La Chouffe Soleil recept gezocht

Gestart door Timekeeper Stark, 14-05-2014 12:42 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Timekeeper Stark

Hallo allemaal,

Heeft iemand (een link naar) een recept voor een La Chouffe Soleil kloon?

Alvast bedankt!

Grt Peter

Fripel

Ik zou een La Chouffe kloonrecept pakken en daar met wat aanpassingen een Soleil van maken.

M.b.v. BrouwVisie of BrouwHulp de moutstort aanpassen voor minder kleur en minder alcohol, evt naar verhouding wat meer suiker in de stort en je komt een heel eind in de buurt denk ik.

Een La Chouffe recept heb ik wel voor je als je dat wilt.

Timekeeper Stark

Fripel, Bedankt!

En een Chouffe recept graag  :biersmile:

Jukkie

Citaat van: Fripel op 14-05-2014  13:01 uEen La Chouffe recept heb ik wel voor je als je dat wilt.

Mocht je het recept bedoelen waar ik eind vorig jaar ook een flesje van geproefd heb dan hou ik me ook aanbevolen voor dat recept!

Fripel


Adbrouwt

Citaat van: Timekeeper Stark op 14-05-2014  13:13 uEn een Chouffe recept graag
Afgelopen weekend ook gedronken. Als je het recept gaat aanpassen zou ik er flink wat tarwe mout indoen. Het smaakte mij als een witbier met chouffe gist. Erg lekker.

ciesvandekwis

In chouffe zit sowieso al tarwe, dosis wat opvoeren en extra koudhoppen met wat citrushop?
Verder: de Chouffe-gist is redelijk essentieel voor de smaak, opkweken uit fles lukt best wel, of Wyeast B. Ardennes.

Fripel

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk04
Naam receptLa Chouffe kloon
Brouwdatum28-07-2013
BiertypeTripel
Volume10,0 L
Begin SG1,071 SG
Eind SG1,012 SG
Schijnbare vergistingsgraad83,1%
Berekende kleur (Morey)8 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)26 IBU
Brouwzaalrendement72,9 %
Kooktijd75 min.

Water en brouwzouten
[row]
HoeveelheidIngrediënt
11,00 lWater uit Water4,75 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
2,613 kgPilsmoutWeyermann3 EBC89,1 %
0,320 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC10,9 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust60,0 °C10 min.45 min.4,2 l/kg
Alfa-amylaserust70,0 °C10 min.30 min.4,2 l/kg
Uitmaischen I75,0 °C5 min.5 min.4,2 l/kg
Uitmaischen II78,0 °C3 min.5 min.4,2 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
5,9 gE.K. Goldingpellets6,4%75 min.10,6 IBU
5,9 gCascadebellen7,6%75 min.11,5 IBU
6,0 gSaazbellen4,8%15 min.3,5 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
5,33 gKorianderzaadspecerijkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
1,0 pak(ken)Belgian Ardennes (3522)bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting20,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting22,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting22,0 °C
Eind SG hoofdvergisting1,016 SG
Schijnbare vergistingsgraad77,5%
Start nagisting10-08-2013
Temp. nagisting22,0 °C
Start lagering18-08-2013
Temp. lagering8,0 °C
Alcoholgehalte7,7 vol.%


Timekeeper Stark

Bedankt Fripel en anderen voor het schema en adviezen.
Ik ga het zondag proberen :biersmile:

Eric v B

Citaat van: ciesvandekwis op 14-05-2014  15:57 uIn chouffe zit sowieso al tarwe, dosis wat opvoeren en extra koudhoppen met wat citrushop?
Verder: de Chouffe-gist is redelijk essentieel voor de smaak, opkweken uit fles lukt best wel, of Wyeast B. Ardennes.

Maar waar is dan de tarwe in het recept?

Eric

Fripel

Citaat van: Eric v B op 14-05-2014  20:24 uMaar waar is dan de tarwe in het recept?

Eric

Als je de link in Cies zijn post aanklikt dan zie je dat er 8,3% tarwemout in dat recept zit.
In mijn recept zit het niet, volgens mijn bronnen zit er geen tarwe in de Chouffe.
Mijn kloon is wel iets donkerder dan het origineel, wellicht toch door het ontbreken van tarwemout...

Eric v B

Op die link had ik geklikt en zag inderdaad de tarwe. Ik was even bang dat je de tarwe vergeten was in jou recept maar het was dus een bewuste keuze. Je gaf aan dat de kleur donkerder was dan het origineel maar hoe was de smaak tov het origineel?

Wat mij verbaast is dat er door twee brouwers een kloon van een bepaald bier wordt gemaakt en dat de recepten toch flink verschillen. Met name de tarwestort van ruim 8% zou toch een flink verschil in smaak moeten geven tussen de twee klonen.

@Timekeeper Stark: succes met brouwen!

Eric

Fripel

De smaak was dicht in de buurt van het origineel, iedere proever vond hem lekker en meerdere vonden hem zelfs lekkerder dan het origineel. Dat laatste zat hem vooral in de versere en iets vollere smaak, het origineel leek hierdoor wat vlakker van smaak bij een 1 op 1 vergelijking.

Timekeeper Stark

@Fripel
Nog een vraagje: dat korianderzaad, wanneer moet dat er bij en hoe lang?

Ik ga jullie uiteraard op de hoogte houden hoe het gaat en gegaan is.


Grt Peter

Timekeeper Stark

Sorry, stond al ergens. 10 min. meekoken

Thnaks! :biersmile:

Fripel

Citaat van: Timekeeper Stark op 15-05-2014  09:43 uSorry, stond al ergens. 10 min. meekoken

Thnaks! :biersmile:

Klopt, de korianderzaadjes wel even door de vijzel halen of op een andere manier kneuzen/grof malen.

De gisthoeveelheid is wat aan de krappe kant, een starter maken is beter tenzij je een kakelverse Smackpack hebt, dan kom je er nog wel mee weg.
Als je Smackpack meer dan een paar weken oud is zou ik zeker een starter maken of twee pakken gebruiken.

hobbybob

8% tarwe in een recept proef je gelijk niet terug

Fripel

In de Chouffe Soleil zit volgens het etiket wat tarwemout en rogge als extraatje naast de normale ingrediënten.
Dit wordt bij de normale Chouffe niet vermeld, hier wordt alleen aangegeven dat er gerstemout in zit.


bertarna

Iemand nu al de soleil nagemaakt?
En leek ie wat op het origineel?

Fripel

Ik heb een poging gedaan maar hij is nog niet op dronk.
Kleur en schuim zijn prima, smaak is wat hoppiger maar nog wat houterig, nog even geduld dus.

bertarna

Welk recept heb je gebruikt?

Het recept in dit topic is toch een gewone chouffe kloon en geen soleil.

RobinB

Ik vond de soleil smaken als een verdunde chouffe, dus dat recept zal als basis wel goed zijn. ;)

bertarna


RobinB


Fripel

Ik heb nu geen toegang tot mijn recepten maar ik heb alles naar rato aangepast voor een lager SG en een aardig deel (10% of zo) tarwemout toegevoegd. Ik heb de koriander weggelaten. Daarnaast heb ik koudgehopt met Amarillo, iets van 1 gram per liter. Geen exacte kloon, ik vind het origineel iets te vlak, vandaar een iets hoppiger bier geprobeerd te maken.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.