Nabeschouwingen ONK en Brand Bierbrouwwedstrijd 2014

Gestart door René K, 24-05-2014 18:11 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

bolks


orangeloo

Citaat van: arluijen op 24-05-2014  23:04 udus kan ik alleen klasse a zien, klopt dat?

Op de site onkbrouwen.nl werkt het wel  :brouwen:

Hoort overigens in een andere topic thuis, deze topic gaat over de Brand wedstrijd  ;)

orangeloo

Heeft iemand toevallig nog een paar mooie fotootjes van de finalisten op het podium?
Zou ik graag hebben. Staat iemand bij die ik toevallig ken  ;)

William

Citaat van: Orangeloo op 25-05-2014  08:06 uOp de site onkbrouwen.nl werkt het wel  :brouwen:


mooi!

Citaat van: Orangeloo op 25-05-2014  08:06 uHoort overigens in een andere topic thuis, deze topic gaat over de Brand wedstrijd  ;)

Dat zegt misschien al iets over het ONK/Brand wedstrijd.

Het was trouwens wel perfect georganiseerd!

orangeloo

Citaat van: William op 25-05-2014  08:33 umooi!

Dat zegt misschien al iets over het ONK/Brand wedstrijd.

Het was trouwens wel perfect georganiseerd!

Was inderdaad goed georganiseerd die BRAND/ONK wedstrijd.
Hadden vast een goede sponsor  ;)

De lezingen hadden van mij ook op de brouwerij mogen plaats vinden.
Als je het dan toch samen organiseert....  ^-^
Nu zat ik in een lezing over smaakafwijkingen in het dorp terwijl de eerste 5 finalisten bekend werden gemaakt op de brouwerij.
Maar goed dan had ik het waarschijnlijk ook niet gehoord. Ik had het alleen liever niet willen missen.  ;D

tomcoolnl

Is er ergens te vinden wie de 10 finalisten waren?

broeder

Hoi,
Jeroen toppie.
Knappe prestatie neergezet om zowel beide hoofdprijzen in de wacht te slepen.
Het wordt haast een Hollandsestijl om te dubbel winnen, kijk maar eens naar onze schaatsers M/V.
Trouwens ik vind het ook een groot compliment voor de keurmeesters om tot zo'n gelijkwaardige keuze gekomen.
De Brand brouwerij en ONK wat mij betreft ook een vette pluim.


Groet,
Broeder Willem

JeroenF

Beste hobbybrouwers,

Happy, net als het populaire liedje op radio en TV, zo voel ik mij nu ook.....

Wat een superdag was het gisteren bij Brand in Wijlre, inmiddels weer terug op aarde beland. Het is gewoon niet voor te stellen om deze ONK 2014 te winnen en dan ook nog de Brand IPA wedstrijd als toetje, ongelofelijk allemaal, ik zit hier nog een beetje te shaken... :nut:, na ongeveer 25 jaar hobbybrouwen een kroontje op al dat mooie werk.

Wel al de nodige interviews gegeven met filmcamera's erbij van omroep Limburg. Ook nog een fotosessie gedaan met de Heineken fotograaf achter bij het glazen huis waar de laatste keuring heeft plaatsgevonden. Wat ik nog steeds niet kan begrijpen is dat dit bier onafhankelijk is gekeurd door ONK keurmeesters en een geheel ander team van Brand en beide uiteindelijk unaniem voor dit bier is gekozen.

Wel al van Jacques begrepen dat ik vooral moet gaan genieten van al die mooie momenten die ongetwijfeld gaan komen.  Al die aandacht gaat meer dan een jaar duren.... Ik zal de komende tijd regelmatig naar Limburg af reizen om met het Brandteam deze IPA verder uit te werken.

Heel Nederland aan de IPA, in ieder geval ga ik samen met mensen van het Brandteam kijken hoe we deze IPA kunnen gaan opschalen naar grote volumes. Begrepen dat het eerste  brouwsel iets van 35.000 liter gaat worden, een ongelofelijke  hoeveelheid als je het vergelijkt met de 25 liter die ik normaliter brouw. Of deze IPA een blijvertje gaat worden is geheel afhankelijk hoe deze ontvangen gaat worden in Nederland.

Deze super IPA heb ik geheel van te voren bedacht en ontworpen voor deze Brand wedstrijd.
Vooral gekeken naar de hopsamenstelling en wijze van doseren. Lang nagedacht of de moutsamenstelling zou matchen met deze hopcombinatie. Ook kleur en alc.% moeten kloppen.
Bij een IPA is vooral zoeken naar een mooie balans tussen hop, moutigheid en een licht zoetje. Veel  IPA's zijn of te zoet of veel te droog (te diep uitvergist).

Er zijn 3 Amerikaanse hoppen gebruikt voor de (geur)aroma's die deze IPA een hele lekker zachte bitterheid geven. In mijn beleving mocht de bitterheid absoluut niet hard overkomen, dit schrikt namelijk veel mensen af.  Verder zijn en verder 4 moutsoorten gebruikt. Het uitbrengen van het uiteindelijke recept moet ik nog met mensen van Brand overleggen. Ik had van Jacques wel begrepen dat ze dat geen probleem vonden, even geduld nog.

Ik laat de komende tijd alles maar een beetje op mij afkomen en proberen te genieten van dat moois....
En zoals William al eerder  aanhaalde:  Heel Nederland aan de IPA.

Met vriendelijk brouwgroet,
Jeroen Free
 :degroeten:

matthew

Citaat van: Orangeloo op 25-05-2014  08:10 uHeeft iemand toevallig nog een paar mooie fotootjes van de finalisten op het podium ?
Zou ik graag hebben. Staat iemand bij die ik toevallig ken  ;)

foto helaas niet.. maar mijn vrouw heeft wel een filmpje gemaakt :D
mocht hij het via dropbox niet doen, dan zet ik hem ergens anders neer.. ik hoor het wel :D

Dropbox linkje

edit; toch nog een foto op de telefoon van mijn vrouw gevonden :D



GeBaxke

Gefeliciteerd, super mooie prestatie de dubbel, Jeroen

Citaat van: JeroenF op 25-05-2014  10:13 uWat ik nog steeds niet kan begrijpen is dat dit bier onafhankelijk is gekeurd door ONK keurmeesters en een geheel ander team van Brand en beide uiteindelijk unaniem voor dit bier is gekozen.


Omdat je gewoon super bier hebt gebrouwen! Zo simpel is dat!

William

Citaat van: GeBaxke op 25-05-2014  11:06 uOmdat je gewoon super bier hebt gebrouwen! Zo simpel is dat!

Zo is dat!

orangeloo

Citaat van: matthew op 25-05-2014  10:55 ufoto helaas niet.. maar mijn vrouw heeft wel een filmpje gemaakt :D
mocht hij het via dropbox niet doen, dan zet ik hem ergens anders neer.. ik hoor het wel :D

edit; toch nog een foto op de telefoon van mijn vrouw gevonden :D

Dank je  :groots:

Hoppenbrouwers

Nogmaals gefeliciteerd Jeroen! Ik ben erg benieuwd naar het recept. Wanneer wordt het hier gepost?

De Kiekert

Citaat van: RobinB op 24-05-2014  21:42 uNee, daar is iedereen buiten de top tien gedeeld elfde... ;) ;D

Verder éėn nummer 1 en 9 gedeelde tweede plaatsen?

Jacques

Weer thuis na een weekend Wijlre en even bij mijn vrouw langs te zijn geweest die geniet van het 150-jarig bestaan van de vereniging waar zij lid van is.


Het was een fantastisch mooi weekend. Heel anders dan de andere ONK's die meegemaakt hebt. Het keuren van de Brand wedstrijd was een hele bijzondere beleving. En wat mooi dat Jeroen Free beide wedstrijden gewonnen heeft met hetzelfde bier. Het laat de bijzondere kwaliteit van dit bier zien. Een hele terechte winnaar dus.

Vanaf deze plek wel ik alle winnaars van het ONK en de 10 finalisten van de Brand Bierbrouwwedstrijd 2014 van harte feliciteren. Goed gedaan jongens!

Jacques

Citaat van: De Kiekert op 25-05-2014  15:09 uVerder éėn nummer 1 en 9 gedeelde tweede plaatsen?

Ja. Bij deze wedstrijd is alles gericht op het vinden van dat ene bier dat in het groot commercieel gebrouwen gaat worden.
Alle bieren zijn steeds gecodeerd aangeboden. Ik heb daarom geen enkel idee welk bier van wie was. Echt perfect geregeld door een extern bureau (OP&P uit Utrecht).

William

Citaat van: Jacques op 25-05-2014  15:50 uEcht perfect geregeld door een extern bureau (OP&P uit Utrecht).
Dat is een heel gerenommeerd Nederlands bureau voor consumenten- en sensorisch onderzoek.

GeBaxke

Zelf heb ik de eer om het slechtste scorende bier te hebben gemaakt bij het onk, 27 punten voor een Irish Red.
5 kratjes afgevuld, waarvan ik bij 1 kratje vergeten ben suiker toe te voegen voor de nagisting.

Ruilen iemand?  ;)

Oscar

Hier ff wat foto's van afgelopen weekend voor degene die geen Facebook hebben:














































Was wederom een top weekend! Super gezellig... ik heb mij reuze vermaakt... :-)
Iedereen die daar toe heeft bijgedragen...

Bedankt!

justDick

Jeroen, als mede finalist heb ik je al kunnen feliciteren. Bij deze nogmaals gefeliciteerd.
Een sterke prestatie, ik kijk er naar uit om het bier over enkele maanden te kunnen proeven.

Rob,
CiteerVerder éėn nummer 1 en 9 gedeelde tweede plaatsen?

Doe je het er voor? Gedeeld tweede!
Ik wel, klinkt best wel goed.

groeten , Dick

Henielma

Gistermiddag bij de Brand Bier brouwerij op het podium mogen komen met mijn Nelson Sauvin gehopte bier (IPA). Ik zat bij de eerste 10 van de 150 deelnemers. Fijn dat mijn bier gewaardeerd werd door Brand. Helaas niet gewonnen maar dit was al mooi.

Alle winnaars van harte gefeliciteerd.

Een heel leuk weekend gehad met mooi weer en goed gezelschap.

De Kiekert

Citaat van: justDick op 25-05-2014  20:36 uRob,
Doe je het er voor? Gedeeld tweede!
Ik wel, klinkt best wel goed.

groeten , Dick

Natuurlijk Dick! Doch een eerste plaats blijft mijn streven ;)
Tot volgend jaar.

RJT

Ik had ook de eer om op het podium te mogen komen en heb het moment vanuit een ander perspectief vastgelegd. Ik stond daar met een grijns van oor tot oor. Wat een gevoel.

Was een erg leuke dag. De deelnemers krijgen later dit jaar een  schrijven met de vraag welk type het volgend jaar moet worden,  zo vertelde een Brand-meneer mij. Dat betekent dus een volgende editie. Jippie :-)



Groet,
Ronald

hansm

Alle prijswinnaars en Brand-finalisten (en Jeroen natuurlijk in het bijzonder), van harte gefeliciteerd namens het BKG :proost:

Citaat van: JeroenF op 25-05-2014  10:13 u... Wat ik nog steeds niet kan begrijpen is dat dit bier onafhankelijk is gekeurd door ONK keurmeesters en een geheel ander team van Brand en beide uiteindelijk unaniem voor dit bier is gekozen...

Er zat een kleine overlap in de juryteams, maar het was een heel ander soort wedstrijd. Dat hetzelfde bier in, qua opzet en doelstelling, 2 totaal verschillende wedstrijden wint kan alleen maar betekenen dat het een heel goed bier is :biersmile:

Ooievaar

Jeroen,

Ik heb je natuurlijk net al even gefeliciteerd, maar ik wil je graag langs deze weg ook even feliciteren met je mooie overwinningen.

Gefeliciteerd! Ik vond/vind het een erg lekker bier en ik ga er vanuit dat het net als de Blozende Blonde een commercieel succes zal worden!

Groeten,

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.