Belle saison Danstar

Gestart door Hay, 29-05-2014 19:27 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Davester

Is Danstar Belle Saison vergelijkbaar met Lallemand Belle Saison?
(of is het wellicht zelfs hetzelfde)

Oscar

Citaat van: Davester op 03-09-2019  23:27 uIs Danstar Belle Saison vergelijkbaar met Lallemand Belle Saison?
(of is het wellicht zelfs hetzelfde)



 ;D ;D :lol: :lol: :lol:

Davester

Citaat van: Oscar op 04-09-2019  00:06 u

 ;D ;D :lol: :lol: :lol:

Tja, die is vrij duidelijk maar ik heb hier een Belle Saison waar danstar niet op staat . Zal morgen ff kijken.

brewt

Hallo allemaal, ik heb een vraag mbt. tot deze gist.
Ik heb een saison gebrouwen met deze gist die ik vanavond wil gaan bottelen. Ik heb niet veel gistvaten en zou het vat waar het in vergist is graag nog een keer gebruiken voor andere soorten bier.
Nu heb ik al het een en ander gelezen over extra goed schoonmaken van saison gisten. Om te voorkomen dat ik toekomstige brouwsels verpruts door niet voldoende te reinigen wilde ik graag vragen of dat jullie ervaring hebben met het reinigen van brouwspullen die in contact zijn geweest met deze gist? Is het voldoende om met oxi/san te reinigen of zal ik met iets zwaarder spul (chloor?) moeten reinigen? Zo ja, kunnen jullie mij vertellen hoe ik dit het beste aan kan pakken? Alvast bedankt!

Groet,
Kevin

Koen S

Citaat van: brewt op 20-04-2020  13:23 uHallo allemaal, ik heb een vraag mbt. tot deze gist.
Ik heb een saison gebrouwen met deze gist die ik vanavond wil gaan bottelen. Ik heb niet veel gistvaten en zou het vat waar het in vergist is graag nog een keer gebruiken voor andere soorten bier.
Nu heb ik al het een en ander gelezen over extra goed schoonmaken van saison gisten. Om te voorkomen dat ik toekomstige brouwsels verpruts door niet voldoende te reinigen wilde ik graag vragen of dat jullie ervaring hebben met het reinigen van brouwspullen die in contact zijn geweest met deze gist? Is het voldoende om met oxi/san te reinigen of zal ik met iets zwaarder spul (chloor?) moeten reinigen? Zo ja, kunnen jullie mij vertellen hoe ik dit het beste aan kan pakken? Alvast bedankt!

Groet,
Kevin
Oxi en San zijn zeker voldoende als je ze correct gebruikt, zwaar spul is echt niet nodig.
Ik gebruik de Belle Saison regelmatig en nooit problemen gehad bij een volgend brouwsel.

brewt

Citaat van: Koen S op 20-04-2020  13:38 uOxi en San zijn zeker voldoende als je ze correct gebruikt, zwaar spul is echt niet nodig.
Ik gebruik de Belle Saison regelmatig en nooit problemen gehad bij een volgend brouwsel.

Bedankt voor je reactie Koen! Vul je het vat gewoon met Oxi en laat je dit staan? Hoe lang laat je het meestal staan?

Koen S

Citaat van: brewt op 20-04-2020  13:41 uBedankt voor je reactie Koen! Vul je het vat gewoon met Oxi en laat je dit staan? Hoe lang laat je het meestal staan?
Ik gebruik Oxi om te reinigen. 4 g/liter, water van rond de 60°C, 10 minuten contacttijd.
Daarna spoel ik het gistvat met warm water en gebruik dan Star San (vernevelen met spuitbus) om te desinfecteren, 5 minuutjes is meer dan voldoende. Daarna spoelen, uitdruppen, fles/vat laten drogen en wegzetten.
Op de brouwdag nog eens Star San spuiten en spoelen met wat water.

brewt

Citaat van: Koen S op 20-04-2020  14:08 uIk gebruik Oxi om te reinigen. 4 g/liter, water van rond de 60°C, 10 minuten contacttijd.
Daarna spoel ik het gistvat met warm water en gebruik dan Star San (vernevelen met spuitbus) om te desinfecteren, 5 minuutjes is meer dan voldoende. Daarna spoelen, uitdruppen, fles/vat laten drogen en wegzetten.
Op de brouwdag nog eens Star San spuiten en spoelen met wat water.

Super bedankt voor de uitgebreide uitleg!! :)

tdp

Heb deze gist voor het eerst (voor zover ik na kan gaan) gebruikt, van 1.050 naar 0.994 (12,7 brix => 3,7 brix), voorspelling was 1.007. Iemand dit ook zo extreem meegemaakt?
BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
KenmerkKB007
Naam receptRogge Saison
Brouwdatum22-7-2022
BierstijlSaison
Volume6,8
Begin SG1,050 SG
Berekende kleur (Morey)12 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)30 IBU
Brouwzaalrendement90,7 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
6,00 lWater uit Rossum 2020 Q1 t/m Q4
3,64 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
29 mg/l7 mg/l55 mg/l109 mg/l26 mg/l83 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
0,70 kgBarke Pilsner MalzWeyermann3 EBC46,1 %
0,57 kgPilsmoutViking Malt3 EBC37,5 %
0,20 kgBio RoggeWeyermann4 EBC13,2 %
0,05 kgCaramunich IIWeyermann120 EBC3,3 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust67,0 °C2 min.60 min.3,9 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
10,0 gSmaragd 2021 (Tuin)bellen6,0%60 min.20,1 IBU
10,0 gSmaragd 2021 (Tuin)bellen6,0%15 min.10,0 IBU
10,0 gSmaragd 2021 (Tuin)bellen6,0%0 min.0,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
5,5 gBelle Sasion (Lallemand)bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting28,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting28,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting28,0 °C
Eind SG hoofdvergisting1,000 SG
Schijnbare vergistingsgraad100,0%
Start nagisting29-7-2022
Temp. nagisting28,0 °C
Start lagering2-8-2022
Temp. lagering28,0 °C


Zambezi Special

Ja, maar dan met de Mangrove Jack Saison gist (van 1.054 naar 0.998)
Heel lekker biertje en niet eens heel erg droog.
Veranderde nog wel heel erg in smaak na carbonatie.
3 dagen koelkast - leek een beetje op een blond
12 dagen - niet meer, minder zoet
Beiden erg lekker :)

Jacques

Citaat van: tdp op 02-08-2022  23:23 uHeb deze gist voor het eerst (voor zover ik na kan gaan) gebruikt, van 1.050 naar 0.994 (12,7 brix => 3,7 brix), voorspelling was 1.007. Iemand dit ook zo extreem meegemaakt?

Ja, deze gist gaat ver door. Met een suikergift nog lagere waarden bereikt.
 

tdp

Ik meet hem a.s. vrijdag nog een keer, bij geen wijziging gaat deze op fles!

Michiel8012

Ik heb afgelopen zaterdag gebrouwen met deze gist. Heb hem wel wat underpitched (11 gram op 18 liter 1.057). Nog niet gemeten maar ben wel benieuwd. Ik lees wel dat deze gist nog best lang door kan gaan. Ik betwijfel wel of het nog lager wordt dan 0.994 maar er wordt wel veel gewaarschuwd voor te snel bottelen met deze gist...

Jacques

Citaat van: Michiel8012 op 03-08-2022  18:57 uIk heb afgelopen zaterdag gebrouwen met deze gist. Heb hem wel wat underpitched (11 gram op 18 liter 1.057). Nog niet gemeten maar ben wel benieuwd. Ik lees wel dat deze gist nog best lang door kan gaan. Ik betwijfel wel of het nog lager wordt dan 0.994 maar er wordt wel veel gewaarschuwd voor te snel bottelen met deze gist...

Klopt. Het is een echte diastaticus gist. Die gaan heel lang door...

Michiel8012

Net gemeten. Afgelopen zaterdag geënt 1.057 nu al gedaald tot 1.003. Temperatuur rond de 29 graden in mijn kast. Wat een killer is deze gist. Ik laat hem mooi zo nog een week of 2 staan en daarna nog een weekje drooghoppen. Ben wel een beetje bang voor hop creep... maar vers drinken schijnt de oplossing te zijn, toch? ;D

tdp

Citaat van: Michiel8012 op 04-08-2022  11:02 uBen wel een beetje bang voor hop creep... maar vers drinken schijnt de oplossing te zijn, toch? ;D

Juist! Een probleem is pas een probleem, als het een probleem is ;) En met dit weer, is de oplossing volgens mij geen probleem ;)

Michiel8012

Bij mij blijft die nu al enige tijd hangen op 1.003. Ik denk dat ik wel veilig ben als ik zaterdag hem nog een week op koudhop zet en daarna bottel toch? Dan heeft hij 3 weken gegist waarvan nu dus al een week constant qua sg. Ik snap dat door het toevoegen van de hop er straks misschien nog een puntje of 2 eraf gaan maar daar heeft hij dan ook nog een week de tijd voor.

Jacques

Citaat van: Michiel8012 op 10-08-2022  09:36 uBij mij blijft die nu al enige tijd hangen op 1.003. Ik denk dat ik wel veilig ben als ik zaterdag hem nog een week op koudhop zet en daarna bottel toch? Dan heeft hij 3 weken gegist waarvan nu dus al een week constant qua sg. Ik snap dat door het toevoegen van de hop er straks misschien nog een puntje of 2 eraf gaan maar daar heeft hij dan ook nog een week de tijd voor.

Hopcreep gaat heel langzaam. Voor de zekerheid doe je er goed aan nog een week langer te wachten met bottelen.

Michiel8012

Oke, tijd geen gebrek dus dat is het probleem niet. Krijg je na twee weken drooghop niet een grassige smaak of duurt dat toch nog iets langer?

tdp

Ik heb hem gisteren gebotteld, 0.994! Komt toch op 7,5% uit, is niet echt meer een handige dorstlesser zo ;)

Snelbier

Citaat van: Michiel8012 op 10-08-2022  15:41 u.. Krijg je na twee weken drooghop niet een grassige smaak of duurt dat toch nog iets langer?
Meningen en smaak verschillen.. Zal ook afhangen van de omstandigheden (temperatuur, soort hop, etc).
Een duidelijk antwoord (op dagen of weken) is bijna onmogelijk.
Heb zelf vorige maand 3 tesbatches gebotteld waar de drooghop (Citra) op 3 verschillende manieren is gedaan. Allen op zelfde wort, verdeeld over 3 gistvaten.
Een batch is drooghop vlak na hoofdgisting gedaan, hop heeft bijna 3 weken in het gistvat gezeten.
Smaak is qua Citra-gevoel wat minder, maar grassmaak totaal afwezig.
In eerdere bieren met Citra-drooghop meende ik vlak na bottelen soms gras te proeven, maar smaakje verdween snel.
Succes, Snelbier.

Michiel8012

Citaat van: Snelbier op 10-08-2022  16:05 uMeningen en smaak verschillen.. Zal ook afhangen van de omstandigheden (temperatuur, soort hop, etc).
Een duidelijk antwoord (op dagen of weken) is bijna onmogelijk.
Heb zelf vorige maand 3 tesbatches gebotteld waar de drooghop (Citra) op 3 verschillende manieren is gedaan. Allen op zelfde wort, verdeeld over 3 gistvaten.
Een batch is drooghop vlak na hoofdgisting gedaan, hop heeft bijna 3 weken in het gistvat gezeten.
Smaak is qua Citra-gevoel wat minder, maar grassmaak totaal afwezig.
In eerdere bieren met Citra-drooghop meende ik vlak na bottelen soms gras te proeven, maar smaakje verdween snel.
Succes, Snelbier.

Thanks! Dan ga ik ervanuit dat een weekje extra Nelson sauvin een prima resultaat geeft. Heb hem ooit een weekje erop gehad en toen was hij goed maar wel relatief snel een stuk minder aanwezig in het bier. Ben benieuwd naar 2 weken

Jacques

Citaat van: Michiel8012 op 10-08-2022  15:41 uOke, tijd geen gebrek dus dat is het probleem niet. Krijg je na twee weken drooghop niet een grassige smaak of duurt dat toch nog iets langer?

Doe eens een test en oordeel zelf. In het verleden heb ik diverse keren dat gedaan om de effecten van koudhoppen te bestuderen. Veel grasachtige smaken ben ik niet tegengekomen bij de tests die ik gedaan heb...
Maar ik heb niet alle hopsoorten die er zijn getest. Het kan zijn dat de ene hopsoort meer van dit smaakjes van nature geeft dan de andere. Grasachtig is een basissmaak van hop... Zie ook https://beermaverick.com/hops/tag/

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.