ONK2014 - V1 - Pepery IPA

Gestart door William, 27-05-2014 19:20 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

William

Met deze Pepery IPA heb ik de 1e prijs gewonnen in de V-klasse met 91 punten. Het doel was om een peperbier te maken waarin de hitte en smaak aanwezig is zonder dat het te scherp en vervelend word zoals veel van dit soort bieren in de markt. Daartoe heb ik een Chipotle peperextract gemaakt (3 gram droge chipotle op 50 ml wodka) en hiervan proefsgewijs op een blonde getest hoeveel naar mijn smaak gedoseerd moest worden. Dit werd omgerekend zo'n 4 gram extract op 15 liter bier (=1/4 peper op 15 liter).

De basis voor dit bier was de Emelisse IPA die ik vergist heb met de Belgian Ardennes bij relatief lage temperatuur om het subtiele van de  peper goed uit te laten komen

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptPepery IPA
Brouwdatum30-11-2013
BiertypeImperial IPA
Volume18,0 l
Begin SG1,069 SG
Berekende kleur (Morey)19 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)33 IBU
Brouwzaalrendement70,0 %
Kooktijd60 min.

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,950 kgPale moutWeyermann6 EBC84,6 %
0,450 kgLichte tarwemoutDingemans3 EBC7,7 %
0,450 kgCara-redWeyermann50 EBC7,7 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
65,0 °C1 min.80 min.2,5 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
18,0 gCascadebellen8,2%60 min.17,0 IBU
9,0 gNuggetpellets13,0%first wort hop16,3 IBU
72,0 gSimcoepellets12,5%0 min.0,0 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
0,25 gChipotle peperspecerijbottelen

Gist
HoeveelheidNaamType
1,0 pak(ken)Belgian Ardennes (3522)bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting18,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting20,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting20,0 °C
Eind SG hoofdvergisting1,017 SG
Start nagisting07-12-2013
Temp. nagisting17,0 °C
Start lagering13-12-2013
Temp. lagering17,0 °C
Alcoholgehalte7,4 vol.%

Scores:
Visueel: 15/15 punten
Geur: 23/25 punten
Smaak: 13/15 punten
Vernieuwend: 8/10 punten
Balans: 13/15 punten
Basis/mongevoel: 5/5 punten
Nasmaak: 14/15 punten

Commentaar:
Mooi schuimkraag
Fijne geur en zachte smaak
Pepertje subtiel maar toch aanwezig in de smaak / nasmaak
Lekker bij de nasi

Hoppenbrouwers

Zie nu pas dat het de emelisse IPA was. Moest je voor het ONK niet een bier insturen wat je zelf gemaakt had?
Om die reden had ik mijn winnende emelisse IPA ook in de koelkast laten staan...

wilbertd

Hey bedankt voor het recept William, die ga ik zeker ook eens proberen.
Ik heb zelf eens met chilipeper gespeeld, maar kreeg weinig smaak en voornamelijk een prikkel achter in de keel.
Ik ben erg benieuwd :)

William

Citaat van: Hoppenbrouwers op 27-05-2014  19:25 uZie nu pas dat het de emelisse IPA was. Moest je voor het ONK niet een bier insturen wat je zelf gemaakt had?
Om die reden had ik mijn winnende emelisse IPA ook in de koelkast laten staan...

Dat is een overweging maar een reden om deze wel in te sturen dat ik hier een hele eigen draai aan heb gegeven met het peperidee. Bij de terugkom scoorde dit bier niet zo goed.

Het was trouwens wat verwarrend met de uitreiking van de prijs want ik werd naar voren gehaald voor de StoomQuadrupel - wat ook op het certificaat staat. Pas toen ik de keuringsformulieren bekeek zag ik dat ze een fout gemaakt hadden.

William

Citaat van: wilbertd op 27-05-2014  19:30 uHey bedank voor het recept William, die ga ik zeker ook eens proberen.
Ik heb zelf eens met chilipeper gespeeld, maar kreeg weinig smaak en voornamelijk een prikkel achter in de keel.
Ik ben erg benieuwd :)

Het komt erg subtiel. Daarom gaat het werken met een extract goed en kun je op een gelijkend bier met dezelfde bitterheid mmar wel met koolzuur de juiste dosering bepalen voor het doelbier.

wilbertd

Citaat van: William op 27-05-2014  19:34 uDaarom gaat het werken met een extract goed en kun je op een gelijkend bier met dezelfde bitterheid maar wel met koolzuur de juiste dosering bepalen voor het doelbier.
Dat extract maken met wodka ben ik inderdaad wel vaker tegengekomen, maar omdat ik eigenlijk nooit sterke drank in huis heb, heb ik dat nog nooit toegepast.
Vaak kan ik die verrassing in het eindresultaat wel waarderen, maar ik denk dat ik speciaal voor dit recept maar eens een flesje in huis haal.
(Daarnaast ben ik wel eens benieuwd hoe een winnend IPA naast die van mij smaakt  :) )

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.