Mijn aanvankelijke enthousiasme voor deze gist neemt steeds meer af, vooral bij een wat lagere temperatuur vergist is de smaak wel heel herkenbaar en dominant, plus dat zoetje ...
Het is alsof je over een Twents landweggetje rijdt, maar het is wel geasfalteerd, er staat dan wel een Kroezeboom maar verder is het coulisse na coulisse gevuld met maisvelden. Dat is niet wat ik zoek, ik wil een hobbelig landweggetje, rijden met een Eend tussen afbrokkelende muurtjes, onder oude bomen. Spannende zijweggetjes verkennen, met waterstroompjes die zich niets van wegen aantrekken, soms doodlopend in een bloemenweide met fruitbomen.
Deze handschoen pak ik op.
Ik heb nu ook meer ervaring met de Belle Saison (10+ keer mee gebrouwen) en ik zie het anders, ik ben het eens de analyse dat het niet lijkt op de echte saison, maar mijn beeldspraak zou anders zijn.
Het is alsof je voor het eerst in de Tesla P85D stapt om een stuk over een vers geasfalteerde duitsche autobahn te reizen, niet te rijden, te reizen. Eerst schiet je langs futuristische KPMG bouwwerken en de monsterlijk grote glazen pui van het Frankfurt Flughafen, om geruisloos zuidwaarts door de bomen rij te zweven. Na het afremmen voor lokaal forenzend verkeer trap je de accelerator in en ervaart het vertrouwde gevoel dat elke beweging met je rechter voet accuut vertaald wordt naar snelheid, de ludicrous mode maakt dat elke andere personen auto gegarandeerd kleiner wordt in je achteruitkijkbeeld. Dit is het nieuwe reizen; geen trillingen, geen motorisch gebrul, geen afleiding. De rust in de auto, maar ook de auto-pilot, maakt dat ik met een lichte glimlach om me heen kijk en details in me opneem die ik anders nooit zag. De dennenwouden die herstellend zijn van de zure regen, grauwe stroken vertrokken sneeuw die wijzen op een aanstormend koudefront, de aardlagen in de voor de autobahn uitgegraven strook. De stilte maakt een goed gesprek mogelijk, bijvoorbeeld over waar we zo meteen onze traditionele currywurst gaan nuttigen.
Wat ik maar wil zeggen: ik gebruik de BS niet zozeer als saison gist maar om tot een vrij cleane snelle vergisting te komen waarbij ruimte is om verschillende andere kenmerken zoals hop, mout en kruiden tot uiting te laten komen. Begrijp me goed, ik neem ook nog steeds regelmatig plaats in een lelijk eendje of een oude kever, maar beide vormen van reizen kun je niet met elkaar vergelijken.