Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Suikerschepje  (gelezen 6899 keer)

Offline Mouwe Stream

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
  • Fűleindich bier ˙t Terwispel
Suikerschepje
« Gepost op: 26-05-2014 23:35 u »
Vandaag mijn project van het instelbare suikerschepje afgerond. Ben benieuwd hoe dit in de praktijk uitpakt?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Hoppenbrouwers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • ▄bung macht den Meister
Re: Suikerschepje
« Reactie #1 Gepost op: 26-05-2014 23:35 u »
Misschien Ýets meer info?

Je eerste bericht? Welkom!

Offline Mouwe Stream

• Boven 10 berichten
  • *
  • Fűleindich bier ˙t Terwispel
« Reactie #2 Gepost op: 27-05-2014 00:02 u »
Had op het forum een voorbeeld gezien en dit nagebouwd. 15 mm rvs buis. Op het uiteinde een kunststof afdichting waar ik draad in heb getapt voor de M6 bout. Op de bout zit een afdichtring met de afmeting van de binnendiameter van de buis. Door het in- en uitdraaien van de bout kun je de hoeveelheid bottelsuiker verstellen. Borging door een extra moer aan het eind van de bout. Handvat van een afgeslepen lepel. Zie foto voor het gedemonteerde schepje.

Offline hans_nwk

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #3 Gepost op: 27-05-2014 09:09 u »
Ik vind het een mooi project maar is het nodig?

Ik heb deze set besteld voor de bottelsuiker:
http://www.hema.nl/winkel/huis-en-tuin/huis/keuken-en-eetkamer/koken/keukenhulpjes/6-pak-maatschepjes-(80881043)

Een keer proberen hoeveel gram suiker in elk schepje past door te kijken hoeveel schepjes er in 50 gr gaan (of 10 scheppen wat minder is voor de maat van het schepje).

Dan weet je al vrij nauwkeurig wat je met welk schepje moet doen om de goede hoeveelheid suiker in je fles te krijgen.

Groet,
Hans

Offline Hoppenbrouwers

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 27-05-2014 09:13 u »
Als het om bottelsuiker toevoegen gaat en je wil het allemaal hetzelfde doen is het vele malen makkelijker om de gehele hoeveelheid af te wegen en in je bottelvat te doen.

Als je wil experimenteren en elk flesje afvullen met een andere hoeveelheid kun je ook een kruitmolen overwegen (wel goed schoonmaken). Daar zit een stelschroef op waarmee je op de 15e gram nauwkeurig kan afmeten. Pak grove suiker dan heb je in elke fles net zoveel korrels zitten voor een representatieve vergelijking in meetresultaten.

Offline hans_nwk

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 27-05-2014 09:36 u »
Als het om bottelsuiker toevoegen gaat en je wil het allemaal hetzelfde doen is het vele malen makkelijker om de gehele hoeveelheid af te wegen en in je bottelvat te doen.
Dat is inderdaad makkelijker, als je een bottelvat hebt ...

Donderdag ga ik voor het eerst afvullen en dat gaat direct vanuit het gistingsvat gebeuren.

Offline Hoppenbrouwers

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 27-05-2014 09:39 u »
Dat is inderdaad makkelijker, als je een bottelvat hebt ...

Donderdag ga ik voor het eerst afvullen en dat gaat direct vanuit het gistingsvat gebeuren.
Heb je uberhaupt maar 1 emmer in hus?
Rechtstreeks vanuit je (hoofd)gistvat bottelen is niet echt aan te raden, gezien de hoeveelheid gist die er dan mee je fles in komt. Dit knan smaakafwijkingen geven.

Je kan ook je bier even overhevelen naar een andere emmer of opslagmedium, je gistvat schoonmaken en dan weer terug je gistvat in. Kun je vanuit daar bottelen... En natuurlijk op een makkelijke manier de suikertoevoegen.

Als je overigens echt geen andere mogelijkheid hebt kun je alsnog de suiker in water oplossen en aan je gistvat toevoegen voor het bottelen.

Offline hans_nwk

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 27-05-2014 09:49 u »
Heb je uberhaupt maar 1 emmer in hus?
Rechtstreeks vanuit je (hoofd)gistvat bottelen is niet echt aan te raden, gezien de hoeveelheid gist die er dan mee je fles in komt. Dit knan smaakafwijkingen geven.

Je kan ook je bier even overhevelen naar een andere emmer of opslagmedium, je gistvat schoonmaken en dan weer terug je gistvat in. Kun je vanuit daar bottelen... En natuurlijk op een makkelijke manier de suikertoevoegen.

Als je overigens echt geen andere mogelijkheid hebt kun je alsnog de suiker in water oplossen en aan je gistvat toevoegen voor het bottelen.
Ik heb inderdaad maar 1 emmer.
Ik heb blijkbaar iets gemist als het afvullen uit het gistingsvat een slecht idee is. En dat na een paar 100 pagina's in boeken gelezen te hebben + heel wat van het forum.

In de cursus op deze site staat het ook niet genoemd, al wordt daar uitgegaan van afvullen vanuit het lageringsvat (zoals ik het lees). Omdat gezegd wordt dat overhevelen na de hoofdvergisting niet nodig is heb ik die redenering blijkbaar wat te ver doorgetrokken en gedacht dat bottelen vanuit het gistingsvat ook kan.

Toevoegen van suiker in het gistingsvat lijkt me niet zo handig, ik heb dan het gevoel dat ik het moet mengen en dan komt de gist natuurlijk ook weer omhoog.

Het is een witbier dus superhelder hoeft niet...

Groet,
Hans

Offline Hoppenbrouwers

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 27-05-2014 09:56 u »
Als het nergens beschreven staat kan het geen kwaad. Dan zou ik het gewoon doen.

Offline hobbybob

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 27-05-2014 10:26 u »
Kan geen kwaad om vanuit het gistvat direct te bottelen.
Dan wel apart ( met lepeltje) suiker in de flesjes dus niet door het bier in het gistvat.

Offline hans_nwk

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 27-05-2014 10:30 u »
Dan wel apart ( met lepeltje) suiker in de flesjes dus niet door het bier in het gistvat.
OK, dank je!
Ik heb dus toch geen leesprobleem dat ik het gemist zou hebben dat het niet goed zou zijn.
De theorie is nog wel te bevatten maar de praktijk...  :weetniet: :nut:

Offline wilbertd

• Super lid
  • Land: se
  • Ik brouw wort
« Reactie #11 Gepost op: 27-05-2014 12:14 u »
Hmm, bottelen vanuit je gistvat... heb je een gistvat met kraan, zodat je boven het gist kan aftappen?
Zo niet dan lijkt het me toch heel lastig niet (te)veel gist mee te nemen, kun je het niet overhevelen naar je brouwpan (of is dit een blikbrouwsel?)
Ik zou je toch willen aanraden een nieuw vat te bestellen, kost je slechts een tientje maar het maakt het toevoegen van bottelsuiker en het bottelen zonder veel gist toch een stuk gemakkelijker.

Offline hans_nwk

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 27-05-2014 12:32 u »
Hmm, bottelen vanuit je gistvat... heb je een gistvat met kraan, zodat je boven het gist kan aftappen?
Zo niet dan lijkt het me toch heel lastig niet (te)veel gist mee te nemen, kun je het niet overhevelen naar je brouwpan (of is dit een blikbrouwsel?)
Ik zou je toch willen aanraden een nieuw vat te bestellen, kost je slechts een tientje maar het maakt het toevoegen van bottelsuiker en het bottelen zonder veel gist toch een stuk gemakkelijker.
Voor het volgende brouwsel maar eens doen dan.
Ik heb inderdaad een gistingsvat met kraan.

@Mouwe Stream: Sorry voor het kapen van je topic, was niet de bedoeling!

Groet,
Hans

Offline hobbybob

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 27-05-2014 12:52 u »
Hmmm gaat prima met zo'n gistvat, sinds ik niet meer lager ( alweer heel wat jaartjes ) bottel ik direct uit het gistvat.

- Na het gistingsproces de temp laten zakken naar een graad of 10 voor een dag of 3.

Dan is het meeste gist wel uitgezakt hoor en heb je totaal geen last van teveel gist mee te bottelen in ieder geval niet meer dan wanneer je overheveld naar een ander vat

Offline wilbertd

• Super lid
  • Ik brouw wort
« Reactie #14 Gepost op: 27-05-2014 13:20 u »
Hmmm gaat prima met zo'n gistvat, sinds ik niet meer lager ( alweer heel wat jaartjes ) bottel ik direct uit het gistvat.

- Na het gistingsproces de temp laten zakken naar een graad of 10 voor een dag of 3.

Dan is het meeste gist wel uitgezakt hoor en heb je totaal geen last van teveel gist mee te bottelen in ieder geval niet meer dan wanneer je overheveld naar een ander vat
Ieder zijn ding :)
Persoonlijk vind ik voor elk flesje suiker scheppen een beetje te veel gedoe (ik vul ook regelmatig verschillend soorten glaswerk).
En er wil nog wel eens een berg hop in het vat liggen.

Offline hobbybob

• Super lid
« Reactie #15 Gepost op: 27-05-2014 13:29 u »
We dreigen dit topic helemaal te kapen maar jij zegt hetzelfde als mij.

Teveel gist mee bottelen is dus niet het probleem maar jij vindt elk flesje apart suiker erin teveel gedoe
(tov een bottelvat schoonmaken en desinfecteren plus je hevelspullen)
Overigens werkt het die suikeroplossing in een apart bottelvat ook niet bij iedereen geweldig.

Een eventuele berg hop zou je alleen krijgen bij koudhoppen (daar zijn ook wel zakjes voor of van die thee-bollen veel handiger)

Offline wilbertd

• Super lid
  • Ik brouw wort
« Reactie #16 Gepost op: 27-05-2014 17:53 u »
Teveel gist mee bottelen is dus niet het probleem maar jij vindt elk flesje apart suiker erin teveel gedoe
Hmm, niet alleen dat, ik denk dat je wel degelijk meer kans loopt om meer gist mee te nemen (zeker als je een gistvat zonder kraan hebt), en je gooit waarschijnlijk ook iets meer bier weg dan in het geval van overhevelen.
En het fijne van overhevelen is dat je geen hopzakjes of theebol nodig hebt :)

Maar uiteraard is iets meer of minder gist ook geen 'big deal', zelf ben ik zo ver gegaan dat ik een aantal keren te weinig gist heb meegenomen en dat is natuurlijk ook weer niet goed.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #17 Gepost op: 27-05-2014 23:31 u »
Overigens werkt het die suikeroplossing in een apart bottelvat ook niet bij iedereen geweldig.

Dat is een kwestie van een niet te dikke suikersiroop maken. Minimaal 2 keer zo veel water gebruiken dan het gewicht aan suiker. Voorzichtig roeren en hebt geen enkel probleem.

Maar een schepje kan natuurlijk ook. Zo'n instelbare schep is zeker handig!

Offline broeder

• Super lid
  • Natuurlijk PINT-lid... Jij toch ook?
« Reactie #18 Gepost op: 28-05-2014 09:39 u »
Hoi,
Is ook mijn methode direct vanuit mijn CCT te bottelen in flesje (met schepje suiker).
Scheelt weer in oxidatie en extra schoonmaakwerk.

Groet,
Broeder Willem

Offline wilbertd

• Super lid
  • Ik brouw wort
« Reactie #19 Gepost op: 28-05-2014 09:45 u »
Hoi,
Is ook mijn methode direct vanuit mijn CCT te bottelen in flesje (met schepje suiker).
Scheelt weer in oxidatie en extra schoonmaakwerk.

Groet,
Broeder Willem
Ah, maar dan heb je wel de luxe om het gist eerst af te tappen  ;)

Offline hobbybob

• Super lid
« Reactie #20 Gepost op: 28-05-2014 11:09 u »
OK nog 1 keer dan;

Je neemt met het overhevelen naar een bottelvat evenveel gist mee dan wanneer je gelijk het in de fles doet.
Onafhankelijk wat voor soort gistvat

Offline Hoppenbrouwers

• Super lid
« Reactie #21 Gepost op: 28-05-2014 12:55 u »
OK nog 1 keer dan;

Je neemt met het overhevelen naar een bottelvat evenveel gist mee dan wanneer je gelijk het in de fles doet.
Feit of fictie?

Ik denk dat je een paar belangrijke factoren vergeet:
  • Het type gistvat
  • De manier van hevelen
  • De flocculatie van de giststam
Verder heb je twee nadelen bij het te lang laten rusten op een dikke laag gist. Als je dezelfde tijd hanteert dan wanneer je wel zou overhevelen kunnen er ongewenste gistsmaken in je bier komen, als je dat niet doet is je bier niet helemaal gerijpt of erger nog, niet helemaal uitvergist.
Met een CCT haal je beduidend meer gist weg en bottel je er aanzienlijk minder van, dan dat je alles in je emmer laat liggen. Of je dat erg vind of niet, dat is aan jou. Maar niet overhevelen zorgt voor meer gist dan wel netjes navergisten in een ander vat.

Offline hobbybob

• Super lid
« Reactie #22 Gepost op: 28-05-2014 13:17 u »
Citaat
1.Het type gistvat

Overhevelen met type gistvat A naar bottelvat of naar fles geeft hetzelfde resultaat ( zelfde geldt voor type B,C,D enz )

Citaat
2.De manier van hevelen

Met hevel type A geeft hetzelde resultaat naar bottelvat of naar fles ( zelfde geldt voor type B,CD enz )

Citaat
3.De flocculatie van de giststam

Maakt ook weer geen enkel verschil, met giststam A krijg je weer hetzelfde resultaat of je nu eerst naar bottelvat doet of gelijk in fles.

Ik wil alleen maar zeggen dat je geen "extra" gist kwijtraakt door eerst te hevelen naar bottelvat ipv gelijk naar fles, dat was de "stelling"van Wilbertd:

Citaat

Je neemt nl evenveel gist mee naar je bottelvat/emmer dan als je het gelijk op fles doet zonder bottelvat/emmer.
Daar ging het mij om.

Citaat
Verder heb je twee nadelen bij het te lang laten rusten op een dikke laag gist. Als je dezelfde tijd hanteert dan wanneer je wel zou overhevelen kunnen er ongewenste gistsmaken in je bier komen, als je dat niet doet is je bier niet helemaal gerijpt of erger nog, niet helemaal uitvergist.

Het gaat hier niet om overhevelen om te lageren maar om over te hevelen tbv het bottelen

Offline wilbertd

• Super lid
  • Ik brouw wort
« Reactie #23 Gepost op: 28-05-2014 15:43 u »
OK nog 1 keer dan;

Jij misschien, maar als ik mijn hevel in mijn gistvat steekt reikt deze tot op de bodem, zou ik rechtstreeks vanuit mijn gistvat bottelen dan zijn de eerste 10 flesjes alleen maar gist, als die dikke prut al door mijn hevel wil  :P

Bovendien kan ik tegen het einde van het hevelen naar mijn bottelvat precies met de hevel boven het gist hangen en zo maximaal bier meenemen en al dan niet besluiten toch ook nog even wat extra gist mee te nemen.

Offline broeder

• Super lid
  • Natuurlijk PINT-lid... Jij toch ook?
« Reactie #24 Gepost op: 28-05-2014 16:31 u »
Met een CCT haal je beduidend meer gist weg en bottel je er aanzienlijk minder van, dan dat je alles in je emmer laat liggen. Of je dat erg vind of niet, dat is aan jou. Maar niet overhevelen zorgt voor meer gist dan wel netjes navergisten in een ander vat.

Juist naar mijn bescheiden mening.
Groet,
Broeder Willem