Bottelsuiker voor pilsener

Gestart door Leon058, 03-06-2014 12:15 u

Vorige topic - Volgende topic

Leon058

Hallo beste brouwers,

Na twee keer sterk esterige bovengisters te hebben gebrouwen, heb ik me nu aan een pils gewaagd. Ik heb een koelkast met een STC1000 gekocht en het pils vergist nu mooi op 13 graden. Ik heb de korrelgist wb34/70 gebruikt, eens zien hoe die bevalt. 

Mijn vorige bieren hadden allemaal te veel koolzuur, vond ik. Het dronk niet echt lekker door en ook de schuimvorming ging te hard, d.w.z. je moest het heel voorzichtig inschenken. Twee vingers schuim vind ik genoeg als je redelijk normaal inschenkt.  Ik heb hier gelezen dat je voor ondergisters flink wat minder suiker per liter moet toevoegen voor het bottelen?  Aan welke hoeveelheden moet ik dan denken? Ik brouw overigens gewoon een normaal pilsje, 3 kilo mout op 15 liter bier en tot 15 IBU gehopt.

Groetjes,

Leon

Ronald_

4 gram per liter... maar dat doe ik ook voor bovengistende bieren...

Leon058

4 g/liter is ongeveer de helft van wat ik normaal toevoeg, dan zal het met de koolzuur wel goed zitten. Kan ik pils goed laten hergisten op fles bij kamertemperatuur?

Biermagneet

Citaat van: Leon058 op 03-06-2014  17:29 u4 g/liter is ongeveer de helft van wat ik normaal toevoeg, dan zal het met de koolzuur wel goed zitten. Kan ik pils goed laten hergisten op fles bij kamertemperatuur?

Gaat prima. Laat ze minimaal 2 weken staan keertje tussendoor 1 lostrekken om te proberen is leuk dan proef/merk je wat er tussendoor gebeurt.

Ronald_

Citaat van: Leon058 op 03-06-2014  17:29 u4 g/liter is ongeveer de helft van wat ik normaal toevoeg

Dan is het niet gek dat je vaak te veel koolzuur hebt... Jarenlang hebben wij 7 gram per liter gedaan maar de balans wordt echt beter als er minder koolzuur in zit. 4,5 en voor iets Belgisch 6 gram per liter is voldoende.

Leon058

Bedankt voor de tips heren, en inderdaad een teveel aan koolzuur maskeert smaak!

LAM

Ik wil even terugvallen op dit 9 jaar oude topic. Ik heb op dit moment een pilsje in het vat zitten en wil deze na het (koud) lageren gaan bottelen. Bij mijn blond biertje voeg ik altijd 8(!) gram suiker toe per liter. Hier wordt gesproken over 4 gram per liter. Dat lijkt mij nogal weinig. Ik wil graag een biertje dat op Hertog Jan pilsner lijkt. Wat denken jullie? Zal ik er misschien tussenin gaan zitten? Ik las in een andere thread dat 4 gram per liter juist te weinig is en het bier dan dood slaat.

hansHalberstadt

Citaat van: LAM op 08-02-2023  23:29 uWat denken jullie? Zal ik er misschien tussenin gaan zitten? Ik las in een andere thread dat 4 gram per liter juist te weinig is en het bier dan dood slaat.
Het gaat om de temperatuur waarbij als laatste gisting is en koolzuur wordt geproduceerd.
Bij 20 °C lost er 0.17% koolzuur op en als je naar 0.5% wil moet er dus nog 0.33% bij en dat maak je met 6.6g suiker per liter.
Bij 10 °C lost er 0.23% koolzuur op en als je naar 0.5% wil moet er dus nog 0.27% bij en dat maak je met 5.4g suiker per liter.
Bij 0 °C lost er 0.34% koolzuur op en als je naar 0.5% wil moet er dus nog 0.16% bij en dat maak je met 3.2g suiker per liter.
Vraag is alleen of die extra koolzuur nog ontstaat bij hele lage temperatuur, want dan stop de gisting ook vrijwel.
Maar 4 g/l lijkt me gezien bovenstaande een aardig compromis.

Jacques

Citaat van: LAM op 08-02-2023  23:29 uHier wordt gesproken over 4 gram per liter. Dat lijkt mij nogal weinig. Ik wil graag een biertje dat op Hertog Jan pilsner lijkt. Wat denken jullie?

Zie het antwoord van Hans.
Daarnaast heeft een pilsener aanzienlijk minder koolzuur dan de meeste bovengistende bieren. Een lagere hoeveelheid bottelsuiker is daarom een goed idee.

Zambezi Special

Helder verhaal Hans!
Ik gebruik 6 tot 8 gram suiker en dat werkt goed!
Weet nu dat ik dat niet als "gospel" moet zien vanwege mijn ietwat hogere temperaturen.
Wist het eigenlijk wel, maar nooit echtbij stil gestaan

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.