Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Troebele ipa  (gelezen 1975 keer)

Offline Hay

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Troebele ipa
« Gepost op: 07-05-2014 15:26 u »
Ik heb nu 4 maal gebrouwen de eerste 2, 1 apa en een irish red zijn zo helder en klaar als het maar zijn kan.
Na het bottelen en tijdens het hergisten zag je ze helder worden en terwijl ze stonden te lageren in de kelder zijn ze helemaal helder geworden.
De vorige een bpa bleef maar troebel tijdens het hergisten en ook tijdens het lageren wil het maar niet wegzakken.
Het bier heeft een prachtige schuimkraag en smaakt na een paar weken lageren eigenlijk heel lekker maar baal hiervan.
Vanmorgen mijn ipa gebotteld en zag meteen met de eerste flesjes vullen diezelfde troebelheid als bij die vorige de bpa.
Het is een hele fijne waas lijkt eiwitachtig.

Mijn werkwijze van schroten, maischen gisten en noem maar op is bij alle 4 hetzelfde geweest.
Alleen bij de laatste 2 heb ik huismerk pilsmout en palemout gebruikt terwijl ik bij de eerste 2 brewfermmouten heb gebruikt.
Gekocht bij wlbs en dat huismerk komt uit Lieshout.

En nu komt mijn vraag kan het aan dat huismerk liggen.
Nu ken ik wat brouwers die daar ook mee werken en hebben het niet.
Maar die maischen niet net als ik .
Ik doe altjid een eenstapsmaisch in de koelbox.

Volgende week wil ik weer gaan brouwen maar ga toch maar weer is de Brewferm mouten gebruiken.

Tags: