Alcoholvrij

Gestart door Adcoli, 01-06-2014 11:00 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Adcoli

Beste leden,

Gisteravond op een feestje kreeg ik de vraag of ik ook alcoholvrij bier kan maken.
Maar ik denk dat dit thuis niet te doen is of wel?

William

Ik krijg die vraag ook regelmatig. Voor ons hobbybrouwers lijkt me dat niet te doen op eenvoudige wijze.

Het geeft wel aan dat mensen graag iets alcohol-vrij drinken dat wel bierkenmerken heeft.

Biermagneet

dat is toch soort  vloeken in de kerk  :)

William

Ik zou het knap vinden om een alcoholvrij bier te brouwen waarbij je dat op basis van uiterlijk, smaak en geur niet opmerkt. Nee, dat is geen vloeken in de kerk voor mij.

RobinB

Er zijn wel gisten die geen maltose vergisten, enkel glucose.
Deze geven een heel laag alcoholpercentage, maar wel iets gistprofiel. Dat zou iets in de richting van alcoholvrij/-arm bier moeten geven?
:)

Adcoli

Ik moet het zelf ook niet hebben maar ik kreeg de vraag van iemand die geen alcohol meer mag hebben.
Het lijkt me nog een hele uitdaging om zo iets te maken.

seed7

Citaat van: Adcoli op 01-06-2014  13:02 uHet lijkt me nog een hele uitdaging om zo iets te maken.

De gist is nog wel aan te komen, Weihenstephan WSL 17 (Saccharomyces ludwigii (PDF)).

Het grootste probleem is denk ik dat dat wat na de vergisting over blijft een zeer voedzame bodem voor infecties is. Je zult ultra schoon moeten werken en iedere stap heel goed moeten plannen/uitwerken en misschien zelfs wel proberen zoveel mogelijk contact met de lucht vermijden.. Als je echt alcohol vrij wilt zul je de alcohol ook nog moeten uitdampen (iets boven pasteurisatie temperatuur?) en daarna geforceerd carboniseren.

een alcoholvrij zuurbier lijkt me makkelijker :)

Ingo

Hoppenbrouwers

Zijn er geen gisten die enkel CO2 produceren en geen alcohol? En die ook nog eens goed uitvergisten?

Je kan overigens ook gewoon een normaal nier maken en daar de alcohol 'uit halen'. Je doet dan wel concessies aan smaak.

sven

Blijven beluchten zodat er meer gist en minder aalkohol gemaakt wordt ?

RobinB

Citaat van: Hoppenbrouwers op 01-06-2014  15:06 uZijn er geen gisten die enkel CO2 produceren en geen alcohol? En die ook nog eens goed uitvergisten?
Nee, helaas.
Dichterbij dan met die S. ludwigii ga je wat dat betreft niet komen. Dat is zo'n stam die alleen glucose omzet, maar maltose niet.
Als je de SG laag houdt, 1020-30? en stevig hopt, zou het best smakelijk kunnen uitpakken,

Citaat van: sven op 01-06-2014  15:19 uBlijven beluchten zodat er meer gist en minder aalkohol gemaakt wordt ?
Nee, dat werkt niet ivm het crabtree effect.
Biergist zet in een standaard wort altijd de suikers om naar alcohol omdat de volledige dissimilatie tot CO2 geblokkeerd wordt. Beluchten heeft daar geen invloed op, dat is een veel voorkomend misverstand. :)

Vazoem

Haha! 2e jaars collegestof komt weer boven borrelen ;D

Maar kun je niet thuis verhitten na fermentatie om alcohol grotendeel eruit te koken? En dan voor koolzuur weer klein beetje suiker en gist nagisten?

homoeccentricus

http://gizmodo.com/the-science-of-non-alcoholic-beer-509674407

Ofwel de alcohol er uit koken (kan op relatief lage temperatuur bij lage druk), en dan zien te vermijden dat het hoparoma mee de lucht in gaat,  ofwel omgekeerde osmose gebruiken. En dan moet je inderdaad nog een manier vinden om CO2 toe te voegen. Lijkt me na het lezen van dit artikel niet simpel, zeker niet om iets te maken dat minimaal drinkbaar is.

dutch food geek

Laag alcoholisch gaat je wel lukken...
Zoek op Kvass. Een bierachtige drank, het wel zoeter dan de meeste bieren, met een alcoholpercentage van 0,7 tot 2,2%

Alcoholvrij lijkt mij zoals hierboven ook al staat vrijwel onmogelijk...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.