Maischketel en temperatuur

Gestart door bier4all, 02-06-2005 23:35 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

bier4all

Hoi,

Eerder de dag heb ik me voorgesteld.

Ben impulsief gaan aankopen en brouwen.
Nu heb ik verschrikkelijke problemen met het opwarmen na de ca 68 graden, het brouwdagje duurde dus langer.
(het zal ook wel een fiasco worden).

Ik heb dus besloten dat er een nieuw verwarmingselement in moet of een andere ketel.
Ik zag wel een element te koop bij Brouwland, maar is deze wel voldoende om lekker mee te brouwen (ca. 10 liter) ?

Ik wil dus niet opgeven en een nieuw brouwsel stoken. Heeft dus iemand suggesties of kleine (ca 25 ltr) ketels of verwarmingselementen ???

groeten van Willem

Johannes

Ik voel hier weer een heerlijke gas vs. elektrisch discussie opkomen  :) wat voor apparatuur gebruik je? een los verwarmingselement of een ketel met element? Kun je iets meer vertellen over je apparatuur?

Ga er niet bij voorbaat van uit dat je brouwsel mislukt is, velen krijgen het op de meest malle manieren voor elkaar om drinkbaar bier te krijgen, een beetje langer opwarmen kan geen kwaad. Als vuistregel wordt vaak gebruikt dat je met 1 graad per minuut zou moeten kunnen verwarmen, maar hier op het forum loopt iemand rond die dat niet haalt en gewoon prijzen wint op het ONK dus dat zegt dan ook weer niks  :)   

Als je voor het eerst brouwt kom je voor veel verassingen te staan. Als je de kans krijgt kijk de kunst eens af bij een wat meer ervaren brouwer.

:degroeten:

Johannes


MO


bier4all

Hoi,

Als ik het zo lees ben ik beter af met bierfusten, weer even investeren maar dan moet het toch eens goedkomen.

(http://www.brouw-bier.nl/praktijk/maken/brouwerij/kookketel.htm)

Nu nog even een paar bierfusten zien te regelen, tips waar ze te halen zijn (omg. Tilburg) , zijn welkom.

Willem

MO

Een gewone emaillen weckpan of eventueel een RVS pan voldoen ook wel hoor. Voor fusten/gamellen:

Zie op deze link, gamellen zijn de beste

Citaat van die pagina:

De ketels hebben een inhoud van iets meer dan 40 liter (groot genoeg voor een brouwsel van 25, misschien 30 liter) en komen van autobedrijf de Kinderen in Helmond (27 euro per stuk, wel eerst even bellen als je deze ketels wilt kopen: 06-53846149). Het zijn oude gamellen van de bescherming burgerbevolking. De ketels zijn dubbelwandig. De binnenketel is van roestvast staal (rvs, inox), de buitenketel van gegalvaniseerd ijzer. Uit de kookketel en de heetwatertank is de onderste bodem gezaagd, zodat de rvs binnenketel direct gestookt kan worden. Aan de bovenkant van de buitenwand heb ik gaten geboord, zodat de hete lucht tussen de wanden door naar boven kan ontsnappen. Dit heeft een zeer efficiënte opwarming tot gevolg, omdat de hete lucht ook aan de wanden van de ketel warmte kan afgeven.

Adrie

Nou, MO is me voor geweest. Ik kan de gamellen zeer aanbevelen, al zijn ze wel wat zwaar. Het uitzagen van de bodem is gemakkelijk (met een decoupeerzaag). Er zijn al vele hobbybrouwers die ze gebruiken naar volle tevredenheid. Ze zijn zeer gemakkelijk schoon te maken en ook prima geschikt als gistingsvat.

bier4all

Hoi,

Twee fusten van 30 liter heb ik geregeld na wat telefoontjes, nu nog een gasfles en pit, maar die kan ik vast in de campingspullenverkoopwinkel halen ?!

Dan even knutselen en weer een brouwdag kiezen.

 :denken:

Willem

Johannes

Marcel,

Bij sommige camping-toko's kun je branders halen, ga dan wel voor een met een vermogen van rond de 8 kw.

Johannes

Polleke

Citaat van: Johannes op 03-06-2005  16:45 uBij sommige camping-toko's kun je branders halen, ga dan wel voor een met een vermogen van rond de 8 kw.

Johannes

Is die 8 kw genoeg voor pak hem beet 40 liter wort?

Celocelava

Hallo,

Volgens mij is die 8 kW wel genoeg voor 40 liter. Ik heb elektrisch (geen discussie please) 9 kW en die kan met 60 liter behoorlijk uit de voeten. IK weet dat er in Amsterdam ergens een internetwinkeltje zit die dit soort branders voor € 27,- verkoopt. Ik kan alleen de link niet zo snel vinden. Het is een of andere witgoed shop.

Peerrr.

bier4all

Jongens,

Het gaat helemaal goedkomen. Ik heb dus twee fusten en een handige buurman die alles wel voor me wil in elkaar knutselen in ruil voor wat eigen gemaakt bier, dat is dus een deal.
Ook dus even naar de campingtokoverkoopwinkel.

Aangezien ik fustjes van 30 liter wil kom ik er wel met 8 Kw of iets minder (6 Kw?).

Mooi, dat gaat weer vlug.....

Willem

Bas

Ga voor 8 kW, niet voor minder. Ik had een 5,5 kW brander voor 25 liter, maar het opwarmen van kookketel duurde daarmee een eeuwigheid. Met meer vermogen kun je het warmteverlies aan de omgeving met gemak compenseren. De rest van het vermogen gaat op aan het daadwerkelijk verwarmen / koken.

Grt, Bas H.

bier4all

En die brander bij de campingtoko gevonden?

Willem

Johannes

Ik weet dat de vrijbuiter in Roden mooie 8 kW branders heeft, ook van der Kooy in Jubbega heeft iets soortgelijks (mammutj

Henk oet Paiz

Ik heb deze brander van de Vrijbuiter. Perfect om mijn 50 liter pan aan de kook te krijgen.

Groeten,

Henk  :proost2:

bier4all

Hoi,

Ik heb vandaag een mooie stevige brander gekocht bij De Wit (campeerartikelen) in Schijndel, 7,4 kW. Ze hadden er een staan van 8.0 kW maar die zag er verrekte gammel uit.

Gaat helemaal goedkomen, kan niet wachten tot de nieuwe keteltjes klaar zijn.

 :gistsmile:

Willem

Bierke

Beste,

Sommigen verwarmen met 3 branders, de meesten met 2. Wat is het voordeel van 3?

Groeten,

Bierke

Kaj

Die kraantjes en openingen moet je er zelf nog in lassen? En past daar een standaard filterbodem in van Brouwland?


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.