Belle saison Danstar

Gestart door Hay, 29-05-2014 19:27 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hay

Vorige week mijn saison gebrouwen en die heeft nu 6 dagen staan gisten met de Belle Saison.
En is van 1.057 naar 1.006 gegaan, dus die is flink doorgegaan.
Vandaag geen activiteit meer dus ff een monster genomen.
Nog vrij troebel maar die geur en smaak ik kan het niet precies omschrijven maar er zit iets sterks aan.
Zou zwavelig kunnen zijn maar weet het niet.
Normaal gesproken vind ik dat eerste monster al best lekker ruiken en proeven maar nu niet eigenlijk.
Ik heb voor bitter en aromahop, Amarillo gebruikt maar ruik en proef daar niks van terug.
Zou dit door de gist kunnen komen het is de eerste keer dat ik deze gist gebruik?

Hoppenbrouwers

Citaat van: Hay op 29-05-2014  19:27 uVorige week mijn saison gebrouwen en die heeft nu 6 dagen staan gisten met de Belle Saison.
En is van 1.057 naar 1.006 gegaan, dus die is flink doorgegaan.
Vandaag geen activiteit meer dus ff een monster genomen.
Nog vrij troebel maar die geur en smaak ik kan het niet precies omschrijven maar er zit iets sterks aan.
Zou zwavelig kunnen zijn maar weet het niet.
Normaal gesproken vind ik dat eerste monster al best lekker ruiken en proeven maar nu niet eigenlijk.
Ik heb voor bitter en aromahop, Amarillo gebruikt maar ruik en proef daar niks van terug.
Zou dit door de gist kunnen komen het is de eerste keer dat ik deze gist gebruik?
De gist zorgt voor een typisch saison karakter wat verschillende smaken en geuren produceert.
Ik zou je bier trouwens nog maar even laten staan. De mijne is overgeheveld met 998 en gaat nog steeds door... Al een week. 1006 is dus nog lang niet klaar...

Oscar

Het karakter van deze gist is erg temperatuur afhankelijk (van iedere gist trouwens) ik prefereer het karakter bij 30°C en eind SG van 998 is wel heel erg ver... ( > 100% SVG )  :nut:

Hay

Ja laat hem nog een paar dagen staan en hevel dan over naar een schoon vat.
Bij mij was de vergistingstemperatuur 23 graden.

Hoppenbrouwers

Citaat van: Hay op 29-05-2014  19:39 uJa laat hem nog een paar dagen staan en hevel dan over naar een schoon vat.
Bij mij was de vergistingstemperatuur 23 graden.
Het nagisten kan denk ik wel lang duren. Als je weinig kopruimte hebt kun je het nauwkeurig volgen. Hij gaat langzaam maar gestaag door (is mijn ervaring tot nu toe).

Hay

En hoe is de smaak en geur bij jou?

Hoppenbrouwers

Citaat van: Hay op 29-05-2014  20:27 uEn hoe is de smaak en geur bij jou?
De geur is heerlijk fruitig. Smaak kan ik nog niets over zeggen, hij is nog aan het navergisten in een split batch dus dat wacht ik nog even af.

Hay

Oscar, had dat in een ander topic gelezen dat jij die op 30 graden vergist hebt.
Hoe is die geworden?

Oscar

Citaat van: Hay op 31-05-2014  18:32 uOscar, had dat in een ander topic gelezen dat jij die op 30 graden vergist hebt.
Hoe is die geworden?

Lekker, zoals een saison moet zijn. :) Met maximaal karakter  :biersmile:

rajd

Oscar (of wie dan ook): heb je toevallig ervaring met deze gist op verschillende temperaturen? Ik heb mijn recentste Saison met deze gist op 23 ºC gedaan en bemerk ook een sterke smaak die ik slecht kan betitelen. Vies is het zeker niet, echter naar mijn smaak beduidend minder lekker dan de French Saison van Wyeast.

Oscar

Citaat van: rajd op 06-06-2014  23:54 uOscar (of wie dan ook): heb je toevallig ervaring met deze gist op verschillende temperaturen?

Ik heb een aantal bieren geproefd die inderdaad kouder vergist zijn terwijl mijn bieren met deze gist warm vergist zijn... het karakter van deze gist is erg temperatuur afhankelijk.

Citaat van: rajd op 06-06-2014  23:54 uechter naar mijn smaak beduidend minder lekker dan de French Saison van Wyeast.

Als dat je persoonlijke mening is, is de keuze snel gemaakt. Maar geef de Belle saison nog even de kans op een warme temperatuur. :biersmile:

rajd

Citaat van: Oscar op 07-06-2014  00:00 uIk heb een aantal bieren geproefd die inderdaad kouder vergist zijn terwijl mijn bieren met deze gist warm vergist zijn... het karakter van deze gist is erg temperatuur afhankelijk.

Als dat je persoonlijke mening is, is de keuze snel gemaakt. Maar geef de Belle saison nog even de kans op een warme temperatuur. :biersmile:

Top, bedankt. Heb nog een zakje in de koelkast staan, ga ik dat zeker proberen!

heijligers

Op 23-25 graden wordt het een echte doordrinker. Op 32 graden wordt het een gortdroge Saison.  :biersmile:

Het is maar net wat je wilt.

Ik heb nu de tweede versie op 32 graden gedaan, maar zal in de toekomst zeker nog een mooi en ontzettend toegankelijk doordrinkbier met deze gist maken op 23-25 graden. Lekker high gravity brouwen en er komt zo een kleine 50 liter uit mijn 27 liter Weck keteltje  :brouwen:

Hoppenbrouwers

Wil in de zomer een keer een ongecontroleerd vergiste versie gaan proberen (als de mussen van het dak vallen). Heb je bij dergelijke temperaturen veel kopruimte nodig of is die vergelijkbaar zoals die bij 23°C?

ATHOOGLAND

Vorige week een Saison (start SG 1,052)  met Belle Saison vergist op 27 graden Celsius. Circa 2 cm schuim, dus veel kopruimte heb je niet nodig.

Albertus

Citaat van: Hoppenbrouwers op 07-06-2014  18:55 uWil in de zomer een keer een ongecontroleerd vergiste versie gaan proberen (als de mussen van het dak vallen). Heb je bij dergelijke temperaturen veel kopruimte nodig of is die vergelijkbaar zoals die bij 23°C?

Heb ik ook een keer gedaan. De temperatuur liep op van 20 tot 27  ºC en daarna weer terug naar omgevingstemperatuur.
Het werd een prima Saison.
Ik had niet meer kopruimte nodig dan normaal.

Bert

Hoppenbrouwers

Citaat van: Albertus op 08-06-2014  10:21 uHeb ik ook een keer gedaan. De temperatuur liep op van 20 tot 27  ºC en daarna weer terug naar omgevingstemperatuur.
Het werd een prima Saison.
Ik had niet meer kopruimte nodig dan normaal.

Bert
Ongecontroleerd vergist en toch vol karakter?

RobinB

Ongecontroleerd en juíst vol (gist-)karakter is het toch? ;) ;D

Albertus

Citaat van: Hoppenbrouwers op 09-06-2014  12:57 uOngecontroleerd vergist en toch vol karakter?

Ja. Dat is het mooie van deze gist.

Bert

arluijen

Citaat van: Hay op 29-05-2014  19:27 uVorige week mijn saison gebrouwen en die heeft nu 6 dagen staan gisten met de Belle Saison.
En is van 1.057 naar 1.006 gegaan, dus die is flink doorgegaan.
Vandaag geen activiteit meer dus ff een monster genomen.
Nog vrij troebel maar die geur en smaak ik kan het niet precies omschrijven maar er zit iets sterks aan.
Zou zwavelig kunnen zijn maar weet het niet.
Normaal gesproken vind ik dat eerste monster al best lekker ruiken en proeven maar nu niet eigenlijk.
Ik heb voor bitter en aromahop, Amarillo gebruikt maar ruik en proef daar niks van terug.
Zou dit door de gist kunnen komen het is de eerste keer dat ik deze gist gebruik?

Even weer on topic. Mijn meest recente saison (Danstar, Belle Saison) staat nu te rijpen op fles en ik snap precies wat je bedoelt; er zit een sterke smaak aan waar je niet omheen kunt. Mij roept het de associatie met zwarte peper en 'oosterse' kruiden in het algemeen, misschien ook wel de nasmaak van koffie(?) en wat branderig.

Ik heb hem op 21 graden vergist, gewoon, omdat het kan.

Qua vergisten is het wel één van de meest interessante om te volgen. De hier genoemde 998 haal ik niet, maar het is een van de weinige, zo niet enige gist waar ik ervaring mee heb waarbij je SG meter heeeeeel diep wegzakt in een monster. de 1.005 of 1.002 is geen uitzondering.

heijligers

Citaat van: arluijen op 10-06-2014  10:13 uQua vergisten is het wel één van de meest interessante om te volgen. De hier genoemde 998 haal ik niet, maar het is een van de weinige, zo niet enige gist waar ik ervaring mee heb waarbij je SG meter heeeeeel diep wegzakt in een monster. de 1.005 of 1.002 is geen uitzondering.
De mijne deed het op 32 graden van 1038 naar 1001  :gistsmile:

Hay

Ik ga donderdag bottelen.
Zal dan het sg nog ff meten en hier laten weten.
En ook hoe dan de smaak/reuk is.

Hay

Vandaag gebotteld, SG was 1.002.
Smaak en geur is erg fris en fruitig.
Ik heb alleen maar Amarillo gebruikt voor bitter en aroma en koudhop.
Deze is 3 weken geleden gebrouwen na een week van de gist afgegaan en 2 weken na laten gisten.
Waarvan de laatste 5 dagen met koudhop.
Daarna 24 uur koud gelagerd 1 a 2 graden.
Maar als ik de reactie van Oscar in een ander topic lees hoop ik dat ik lang zat heb gewacht. :weetniet:

Robert1968

Ik hoop het voor je. Vorig jaar ging mijn Saison van 1071 naar 1004 na 3 weken gisting en ruim een week geen activiteit in het waterslot.
Na 1.5 maand na bottelen was het koolzuur prima, 2 maanden later gushing uit de fles. Grrrr.

Op dit moment staat weer een Belle Saison te gisten. Wacht wat langer met bottelen en ik zal minder bottelsuiker gaan gebruiken.

nembrionic

In een week van 1049 naar 1002 met Belle Saison :)
Deze keer op 30 ºC  (vorige keren begonnen bij 25 en dan 1 ºC per dag omhoog) Mooi karakter, lekker droog.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.