Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Alles zelf maken!  (gelezen 1627 keer)

Offline Biksmannenkoor

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Alles zelf maken!
« Gepost op: 21-05-2014 13:01 u »
Hallo allemaal,

Mijn naam is Sjaak en ik woon in de omgeving van Tilburg. Mijn grote doel is om alle ingrediŽnten van het bier zelf te verbouwen. Niet vanwege het rendement en ook niet omdat ik geloof dat dit beter is. Gewoon voor de grap. Ik heb al een waterpomp dus het water is al geregeld. In februari kan pas de gerst geplant worden, dus tot die tijd moet ik het brouwproces in de vingers krijgen. Ik kan natuurlijk niet kostbaar zelfgemaakt graan gaan verprutsen! Het enige wat ik waarschijnlijk niet van eigen land kan krijgen is het gist, maar voor de rest zijn alle ingredienten te verbouwen.

Als iemand hier ervaringen mee heeft hoor ik dat graag.

Groeten  :degroeten:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Online seed7

• Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
    • Moaneschien
Re: Alles zelf maken!
« Reactie #1 Gepost op: 21-05-2014 13:07 u »
Hoi, welkom,

alles zelf doen kan, ook de gist. Is wel lastig als je niet van zuurbier houdt, maar ook dan mogelijk. Gist is overal om ons heen en is te "vangen" en op te kweken. Er zijn diverse handleidingen voor te vinden als je het echt wilt.

Ten aanzien van 'je' water, laat het analyseren, niet alle (grond)water is zonder meer geschikt. Als er b.v. ijzer in zit zal je bier niet gaan smaken,

Ingo

Offline Fripel

• Senior lid
  • Veni, vidi, tripel.
« Reactie #2 Gepost op: 21-05-2014 13:10 u »
Leuk plan !

Je kan Lambiek gaan brouwen met daarna spontane vergisting met wilde gist.
Dan komt  alles "uit de natuur".

Offline Biksmannenkoor

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 21-05-2014 13:32 u »
Hoi, welkom,

alles zelf doen kan, ook de gist. Is wel lastig als je niet van zuurbier houdt, maar ook dan mogelijk. Gist is overal om ons heen en is te "vangen" en op te kweken. Er zijn diverse handleidingen voor te vinden als je het echt wilt.

Ten aanzien van 'je' water, laat het analyseren, niet alle (grond)water is zonder meer geschikt. Als er b.v. ijzer in zit zal je bier niet gaan smaken,

Ingo

ja ik denk ook dat het leidingwater van veel betere kwaliteit is. Er vallen ook weleens muizen in de put... dus dat zal ik zeker laten analyseren en proeven. Twee brouwsels maken, een met het leidingwater en een met het grondwater. Maargoed, desnoods destilleer ik de boel. Wie A zegt...
Het suiker gaat ook niet erg gemakkelijk worden denk ik, misschien gebruik ik daarvoor liever honing van een lokale imker dan het hele werk om van gekweekte suikerbiet suiker te gaan maken.

Offline Biksmannenkoor

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 21-05-2014 13:35 u »
Leuk plan !

Je kan Lambiek gaan brouwen met daarna spontane vergisting met wilde gist.
Dan komt  alles "uit de natuur".
Ik wist niet dat dit mogelijk was, zal eens snel uitzoeken hoe dat werkt met wilde gist, en of dat ook met bier goed kan werken.

Offline Hoppenbrouwers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • ‹bung macht den Meister
    • Peels Bierbrouwersgilde
« Reactie #5 Gepost op: 21-05-2014 13:41 u »
In februari kan pas de gerst geplant worden, dus tot die tijd moet ik het brouwproces in de vingers krijgen.
je kan half oktober ook prima gerst zaaien hoor. Wintergerst. Heb je nog een hogere opbrengst ook!

Tags: