Zelfde productieproces maar andere bier

Gestart door duonra, 25-05-2014 21:29 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

duonra

Beste forumleden,

Ik kan helaas nog niet gecontroleerd vergisten, maar kan het zoveel uitmaken qua smaak.

Ik heb 2 batches van 15 liter gebrouwen met exact de zelfde moutstort, maichschema, kooktijd en gist. Alleen de ene batch is veel zoeter dan de andere. Waardoor zou dit kunnen?


Jacques

Citaat van: duonra op 25-05-2014  21:29 uBeste forumleden,

Ik kan helaas nog niet gecontroleerd vergisten, maar kan het zoveel uitmaken qua smaak.

Ik heb 2 batches van 15 liter gebrouwen met exact de zelfde moutstort, maichschema, kooktijd en gist. Alleen de ene batch is veel zoeter dan de andere. Waardoor zou dit kunnen?

Er zijn altijd kleine verschillen. Dat kan in de mout zitten maar ook bij het maischen. Zonder een computer gestuurde aansturing van het maischproces zijn er altijd wat kleine verschillen. Dat geldt ook voor de isomerisatie van de hop tijdens het koken.

Maar veruit het grootste verschil in smaak komt door een net iets ander verloop van de vergisting. De hoeveelheid gist maakt uit. Maar ook een paar graden hoger of lager tijdens het begin en het eerste verloop van de vergisting. Bij een hogere temperatuur worden er meer hogere alcoholen en esters gevormd. Dit kan er voor zorgen dat het bier zoeter overkomt, terwijl het eind SG en de vergistingsgraad gelijk zijn.

Reproduceerbaar brouwen is niet zo eenvoudig...

Gerb

Jacques heeft een punt natuurlijk, maar laten we het ook niet overdrijven. Ik heb tientallen bieren zonder gecontroleerde vergisting gemaakt en die smaakten prima. Zorg tijdens de vergisting voor een stabiele, liefst koele omgeving (17-20 ºC) die 's nachts niet te ver afkoelt. Hiervoor is een kelder prima, isoleer het vat met een dekentje en zorg dat het vat niet direct op koud beton staat.

wilbertd

Citaat van: duonra op 25-05-2014  21:29 uIk heb 2 batches van 15 liter gebrouwen met exact de zelfde moutstort, maichschema, kooktijd en gist. Alleen de ene batch is veel zoeter dan de andere. Waardoor zou dit kunnen?
Drink je ze ook op hetzelfde tijdstip?
Zelf merk ik dat de smaak nog behoorlijk kan veranderen gedurende de eerste weken en soms maanden. Een bier van twee weken oud kan heel anders smaken dan een bier van twee maanden oud.
Uiteraard kan het ook nog zo zijn dat je de fles te vroeg hebt opengetrokken en nog niet alle bottelsuiker is omgezet en daardoor te zoet smaakt.

Welk gist heb je gebruikt en hoe lang zat het bier in de fles?

duonra

Als gist heb ik Safbrew S-33 gebruikt. De bottelsuiker voeg ik vooraf toe dmv van een theelepel (6 gr/l). De ene batch is 1 week ouder dan de andere. De oudste is 5 weken oud. Ik denk dat Jacques wel een punt heeft met de begin temperatuur. Dat is toch de grootste variabele. Toch maar een koelkastje. De zoete is wel drinkbaar (mijn vrouw vindt deze lekkerder) maar een van de aspect van het brouwen -voor mij- is dat het beoogde bier ook daadwerkelijk de uitkomst is.

Jacques

Citaat van: Gerb op 29-05-2014  11:35 uJacques heeft een punt natuurlijk, maar laten we het ook niet overdrijven. Ik heb tientallen bieren zonder gecontroleerde vergisting gemaakt en die smaakten prima. Zorg tijdens de vergisting voor een stabiele, liefst koele omgeving (17-20 ºC) die 's nachts niet te ver afkoelt. Hiervoor is een kelder prima, isoleer het vat met een dekentje en zorg dat het vat niet direct op koud beton staat.

Natuurlijk kun je zonder temperatuurcontrole tijdens de vergisting goede bieren brouwen. Zeker als de omstandigheden gunstig zijn (voor- en najaar). Maar temperatuurbeheersing maakt wel dat de reproduceerbaarheid van je bier een stuk groter is.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.