Lekker bier van een Bierpakket?

Gestart door Terry, 18-05-2014 14:22 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Terry

Bierpakketten, ik denk dat tegenwoordig veel beginnende brouwers hier wel mee zijn begonnen(?)

Ik dus ook!

En het lijkt zo mooi, je koopt een Mexicaans bierpakket voegt water en eventueel suiker toe, stopt het na 3 weken gisten in een fles en na ongeveer 9 weken heb je je eigen 'Corona'.

Tot nu toe valt dat dus erg tegen, en ik heb nog geen pakket geproefd (Coopers, Bulldog) wat ook maar in de buurt kwam van Corona bier.

Ik vind het dus erg tegenvallen!


Mijn vraag is simpel, kan je überhaupt lekker bier maken met een (blik) bierpakket?





zeebrew

Ja, maar al snel valt je bij alle brouwsels, een "blikkerige" smaak op. Overigens helpt het al een beetje om een andere gist te gebruiken, temperatuurgecontroleerd te vergisten en een soort te proberen die niet al te moeilijk gaat, zoals Brewferm Grand Cru.

Eenmaal met mout aan de slag geweest te zijn, ga je niet meer blikken :biersmile:

Terry

Ik heb het met andere gist geprobeerd en brouw temperatuur gecontroleerd.

Op dit moment alleen nog een warmtekast, maar dat moet in de toekomst een koel/warmtekast worden, want loop nu natuurlijk in de lente/zomer tegen het probleem op dat ik niet kan brouwen als de het binnen/buiten te warm wordt.



De bierpakketen van Bulldog hebben trouwens een plastic zak waar het extract in zit. Dus dan zal er geen bliksmaak aan moeten zitten  ^-^

En ja met mout brouwen, heb je daar nou veel ruimte voor nodig (heb ik niet) Of kan ik dit ook gewoon in mijn keukentje doen?

Adbrouwt

Citaat van: Terry op 18-05-2014  16:59 uEn ja met mout brouwen, heb je daar nou veel ruimte voor nodig (heb ik niet) Of kan ik dit ook gewoon in mijn keukentje doen?
Nee je hebt niet veel ruimte nodig. Een fornuis, pan, schrootmolen, (hevel)filter, koelspiraal of platen koeler en gaan met die banaan. Of je gaat wat experimenteren met moutextract. De rest heb je al dus doe eens gek.  :elifant:

Jacques

Citaat van: Terry op 18-05-2014  16:59 uDe bierpakketen van Bulldog hebben trouwens een plastic zak waar het extract in zit. Dus dan zal er geen bliksmaak aan moeten zitten  ^-^

Die bliksmaak komt volgens mij niet van de verpakking. De blikkerige smaak is volgens mij een oxidatiesmaakje.

Terry

Bedankt voor alle reacties. Ik concludeer dat je eigenlijk geen lekker bier uit zo'n bierpakket kan of mag verwachten. Op naar de volgende fase dus!

wilbertd

Citaat van: Terry op 18-05-2014  14:22 uMijn vraag is simpel, kan je überhaupt lekker bier maken met een (blik) bierpakket?
Ik heb zelf 6 blikken vergist en nog meer blikbrouwsels van andere geproefd.
En mijn antwoord is: Nee.

Wel is het me gelukt een blik te vergisten die niet vies was, maar lekker is een geheel ander categorie.

wilbertd

Citaat van: Terry op 23-05-2014  18:45 uBedankt voor alle reacties. Ik concludeer dat je eigenlijk geen lekker bier uit zo'n bierpakket kan of mag verwachten. Op naar de volgende fase dus!
Ja, zeker doen.
Tip: met moutextract kun je een erg lekker bier brouwen.
Extract is erg handig, want het brouwen gaat 2 keer zo snel en je hebt geen hevelfilter en moutmolen nodig, maar je kunt wel je eigen  recept samenstellen.

RienP

Ik ben van mening dat in de Benelux negatiever gedacht wordt over blikbrouwen, dan deze vorm van biermaken verdient (maar daar mag iedereen het met me over oneens zijn).
Ik moet zeggen dat je met wat controle over je "brouw"proces een heel acceptabel bier kan maken met de kits (want blikken dekken de lading tegenwoordig niet meer). Uiteraard kan dit nooit op tegen het moutbrouwen, maar super negatief hoef je er ook weer niet over te denken. Het valt me trouwens op dat hier in de Benelux heel anders over blikbrouwen wordt gedacht dan bijvoorbeeld in Engeland. Misschien ligt het aan de biercultuur, maar als je de Britse forums leest wordt er blikbrouwen niet alleen als opstap naar mout gezien. Het leent zich bijvoorbeeld ook uitstekend om te experimenteren met verschillende gist en hopsoorten lijkt mij.

Daarnaast zie je nog steeds nieuwe pakketten ontstaan, waarbij bijvoorbeeld ook verse hop is bijgesloten om te drooghoppen (of wat de Nederlandse vertaling van dryhopping ook is).


wilbertd

Citaat van: RienP op 24-05-2014  00:04 u, maar super negatief hoef je er ook weer niet over te denken.
Maar de stelling was 'kan je überhaupt lekker bier maken met een (blik) bierpakket? '
En zoals ook jij zegt:
Citaat van: RienP op 24-05-2014  00:04 uje met wat controle over je "brouw"proces een heel acceptabel bier kan maken
Dat is niet super negatief, maar een acceptabel bier is heel wat anders dan een lekker bier.

wilbertd

Of wel Rien; welk blik vond je nu echt lekker?

Roodwang

Klopt, ik ben ook begonnen met blik, toen extract en nu gewoon met mout.

Een nadeel van extract... Het is duur man!

RienP

Ik ben nog maar een 0,5-1,0 jaar met bier bezig, maar mijn ervaringen tot dus ver:

St Peters Ruby Red: Een wat duurder pakket, want het bevat 2 blikken met moutextract. Je hoeft dan ook geen suiker voor vergisting toe te voegen. Lekker fris bitter bier. Deed mij aan Murphys Irish Red denken. Ik zou het zeker nog een keer maken. Wel 6-8 weken op fles laten rijpen.
Brewferm Oranje Bock: Ik ken niet zo heel veel bockbieren, maar een lekker najaarsbier. Gelukkig niet zo zoet als sommige commerciele bokbieren.
MYO Beerkit Liquid Mild / Belgian Abbey: Gemaakt in combinatie van met S-04 gist ipv de bijgeleverd gist en tot 16 liter gemaakt (met wat extra suiker) zodat het een 6% bruin bier is geworden. De S-04 gist goed door, waardoor het niet te zoet is geworden.
Better Brew Premium Bandit Brew: Een Desperado kloon voor de komende zomer. Vind ik niet onder doen voor de commerciële Desperado klonen (vooral in combinatie met een vers schijfje limoen). Wel natuurlijk een biersoort waar je van moet houden.

Op dit moment staat nog een Brewferm framboos te gisten voor mijn vrouw, dus ik ben benieuwd wat dat wordt.
Verder zie ik nog wel wat ik ga maken. Er zijn nog wel kits waar ik benieuwd naar ben.

Afrader:
Bulldog Hammer of Thor: Op basis van reviews op Britse forums had ik er hoge verwachtingen van, maar ik vond het erg tegen vallen (zeker gezien de prijs). Deze maak ik niet nog een keer (ik heb zelfs al een paar flessen leeggegooid om wat ruimte te maken voor betere bieren).

Voor blikbrouwen geldt dat je de korte rijpingstijden die vaak op de verpakking staan moet negeren. Vaak staat er 2-4 weken, maar dat is gigantisch te kort. Mijn ervaringen zijn dat circa 8 weken aanzienlijk betere resultaten oplevert. Ik maak na 4 weken altijd een testflesje open, maar die valt tot op heden tegen.


Brouwers

Gisteren voor de 2e keer mij Brewferm abbey bier geproefd. Eerste was na 1 wek rijpen. Deze was zuur, niet zoal ik hem ging bottelen. Denk dat fles misschien niet schoon was, smaakte verder niet lekker dus mar weggegooid. De 2e was aanzienlijk beter. In het begin komt er lichte gebrande mout smaak aan, deze was niet heel vol mar wel prima. Daarna komt de bitterheid van de hop, vind hemzelf iets te bitter. Dit is vooral omdat er verder gen enkele andere hopsmaak in zit die het een wat vollere smaak geeft. Het eindigt uiteindelijk in een kleffe smaak. Denk dat dit komt omdat er nog teveel suiker in zit, of de verkeerde suiker heb gebruikt. Hij smaakt niet zoet, mar het plakt verschrikkelijk  ;). Het is al met al niet verkeerd. Nu nog maar eens 4 weken langer laten rijpen, hopelijk wordt het allemaal wat beter. Maar ben niet ontevreden. Volgende keer wordt het wel extract brouwen voor mij.

Twonky

Anders sla je extract over joh ;-)
Is er niet een brouwer bij jou in de buurt die wat mout voor je wil schroten?

Desnoods doneer je de mout restanten die je niet nodig hebt voor de moeite, ben je denk ik nog steeds goedkoper uit!
En als je een paar gram van iets bijzonders nodig hebt dan heeft die brouwer dat misschien wel voor je....

Doe je gewoon een eenstapsmaisch in een koelbox met een dekentje eromheen, heb je alleen een hevel filter extra nodig.
Die kan je eenvoudig genoeg maken van wat koper pijp waar je gleufjes in zaagt plaatjes genoeg hier op het forum. En voor de eerste keer hoef je niet persee een H vorm te maken, gewoon een L doet het ook wel hoor ;-)

En als je niemand kan vinden die voor je wil schroten, dan kan je misschien in een 2de hands winkel nog wel een koffie molen vinden, ik ben ook begonnen met zo'n wand montage koffie molen

Ik zou zeggen gewoon doen!

Zwaai
 :degroeten:


Terry

Bedankt opnieuw voor jullie overweldigende reacties  :groots:

@Rienp,

Hopelijk vind ik de smaakt van die Hammer of Thor wel goed (eerste proef uit het nagistingsvat was niet slecht) want dat was/is mijn voor nu laatste brouwsel.

En ik ga zeker jouw positieve 'blik' ervaringen persoonlijk uitproberen.

Zag net trouwens dat ze bij Brouwmarkt een nieuw Bulldog pakket hebben: Bulldog Easter Brew Choco Stout http://www.Brouwmarkt.nl/bier-brouwen/complete-bierpaketten/bulldog-bierkits/bulldog-easter-brew-choco-stout-20-23-liter.html

En ik deel jouw mening na 6 afgeronde Bier extract/pakket ervaringen, dat het bier pas na 8 weken echt lekker wordt!

Ik heb op dit moment 2 Bulldog Mexican Style brouwsels op fles staan. 1 van 6 en 1 van 3 weken. Die van 6 is nog steeds niet te drinken! Dus ik hoop dat dat nog goed komt. Laat ze gewoon staan  ;D


In deze warme lente/zomer maanden ga ik toch s verder kijken of ik op mijn zolder kan gaan Maischen / Schroten.

Maar eerst een koelkast scoren zodat ik heel het jaar door kan brouwen  :proost:

Paulk

Heb zelf een batch of zes met blikken gedaan. De breeferm diabolo, paar keer,  coopers cerveza, ook een keer of 2 en een Weizenbier van Edmee geloof ik. Alle 3 goed te drinken, volgens mijn vriendenkring echt veel beter dan commercieel bier. Ok, ik gebruik wel ander gist en experimenteer met suikers en zo. Vergisting doe ik volledig temperatuur gecontroleerd. En geef het bier tijd, klinkt gek maar die zwaardere biertjes worden met de maand lekkerder. Ben nu overgestapt op mout brouwen maar voor iemand die net begint vind ik blikken ideaal. Je leert wat techniek, leert de hygiene regels, snel resultaat en voor geen investering. Dus blik vooruit zou ik zeggen.

RienP

Citaat van: Terry op 24-05-2014  17:40 uBedankt opnieuw voor jullie overweldigende reacties  :groots:

@Rienp,
Hopelijk vind ik de smaakt van die Hammer of Thor wel goed (eerste proef uit het nagistingsvat was niet slecht) want dat was/is mijn voor nu laatste brouwsel.

Zag net trouwens dat ze bij Brouwmarkt een nieuw Bulldog pakket hebben: Bulldog Easter Brew Choco Stout http://www.Brouwmarkt.nl/bier-brouwen/complete-bierpaketten/bulldog-bierkits/bulldog-easter-brew-choco-stout-20-23-liter.html

Het kan best zijn dat er bij iets is fout gegaan hoor. Hammer of Thor was het tweede bierpakket dat ik heb gedaan.  :weetniet:
Eens in de 2 weken trek ik weer eens een fles open in de hoop dat het beter wordt, maar tot op heden geen succes.
Mocht je nog wat interessants zoeken. Op dit Britse forum is best veel te vinden: http://www.thehomebrewforum.co.uk/forumdisplay.php?f=37

RienP

Vandaag een proefflesje open getrokken van een Brewferm Kriek (4 weken op fles).
Conclusie: Je proeft het fruit wel, maar de bitterheid overheerst nog. Verder niet zoet (tot zowel mijn plezier als dat van mijn vrouw).
Deze gaat nog minimaal 1 maand blijven staan. Nu hopen op een warm augustus om hiervan te genieten (al zal dat bij koud weer ook wel lukken).

Charl

Citaat van: RienP op 24-05-2014  21:49 uHet kan best zijn dat er bij iets is fout gegaan hoor. Hammer of Thor was het tweede bierpakket dat ik heb gedaan.  :weetniet:
Eens in de 2 weken trek ik weer eens een fles open in de hoop dat het beter wordt, maar tot op heden geen succes.
Mocht je nog wat interessants zoeken. Op dit Britse forum is best veel te vinden: http://www.thehomebrewforum.co.uk/forumdisplay.php?f=37

De hammer of thor (brouwpakket) heb ik nu op vat staan. Het aroma dat er af komt ligt ergens tussen de geur van een mestvaalt en een open put. Komend weekeinde eens gaan bottelen, eens kijken hoe het gaat worden...

Wolter

Citaat van: Charl op 05-02-2020  11:15 uDe hammer of thor (brouwpakket) heb ik nu op vat staan. Het aroma dat er af komt ligt ergens tussen de geur van een mestvaalt en een open put. Komend weekeinde eens gaan bottelen, eens kijken hoe het gaat worden...

De lucht die van de vergisting af komt kan behoorlijk heftig zijn. Wat jij beschrijft klopt bij sommige gisten zeker.

Zorg dat je wel eerst zeker weet dat de vergisting voltooid is voor je gaat bottelen. Als er nu nog zo'n heftig aroma van de vergisting komt denk ik niet dat dit as weekend al gebotteld kan worden. (Meten is weten... ;) )

Charl

Citaat van: Wolter op 05-02-2020  11:54 uDe lucht die van de vergisting af komt kan behoorlijk heftig zijn. Wat jij beschrijft klopt bij sommige gisten zeker.

Zorg dat je wel eerst zeker weet dat de vergisting voltooid is voor je gaat bottelen. Als er nu nog zo'n heftig aroma van de vergisting komt denk ik niet dat dit as weekend al gebotteld kan worden. (Meten is weten... ;) )

De geur is inmiddels behoorlijk minder aanwezig. Ik heb zojuist even sg gemeten. Volgens de beschrijving moet die tussen 1008 en 1010 liggen. Hij staat nu op 1012 dus nog niet helemaal klaar. Heb een heel klein nipje van het nat geproefd. Wordt een fris biertje met een fruitige smaak volgens mij. Morgen en overmorgen ga ik nog een paar keer meten, als de sg waarde constant is, ga ik pas bottelen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.