Moggah!

Gestart door Markiej87, 07-05-2014 09:21 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Markiej87

Hallo allemaal!

Mijn naam is Mark en ik woon in Beverwijk. Ik ben 27 jaar en ben me nu een tijdje aan het inlezen over bierbrouwen. Vandaag ben ik begonnen met een beetje inventariseren wat ik allemaal nodig heb, dus het leek me een mooi moment om me te registreren.

Ik hoop nog veel van jullie te leren!

Mark

Op de Fles

Hoi Mark !

Welkom op het forum over deze leuke hobby.
Hoe wil je gaan brouwen ?
Ga je voor blikbrouwen of ga je voor het intensievere werk  :D

Alvast succes met je voorbereidingen  :brouwen:

John.


Markiej87

Hee John,

Heb toch het gevoel dat ik met die blikken een beetje aan het valsspelen ben.. ;) Ik denk dat ik voor moutextract ga, omdat je dan toch een beetje kan spelen met recepten. Ik ben gek op koken en vind dat met eten ook juist het leuke om te doen, dus denk dat ik daar met brouwen ook veel plezier aan beleef.. :)

Ben nog wel even zoekende naar hoe groot mijn brouwketel moet worden (wil niet meer dan 10 liter per keer brouwen) en wat voor gistingsvat ik moet bemachtigen. Lees veel vervelende verhalen over de goedkopere lekkende vaten, maar die zijn wel makkelijk vanwege het kraantje etc.. Nog tips? :)

Gr!

Mark


Op de Fles

Citaat van: Markiej87 op 07-05-2014  11:11 uLees veel vervelende verhalen over de goedkopere lekkende vaten, maar die zijn wel makkelijk vanwege het kraantje etc.. Nog tips?


Het is inderdaad zo dat er soms negatieve reacties komen over de goedkope gistvaten. Zelf heb ik er ook een paar, maar heb er (tot nu toe) nog geen problemen mee gehad.
Je kunt natuurlijk ook kiezen voor de duurdere variant, het is maar net wat je aan je hobby wilt of kunt besteden.
Een eventuele optie zou zijn om op Internet te zoeken naar een geschikt gistvat.
Mocht het zo zijn dat er geen kraantje op zit, geen probleem.  Deze zijn bij zowat elke bouwmarkt te krijgen voor een paar euro.  ;)


ThomasM

Mocht je toch wel volmout willen brouwen, is brew in a bag (BIAB, zakbrouwen) geen slechte oplossing. Ik zit er zelf ook over na te denken. Ken je dat al?

Markiej87

Citaat van: Op de Fles op 07-05-2014  13:00 uhttp://www.bierbrouwshop.nl/index.php/webshop/gistvaten/gistvat-25-liter-detail

Bedankt, dat is echt een goeie optie! Tientje duurder maar lijkt een stuk degelijker...

Citaat van: ThomasM op 07-05-2014  13:37 uMocht je toch wel met mout willen brouwen, is brew in a bag (BIAB, zakbrouwen) geen slechte oplossing. Ik zit er zelf ook over na te denken. Ken je dat al?

Is dat, dat je je hop in een textielzakje kookt zodat je niet hoeft te zeven?

ThomasM

Nee. Je hebt een zak waar je je mout en eventueel andere zaken tijdens de maisch in doet. Na de maisch til je de zak eruit, waardoor je meteen filtert. Je moet wel een schrootmolen erbij halen, maar die kan je met een beetje wachten/vragen hier wel voor wat minder op de kop tikken. Die dingen zijn bere-sterk. Mensen halen met BIAB hetzelfde rendement als een gewone moutbrouwer doorgaans haalt.

Voor gistvaten/emmers kan je ook hier kijken:
http://www.Brouwmarkt.nl/bier-brouwen/gistingsvaten-emmers/brouwemmers-plastic.html
(deze heb ik, prima ding!)http://www.brouwmarkt.nl/bier-brouwen/gistingsvaten-emmers/gistingsvaten-plastic/gistingsfles-pet-23-liter.html

Er zijn nog veel meer leveranciers in Nederland, kijk hier maar:
http://www.hobbybrouwen.nl/leveranc.html

Jacques

Welkom op het forum Mark.

Brouwen in een zak is voor mij een beetje terug gaan in de tijd. Toen ik pas begon met brouwen, zo'n 34 jaar geleden, is deze methode beschreven in het boek van Jan van Schaik. Ik heb deze methode ook toegepast maar ben betere resultaten gaan halen met een hevelfilter en later met een Javalfilter. Een dergelijk filter maak je voor niet al te veel geld.

ThomasM

Toch zijn er velen die juist de andere kant op gaan, met veel succes. Dat het vroeger werd gedaan is m.i. niet een argument om het niet te overwegen. Zeker voor 10 liter batches zoals Mark wil gaan brouwen is er veel voordeel te behalen.

Op de Fles

Ik ben een tijdje met zo'n maischzak in de weer geweest, en ben toch maar weer zonder gaan brouwen.
Met een hevelfilter krijg ik mooiere heldere wort  ;D


hobbybob

ik heb zelf ook een tijdje BIAB gedaan.

Ik zou het niemand adviseren een simpele Javal/Hevelfilter is snel gemaakt tegen weinig kosten, wat een hele verbetering geeft qua rendement en heldere wort tov BIAB.

Als je maar 1 pan hebt zou je het gefilterde wort kunnen opvangen in emmers en daarna terug in je pan na schoonspoelen.
Of je koopt een 35 liter koelbox van de Action voor een 10tje en ga je daar in maishen. ( zou mijn voorkeur zijn doe dit nog regelmatig zie mijn avatar ).

Dus nodig:

 - pan met voldooende inhoud ( Mp? emaille weckpan )
 - schrootmolen
 - hevelfilter ( zelf maken voorbeelden genoeg hier op het forum
 - 2 emmers of koelbox
 - hydrometer of refractometer
 - Gistvat + waterslot ( gewoon de 30 liter variant met kraantje )
 - Dompel-koeler
 - afvulpijpje
 - lege flesjes

En als laatste:

 - Geduld ;D


ThomasM

Ik zou bijna exclusief gaan zakbrouwen om jullie ongelijk te bewijzen, maar ik laat dat aan Google over!  :degroeten:                                                                                   

Roelof

Welkom Mark.
Even over een gistingsvat, daar zou ik geen kraantje in willen hebben, want een collega brouwer heeft een jaar lang zuur bier gebrouwen voordat hij er achter kwam dat het kraantje de boosdoener was. In het bottelvat is het wel handig om een kraantje te hebben.
Ik hoop dat je veel lekkere biertjes zult brouwen ;).
 

Jacques

Citaat van: ThomasM op 09-05-2014  16:17 uIk zou bijna exclusief gaan zakbrouwen om jullie ongelijk te bewijzen, maar ik laat dat aan Google over!  :degroeten:                                                                                 

Misschien is er een vergelijk te realiseren. De ene hobbybouwer filtert met een zak en de andere met een hevelfilter.

Het vervelende is dat je nooit exact hetzelfde wort hebt als je in twee verschillende pannen het maischproces uitvoert. Wanner je een grote pan brouwt en vervolgens verdeel heb je weer het probleem van het gelijkmatig verdelen van bostel. Het is daarom lastig om een dergelijk experiment goed op te zetten.

Markiej87

Citaat van: Roelof op 09-05-2014  16:28 uWelkom Mark.
Even over een gistingsvat, daar zou ik geen kraantje in willen hebben, want een collega brouwer heeft een jaar lang zuur bier gebrouwen voordat hij er achter kwam dat het kraantje de boosdoener was. In het bottelvat is het wel handig om een kraantje te hebben.
Ik hoop dat je veel lekkere biertjes zult brouwen ;).
Hee Roelof,

Bedankt voor het welkom en de tip. Was al van plan een "gewone" RVS kookpan met deksel aan te schaffen. Klopt het trouwens dat je geen (hevel)filter nodig hebt als je brouwt met behulp van moutextract (gedroogd of als siroop) en de hoptoevoegingen in een brouwzakje doet?

wilbertd

Citaat van: Markiej87 op 09-05-2014  18:06 uHee Roelof,

Bedankt voor het welkom en de tip. Was al van plan een "gewone" RVS kookpan met deksel aan te schaffen. Klopt het trouwens dat je geen (hevel)filter nodig hebt als je brouwt met behulp van moutextract (gedroogd of als siroop) en de hoptoevoegingen in een brouwzakje doet?
Ja  :)

Markiej87

Oké toppie! Echt superleuk hoor, dit forum. Ik weet natuurlijk nog weinig van de hele materie en ik vind het echt geinig om te zien hoe iedereen zijn eigen brouwerij heeft en hoeveel verschillen erin zitten. En vooral, hoe creatief mensen zijn in oplossingen!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.