Gistmanagement

Gestart door Johannes, 30-11-2004 10:25 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Johannes

 :brouwen: Brouwers,

Mede naar aanleiding van Adrie´s thread De perfecte giststarter start ik deze nieuwe thread met als doel alle ervaringen rond gistmanagement hier te bundelen in een overzichtelijke thread. In het volgende bericht wil ik links plaatsen naar andere topics of artikelen die met gistmanagement te maken hebben, heb je een link geef dit dan door aan een van de moderators of aan mij zodat ik de link er bij kan zetten.

:degroeten:

Johannes



Johannes

De optimale giststarter Een artikel van Adrie Otte over de perfecte giststarter. Wetenschappelijke benadering maar zeer interessant voor hobbybrouwers. Absolute aanrader!

Discussie op het forum over bovengenoemd artikel

Modern gistmanagement Een artikel van Jacques Bertens eerder gepubliceerd in het clubblad van de Roerstok.

Geef nieuwe gistcellen lucht Een artikel van Jacques Bertens eerder gepubliceerd in het clubblad van de Roerstok.

Het juiste moment voor het aanmaken en toevoegen van een giststarter Een artikel van Jacques Bertens eerder gepubliceerd in het clubblad van de Roerstok.

Gestopte vergisting Een artikel op hobbybrouwen.nl eerder gepubliceerd in proost.

Artikel over het ontsmetten van beluchtingslucht met een fles waterstofperoxide. Engelstalig

Hoe maak je een giststarter van verschillende gistbronnen. Engelstalig

Diacetylvorming tijdens de vergisting. Engelstalig

Hoe kweek je gist?. Artikelen op brouw-bier.nl.

Vergisting op constante temperatuurDiscussie op het forum over het bouwen van een gistkast.

Zware bieren Discussie op het forum over vergisting van bieren met een zeer hoog begin SG (+/- SG1100)

Johannes

Even ouwe topic oprakelen. Mijn vergistingen staan er niet om bekend dat ze nou altijd even goed verlopen, ik heb nu een aantal keren korrelgist gebruikt (nottingham, windsor, S33, Coopers) en ook daarmee heb ik last gehad van vroegtijdig gestopte gistingen, een reden heb ik hier nog niet voor kunnen vinden.

Reden genoeg om maar weer eens op te kweken, de methode 'perfecte starter' is eerder mislukt ivm schuimvorming. Ik ga nu een nog een poging doen en neem desnoods een 10 literfles om in op te kweken.

Reden dat ik hier post is dat ik nu ongeveer 6 uur geleden een bodempje duvelgist in een starter heb geënt en de gist nu al aktief lijkt!! Bij het schudden van de erlenmeyer zie je duidelijk giststrengen ronddwarrelen ipv. losse korreltjes ok beetje rare omschrijving maar alles lijkt er op dat de gist nu al aan de praat is. Misschien morgen dan maar pitchen in 1 liter wort met gistvoeding en als alles goed gaat (en er genoeg tijd is) maandag brouwen. Dat wordt dan een nieuwe versie van het Heerlijk Hoppig Haverbier. deze keer met als doel een sterke blonde zo stijlgetrouw mogelijk brouwen maar wel met haver en tarwe.

:degroeten:

Johannes

:edit: Omdat ik het zelf eigenlijk nog niet kon geloven, heb ik nog eens duidelijk de erlenmeyer voor de lamp gehouden: absoluut aktiviteit! Waarschijnlijk zijn de gistjes wakker geworden van het gekwek de vrouw en een vriendin die op bezoek is :)

Adrie

En Johannes, wat zijn de lotgevallen van deze starter (en het bier)?

Johannes

Helaas, heb ik nog geen tijd gehad om te brouwen en heb dus het opschalen van de starter ook even uitgesteld. Zoals het nu lijkt ga ik morgen brouwen en ga straks proberen een starter te maken met continue beluchting. Eigenlijk zonde als de gist er zo'n zin in heeft.

Johannes

Hmm,  :echtboos: wat een toestand zeg, 2 literfles met afgeknepen luchttoevoer was te krap voor een liter starter. Vervolgens overgeheveld naar een 10 literfles, dondert de bruissteen van de slang. Nieuw bruissteentje gemonteerd, schuimt de fles over. Inmiddels was de kans op infectie zo groot dat ik deze poging voorlopig maar heb gestaakt. Nu even hard nadenken over hoe ik dit verder aan ga pakken misschien eerst maar een ouderwetse starter en toch het wort maar beluchten...
:denken:

Jacques

Ik heb laatst een 1,5 liter giststarter continu belucht in een glazen (lager)fles met een inhoud van 15 liter. Dit leverde geen problemen op. Overigens had ik wel eerst op traditionele wijze een giststarter aangemaakt met 300 ml moutextract en deze verder vergroot tot 1,5 liter. Na de vergroting is de (2e) starter continu belucht. Waarschijnlijk door de aanwezigheid van alcohol schuimde de 2e starter niet echt bovenmatig.

Johannes

Dat kon wel eens mede oorzaak zijn inderdaad. mijn starter was voor opschaling maar 300 ml en niet aktief. Aldoende leert men, ik kan echt niet wachten op de eerste hoofdgisting die binnen enkele dagen klaar is.

Herman

Probeer es 2 zakjes Nottingham ;)

Johannes

Ik heb ooit 1 zakje voor 5 liter gebruikt, bleef steken bij 1020 (start sg 1050)  :-\


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.