Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Honingbier met honingaroms?  (gelezen 2737 keer)

Offline bastiaanD

• Vol lid
  • Land: nl
  • hmmmmmm, ik vind alles lekker
Honingbier met honingaroms?
« Gepost op: 25-05-2014 09:18 u »
Heren,

Ik heb een honingbier gebrouwen, met 30% honing in de stort. Nu na het gisten en lageren proef ik eigenlijk nauwelijks nog iets van de honing. Via internet kwam ik honing aroma tegen. IngrediŽnten water, gum arabic, sunflower oil 3%, propynol glycol, flavouring preparations, flavouring substances, acidulant; citric acid, thickener, xantham gum, preservative e211. Het merk is dukan honey flavour en is bedoeld voor in yoghurt of gebak. Of het flesje staat geadviseerde hoeveelheid 0,1 tot 1 %. Ik heb 20 liter klaar om te bottelen, dus ben van plan het hele flesje 115ml erin te doen. Dan zit ik op 0,5%.

Qua smaak zit het wel goed, ik vind het lekker smaken. Is natuurlijk slechts mijn mening.

Zou ik dit een beetje toe kunnen voegen?
Komt de nagisting daarna nog op gang?
Zou er een laagje bovenop blijven drijven en gaan schimmelen?
Heeft een van jullie dit wel eens geprobeerd?

Groet bastiaan

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
Re: Honingbier met honingaroms?
« Reactie #1 Gepost op: 25-05-2014 09:52 u »
Persoonlijk zou ik dit soort dingen niet zo snel toevoegen maar dat is mijn mening.

In principe kunnen de ingrediŽnten die in dit flesje zitten weinig kwaad. De preservative zou de gisting kunnen remmen en de olie zou een slechte schuimstabiliteit kunnen geven. De propyleen glycol is vanuit gezondheid denk ik de lastigste.

Als je het hele flesje er in doet op 20 liter bier is dat 3 gram olie. Als vrije olie zou het kwaad kunnen maar in deze formulering is het waarschijnlijk geemulgeerd (is het goedje wit? -> dat duidt op een emulsie).

Waar je eigenlijk ook naar zou moeten kijken is waar het normaal voor bedoeld is en hoeveel je dan per consumptiemoment binnenkrijgt als je de aanbevolen dosering gebruikt. Per flesje bier zou je nu ongeveer 2 ml van dit spul binnenkrijgen. Is dat vergelijkbaar met gebak/yoghurt.

Heb je de honing meegekookt of heb je het pas bij de vergisting toegevoegd? Het is bekend dat door koken het meeste aroma verdwijnt.

Offline Edolem

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #2 Gepost op: 25-05-2014 11:40 u »
Heren,

Ik heb een honingbier gebrouwen, met 30% honing in de stort. Nu na het gisten en lageren proef ik eigenlijk nauwelijks nog iets van de honing.

Honing in de stort? Het lijkt me beter honing toe te voegen in de nagisting, of zit ik er naast?

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #3 Gepost op: 25-05-2014 17:25 u »
@ Bastiaan; waar heb je dat gekocht?

Offline bastiaanD

• Vol lid
« Reactie #4 Gepost op: 26-05-2014 09:33 u »
Hoi Robin, aroma heb ik gekocht via mijndukandieetwebshop.nl.

Offline bastiaanD

• Vol lid
« Reactie #5 Gepost op: 26-05-2014 10:54 u »
Hoi edolem en William, ik wist niet dat de smaak verloren zou gaan tijdens het koken. Volgende keer dan maar later toevoegen, dank voor de tips.

Offline DominiqueH

• Eerste berichten geplaatst
  • *
Bierbrouwers gezocht
« Reactie #6 Gepost op: 26-05-2014 11:48 u »
Beste hobbybrouwers,

Voor een artikel voor dagblad Metro ben ik op zoek naar een hobbybrouwer. Wil je een paar vragen beantwoorden over je zelfgebrouwen bier, dan hoor ik het graag.

Groet,
Dominique Heus

Offline Gerb

• Super lid
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
« Reactie #7 Gepost op: 26-05-2014 12:29 u »
Hoi Dominique, graag even dit bericht in het onderdeel Algemeen plaatsen. Dit is een rare plek.
Wat voor vragen zijn het?

Offline DominiqueH

• Eerste berichten geplaatst
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 26-05-2014 12:52 u »
Hoi Gerb,

Ik wil weten waarom je zelf bier brouwt en wat het zo leuk maakt. Ook wil ik weten wanneer je bent begonnen. Het zijn niet heel veel vragen.

Offline Gerb

• Super lid
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
« Reactie #9 Gepost op: 26-05-2014 12:54 u »
Ik heb je een PM gestuurd.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #10 Gepost op: 26-05-2014 23:10 u »
Hoi Robin, aroma heb ik gekocht via mijndukandieetwebshop.nl.
Bedankt! :)

Offline Ronald_

• Super lid
    • vandeStreek bier
« Reactie #11 Gepost op: 27-05-2014 08:48 u »
honing in de stort? Het lijkt me beter honing toe te voegen in de nagisting, of zit ik er naast?

Aroma misschien wel... Als je honing gebruikt zou ik het eind kook toevoegen, dan lost het tenminste helemaal op!

Tags: