Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Gisten te ruil  (gelezen 8913 keer)

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Land: nl
  • Admaakt bier
    • ABV de bierkaai
Re: Gisten te ruil
« Reactie #25 Gepost op: 30-05-2014 09:52 u »
Tijdens het invriezen moet je het mengsel ook een aantal keren mengen omdat je anders ontmenging van water en glycerol kunt krijgen en dan alsnog vriesschade oplopen.
Dat is een goede opmerking William, dit is een vaak gemaakte fout. Je moet net zolang mengen tot je een homogeen mengsel hebt. Met glycerol valt dat nog niet mee en moet je stevig hard mengen. Voor opslag van gisten bij -20 graden zou ik 50% glycerol (eindconcentratie) nemen. Maar ik dit heb ik nog nooit hier voorbij zien komen. Kan mij iemand vertellen waarom niet?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Hoppenbrouwers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • Übung macht den Meister
« Reactie #26 Gepost op: 30-05-2014 10:29 u »
Dat is een goede opmerking William, dit is een vaak gemaakte fout. Je moet net zolang mengen tot je een homogeen mengsel hebt. Met glycerol valt dat nog niet mee en moet je stevig hard mengen. Voor opslag van gisten bij -20 graden zou ik 50% glycerol (eindconcentratie) nemen. Maar ik dit heb ik nog nooit hier voorbij zien komen. Kan mij iemand vertellen waarom niet?
Ik gebruik zelfs 66% glycerol. Maar laten we er vooral op letten dat dit geen gist-bewaarmethode-topic gaat worden en het vooral op het ruilen van gisten houden.

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Admaakt bier
    • ABV de bierkaai
« Reactie #27 Gepost op: 30-05-2014 11:07 u »
Ik gebruik zelfs 66% glycerol. Maar laten we er vooral op letten dat dit geen gist-bewaarmethode-topic gaat worden en het vooral op het ruilen van gisten houden.
Natuurlijk Hoppenbrouwers maar je wil toch wel levende gisten ruilen. Maar misschien dat RobonB of Jacques nog een duit in het spreekwoordelijke zakkie willen doen  ;)

Offline Hoppenbrouwers

• Super lid
  • Übung macht den Meister
« Reactie #28 Gepost op: 30-05-2014 12:14 u »
Natuurlijk Hoppenbrouwers maar je wil toch wel levende gisten ruilen. Maar misschien dat RobonB of Jacques nog een duit in het spreekwoordelijke zakkie willen doen  ;)
Jazeker, maar topics over het bewaren van gist zijn er legio en mbt ruilen nog geen. Dus om de aard van dit topic te beschermen even deze waarschuwing :). Ons hobbybrouwers kennende wijken we nogal snel van het onderwerp af...

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #29 Gepost op: 30-05-2014 19:13 u »
Maar misschien dat RobinB nog een duit in het spreekwoordelijke zakkie willen doen  ;)
Dat had ik al gedaan.
66% glycerol lijkt me wat veel in de zin dat ik dat niet tegen ben gekomen in invriesmedia, maar volgens mij kan het ook geen kwaad?

Tags: