Kloeke Kuit

Gestart door William, 25-05-2014 09:32 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

William

Vandaag ben ik de de Kloeke Kuit aan het brouwen, een kuitbier volgens de aanbevelingen zoals Derek Walsh die heeft geformuleerd. Dat betekent wel op tijd starten want de maischschema's zijn lang en uitgebreid en het koken duurt nóg langer.

Op voorhand geloof ik wel in de lange schema's om voldoende smaakcomponenten uit het hoge aandeel gemoute haver te halen. Het lange koken zal ook wel flink aan de smaak bijdragen door maillardering.

Die gemoute haver neemt trouwens lekker veel volume in of pakt wat minder strak. In een schaal waar normaal precies 2000 gram gerstmout past gaat nu net 1700 gram gemoute haver. Houd hier rekening mee met het watermanagement en panvolume.

Ik wil het wort lekker neutraal laten vergisten met een US-05 slurrie.

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
KenmerkWK95
Naam receptKuitbier
Brouwdatum25-05-2014
BiertypeOverige bieren
Volume17,0 l
Begin SG1,059 SG
Berekende kleur (Morey)13 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)23 IBU
Brouwzaalrendement65,0 %
Kooktijd180 min.

Water en brouwzouten
[row][row]
HoeveelheidIngrediënt
23,00 lWater uit Veghel10,40 mlMelkzuur8,33 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
43 mg/l10 mg/l60 mg/l229 mg/l70 mg/l1 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
2,439 kgGemoute haverThomas Fawcett and Sons4 EBC45,5 %
1,850 kgPale moutWeyermann6 EBC34,5 %
1,072 kgTarwe - licht (T&F)Thomas Fawcett and Sons5 EBC20,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Gom 135,0 °C2 min.20 min.4,3 l/kg
Gom 245,0 °C1 min.20 min.4,3 l/kg
Eiwit52,0 °C1 min.15 min.4,3 l/kg
Suiker 162,0 °C5 min.30 min.4,3 l/kg
Suiker 272,0 °C1 min.15 min.4,3 l/kg
Uit78,0 °C5 min.5 min.4,3 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
12,3 gHallertau Mittelfrühpellets4,8%120 min.10,5 IBU
12,3 gE.K. Goldingsbellen4,7%90 min.9,2 IBU
10,9 gE.K. Goldingsbellen4,7%15 min.3,8 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik

Gist
HoeveelheidNaamType
200,0 mlSafale American (US-05)bovengist


Christiaan S

Ben benieuwd hoe dit wordt. Zijn die gom stappen echt nodig?

William

Citaat van: Christiaan S op 25-05-2014  12:29 uBen benieuwd hoe dit wordt. Zijn die gom stappen echt nodig?

Haver schijnt veel gomstoffen de bevatten die bij filtratie problemen kunnen veroorzaken, vooral als de temperatuur in het moutbed gaat dalen. Ook heb ik bij clubgenoten gezien dat dit kan leiden tot gegeleerde schijfjes in de gebottelde flesjes (eenmalig maar toch).

Of je daar met havervlokken ook last van hebt is maar de vraag. Misschien ben je gomstoffen daar al kwijt.

Omdat in de gemoute haver ook enzymen zitten kan ik me voorstellen dat je hiervoor een ander optimaal maischschema nodig hebt.

Misschien is het aardig om bij het OBBK een biertje te ruilen.

OP de site van de zwolse brouwerij WitteKlaverVier (aanbevolen) kun je een artikel downloaden over maischen van 100% gemoute haverbier. Een heel erg leuke site met veel informatie over o.a. kuitbieren.

Christiaan S

We zullen zien of de vlokken voor filtratie problemen gaan zorgen. Het maischen gaat nu zijn 67 graden stap in, de ketel zit vol met nog wel vloeibaar zeer troebele substantie. Eens kijken wat er nu gaat gebeuren en of er wat heldere oplossing gaat komen.

In principe ben ik wel van plan naar het obbk te gaan.

William

Ik ben nu begonnen met verwarmen tot koken.

Het rendement van 70% is wat lager dan normaal (75%) maar hoger dan waar ik vanuit was gegaan (65%). Dat wordt dus een iets sterkere kuit (gelukkig zijn de grenzen breed gesteld) en ga ik daarom misschien ook iets meer bitterhop gebruiken.

Met het maischen was goed waar tenemen dat rond de 50°C de eerste eiwitafbraak of zetmeelverstijfseling begon: het wort werd van melkachtig een beetje glazig met een groenige waas. Bj de 50°C stap viel me ook op dat er een wat kruidige geur vrijkwam. Voor de rest ging het maischen en spoelen voorspoedig.

Op het eind lagen er veel lege haverhulsjes boven op de bostel. Gelukkig heb ik de gemoute haver kunnen schroten bij Hoppenbrouwers want de haver viel ongeschonden door mijn JSP maltmill met vaste walsafstand :duimop:

Christiaan S

Ik ben nu klaar met de 78 graden stap, de oplossing is van glazig wit naar minder troebel en licht oranje gegaan. Straks filteren en kijken wat ik voor rendement ga halen.

William

Al een uurtje aan het koken. Er is een enorme hot break van eiwit waarneembaar.

Christiaan S

Nu aan het spoelen, filtreren gaat soepel. Naar komt er een vaste deeltjes mee met het spoelen, zal wel van de haver komen.

Hoppenbrouwers

Zou de hotbreak ook voor helder bier kunnen zorgen?
Ik ben erg benieuwd naar het resultaat. (straks de t control volgen)

William

Citaat van: Hoppenbrouwers op 25-05-2014  15:41 uZou de hotbreak ook voor helder bier kunnen zorgen?

Ik hoop het niet, dat is niet volgens de stijl :o

Christiaan S

De mijne gaat nu aan de kook, het ruikt erg apart. Niet een geur die ik eerder tegen gekomen ben.
Rendement van 67 % voor koken! valt me niet tegen.

William

Hij zit in het vat - 16 liter met een sg van 1067. Het hete wort was akelig helder maar nadat het uit de koeler kwam was het mooi troebel (zoals altijd).

Drie uur koken heeft de kleur wel met zo'n 5 tot 8 EBC punten doen laten stijgen. De smaak heeft iets kruidigs.

TControl doet de rest.

RobinB

Citaat van: William op 25-05-2014  12:39 uHaver schijnt veel gomstoffen de bevatten die bij filtratie problemen kunnen veroorzaken, vooral als de temperatuur in het moutbed gaat dalen. Ook heb ik bij clubgenoten gezien dat dit kan leiden tot gegeleerde schijfjes in de gebottelde flesjes (eenmalig maar toch).

Dat is toch met rogge?
In een haverblonde die ik ooit gebrouwen heb met TF haver (gemout) heb ik volgens mij geen gomstap aangehouden en ook geen problemen ondervonden.

Citaat van: William op 25-05-2014  13:15 uGelukkig heb ik de gemoute haver kunnen schroten bij Hoppenbrouwers want de haver viel ongeschonden door mijn JSP maltmill met vaste walsafstand :duimop:
Dat had ik toen inderdaad ook, een keer herschroten helpt ook. ;)

William

Citaat van: RobinB op 25-05-2014  17:32 uDat is toch met rogge?

Ik dacht dat Henielma dit met een haverbier heeft gehad :weetniet:

William

De gist heeft er zin in. Na een paar uurtje al flinke activiteit met een gist die niet was opgestart. Ik heb de temperatuur maar een graadje teruggezet.


Christiaan S

Ik heb nu 15 liter met Eem SG van 1.060 in het vat zitten. Dit wordt vergist bij 22 graden.

Hoppenbrouwers

Citaat van: William op 25-05-2014  17:29 uHij zit in het vat - 16 liter met een sg van 1067. Het hete wort was akelig helder maar nadat het uit de koeler kwam was het mooi troebel (zoals altijd).

Drie uur koken heeft de kleur wel met zo'n 5 tot 8 EBC punten doen laten stijgen. De smaak heeft iets kruidigs.

TControl doet de rest.
Die drie uur koken, heb je dat in BrouwHulp voor elkaar gekregen vwb berekeningen? Bij mij wil hij niet verder dan 120 min. :weetniet:

William

Citaat van: Hoppenbrouwers op 25-05-2014  22:47 uDie drie uur koken, heb je dat in BrouwHulp voor elkaar gekregen vwb berekeningen? Bij mij wil hij niet verder dan 120 min. :weetniet:

Niet op gelet. Ik heb de eerste hop pas op 120 minuten toegevoegd dus ik ben niet tegen dat mogelijk probleem opgelopen.

Hoppenbrouwers

Citaat van: William op 25-05-2014  23:02 uNiet op gelet. Ik heb de eerste hop pas op 120 minuten toegevoegd dus ik ben niet tegen dat mogelijk probleem opgelopen.
Dan "omzeil" je het hele probleem inderdaad ;). Doe ik dat ook, scheelt weer.

Oscar

Citaat van: Hoppenbrouwers op 25-05-2014  22:47 uBij mij wil hij niet verder dan 120 min. :weetniet:

Rare beperking... wat als je nu een lambiek wilt maken en 3 of 4 uur wilt koken... :weetniet:

Hoppenbrouwers

Citaat van: Oscar op 25-05-2014  23:17 uRare beperking... wat als je nu een lambiek wilt maken en 3 of 4 uur wilt koken... :weetniet:
Dit gaat dan over het toevoegen van de hop. Die wil maar max. Voor 120 min. Berekenen.

Citaat van: William op 25-05-2014  15:42 uIk hoop het niet, dat is niet volgens de stijl :o
Er staat toch in de beschrijving dat het bier 'iets troebel mag zijn'. Er staat toch niet dat dat moet?

William

Citaat van: Hoppenbrouwers op 26-05-2014  09:51 uer staat toch in de beschrijving dat het bier 'iets troebel mag zijn'. Er staat toch niet dat dat moet?

Als dat er staat dan hoeft het inderdaad niet troebel te zijn.

Jacques

Citaat van: Oscar op 25-05-2014  23:17 uRare beperking... wat als je nu een lambiek wilt maken en 3 of 4 uur wilt koken... :weetniet:

Na 120 minuten krijg je nagenoeg geen toename meer van de iso-alfazuren. Langer koken kan, maar heeft voor wat betreft de bitterwaarde van het wort niet zo veel toegevoegde waarde.


Ronald_

Waarom heb je dit bier zo lang gekookt?

Hoppenbrouwers

Citaat van: Ronald_ op 27-05-2014  08:56 uWaarom heb je dit bier zo lang gekookt?
Maillardering

William

Omdat ik benieuwd ben naar de smaak van dit bier tijdens vergisting net een glaasje afgetapt bij een vergistingsgraad van tegen de 45%.

De geur heeft iets kruidigs (nootmuskaat/ kruidnagel) en het fris zoet/fruitige van de gist. De smaak komt goed overeen met de geur.

De jongbier is erg troebel.

Christiaan S

Ik ben benieuwd hoe het bier gaat worden. Mijn versie staat rustig te gisten met een heerlijke geur die door het waterslot komt.

William

Ik heb dit bier overgeheveld op een SG van 1019 (svg=70%). Zoals TControl laat zien is de snelheid er vrijwel volledig uit.

In het gistvat zat een behoorlijke stevig schuim op het jongbier, iets wat ik bij mijn normale recepten met de US-05 niet gewoon ben. De haver zal de schuldige wel zijn.

Het jongbier smaakt vol, zoetig maar ook licht zurig en heeft een kruidige, bittere smaak. Het uiterlijk is troebel.

Op een klein deel van het jongbier heb ik gagelkatjes gezet om het te koudgagelen. De gagelkatjes ruiken heel sterk en ik hoop dat dit aroma goed in het bier terechtkomt. Vooralsnog drijft de gagel vooral op het bier en wordt het slecht bevochtigd door het bier. Dat wordt regelmatig zwenken.








Esterenbrouw

William ik gebruik ook voor koudhoppen en extra groot thee-ei, dit is misschien ook iets voor de koudgagel!

William

Citaat van: Esterenbrouw op 31-05-2014  16:25 uWilliam ik gebruik ook voor koudhoppen en extra groot thee-ei, dit is misschien ook iets voor de koudgagel!

Dat is een goed idee voor de volgende keer Jan!

De gagel zit nu al in het jongbier en wil ik er nu niet meer teveel mee manipuleren. Het kan ook zijn dat de gagel blijft drijven door het koolzuur. Het valt op dat er veel schuim rond de gagelkatjes zit terwijl in de blanco versie zonder gagel geen schuim op het oppervlak staat.

Als morgen alles een paar graden wordt gekoeld zakt de gagel misschien ook wel uit als het koolzuur oplost.

William

Vandaag gebotteld op een sg van 1017 (svg=73%). Het gebottelde bier is mooi troebel en heeft een oranje-achtige gloed. De kleur is zeker meer dan de berekende 13 EBC wat wel door het lange koken zal komen. De smaak is fris, fruitig en iets kruidigs.

In de 5 liter die ik apart had gezet met gagel is niets van de gagel te merken. De gagel heeft steeds op het bier gedreven, ook na koelen van het bier. Omdat er niets van de gagel te proeven was heb ik deze weer gemengd met de rest en gebotteld met 5,5 gram suiker per liter.

Christiaan S

Is dat een te verwachten eind SG? Het lijkt me zo hoog, maar mijn brouwsel is na 2 weken ook nog 1.017. Ik laat het nog een week staan en kijken of ik nog wat lager kan komen.

William

Citaat van: Christiaan S op 08-06-2014  15:28 uIs dat een te verwachten eind SG? Het lijkt me zo hoog, maar mijn brouwsel is na 2 weken ook nog 1.017. Ik laat het nog een week staan en kijken of ik nog wat lager kan komen.

Ik had gehoopt op 1014 maar het waterslot stond al een paar dagen helemaal stil. De vergistingsgraad van 73% klopt overigens goed met wat Derek Walsh in zijn richtlijn voor kuitbier schreef (74%).

William

Dit bier is nu mooi op druk dus een mooi moment om echt te proeven.

Een mooi mistig bier met een fijne schuimkraag wat langzaam inzakt. De smaak is opvallend zoet. Ik had hem veel droger verwacht. De zoetheid combineert mooi met de bitterheid die later op komt zetten. De nasmaak is een beetje stroef maar nodigt wel uit naar een volgende slok. Prima gelukt zover.

Maar er is één ding in dit bier dat ik nog nooit eerder heb geproefd en dat is een subtiele maar wel duidelijk framboos-zoetige smaak en als je er op let ook wel in de geur. Herkent iemand dit in een kuitbier - misschien in combinatie met US-05 gist (waarvan ik dacht deze erg neutraal is) en gemoute haver.

De smaakomschrijving van een kuitbier  van zoals gegeven door HansM in dit topic herken ik niet helemaal in dit bier. De esters lijken heel anders en graankarakter haal ik er helemaal niet uit
CiteerGeurassociaties
Neutraal tot licht nobel hoppig, graan-broodachtig soms met een hint van munt (haver). Bovengistende karakter is door sterk graan karakter soms moeilijk waar te nemen. Een subtiele fruitigheid (appel, peer) kan aanwezig zijn.

Smaak
Hoppig, soms licht moutig. Nauwelijks waarneembare fruitigheid. Vrij droog en doorstlessend door het lage restsuikergehalte. Licht diacetyl is acceptabel maar DMS, zurigheid en hogere alcoholen niet.

Basissmaak
De basissmaak is bittering tot bitter, zoetig.

Gelukkig vind ik hem wel erg lekker.
Laat de keurmeersters op het OBBK hier ook maar eens hun mening over vormen.

Christiaan S

Mijn kuitbier is nog niet op druk. Wel al een geproefd zonder koolzuur. De smaak is iets wat ik nog niet eerder geproefd heb. Het is een tikkeltje zuur met een volle body. Op de achtergrond een frisse licht bittere smaak. Ook haal ik er wat fruitigheid uit, misschien gaat de smaak nog veranderen als er druk op zit. Ik hoor het wel wat het OBBK er van vindt.

PrinsHeerlijk

Graag zou ik ook eens een kuitbier brouwen! Nu vroeg ik mij af, is dit recept redelijk 'historisch verantwoord'?  :biersmile: Daarmee bedoel ik of het ergens in de verte kan lijken op hetgeen in de 17e eeuw is gebrouwen.

nembrionic

Citaat van: PrinsHeerlijk op 09-10-2018  21:48 uGraag zou ik ook eens een kuitbier brouwen! Nu vroeg ik mij af, is dit recept redelijk 'historisch verantwoord'?  :biersmile: Daarmee bedoel ik of het ergens in de verte kan lijken op hetgeen in de 17e eeuw is gebrouwen.

Nee, maar dat kan nooit, met geen enkel recept.

Alle ingrediënten zijn zodanig veranderd, dat het niet historisch verantwoord kan zijn.

Wat wel kan, is dat het in de huidige tijd weer een grote gemene deler krijgt... ofwel een stijl.

Wat wij nu een oud bruin noemen (niet die van Heineken) was vroeger wat men een stout noemde.

PrinsHeerlijk

Bedankt voor de reactie.

Ik vroeg me nog af, is het maischschema noodzakelijk met zoveel stappen op die manier? Of volstaat één uur op 67C ook.  :brouwen:

Alfred Brouwer

De graanverhoudingen zijn zeker historisch verantwoord. In de 14e eeuw ontstaan en begin 17e eeuw nog altijd hét bier dat bijvoorbeeld in Antwerpen werd gedronken in meerdere varianten. Anders dan sommigen schijnen te denken werden er geen kruiden anders dan hop toegepast.
We zijn vandaag de dag beter in staat om een strakke processturing toe te passen maar ondanks dat zal het karakter van het bier wel degelijk met het huidige overeen kunnen komen.
Anno 2018 kunnen we zelfs kiezen voor Belgische en/of Nederlandse hop. Ik brouw nu met bio-hop van Joris Cambie, met grote tevredenheid.
Mijn ervaring is dat een veel simpeler maischschema prima resultaten geeft. Wat ik nu doe is klam schroten met verschillende instellingen per graansoort. Inmaischen op 50 graden en even tijd nemen voor waterbehandeling en een correcte pH. Dan door naar 62 en 72 met tijden naar eigen inzicht. Jouw eenstapsmaisch zal ook best wel werken. Levert een heerlijk bier op.

PrinsHeerlijk

Fijn dat het dan ook historisch kloppend is. Toevallig gisteren het recept gebrouwen, schrootmolen moest iets fijner worden afgesteld. Het maischschema van William heb ik alsnog aangehouden maar wel korter gekookt (90 min) ipv. 180. Het wort had een oranje gloed, iets wat hier al eerder is beschreven. Uiteindelijk kwam ik mooi uit op 1047 start SG. Wel 1,8 liter meer door een meevallend rendement, en daarmee is mijn EBU van 39 naar 25 gezakt.. benieuwd welke invloed dit op de smaak zal hebben. Inmiddels blupt het vat vrolijk, ik heb hier zo'n kleine plastic ton (voor 5KG mout van Braumarkt) voor gebruikt en bovenin een gat geboord voor waterslot. Ideaal!

Dit minibrouwsel wil ik bij succes opschalen naar zo'n 15 a 20 liter.  :proost:


seed7

Citaat van: nembrionic op 09-10-2018  22:28 uAlle ingrediënten zijn zodanig veranderd, dat het niet historisch verantwoord kan zijn.

Valt wel mee hoor, je moet gewoon de juiste kiezen. Met de klassieke hoppen als Saaz, Spalt, Hallertau zit je altijd goed. Misschien ook een deel oude hop toevoegen.
Gist, een mengsel nemen van een paar stammen.

Mout, ook hier een mengsel. Men kon al heel vroeg heel goed mouten, het grote verschil met nu zijn de graan rassen en de spreiding bij het mouten. Dat is te simuleren met een handje spitzmalz en  muenchner (jammer dat er geen haver en tarwe broeimouten beschikbaar zijn maar je kunt de beschikbare mouten zelf 'broeien') en klein deel van het totale mengsel kort toasten. Hoeveelheden afhankelijk van hoe vlak je de gausse curve wilt hebben.

Veel historische informatie over mouten is lastig te vinden, een ding wat me wel opviel is dat meerder granen samen in keer gemout werden. Dat betekend dus dat in zo'n mengsel ieder graan in een andere staat verkeert gedurende het proces, maar ook dat de hormonen van het ene graan het andere graan kunnen stimuleren.

Ingo

Eric v B

Je zou eens kunnen kijken in het boek "Verloren bieren" van Roel Mulder. Hierin staan een aantal recepten voor Kuit/Koyt-achtige bieren. Sowieso een leuk boek om te lezen.

Alfred Brouwer

@Ingo Ik denk dat je je vergist, graansoorten werden gemengd bij het brouwen en niet eerder. Als ooit al iemand zo stom was om granen te mengen bij het mouten, dan heeft dit wegens de beroerde resultaten weinig navolging gevonden.
Het is verder ook in tegenspraak met de voorschriften waarbij brouwers vaak slechts één soort bier mochten maken waarvoor verhoudingen van verschillende graansoorten werden gebruikt. Er zijn veel en duidelijke aanwijzingen dat granen apart werden gemout en apart toegepast, je hoeft de voorschriften daarvoor slechts te lezen, zoals; 'tot elken broute biers XXXVI achtendel haveren mauts ende X achtendel tarwen mauts'.

Van mij ook een boekentip:
In plaats van de hersenspinsels van amateurs te volgen of één van de vele achterhaalde boeken uit de kast te halen kun je ook het nieuwe (2017) boek van Leen Alberts 'Brouwen aan de Eem' er op na slaan. Hier komt geen zelfbenoemde historicus aan het woord maar een échte.

seed7

Citaat van: Alfred Brouwer op 07-11-2018  07:13 u@Ingo Ik denk dat je je vergist, graansoorten werden gemengd bij het brouwen en niet eerder.

Ik zal het bij gelegenheid weer eens uitzoeken. Met name het toevoegen van gerst aan slecht kiemende granen bevordert het kiemen.
Sterker nog, het wordt nog steeds gedaan, alleen in een ander vakgebied, bij het stekken van planten de onderkant van de stek splijten en er een graankorrel in doen. De hormonen die bij het kiemen van het graan vrijkomen bevorderen de wortelgroei bij de stek.

Ingo

Alfred Brouwer

Als dat al zo zou zijn heeft het niets met geschiedenis en met dit topic te maken. Ik maak bezwaar tegen het soort geschiedenis waarbij iedereen maar wat roept en de zaken alleen maar onduidelijker worden. Meestal is daarna de conclusie dan men vroeger maar wat aan het prutsen was terwijl men juist nu vreselijk aan het prutsen is als het om zogenaamd historisch bier gaat.
Kuitbier komt uit een tijd dat bier de belangrijkste industrie in Nederland was. In mijn voorbeeld hierboven is duidelijk sprake van 'haveren mouts'. Haver kiemt niet slecht en gerst gedijde toen niet goed op de arme gronden.
In het boek Bier in Nederland van Daane wordt geweerd dat de haver niet gemout werd. Waarom? Ooit heeft iemand dat beweerd, het wordt in een boek geschreven en het wordt zo door Daane overgenomen, zonder bronvermelding of verklaring. Toch wél de basis van het bier in Nederland, dus niet geheel onbelangrijk. Ik had jaren eerder al aangetoond dat de haver wél werd gemout en mijn voorbeeld is er slechts één van vele. Daarom is het belangrijk om met duidelijke argumenten te komen en bronnenmateriaal.

seed7

Citaat van: Alfred Brouwer op 07-11-2018  08:41 uMeestal is daarna de conclusie dan men vroeger maar wat aan het prutsen was terwijl men juist nu vreselijk aan het prutsen is als het om zogenaamd historisch bier gaat.

Dat is geheel jou conclusie. Misschien moet je nog eens lezen wat ik schreef:

Citaat van: seed7 op 03-11-2018  12:07 u[...] Men kon al heel vroeg heel goed mouten, het grote verschil met nu zijn de graan rassen en de spreiding bij het mouten.

Veel historische informatie over mouten is lastig te vinden, een ding wat me wel opviel is dat meerder granen samen ...

Ik denk nooit dat onze voorouders, hoe ver weg ook een stelletje stuntelende klunzen waren. Integendeel, ze waren minstens zo intelligent en hadden van een ding vooral veel meer, tijd. Tijd om te observeren. Ze konden ook nog waarnemen, iets wat in onze huidige samenleving lijkt te ontbreken.
Dus, opviel naast heel goed mouten duidt op een afwijking.

Ingo

Eric v B

Citaat van: Alfred Brouwer op 07-11-2018  07:13 uVan mij ook een boekentip:
In plaats van de hersenspinsels van amateurs te volgen of één van de vele achterhaalde boeken uit de kast te halen kun je ook het nieuwe (2017) boek van Leen Alberts 'Brouwen aan de Eem' er op na slaan. Hier komt geen zelfbenoemde historicus aan het woord maar een échte.
Slaat dat op "Verloren bieren" van Roel Mulder?

Alfred Brouwer

Ingo & Eric,
Beide citaten bedoel ik meer in het algemeen, ik zoek geen ruzie maar ben wél kritisch.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.