Gistarter toevoegen

Gestart door bier4all, 04-06-2005 19:06 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

bier4all

Hoi,

Daar ik me pas sinds enige korte tijd me wil gaan bezig houden met brouwen, maar er echt niet zo veel van weet, lees ik nu met grote interesse de artikelen hier. Dus vergeef me als ik zo af en toe een snuggere vraag stel.

Ik heb net zitten lezen hoe men een giststarter uit een flesje opkweekt. Het enige wat ik niet lees/kan vinden is wat men allemaal toevoegd uit het gistflesje aan het wort (wel opgelet :)) .
Wor(d)t de gehele inhoud van het opgekweekte gist aan het wort toegevoegd? Of vinden er nog andere bewerkingen voor het toevoegen?

met dank Willem
 

MO

Ik voeg altijd alles toe. De meest actieve gist zweeft. Maar de grootste hoeveelheid gist zit in het depot en die is wel actief. FF schudden om alles in suspensie te brengen en pitchen... euh... enten maar!

bier4all

Hoi,

Bedankt voor je antwoord.

Ik las dat sommige zoveel mogelijk (weinig gist) vloeistof af te tappen om zoveel mogelijk (geconcentreerde) gist te gebruiken. Heeft dat ook invloed op de smaak?

Willem

Edgar

Ik gebruik dat 'aftappen' (afgieten van de vloeistof) vooral bij het doorstarten (vergroten) van de starter. Voordeel is dat je starters wat geconcentreerder zijn en niet zoveel volume vergen. Niet persé om een slurry te kunnen pitchen, hoewel dat wel goed kan werken.

Het heeft in zoverre invloed op de smaak dat je natuurlijk minder vloeistof toevoegt. Die vloeistof heeft smaak, dus natuurlijk beïnvloedt dat de smaak en ook de kleur van je bier. Dat zal vast geen enorme invloed zijn maar het lijkt me niet dat het niets uitmaakt.

Let wel dat het niet goed werkt bij typische stofgisten zoals Weihenstephan, omdat het bij die gisten te lang duurt voordat de gist is bezonken.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.