfermentor een actie uitvoert waardoor mogelijk het waterslot inhoud  ingezogen zou kunnen worden dan haal ik het waterslot eruit . ( dit doe ik bij het bottelen ). Prop watten erop en daarna het waterslot terug zetten.

Rene Haring

Dank voor de uitleg, is over nagedacht, alles heeft zijn beperkingen. Hier haal ik het waterslot er ook even af als ik de bol opnieuw laat vullen. Maar ik maak me geen zorgen over een mogelijk besmetting wat mogelijkerwijs via indringende lucht naar binnen wordt gezogen. De alcohol is al gevormd en een mogelijk besmetting zou wel heel opportunistisch moeten zijn om de aanwezige gist te overschaduwen, de alcohol te verdragen en eventuele restsuikers te gebruiken als voedingstof. Het meeste is per slot van rekening al verbruikt. Ga dit weekend de 2e batch uit de fermentor bottelen. Ben tevreden over de werking van de fermentor.

pincopallino

Citaat van: Rene Haring op 20-03-2015  15:35 uBen tevreden over de werking van de fermentor.

Ik ook zeer tevreden.

Jacques

Citaat van: pincopallino op 20-03-2015  11:15 uIk heb een proef gedaan: fles voor de helft gevuld met demiwater goed geschud, dop erop en weg gezet op kamertemperatuur. Na 11 dagen stonk het!
Citaat van: pincopallino op 20-03-2015  12:33 uLucht bevat vele micro-organisme en kennelijk ook voedingsstoffen.

Je vergeet bij jouw experiment om aan te tonen dat water uit het waterslot infectiegevaarlijk is dat ik ook adviseer het waterslot af te dekken zodat er geen micro-organismen bij het water komen.

Citaat van: Jacques op 17-03-2015  21:07 uVerder hoeft het water uit het waterslot geen probleem te geven als je zorgt dat het waterslot goed afgedekt is met een stuk aluminiumfolie. Als extra zekerheid kun je het waterslot vullen met demiwater zodat er niets kan groeien in het water.

In demiwater kan echt geen micro-organismen leven. Waarvan zouden ze dat moeten doen? In demiwater zitten geen voedingstoffen.

Verder zegt mij het feit dat jij iets ruikt nog helemaal niets. En heb je een vergelijkende test gedaan met een zelfde fles zonder te schudden? Het je het water op kweek gezet? Waar rook het naar?

Shaka

Citaat van: Jacques op 21-03-2015  14:51 uIn demiwater kan echt geen micro-organismen leven. Waarvan zouden ze dat moeten doen? In demiwater zitten geen voedingstoffen.

Dit is niet waar. Mijn vriendin, die momenteel met haar top-master biomoleculair science bezig is, zegt dat er bacteriën en schimmels zijn die echt maar heel weinig nodig hebben om van te leven. Bovendien zit er in demiwater wat wij in de winkel kopen nog wel enkele zouten, het is dus niet geheel vrij van mineralen en voedingsstoffen.
Wel is de kans op infectie in het water van je waterslot wanneer je deze vult met demiwater een heel stuk kleiner dan bij gewoon water natuurlijk! Een goede optie dus. Ik ga voortaan mijn waterslot ook vullen met demiwater. En inderdaad, met een stukje folie erover is de kans nihil.

Jacques

Citaat van: Shaka op 21-03-2015  15:29 uDit is niet waar. Mijn vriendin, die momenteel met haar top-master biomoleculair science bezig is, zegt dat er bacteriën en schimmels zijn die echt maar heel weinig nodig hebben om van te leven. Bovendien zit er in demiwater wat wij in de winkel kopen nog wel enkele zouten, het is dus niet geheel vrij van mineralen en voedingsstoffen.

Gedemineraliseerd water zou als het goed is nagenoeg geen mineralen horen te bevatten.  :)
Het is de vraag of de door jou bedoelde bacteriën en schimmels wel bierschadelijk zijn.
Als je gist gaat aftappen is de pH gedaald en zit er koolzuur en alcohol in het bier. Er zijn niet zo veel micro-organismen die hierin kunnen gedijen. Dat is maar goed ook want anders zouden wij nooit zonder infecties ons bier kunnen bottelen. Ons bier komt dan ook volop contact in contact met de lucht.

Shaka

Citaat van: Jacques op 21-03-2015  16:13 uHet is de vraag of de door jou bedoelde bacteriën en schimmels wel bierschadelijk zijn.
Als je gist gaat aftappen is de pH gedaald en zit er koolzuur en alcohol in het bier. Er zijn niet zo veel micro-organismen die hierin kunnen gedijen. Dat is maar goed ook want anders zouden wij nooit zonder infecties ons bier kunnen bottelen. Ons bier komt dan ook volop contact in contact met de lucht.
Klopt. Ben ik helemaal met je eens! Ging me om deze uitspraak: ''In demiwater kan echt geen micro-organismen leven. Waarvan zouden ze dat moeten doen? In demiwater zitten geen voedingstoffen.''

Maar verder ben ik het 100% met je eens hoor!

Henielma

Ik begrijp van een Tcontrol gebruiker dat je een temperatuursensor in een buis in de Fastfermentor kan steken. Dit kan je beter niet doen met de temperatuursensor waar je de temperatuur mee regelt. De regeling schiet dan namelijk flink door vanwege het ontbreken van meekoppeling (feed-forward) in het systeem. Het werkt normaal en goed wanneer je ook bij de Fastfermentor de temperatuursensor  tegen de buitenzijde van de Fastfermentor plaatst en daarover heen zo'n kunststof schuursponsje doet voor een beetje isolatie.
Als je wil kan je de sensor van het tweede temperatuurkanaal in de buis in de Fastfermentor steken ter controle van de temperatuur in het inwendige van het gistvat. Naar mijn ervaring bij normale kunststof gistvaten scheelt dit maximaal slechts een paar tiende  ºC ten opzichte van de temperatuur aan de buitenzijde. 

DenMaarten


Citaat van: Henielma op 27-03-2015  21:55 uIk begrijp van een Tcontrol gebruiker dat je een temperatuursensor in een buis in de Fastfermentor kan steken. Dit kan je beter niet doen met de temperatuursensor waar je de temperatuur mee regelt. De regeling schiet dan namelijk flink door vanwege het ontbreken van meekoppeling (feed-forward) in het systeem. Het werkt normaal en goed wanneer je ook bij de Fastfermentor de temperatuursensor  tegen de buitenzijde van de Fastfermentor plaatst en daarover heen zo'n kunststof schuursponsje doet voor een beetje isolatie.
Als je wil kan je de sensor van het tweede temperatuurkanaal in de buis in de Fastfermentor steken ter controle van de temperatuur in het inwendige van het gistvat. Naar mijn ervaring bij normale kunststof gistvaten scheelt dit maximaal slechts een paar tiende  ºC ten opzichte van de temperatuur aan de buitenzijde.

Ik kan dit beamen. Afgelopen week een bier gebrouwen en de voeler onder een sponsje op de bal geplaatst. De temperatuur loopt vrij snel op naar het doel en gaat dan moduleren terwijl de temperatuur in het vat, gemeten met een tweede thermometer heel langzaam volgt. Als je stuurt met de temperatuur in het vat zal de verwarming erg lang constant aan blijven waardoor de temperatuur onder in de bal dus veel te hoog oploopt met alle problemen van dien.

Henielma

Mij lijkt de beste plek voor de sensor aan de buitenzijde halverwege de fastfermentor achter een sponsje. Ik zou de sensor om te regelen niet op de bal bevestigen omdat dit een kleine hoeveelheid gist/jongbier is. Het gaat om de temperatuur van de vergisting dus de sensor op de Fastfermentor lijkt me.

berdus

Ik ben een beetje in dubio...

Ik vergist nu in RVS olijfolievaten. RVS moet supergeweldigfantastisch zijn om in te vergisten.
Ik overweeg om een fastvermenter te kopen, CCT moet óók supergeweldigfantastisch zijn.

Wat is nu wijsheid (los van een RVS CCT kopen), wegen de voordelen van RVS zwaarder dan de voordelen van CCT? Of juist andersom? (Ik ben op zoek naar argumenten op het gebied van vergisting, niet zozeer gemak, dat zou namelijk voor mij een reden zijn een CCT te kopen)

Any thoughts?

Jacques

Citaat van: berdus op 29-03-2015  12:10 uIk ben een beetje in dubio...

Ik vergist nu in RVS olijfolievaten. RVS moet supergeweldigfantastisch zijn om in te vergisten.
Ik overweeg om een fastvermenter te kopen, CCT moet óók supergeweldigfantastisch zijn.

Wat is nu wijsheid (los van een RVS CCT kopen), wegen de voordelen van RVS zwaarder dan de voordelen van CCT? Of juist andersom? (Ik ben op zoek naar argumenten op het gebied van vergisting, niet zozeer gemak, dat zou namelijk voor mij een reden zijn een CCT te kopen)

Ik denk dat ik dat het voordeel van RVS zwaarder weegt dan dat van een plastic CCT. Zeker eentje waarbij geen kraan aan de zijkant van de conus zit zodat je helder bier kunt aftappen zonder te hoeven zorgen dat alle gist verwijderd is.

Shaka

Helemaal mee eens. Ik zou ook bij het RVS vat blijven als ik jou was!

pincopallino

Is de rsv olijfolievat conus?

berdus

Neupe... Gewoon recht. Overigens zit na een week gisten de deksel zo vast dat ik tegenwoordig voor de hoofdgisting folie over de opening span... Dat is wel een nadeel van die vaatjes.

pincopallino

Citaat van: berdus op 29-03-2015  19:24 uNeupe... Gewoon recht. Overigens zit na een week gisten de deksel zo vast dat ik tegenwoordig voor de hoofdgisting folie over de opening span... Dat is wel een nadeel van die vaatjes.

Dan zou ik zeker kiezen voor de kunststof Fastfermentor...

pgeenen

Hallo. Ik heb een FastFermenter aangeschaft die in een koelkast wordt ingebouwd. De STC1000 moet de temperatuur op peil houden (verwarmen dmv lampen en eventueel koelen dmv de koelkast).

Heeft iemand nog tips hoe e.e.a. " in te richten"  zoals bijvoorbeeld waar het beste de temp.sensor van de STC1000 te plaatsen, of hoe het beste die STC1000 in te stellen ivm overshoot?
Hoeveel gloeilampen / hoeveel Watt?
Ventilatortje inbouwen voor goeie warmtemenging?

Alle tips zijn welkom.

bedankt.
Peter

Henielma

Zie 8 posts terug en nog een paar posts meer terug voor de sensorplaats.

Vermogen verwarming 25 tot 50 Watt.

Ventilator niet nodig.

Jacques

Citaat van: pgeenen op 30-03-2015  14:20 uDe STC1000 moet de temperatuur op peil houden (verwarmen dmv lampen en eventueel koelen dmv de koelkast).

Heeft iemand nog tips hoe e.e.a. " in te richten"  zoals bijvoorbeeld waar het beste de temp.sensor van de STC1000 te plaatsen, of hoe het beste die STC1000 in te stellen ivm overshoot?
Hoeveel gloeilampen / hoeveel Watt?
Ventilatortje inbouwen voor goeie warmtemenging?

Alle tips zijn welkom.

Over de STC-1000 is al heel veel geschreven op dit forum.

Mijn tip: gebruik de zoekfunctie...  ;D
Of kijk bij de tag temperatuurcontrole

In dit topic staat echt heel veel over de STC-1000.
Dat is een topic met heel veel reacties. Om het je gemakkelijk te maken lees in dit topic vanaf hier.

mvdhiele

Hoi allemaal,

Omdat ik een RVS CCT nog iets te duur vind voor een beginner zoals ik, was ik me ook al aan het oriënteren voor deze Fastfermenter.
Zoals ik in dit topic lees, zijn de bevindingen over het algemeen goed.

Ik zie zojuist op de website van Fastfermenter dat er een vernieuwde versie aan zit te komen (zie afbeelding hieronder), met een kraantje om samples te nemen. Wellicht ook met een betere afdichting m.b.t. de deksel?

Ook komt er een temperatuurcontroller.

De Fastfermenter ziet er goed uit, voor een redelijke prijs. Scheelt mij twee keer overhevelen.

Ik zie het wel zitten.

Groet,

Miguel.



Jacques

Kijk, dat is een mooie ontwikkeling! Waarom er standaard een kraantje in dit gistvat zit voor het nemen van monsters was mij een raadsel. Hopelijk wordt de kraan sanitair uitgevoerd.
Een koelmantel is fijn voor degenen die klein behuisd zijn. Als je de ruimte hebt is een koelkast met STC-100 overigens wel handig. Die kun je namelijk ook gebruiken als warme kamer voor de hergisting op fles of om je bier koud te zetten voor een feestje.

tinuske

Zijn inmiddels wel 20 euro duurder geworden. 119 euro nu.

bierhenkie

Citaat van: tinuske op 22-04-2015  18:38 uZijn inmiddels wel 20 euro duurder geworden. 119 euro nu.
Dat viel mij ook op. In een tijd van wereldwijd dalende prijzen...

bierfan

Als de euro blijft dalen, dan zullen we nog veel meer producten duurder zien worden.

Gadiot

Ik had even een mailtje gestuurd met de vraag wanneer ze met een optie komen om samples te nemen. Zie hieronder het antwoord:


Thank you for the email. It will be a spigot style system that allows you to sample from the side of FastFerment.

This accessory will be available later this summer as we are still testing various design configurations. Brouwland is our seller in Europe and will make it available once we finalize the design.

https://www.Brouwland.com/en/our-products/winemaking/bottles-tanks-barrels/plastic-tubs/fermentation-tanks/d/fastferment-plastic-conical-fermenter#.VUD6H19Viko

Have a great week,
Mitchell

DenMaarten


Citaat van: Gadiot op 30-04-2015  07:32 uIk had even een mailtje gestuurd met de vraag wanneer ze met een optie komen om samples te nemen. Zie hieronder het antwoord:


Thank you for the email. It will be a spigot style system that allows you to sample from the side of FastFerment.

This accessory will be available later this summer as we are still testing various design configurations. Brouwland is our seller in Europe and will make it available once we finalize the design.

https://www.Brouwland.com/en/our-products/winemaking/bottles-tanks-barrels/plastic-tubs/fermentation-tanks/d/fastferment-plastic-conical-fermenter#.VUD6H19Viko

Have a great week,
Mitchell


Ben benieuwd naar de update. Misschien kunnen we dan daaruit ook afvullen.

mvdhiele

De Fastfermentor kost nu trouwens € 89,50 bij Brouwmarkt (aanbieding).


Gadiot

Citaat van: mvdhiele op 05-05-2015  20:26 uDe Fastfermentor kost nu trouwens € 89,50 bij Brouwmarkt (aanbieding).

Waarschijnlijk omdat ze weten dat er een nieuwe aankomt...

mvdhiele

Citaat van: Shaka op 30-12-2014  22:00 uHier hebben ze het er ook over: http://www.homebrewtalk.com/f14/fastferment-conical-fermenter-478906/index33.html

Deze opstelling ziet er wel goed uit vind ik, misschien dat ik binnenkort toch de "2014" versie bestel van deze CCT, en er een kraantje op zet zoals op de foto's is te zien:




Jacques

Ik heb het al vaker geschreven maar het is beter de bol niet te gebruiken, maar de gist af te tappen en op te vangen in een bakje. Als je alle gist verzameld in de bol is het bier nog steeds lang in contact met de gist. Dit doet het idee van een CCT (vermindering effect autolyse) teniet.

bierhenkie

Volgens mij was de bedoeling ook de kraan pas op het moment van gist aftappen open te draaien, bij volle bol weer dicht te draaien en dan de bol te ledigen en te reinigen. Dus niet constant de bol er onder te laten.

Adbrouwt

Maar het oppervlak boven het bolletje is heel klein dus autolyse effecten zullen wel meevallen.

Shaka

Dat denk ik ook, adbrouwt. Zelfde principe als wat ze bij de brewbucket beweren. En bierhenkie, volgens mij is het wel de bedoeling om de kraan gelijk open te draaien, zodat de gist zich zoveel mogelijk in de bol verzamelt.

Jacques

Citaat van: bierhenkie op 26-05-2015  22:53 uVolgens mij was de bedoeling ook de kraan pas op het moment van gist aftappen open te draaien, bij volle bol weer dicht te draaien en dan de bol te ledigen en te reinigen. Dus niet constant de bol er onder te laten.

Als je een paar keer gist aflaat raak je veel bier kwijt...


Citaat van: Adbrouwt op 26-05-2015  22:55 uMaar het oppervlak boven het bolletje is heel klein dus autolyse effecten zullen wel meevallen.

Het gaat er om dat door autolyse proteases vrijkomen die eiwitten afbreken waardoor de body en de schuimhoudbaarheid minder wordt. Door diffusie zullen die enzymen in je bier terecht komen. Ook bij een kleine opening.


Overigens heb ik gisteren met een paar professionele brouwers over dit onderwerp gehad tijdens de Open Deur Dagen van Brouwland en een bierfestival voor "craft brewers" in Leuven. Alle brouwers waren unaniem van oordeel dat je de gist die zich onder in een CCT verzameld dient te verwijderen voor een beter bier. Dat komt ook overeen met mijn ervaringen.

bert braadslee

Citaat van: Jacques op 26-05-2015  23:03 uAls je een paar keer gist aflaat raak je veel bier kwijt...

Maar waarom zou dit meer zijn dan bij een CCT?
 :weetniet:

mvdhiele

Ik zou hem waarschijnlijk ook zonder het bolletje gebruiken, ik zie daar ook het nut niet zo van in.

Zijn er al gebruikers van de Fastferment die ervaring hebben met coldcrashen?

IvoDelver

Citaat van: bert braadslee op 26-05-2015  23:15 uMaar waarom zou dit meer zijn dan bij een CCT?
 :weetniet:
Daar ben ik ook heel benieuwd naar, ik ben zelf ook nog opzoek naar een CCT en weet door alle positieve kritieken het soms niet meer :nut:

Eric v B

Ik laat de bol er gedurende de gehele vergisting onder zitten. Vlak voor het bottelen haal ik de bol met gist eraf. Daarna bottel ik vanuit de FastFermentor.

mvdhiele

Citaat van: Eric v B op 27-05-2015  12:54 uIk laat de bol er gedurende de gehele vergisting onder zitten. Vlak voor het bottelen haal ik de bol met gist eraf. Daarna bottel ik vanuit de FastFermentor.

Vervang je de bol ook nog, tussen de hoofgisting en de nagisting?

loek vaneman

Ik vervang hem na de hoofdvergisting daarna blijft hij zitten tot hij uit geprutteld is.
Ik zal de volgende ronde het gist aftappen met het kraantje kijken of er verschil in mijn eindproduct zit.
Jacques hoe vaak tap jij je gist af.

Eric v B

Citaat van: mvdhiele op 27-05-2015  13:06 uVervang je de bol ook nog, tussen de hoofgisting en de nagisting?
Nee. Mijn redenatie is/was dat het contactoppervlak gist/bier zo klein is, dat dat geen kwaad kan. Maar ik heb in dit topic gelezen dat dit ter discussie wordt gesteld. De bol legen en weer plaatsen zorgt voor een luchtbel en wellicht oxidatie. Voor mij is het makkelijkste om de bol te laten zitten. Ik heb nog geen nadelige gevolgen geproefd (denk ik).

mvdhiele

Citaat van: Eric v B op 27-05-2015  18:28 uNee. Mijn redenatie is/was dat het contactoppervlak gist/bier zo klein is, dat dat geen kwaad kan. Maar ik heb in dit topic gelezen dat dit ter discussie wordt gesteld. De bol legen en weer plaatsen zorgt voor een luchtbel en wellicht oxidatie. Voor mij is het makkelijkste om de bol te laten zitten. Ik heb nog geen nadelige gevolgen geproefd (denk ik).

Ik denk dat het voor een beginnende hobbybrouwer, zoals ik gewoon even een kwestie van uitproberen is, alhoewel ik er meer voor voel de Fastferment te gebruiken zonder bol, dit doen professionele brouwerijen immers ook niet.

Na de hoofdgisting het gist opvangen in de bol of in een bakje, en na de nagisting het overige gist aftappen.
Na het aftappen direct vanuit de Fastferment afvullen d.m.v. een siliconenslang en een afvulpijpje.

Ik twijfel toch nog heel erg tussen de Fastferment en de RVS CCT van SS Brewing Technologies (7 Gallon), maar als beginnende brouwer vind ik dat wat hoog gegrepen. Ik kan denk ik het beste "ervaring opdoen" met de Fastferment, en als deze bevalt altijd nog doorsparen voor een RVS CCT.

Ik wil eigenlijk het liefst een goede, betaalbare CCT, daarom kwam ik op deze uit, en volg ik het topic met veel interesse.

Ik hevel nu één keer over na de hoofgisting in een ander vat voor de nagisting, en vanuit het tweede vat hevel ik over naar een brouwemmer, waaruit ik mijn flessen afvul.

Mij lijkt het makkelijk om alle handelingen zoveel mogelijk vanuit één gistvat te kunnen doen.

Jacques

Citaat van: bert braadslee op 26-05-2015  23:15 uMaar waarom zou dit meer zijn dan bij een CCT?
 :weetniet:

Als je een paar keer gist aflaat, zoals gebruikelijk in professionele brouwerijen, en steeds de bol onder de FastFerment gebruikt voor het opvangen van de gist is de bol niet steeds volledig gevuld met gist. Naast gist zit er ook (veel) bier in de bol. Door de inhoud van de bol te verwijderen raak je veel bier kwijt. De bol is in verhouding tot de CCT redelijk groot.

Het verlies kun je beperken door de bol niet te gebruiken. Gewoon de kraan openzetten en weer snel sluiten zodra er bier meekomt. Werkt prima. Je verliest er ook bier mee maar dat is relatief beperkt. Door regelmatig gist af te laten is er minder afgewerkte gist dat in contact is met het bier.

tinuske

Heb de Fastferment nu 3 keer gebruikt. Bij het laatste brouwsel heb ik de bol niet meer gebruikt dit werkt veel fijner. En minder verlies van bier.

mvdhiele

Lijkt mij ook de meest voor de hand liggende manier, die bol is leuk, maar op 20 á 25 liter bier heb je over het algemeen niet zo heel veel gistslurrie. Ik wacht het nieuste model maar even af, bij Brouwmarkt is de "oude" versie inmiddels uitverkocht.
Bij van der Kooij zie ik ze nog wel op de website staan, maar dan kosten ze € 119,00.

De nieuwe versie komt in de zomer heb ik begrepen.

tinuske

bij vitis vino is de fastferment nog 99euro

mvdhiele

Citaat van: tinuske op 30-05-2015  13:35 ubij vitis vino is de fastferment nog 99euro

Ik zie het, bedankt voor het delen. Ik wacht toch maar op de nieuwste versie, ik ga er van uit dat er wel wat verbeteringen zijn doorgevoerd in het nieuwe model.

IvoDelver

Ik heb het idee dat de nieuwe er is, bij Van der Kooy staat nu Nieuw in het plaatje en hij is 129 euro met thermometer, alleen zie ik niet echt wat er nu "nieuw" aan is  :weetniet:

mvdhiele

Citaat van: IvoDelver op 22-06-2015  12:06 uIk heb het idee dat de nieuwe er is, bij Van der Kooy staat nu Nieuw in het plaatje en hij is 129 euro met thermometer, alleen zie ik niet echt wat er nu "nieuw" aan is  :weetniet:

Toch heb ik het idee dat dat toch de oude versie is.
Zoals ik heb begrepen komt de nieuwe na de zomer.

DenMaarten

Citaat van: tinuske op 30-05-2015  12:43 uHeb de Fastferment nu 3 keer gebruikt. Bij het laatste brouwsel heb ik de bol niet meer gebruikt dit werkt veel fijner. En minder verlies van bier.

Ik had hem in eerste instantie een aantal keer gebruikt met bol. Je verliest dan twee keer ca 700 ml waarin ook de gist en de trub zit.

De laatste keer gebruikt zonder bol. Ik moet zeggen dat ik meer verlies heb. Ik zit nu in de nagisting en als ik de kraan een stukje open doe blijft er telkens weer gist / bier uitkomen. Hoe vaak laat je gist af tot alles eruit is?

Eric v B

Citaat van: DenMaarten op 23-06-2015  07:18 uIk had hem in eerste instantie een aantal keer gebruikt met bol. Je verliest dan twee keer ca 700 ml waarin ook de gist en de trub zit.

De laatste keer gebruikt zonder bol. Ik moet zeggen dat ik meer verlies heb. Ik zit nu in de nagisting en als ik de kraan een stukje open doe blijft er telkens weer gist / bier uitkomen. Hoe vaak laat je gist af tot alles eruit is?
Ik heb dezelfde ervaring. Mijn laatste brouwsel heb ik ook zonder bol vergist en tijdens vergisting gist afgetapt. Met bol inderdaad 700 ml aftappen maar zonder bol heb ik (schatting) het dubbele afgetapt.

Dirtbag

Die ervaring heb ik dus ook.

Hoofdvergisting met bol gedaan en vervolgens zonder bol.

4 keer gist afgetapt van ongeveer een halve liter. Vervolgens bij bottelen zelfs na het roeren van de suikeroplossing eerst een halve liter vol met gist geloosd en alsnog de eerste 5 flesjes een verhoogde hoeveelheid gist in de fles.

Volgende keer gaat voor de nagisting de bol er weer gewoon onder.

db

Jacques

Citaat van: DenMaarten op 23-06-2015  07:18 uIk had hem in eerste instantie een aantal keer gebruikt met bol. Je verliest dan twee keer ca 700 ml waarin ook de gist en de trub zit.

De laatste keer gebruikt zonder bol. Ik moet zeggen dat ik meer verlies heb. Ik zit nu in de nagisting en als ik de kraan een stukje open doe blijft er telkens weer gist / bier uitkomen. Hoe vaak laat je gist af tot alles eruit is?

Laat je de kraan laten lopen totdat je helder bier had? Dat is niet zo handig. Zelf tap ik dikke gist af. Zodra het bier wat harder loopt gaat de kraan weer dicht. Daarbij verlies ik geen 700 ml per keer mee. Eerder zo'n 150 tot maximaal 250 ml. Door mijn wordt zo'n 4 tot 5 keer gist afgelaten. Op het laatst komt er nog maar weinig gist mee.

Maar ik tap niet alle gist uit mijn CCT voor ik ga bottelen. Wel is de hoeveelheid gist in de CCT vrij gering. Alleen in de punt van de conus zit gist. Voor het bottelen tap ik het bier uit de kraan die bij mijn CCT halverwege de conus zit. Het is vind ik een groot gemis dat bij de Fastfermentor een dergelijke kraan niet is aangebracht. Overigens kun je een dergelijk kraan zelf aanbrengen door een beetje te knutselen.


Overigens zou ik wel een andere kraan nemen...


Nog even een professionele voorbeelden.





Overigens hebben veel professionele CCT een pijp in de tank die van de onderkant van de conus tot halverwege de conus reikt. Ook deze constructie heeft als doel helder bier te kunnen aftappen.

Dirtbag

Ik heb op het moment ook de ervaring dat ik met de Fastfermentor een hoger CO2 gehalte heb in mijn bieren. Ik vermoed dat dit komt doordat ik voor de Fastfermentor altijd redelijk laat overhevelde voor de nagisting en koude lagering en hier CO2 mee verloor.

Tevens hevelde ik ook na de nagisting en koude lagering over naar een bottelvat.

Met de Fastfermentor gebeurt alles in hetzelfde vat waarbij ik dus meer CO2 reeds in het bier heb zitten. (Koude lagering doe ik op 2 graad Celsius). Het enige moment dat ik nu nog CO2 verlies heb is het moment van toevoegen van bottelsuiker (roeren) en tijdens het bottelen zelf. Daarbij ben ik dus ook over gegaan van een PVC slang naar een iets ruimere siliconen slang.

Heeft iemand anders een soortgelijke ervaring?

De berekening voor bottelsuiker doe ik trouwens met BrouwVisie en daarbij gebruik ik de CO2 calculator met in acht nemen van de temperatuur. Tegenwoordig zorg ik er voor aan de ondekant van de CO2 schaal te zitten van een biersoort.

db

Biermagneet

Nou treft het dat ik vakantie heb en een aantal keer wil brouwen, daar dit hetzelfde soort bier betreft dacht ik in de eerste sessie de bol te gebruiken en een paar dagen te wachten tot deze vol zit en de gist hieruit weer direct in een nieuw vat wort te gooien. Moet kunnen in mijn ogen en een goed gebruik van de bol en gist.

De o ring van de deksel ben ik nog steeds niet over te spreken had best wat dikker mogen zijn of de deksel wat strakker af mogen sluiten heeft iemand deze toevallig al vervangen en zo ja waarmee?

Dirtbag

Ik heb het niet gedaan maar als optie kun je misschien een siliconen bakmat (action) versnijden naar een ring. Ik geloof alleen dat deze nog dunner is. Anders misschien een goede o-ring die dezelfde straks in het deksel past. Risico is dat je die er tussen uitdruk natuurlijk omdat 'ie rond is.

db

Petertje

Na het ombouwen van de diepvries was het tijd ook de fastferment hierin te passen.
Dit is gelukt met een "Vuurkorf zweedse fakkel 50x25cm" voor € 9 bij de Intratuin.

De pootjes moesten iets ingekort worden en de bodemplaat moest er uit. Dit viel allemaal erg mee.
Met een silicone slang heb ik het waterslot verlengt naar buiten de diepvries. Het past echt precies.

Dit is het resultaat:

Dirtbag

Ik heb geen idee of dit al bekend was, de kraan van de Fastfermentor is dus volledig te demonteren. (Voor het geval je bang bent voor restjes)
De website geeft wel aan dat je dan geen garantie meer hebt op de kraan.

Daarnet even mijn kraan uit elkaar gehaald voor de eerste keer. Misschien dat ik een lichte gistgeur rook. Echter geen zichtbare delen.

Hier dus de handleiding.



db

DenMaarten

Hoi db,
Dat wist ik niet en is lijkt me erg goed nieuws!  Alleen werkt het linkje niet, waar heb je de handleiding vandaan?

Rene Haring

Hee, bedankt! :groots: :groots: meteen uitgevoerd. Ik wilde dit al een hele tijd uitvoeren maar wist niet hoe ik de kraan uit elkaar moest halen. Had wel moeite om rode hendel eraf te halen maar met druppeltje wokolie ging het los. Reiniging met warm water en beetje zeep, daarna grondig spoelen en nu een tijdje weken in Oxi pro. Kon wel een reiniging gebruiken, lichte opgedroogde aanslag.

Dirtbag

Citaat van: DenMaarten op 06-11-2015  19:32 uHoi db,
Dat wist ik niet en is lijkt me erg goed nieuws!  Alleen werkt t linkje niet, waar heb je de handleiding vandaan?

De FAQ van de fabrikant.

http://fastbrewing.com/products/fastferment/frequently-asked-questions

db

DenMaarten


Eric v B

Citaat van: Dirtbag op 06-11-2015  19:19 uIk heb geen idee of dit al bekend was, de kraan van de Fastfermentor is dus volledig te demonteren. (Voor het geval je bang bent voor restjes)
De website geeft wel aan dat je dan geen garantie meer hebt op de kraan.

Daarnet even mijn kraan uit elkaar gehaald voor de eerste keer. Misschien dat ik een lichte gistgeur rook. Echter geen zichtbare delen.


Zo simpel kan het dus zijn. Heb ik daar een paar keer al lopen klooien met een tang, blijkt de special tool gewoon aan je kraan te zitten  :-[

Bedankt voor de manual!

Rene Haring

En er zit me toch een loze holle ruimte in 1 van de onderdelen zeg... Met oxi kwam er een koek uit. Wil dit dichtstoppen of gieten. Iemand een voedselveilig  idee hoe dit op te vullen? Ik dacht eerst aan 2 componentenlijm maar dit is niet voedselveilig denk ik.

Jacques

Citaat van: Rene Haring op 07-11-2015  09:36 uEn er zit me toch een loze holle ruimte in 1 van de onderdelen zeg... Met oxi kwam er een koek uit. Wil dit dichtstoppen of gieten. Iemand een voedselveilig  idee hoe dit op te vullen? Ik dacht eerst aan 2 componentenlijm maar dit is niet voedselveilig denk ik.

Beter is het steeds te reinigen. Speciaal voor het reinigen van bolkranen heb ik een aantal jaar geleden een klein ultrasoon apparaat aangeschaft voor een habbekrats bij Kruidvat (was een aanbieding). Dat werkt super voor reinigingsklusjes zoals deze.
Bij Conrad zijn deze apparaatje ook voordelig aan te schaffen.

Rene Haring

Ja dat kan ook. Het geheel gaat helaas niet makkelijk uit elkaar en door fastferment afgeraden om elke keer te doen. Openen van kogelkraan raden ze eigenlijk helemaal af, hadden in alle jaren nooit problemen mee zeggen ze. Misschien raden ze het af om zo de loze ruimte te verdoezelen, wie weet. Het is ook een zeer algemene kraan voor bewateringsystemen en niet specifiek voor onze hobby.

Kwam voedselveilig gekwalificeerde (keuken) siliconenkit tegen van Pattex en Bison. Nu een likje hiervan in de loze ruimte gespoten. Morgen overtollig restje eraf snijden en dan alles weer in elkaar. Tenminste geen ophoping meer van troep en vochtigheid hierdoor.

Jacques

Misschien kun je een andere kraan op de Fastfermentor zetten. Er zijn mooie driedelige rvs kranen die helemaal uit elkaar kunnen.

DenMaarten

Ondertussen heb ik de Fastfermentor ruim een jaar in gebruik en ben er erg tevreden over. Enige minpuntje bleef toch wel het ontbreken van de kraan aan de zijkant van de conus. Ze zijn al een behoorlijke tijd bezig met de optie van een losse kraan die je zelf kunt plaatsen, maar tot nu toe nergens leverbaar gezien. Daarom ben ik nog eens goed gaan zoeken en zag dat hij in het buitenland wel te bestellen is. Wat schetst mijn verbazing, het is zo'n kraantje als die bij goedkope gist emmers geleverd zit. Dus geen bol of vlinderklep.

Daarom heb ik een RVS huiddoorvoer en RVS driedelige bolkraan gekocht en deze afgelopen weekend onder in de conus gemonteerd. Aan de binnenkant een pakking gemaakt van een stukje siliconen bakblik. Daarna gevuld met water en in een keer dicht :)

Als vergelijk ben ik eens op zoek gegaan hoe de kranen bij RVS CCT's zitten en zag bij de Blichmann een RVS pijpje zitten wat je van buiten af kunt draaien zodat je kunt aftappen net boven de gistlaag.

Het pijpje komt ook in het midden van het vat uit zodat je het jongbier niet vanaf de zijkant wegzuigt. Kan iemand aangeven of het slim is om in de huiddoorvoer een kort pijpje te steken zodat je ook vanuit het midden afzuigt, of maakt dat niet uit? Waar ik bang voor zou zijn is dat je dan ook gist meeneemt van de zijkant van het vat.


Jacques

Zo'n rvs pijpje als bij de Blichmann CCT heb ik bij mijn Chinese CCT ook. Deze wordt echter niet als zodanig door mij gebruikt. Bij het aftappen van het bier komt wat gist mee, maar die blijft bij mij achter in de bottelemmer die ik gebruik. Met andere woorden: ik bottel niet rechtstreeks vanuit de CCT.

Januzz

Hoi DenMaarten,

heb je toevallig niet een paar fotootjes ? ik ben erg benieuwd hoe het eruit ziet en hoe je die doorvoer icm bolkraan hebt gemonteerd.


HermanH

Citaat van: Januzz op 18-01-2016  20:49 uheb je toevallig niet een paar fotootjes ? ik ben erg benieuwd hoe het eruit ziet en hoe je die doorvoer icm bolkraan hebt gemonteerd.
Op zo'n huiddoorvoer zal je zeker een bolkraan kunnen schroeven, hieronder een foto van mijn bolkraan op mijn SSBrewTech CCt, die heeft een "apart" dompelbuisje, mijn Chinese CCT heeft een vaste dompelbuis waar ik nog een plastiek bochtje heb ingeduwd, zie foto 2.




Deze zijn wel voor Tri-clamp koppelingen, maar het is maar om beide principes van dompelbuisjes te tonen...

Hier een bolkraan met huiddoorvoer samen verkocht.

DenMaarten

Citaat van: Jacques op 18-01-2016  20:49 uZo'n rvs pijpje als bij de Blichmann CCT heb ik bij mijn Chinese CCT ook. Deze wordt echter niet als zodanig door mij gebruikt. Bij het aftappen van het bier komt wat gist mee, maar die blijft bij mij achter in de bottelemmer die ik gebruik. Met andere woorden: ik bottel niet rechtstreeks vanuit de CCT.

Het is ook mijn bedoeling om vanuit een bottelemmer te gaan afvullen. Ik heb afgelopen jaar beide al geprobeerd, afvullen rechtstreeks vanuit de CCT met in de flesjes suiker toegevoegd vanuit een spuit en vanuit een bottelemmer. Dat laatste was me het beste bevallen. Met de spuit werkt wel, maar is weer extra werk. Probleem wat ik nog wel had met de bottelemmer is dat ik vanuit de onderste kraan de emmer vulde en dat alle gist die onder in de conus zat dus ook in de uiteindelijke flesjes terecht kwam.

Januzz, HermanH is me voor met de foto's :) Verschil met wat ik heb is dat ik de huiddoorvoer gebruik zoals je ziet bij het eerste linkje in zijn post. Daar past de kraan gewoon op. Het is beide 1/2 inch draad.

Dus als ik het goed begrijp gebruikt Jaques het pijpje niet en HermanH wel? Dan ga ik nog eens kijken wat ik zelf ga doen. Het pijpje zou sowieso van kunststof gaan worden in mijn geval omdat ik niets van RVS heb.


 

HermanH

Citaat van: DenMaarten op 19-01-2016  06:50 uDus als ik het goed begrijp gebruikt Jaques het pijpje niet en HermanH wel? Dan ga ik nog eens kijken wat ik zelf ga doen. Het pijpje zou sowieso van kunststof gaan worden in mijn geval omdat ik niets van RVS heb.
Ik bottel inderdaad steeds vanuit de CCT, de laatste dagen van de koude lagering laat ik om de 2 dagen wat gist af, zodat het volume tussen gist en bottelbuisje helder bier bevat de dag van het bottelen, het buisje staat steeds naar beneden gericht, nog nooit overdreven gist op de bodem van mijn flesjes gehad, ik gebruik zelfs steeds een weinig bottelgist F-2, CBC-1 of T-58.
Het is maar wat je liever doet, alles naar een bottelemmer "hevelen" of via bottelspuit gedoseerd ieder flesje bevoorraden van suikersiroop. Bij het één heb je extra kuiswerk om de emmer schoon te maken, bij het ander moet je ieder flesje inspuiten en de spuit reinigen, maar dat gaat eigenlijk wel snel.
Deze (zelf aanzuigende) bottelspuit gebruik ik, maar dan een 5ml versie. Een bestandje dat ik mij heb gemaakt om de suikersiroop te berekenen vind je hier. De suikersiroop laat ik +/- 15 min. koken in een vuurvaste maatbeker in een snelkookpan.

Jacques

Citaat van: HermanH op 19-01-2016  11:11 uHet is maar wat je liever doet, alles naar een bottelemmer "hevelen" of via bottelspuit gedoseerd ieder flesje bevoorraden van suikersiroop. Bij het één heb je extra kuiswerk om de emmer schoon te maken, bij het ander moet je ieder flesje inspuiten en de spuit reinigen, maar dat gaat eigenlijk wel snel.
Deze (zelf aanzuigende) bottelspuit gebruik ik, maar dan een 5ml versie. Een bestandje dat ik mij heb gemaakt om de suikersiroop te berekenen vind je hier. De suikersiroop laat ik ± 15 min. koken in een vuurvaste maatbeker in een snelkookpan.

Ik hevel niet echt over maar zet de kraan halverwege de conus open. De pijp met de bocht zit bij mij aan de buitenkant. Aan de pijp bevestig ik een dikke slang. Het uiteinde van de slang ligt op de bodem van de bottelemmer.
Suiker heb ik heel lang opgelost toegevoegd. Tegenwoordig gebruik ik een suikerdoseerapparaat die ontwikkeld is door mijn buurman. Zie hier.
De zoon van mijn buurman heeft met een 3-D printer een kunststof versie ontwikkeld. Het is jammer dat hij dit ontwerp niet commercieel op de markt zet want ik denk dat er best veel belangstelling voor is.
Omdat mijn buurman de kunststof versie gebruikt had hij de metalen versie over. Die heb ik van hem gekregen. Waarvoor ik hem nog steeds dankbaar ben.

DenMaarten

Ik "moet" wel bottelen vanuit een emmer. Mijn fastfermentor staat in de kelder en daar heb ik geen plek om te bottelen. De fermentor naar boven dragen gaat wel, alleen niet zonder te klotsen.

Dirtbag

Van de week viel me op dat mijn deksel een scheur heeft, nog niet dusdanig dat hij uit elkaar valt maar wel tijd om te kijken naar een nieuw deksel.

Ik kan hem in Nederland echter niet goed vinden. VD kooy al een vraag gesteld via de contactpagina echter geen reactie gekregen. Brouwmarkt heeft zo te zien niets meer van de fastferment. Internationaal kan ik ze al wel vinden, ik was echter niet van plan 45 euro te betalen voor alleen de verzending.

Misschien eens kijken of IBC's dezelfde deksels hebben, sommige lijken er wel veel op.

db

EBC

Bij Brouwland kan je alle onderdelen los kopen. Neem contact met hun klantendienst.

CeesM

Citaat van: EBC op 10-01-2018  08:01 uBij Brouwland kan je alle onderdelen los kopen. Neem contact met hun klantendienst.
Dat komt als het tegenzit helemaal uit de USA met de bijbehorende levertijd.
In de tussentijd kan je de scheur dichtlassen met een soldeerboutje.

beermenke


wooter

Citaat van: Eric v B op 03-02-2015  19:51 uBeetje olijfolie op de schroefdraad doet wonderen

Ik lees steeds dat er olijfolie op het schroefdraad gedaan wordt. ik ben zelf een meubelmaker en daarvan weet ik dat je nooit olijfolie op een snijplank mag doen. Dit omdat het anders gaat stinken en rotten. Logischerwijs zou ik dat dan ook niet op het schroefdraad doen.

Verder ben ik ook van plan om een FastFerment te kopen (is nu namelijk in de aanbieding :D) maar zie even door de bomen het bos niet meer. Ik wil namelijk er ook een koelkast bij kopen waar de FastFerment in past nu lijkt dit niet zo moeilijk en is het waarschijnlijk ook niet  :P maar ik kom er niet uit hebben jullie hier en idee over?

Mark GA

Citaat van: wooter op 28-05-2018  21:23 uIk lees steeds dat er olijfolie op het schroefdraad gedaan wordt. ik ben zelf een meubelmaker en daarvan weet ik dat je nooit olijfolie op een snijplank mag doen. Dit omdat het anders gaat stinken en rotten. Logischerwijs zou ik dat dan ook niet op het schroefdraad doen.

Verder ben ik ook van plan om een FastFerment te kopen (is nu namelijk in de aanbieding :D) maar zie even door de bomen het bos niet meer. Ik wil namelijk er ook een koelkast bij kopen waar de FastFerment in past nu lijkt dit niet zo moeilijk en is het waarschijnlijk ook niet  :P maar ik kom er niet uit hebben jullie hier en idee over?
Bij mij ging er een hele batch Porter over de vloer. Was de kraan van binnen losgeraakt. Ik dacht dat het kapot was maar heb het weer in elkaar gezet.
Eigenlijk vind ik het een fantastisch ding. Plaatsen in je koelkast: neem een draagplank met een gat er in. Werkt.

beermenke

Ik heb een fastferment zeer voordelig kunnen kopen en heb er een kraan opgezet met 2 koppelingen
Zo kan ik de kraan er altijd afhalen en gemakkelijk schoonmaken. Hij bevalt me meer dan prima.
Hij is best stevig want ik moet hem een stuk verplaatsen.
Vullen in garage na koelen en vergisten in koelkast in tuinhuis.
Ik hoef niet meer anders vooralsnog

rlandzaat

Citaat van: beermenke op 10-01-2018  18:41 uOf lijmen?

Ik heb dat al eens geprobeerd met een scheurtje in de opvangbol. De FastFerment is gemaakt van polyetheen en dat is niet tot slecht te lijmen. De lijm, die het volgens de gebruiksaanwijzing zou moeten kunnen, bleek voor mij ook niet werken. Toegegeven, het scheurtje zat op een beroerde plek, dus misschien lukt het met je deksel wel.

Groeten, René

Mark GA

Had forumlid CeesM er niet een te koop trouwens? Was goeie prijs in ieder geval...

CeesM

Citaat van: Mark GA op 29-05-2018  17:07 uHad forumlid CeesM er niet een te koop trouwens? Was goeie prijs in ieder geval...
Ja klopt. Naar mijn weten heeft ie hem nog. ;)

Eric v B

Citaat van: wooter op 28-05-2018  21:23 uIk lees steeds dat er olijfolie op het schroefdraad gedaan wordt. ik ben zelf een meubelmaker en daarvan weet ik dat je nooit olijfolie op een snijplank mag doen. Dit omdat het anders gaat stinken en rotten. Logischerwijs zou ik dat dan ook niet op het schroefdraad doen.
Bij mij heeft het goed gewerkt zonder rotten. Het hoeft ook niet te druipen van de olie. Als het vettig aanvoelt is dat voldoende.

wooter

Ik zag ook een Catalyst Fermentation staan. Hier in zit wel een vlinderklep en je kan er verschillende maten opvang glazen onder doen hij is wel duurder dan de Fastferment. Iemand hier ervaring mee?

https://www.brouwland.com/nl/onze-producten/flessen-en-vaten/plastiek-vaten/gistingsvaten/d/the-catalyst-fermentation-system?gaCategory=search

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.