Vraag: infectie ja of nee?

Gestart door wk81, 25-05-2014 17:05 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wk81

Beste brouwers,

Wij hebben nu voor de 4e keer een vreemde geur in ons jong bier, na de hoofdgisting. Het is een plastic, medicinale geur.
Het komt niet elke keer van dezelfde soort gist (belgian abbey, french saison, belgian ardenne), dus het is niet aan een specifieke gist toe te kennen.

Het is niet elke keer, de laatste 2 brouwsels waren perfect gelukt en zijn op precies dezelfde manier gebrouwen en gegist.

We werken met starters, die goed ruiken, de vergisting in het vat gaat goed, rap en we denken erg schoon te werken.

Hebben jullie dit ook meegemaakt en kunnen we met zekerheid zeggen dat we met een infectie te maken hebben? Of zijn dit bijproducten van een verkeerde gisting? Waar zou dit aan kunnen liggen? Misschien een gistvat wat niet goed schoon te krijgen is? We boenen de vaten na gebruik schoon met afwasmiddel en voor gebruik opnieuw met afwasmiddel waarna we oxy gebruiken om het vat te ontsmetten.

Kunnen we nog iets met dit bier, of zeggen jullie: weggooien!

Alvast bedankt voor jullie tijd en antwoorden!

Zooms

Hoe vergist je (kelder, zolder, gistkast), en met welke gist.

Adbrouwt

Vooral de temperatuur tijdens de vergisting is belangrijk. Als je bij te hoge temperatuur vergist krijg je rare bijsmaakjes. Dat is wat Zooms ook bedoelt denk ik.

afleiding-2

We vergisten in de kast van een woonkamer waar het 20 graden is. De gist die we deze keer gebruikt hebben was belgian ardennes.

Adbrouwt

Citaat van: afleiding-2 op 25-05-2014  17:38 uWe vergisten in de kast van een woonkamer waar het 20 graden is. De gist die we deze keer gebruikt hebben was belgian ardennes.
Ik neem aan dat we in dit geval wk81 samen met afleiding-2 is. 20 graden is een prima temperatuur en de belgian Ardennes wordt ook wel gebruikt bij hogere temperaturen. Die kast heeft die een temperatuur regeling of staan daar ook de blikken tomaten soep in? Vaak moet je aktief koelen in het begin van de vergisting anders kan de temperatuur aardig hoog oplopen. Maar misschien hebben jullie toch last van een infectie.

afleiding-2

Wk81 en ik brouwen inderdaad samen. Excuus voor de verwarring.

Ik las net elders op het forum dat de infectie wellicht ook in de plastic vaten kan zitten. Of onze siliconen slangen die al redelijk verkleurd zijn.

Moeten we die vaten wegdoen en ook nieuwe slangen aanschaffen?

afleiding-2

Het is geen temperatuur geregelde kast, maar de temperatuur is wel redelijk constant.

afleiding-2

En wat raad je ons te doen met het jongbier? Weggooien?

Adbrouwt

Citaat van: afleiding-2 op 25-05-2014  18:06 uMoeten we die vaten wegdoen en ook nieuwe slangen aanschaffen?
Als je een infectie de kop wil indrukken moet je zoveel mogelijk spullen vervangen en waar vervangen niet mogelijk is alles losmaken en afzonderlijk goed schoonmaken. En een plastic vat vervangen zijn niet de kosten. Maar hoe zit het met jullie kast?
Edit: antwoord is niet temperatuur geregeld.

Adbrouwt

Misschien toch even in het topic STC 1000 kijken daar staat een goedkope oplossing voor een temperatuur geregelde koelkast.

afleiding-2

Die kast is een standaard kamerkast die redelijk constant 20 graden is.

afleiding-2

Wat zou de juiste start temperatuur zijn voor die gist?

William

Ben je er zeker van dat je het afwasmiddel voldoende wegspoelt. Medicinale geuren kunnen o.a. komen door chloorhoudende schoonmaakmiddelen, misschien ook wel door afwasmiddel. Heb je misschien ergens een gelijmde verbinding in de vergistingsemmer?

Zelf gebruik ik alleen heet water om de grote spullen schoon te maken. Daarna desinfecteren en dan afspoelen. Kraantje en slangetjes gaan in de afwasmachine.

afleiding-2

Na het gebruik van afwasmiddel spoel ik het vat zeker 4 keer uit en daarna nog oxi erin.

Zooms

Citaat van: afleiding-2 op 25-05-2014  18:12 uEn wat raad je ons te doen met het jongbier? Weggooien?

Geur en smaak evolueren nog. Wellicht dat de slechte geur die je nu beschrijft nog afgebroken wordt. Na vergisten gewoon bottelen en een kans geven. Weggooien kan altijd nog.

Ik zou inderdaad kijken of je een temperatuur geregelde kast / koelkast kan maken met een STC-1000. Het is de laatste tijd erg warm geweest en je temperatuur loopt op voor je het weet: zeker met een actieve gisting.

Laat nog even weten wat je doet en wat je resultaat is.

Ronald

Jacques

Citaat van: wk81 op 25-05-2014  17:05 uBeste brouwers,

Wij hebben nu voor de 4e keer een vreemde geur in ons jong bier, na de hoofdgisting. Het is een plastic, medicinale geur.
Het komt niet elke keer van dezelfde soort gist (belgian abbey, french saison, belgian ardenne), dus het is niet aan een specifieke gist toe te kennen.

Het is niet elke keer, de laatste 2 brouwsels waren perfect gelukt en zijn op precies dezelfde manier gebrouwen en gegist.

We werken met starters, die goed ruiken, de vergisting in het vat gaat goed, rap en we denken erg schoon te werken.

Hebben jullie dit ook meegemaakt en kunnen we met zekerheid zeggen dat we met een infectie te maken hebben? Of zijn dit bijproducten van een verkeerde gisting? Waar zou dit aan kunnen liggen? Misschien een gistvat wat niet goed schoon te krijgen is? We boenen de vaten na gebruik schoon met afwasmiddel en voor gebruik opnieuw met afwasmiddel waarna we oxy gebruiken om het vat te ontsmetten.

Kunnen we nog iets met dit bier, of zeggen jullie: weggooien!

Zonder het bier geproefd te hebben is het gissen wat er aan de hand is.

Ik sluit niet uit dat de vergistingstemperatuur een rol kan spelen. Bij een hogere temperatuur krijg je meer esters (waarvan sommige een plastic-achtig aroma geven), hogere alcoholen en fenolische aroma's. Zeker Belgische gisten hebben daar last van.

Maar een infectie kan ook. Waar woon je ergens? Misschien is er een BKG keurmeester in de buurt die het bier wilt proeven. Eventueel kun je een paar flessen via de post naar mij zenden. Via een persoonlijk bericht kun je mijn adres vragen.

dennisbier

Dat denk ik niet eens.
Er is al twijfel over het gistvat.
En afwasmiddel in gebruik om schoon te maken.
Wat voor gistvat?
Ik gebruik jerrycans. Aangezien ik er niet in kan met een borstel, gebruik ik NaOH natronloog (gootsteenontstopper is dat vaak) met heet water.
Dat mag schieten met een kanon op een olifant zijn, maar alle aanslag en gistranden gaan weg.
Omdat elke organische vervuilig weg is, valt er nergens iets te nestelen voor microorganismen. (m.o.)
Sinds ik 1 keer een fles met pleister smaak had door chloorresten, gebruik ik ethanol alcohol 70% voor alles.
Werkt ook goed, maar moet iets langer behandeld worden.

Wat voor slangen hebben jullie in gebruik?

afleiding-2

We hebben het weggegooid omdat de plastic geur steeds erger werd. Dat was dus 50 liter door de gootsteen, helaas. Nog vervelender is, is dat we daarna nog een keer 50 liter weggegooid hebben, omdat ook die dezelfde plastic geur had. We hadden die laatste ook drooggehopt, maar daar was niks van te merken. De infectie was zo hevig dat de hop zelf niet eens meer naar hop rook toen we het eruit haalden.

Ik kan mij alleen bedenken dat het ligt aan de tonnen waarin we vergisten. We gebruiken die standaard tonnen van Brouwmarkt. Nu gaan we deze wegdoen en hebben we nieuwe aangeschaft van Speidel. Hopelijk is ons probleem nu opgelost.

We gebruiken siliconen slangen. Ook die hebben we vervangen, aangezien die redelijk verkleurd waren.

Ik hoop dat we dit niet nog veel vaker gaan meemaken. Het is een behoorlijke domper als je bedenkt hoeveel tijd we erin gestoken hebben.

afleiding-2

Jacques, we brouwen in Amsterdam.


Jacques

Citaat van: afleiding-2 op 29-05-2014  14:40 uJacques, we brouwen in Amsterdam.

Dan zijn er altijd mensen in de buurt die je bier kunnen proeven.


Omdat je hebt op een plastic-achtige smaak, denk ik dat je geen last hebt van een infectie, maar dat de bieren overmatig veel esters hebben.

afleiding-2

De temperatuur tijdens de vergisting was rond de 20 graden, zou het dan kunnen zijn dat het door de esters komt? En hoe kan het zijn dat de hopgeur van onze drooghop helemaal verdwenen was? Lijkt me toch niet normaal als we het hier niet hebben over een infectie.

afleiding-2

Misschien ook handig om te melden dat we het bier met de drooghop al een keer eerder gemaakt hebben en toen wel was gelukt. We weten hoe hij zou moeten ruiken en proeven, en de vergistingstemperatuur is hetzelfde geweest.

Jacques

Je schrijft dat je 50 liter hebt weggedaan, dat is een redelijke hoeveelheid. En ook dat je voldoende gist toevoegt en dat de vergisting snel verliep. Allemaal elementen die er voor zorgen dat de temperatuur tijdens de hoofdgisting flink kan oplopen.
Ook het medicinale/fenolische aroma doet dit vermoeden.

Maar nogmaals laat dit bier proeven door een ervaren keurmeester. Je zou bijvoorbeeld naar een clubavond van 't Wort Wat in Hoofddorp kunnen gaan. Daar zijn veel hobbybrouwers en ook een aantal BKG keurmeesters.
Bierproeven en beoordelen via het toetsenbord gaat jammer genoeg niet...

dennisbier

CiteerWe gebruiken die standaard tonnen van Brouwmarkt.
Die zijn Food-grade.
Neemt niet weg dat ik eerst in alle plastic eerst heet water zet....
Siliconenslangen zijn al vervangen.

-Combinatie afwasmiddel met de oxi.
-Te hoog oplopende temperatuur tijdens hoofdgisting


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.