Belle saison Danstar

Gestart door Hay, 29-05-2014 19:27 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hay

Misschien een raar tijdstip om dit te posten (ik hou niet van voetbal) maar ik maak me toch een beetje ongerust om de hergisting op de fles.
Ik zet altijd een flesje onder de drukmeter en die is in nog geen 2 dagen tijd al naar 1 bar gegaan.
Zo snel gaat dat anders nooit.
Dan duurt het een paar dagen en dan komt ie langzaam op gang en kruipt met 2 a 3 tienden per dag naar de 2.5 bar.
Wat dan zo 14 dagen duurt.
Hoop dat dit geen slecht voorteken is.

William

Citaat van: Hay op 13-06-2014  21:07 uMisschien een raar tijdstip om dit te posten(ik hou niet van voetbal) maar ik maak me toch een beetje ongerust om de hergisting op de fles.
Ik zet altijd een flesje onder de drukmeter en die is in nog geen 2 dagen tijd al naar 1 bar gegaan.
Zo snel gaat dat anders nooit.s.

IK hou wel van voetbal maar kon het even niet aanzien ;).

Heb je dit bier misschien koud gelagerd en daarna koud gebotteld? Dan is er al veel koolzuur opgelost in het bier. Als dat zo is dan komt er bij de hergisting in de fles door de hogere temperatuur in één keer veel koolzuur vrij omdat de oplosbaarheid bij hoge temperatuur laag is (en dus meer druk geeft).

Hay

Ja ik heb 24 uur koud gelagerd en inderdaad meteen op die temp. gebotteld.
Maar maakt verder niks uit denk je?
Oh ja en denk aan je hart het is maar voetbal.

William

Nadat de eerste bar is gehaald zal die waarschijnlijk in een langzaam tempo doorgaan. Vooralsnog niets aan de hand (en zo'n fles kan geloof ik 8 bar hebben)

Hay

10 dagen na het bottelen is de druk 2.5 bar.
Gisteren een flesje koud gezet en vandaag geproefd.
Is echt lekker geworden zeer fruitig en je proeft de amarillo erg goed.
Vind persoonlijk de amarillosmaak erg lekker.
Genoeg koolzuur hele mooie schuimkraag.
Maar hopen dat ie niet verder doorgist zoals Oscar is overkomen.
Ja fijne gist en lekker biertje voor in de tuin met een lekker weertje erbij.
Ga ik er nog een mee maken.

Oscar

Zo, even een topic omhoog pushen...

Ik heb nu redelijk wat ervaring met de Belle saison en laatst de Frens saison van Mangrove's Jack gebruikt. Ik moet toch constateren dat de Belle Saison een zeer cleane gist is met een ondermatig saison karakter (wat je ook merkt bij de Brand saison). Voor een meer saison-achtig karakter zou ik toch een andere gist adviseren.  :)

Adrie

Is de Mangrove Jack's gist vergelijkbaar?

Oscar

Citaat van: Adrie op 09-05-2016  09:17 uIs de Mangrove Jack's gist vergelijkbaar?

Beter en meer saison karakter... :)

GeBaxke

Bij het vergisten van beide gisten op een temperatuur van 23 ºC vind ik ook Mangrove Jack veel meer "Saison" dan Danestar Belle Saison.
Bij het vergisten op 29 ºC is er weinig verschil vind ik zelf. Ze worden beidde gort droog en ook echt een saison.



Oscar

Citaat van: GeBaxke op 09-05-2016  10:39 uBij het vergisten op 29 ºC is er weinig verschil vind ik zelf.

Juist niet... Juist bij die hoge temperatuur blijft zelfs de Belle saison nog vrij clean. En is het verschil met de French saison duidelijk aanwezig... :)

Sjaak_Deventer

Citaat van: Oscar op 09-05-2016  09:20 uBeter en meer saison karakter..... :)

Meer fruitig / peperachtig / citrus?

Ik heb hem van het weekend gebruikt. Ben benieuwd hoe die is...

seed7

Mijn aanvankelijke enthousiasme voor deze gist neemt steeds meer af, vooral bij een wat lagere temperatuur vergist is de smaak wel heel herkenbaar en dominant, plus dat zoetje ...

Het is alsof je over een Twents landweggetje rijdt, maar het is wel geasfalteerd, er staat dan wel een Kroezeboom maar verder is het coulisse na coulisse gevuld met maisvelden. Dat is niet wat ik zoek, ik wil een hobbelig landweggetje, rijden met een Eend tussen afbrokkelende muurtjes, onder oude bomen. Spannende zijweggetjes verkennen, met waterstroompjes die zich niets van wegen aantrekken, soms doodlopend in een bloemenweide met fruitbomen.

Heel eerlijk, in de vaste en vloeibare Saisongisten vind ik dat ook niet, in een paar commerciële Saisons wel :(  Misschien toch maar eens een blend maken van een aantal Saisongisten WLP565 + 566 liggen voor de hand.

Ingo

ciesvandekwis

Wat houdt je tegen van een Dupont op te kweken? Absoluut geen straf om er een paar te ledigen met dit zomerweer  :biersmile:.

seed7

Citaat van: ciesvandekwis op 09-05-2016  16:39 uWat houdt je tegen van een Dupont op te kweken? Absoluut geen straf om er een paar te ledigen met dit zomerweer  :biersmile:.

Helemaal niets, doe ik dan ook met enige regelmaat,

Ingo

Jacques

Citaat van: Adrie op 09-05-2016  09:17 uIs de Mangrove Jack's gist vergelijkbaar?

Dit is de oude M27 Belgian Ale die nu omgedoopt is tot de M29 French Saison.

Zie ook mijn bericht van gisteren.

De gist is dus van nationaliteit veranderd . :)

arluijen

Citaat van: seed7 op 09-05-2016  12:33 uMijn aanvankelijke enthousiasme voor deze gist neemt steeds meer af, vooral bij een wat lagere temperatuur vergist is de smaak wel heel herkenbaar en dominant, plus dat zoetje ...

Het is alsof je over een Twents landweggetje rijdt, maar het is wel geasfalteerd, er staat dan wel een Kroezeboom maar verder is het coulisse na coulisse gevuld met maisvelden. Dat is niet wat ik zoek, ik wil een hobbelig landweggetje, rijden met een Eend tussen afbrokkelende muurtjes, onder oude bomen. Spannende zijweggetjes verkennen, met waterstroompjes die zich niets van wegen aantrekken, soms doodlopend in een bloemenweide met fruitbomen.

Deze handschoen pak ik op.

Ik heb nu ook meer ervaring met de Belle Saison (10+ keer mee gebrouwen) en ik zie het anders, ik ben het eens de analyse dat het niet lijkt op de echte saison, maar mijn beeldspraak zou anders zijn.

Het is alsof je voor het eerst in de Tesla P85D stapt om een stuk over een vers geasfalteerde duitsche autobahn te reizen, niet te rijden, te reizen. Eerst schiet je langs futuristische KPMG bouwwerken en de monsterlijk grote glazen pui van het Frankfurt Flughafen, om geruisloos zuidwaarts door de bomen rij te zweven. Na het afremmen voor lokaal forenzend verkeer trap je de accelerator in en ervaart het vertrouwde gevoel dat elke beweging met je rechter voet accuut vertaald wordt naar snelheid, de ludicrous mode maakt dat elke andere personen auto gegarandeerd kleiner wordt in je achteruitkijkbeeld. Dit is het nieuwe reizen; geen trillingen, geen motorisch gebrul, geen afleiding. De rust in de auto, maar ook de auto-pilot, maakt dat ik met een lichte glimlach om me heen kijk en details in me opneem die ik anders nooit zag. De dennenwouden die herstellend zijn van de zure regen, grauwe stroken vertrokken sneeuw die wijzen op een aanstormend koudefront, de aardlagen in de voor de autobahn uitgegraven strook. De stilte maakt een goed gesprek mogelijk, bijvoorbeeld over waar we zo meteen onze traditionele currywurst gaan nuttigen.

Wat ik maar wil zeggen: ik gebruik de BS niet zozeer als saison gist maar om tot een vrij cleane snelle vergisting te komen waarbij ruimte is om verschillende andere kenmerken zoals hop, mout en kruiden tot uiting te laten komen. Begrijp me goed, ik neem ook nog steeds regelmatig plaats in een lelijk eendje of een oude kever, maar beide vormen van reizen kun je niet met elkaar vergelijken.



Albertus

Citaat van: seed7 op 09-05-2016  12:33 uMisschien toch maar eens een blend maken van een aantal Saisongisten WLP565 + 566 liggen voor de hand.

Ik heb al enkele malen een Saison gebrouwen met de Belgian en de French Saison van Wyeast. De vergisting gestart met de Belgian Saison en bij een SG van rond de 1030 (het "kritische" punt) de French Saison toegevoegd.
Het werden uitstekende Saisons.
Nieuw is dit niet, in Amerika zijn brouwers die dit regelmatig zo doen.

Bert

Adrie

De Mangrove Jack's French Saison is veel meer een saison gist dan de Belle Saison. Hij is fruitiger en peperiger. Ik heb er nu 1 keer mee gebrouwen bij gebrek aan tijd voor het maken van een giststarter en ik was erg blij met het bier (een simpele saison).

Jacques

Citaat van: Adrie op 07-09-2016  10:32 uDe Mangrove Jack's French Saison is veel meer een saison gist dan de Belle Saison. Hij is fruitiger en peperiger. Ik heb er nu 1 keer mee gebrouwen bij gebrek aan tijd voor het maken van een giststarter en ik was erg blij met het bier (een simpele saison).

Helemaal mee eens. Dat Mangrove Jack's deze gist in het verleden heeft verkocht als "Belgian Ale" is niet te begrijpen. Het is een hele duidelijke saison gist.

WouterD

Komt spuit 11 4 jaar na dato nog ff met een reactie :p

Vandaag gebotteld, begin sg 1071 eind sg 997....!

Eerste saison, wordt een krachtig beestje!

Sjoerd

Even een vraagje over deze gist. Ik laat hem uitgisten op 25 graden en wil hem alleen overhevelen in bottelvat en dan meteen bottelen. Nu heb ik gezien dat de uitvlokking van deze gist laag is. Vraag is of hij wel/niet uitzakt bij 25 graden als ik hem daar een weekje na einde gisting op laat staan. Ik wil hem liever niet coldcraschen, kost weer een paar dagen en ik wil zeker weten dat hij is uitgegist en liever niet veel langer dan 3 weken op de gist hebben staan. Ik hoor graag

Koen S

Citaat van: Sjoerd op 04-06-2019  17:13 uEven een vraagje over deze gist. Ik laat hem uitgisten op 25 graden en wil hem alleen overhevelen in bottelvat en dan meteen bottelen. Nu heb ik gezien dat de uitvlokking van deze gist laag is. Vraag is of hij wel/niet uitzakt bij 25 graden als ik hem daar een weekje na einde gisting op laat staan. Ik wil hem liever niet coldcraschen, kost weer een paar dagen en ik wil zeker weten dat hij is uitgegist en liever niet veel langer dan 3 weken op de gist hebben staan. Ik hoor graag
Deze gist hoeft niet volledig uit te zakken. Een Saison mag wat troebel zijn.

Sjoerd

Ik heb er een Barley Wine mee gebrouwen van rond de 10%.

Koen S

Dan zou ik het jongbier een weekje lageren op keldertemperatuur, 12 tot 15 graden. Dan overhevelen naar bottelemmer en bottelen.

Sjoerd

Dank voor je reactie!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.