1e brouwsel: witte nestor

Gestart door hans_nwk, 06-05-2014 19:14 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

hans_nwk

Komende zaterdag wil ik mijn eerste brouwsel proberen te maken. Ik heb gekozen voor een witbier omdat:
- ik dat ook lekker vind;
- tegen de tijd dat deze drinklaar is het de tijd is dat het "witbier-weer" zou kunnen zijn.

De Witte Nestor uit het "H2O boek"  heb ik genomen omdat ik een bewezen recept wou gebruiken (ik ga er van uit dat die in het boek bewezen zijn).

Dit gaat uit van (10l wort):
1,140 kg pilsmout
0,856 kg tarwevlokken
0,123 kg havervlokken

Ik heb wel nog wat vragen hoe ik dit moet uitvoeren op de speidel:
Het recept gaat uit van een waterverdamping van 2,5 l /uur. De kooktijd is 90 min. Er zou dan 3,25 l verdampen tijdens koken. Volgens BrouwHulp gaat er 2,1 l in de bostel zitten. Samen is dit 5,35 l. Er wordt uitgegaan van 10 l maischwater en 5,91 l water = 15,91 l. Is het verschil wat er verdampt tijdens maischen?

Bij de speidelgebruikers meen ik gelezen te hebben dat ongeveer 1,5 l verdampen per uur normaal is tijdens koken en 3 l een normale spoelhoeveelheid.
Kan een ervaren speidelaar me zeggen dat als ik het recept verdubbel (de speidel kan geen 10l) kom ik dan in de goede richting uit als ik 20l maischwater gebruik en 3 liter spoelwater?

Als ik iets te hoog of te laag in SG uitkom is dat wel te corrigeren maar ik wil graag voorkomen dat ik er heel veel naast zit.

Er wordt uitgegaan van hopbellen Hallertau tradition (13,8 g). Hallertau tradition was niet voorradig en ik heb nu pellets gekocht Hallertau Hersbrucker  die volgens de tabel in het H2O boek als vervanging kan dienen.
Er wordt gemikt op een IBU van 15 en de hopkooktijd is 75 min. De tradition zou een alpha zuur van 4,1% hebben, Hersbrucker  volgens de verpakking 2,8%. Omdat deze 75 min gekookt wordt hoef ik alleen met de IBU rekening te houden en de hoeveelheid hop te bepalen met de formule 4,1/2,8 * 13,8.
Is dit correct?

Er staan ook sinaasappelschillen in het recept. Ik heb de bittere gekocht of had ik de zoete moeten hebben (volgens de bedoeling van het recept)?

Verder valt het op dat hier tarwevlokken gebruikt worden ipv tarwemout zoals in veel andere recepten. Levert dit een groot verschil op in het bier?

Er zitten ook havervlokken in en die heb ik dan ook besteld. Havermout heb ik ook nog in de kast liggen maar ik weet dat die een behandeling heeft gehad (en daarom heb ik de vlokken gekocht). Is die toch te gebruiken in dit soort recepten?

Ik krijg ondertussen wel het gevoel dat ik eens moet beginnen ipv alleen maar te lezen, hoe meer ik lees hoe meer vragen ik krijg (analysis paralisys)!

Groet,
Hans

hobbybob

Bij het samenstellen/aanpassen van recepten is het handig om brouwsoftware te gebruiken

 - BrouwVisie
 - BrouwHulp

enz

Helaas ( nou ja helaas ) ben ik geen speidel gebruiker dus daarmee kan ik je niet helpen.
Havermout had je ook kunnen gebruiken.

Die bittere sinaasappel schil kan je gerust gebruiken.

Ik hou mijn witbier receptjes altijd simpel:

50% pilsmout
50% tarwemout
12 IBU
Gebruik de laatste 2 jaar wel Citra hop ( zowel als aroma als bitter )
Gist Brewferm blanche of de wb06.
Koriander en mandeijnenschil ( ja die schil bewaar en droog ik zelf)

2 kg van mijn geschrote mout gaat in een emmer met 6 liter water van 40 graden ( 15 min )
Die gaat later bij de rest op 64 graden 20 min in de maischpan
Dan 40 min op 72 graden

Filteren en 60 min koken en klaar

Afgelopen vrijdag nog gemaakt vanavond gemeten van 10 brix naar 5 brix, perfect op 3,8% alc en de smaak is voortreffelijk.

RobinB

Ik heb een Braumeister 20L en hanteer de volgende verliezen in BrouwVisie:

Moutverlies: 1L/kg
Kookverlies: 2,5 L/uur
Ketelverlies: 1 L
Vergistingsverlies: 200mL
restverlies: 1%
Hop:
 - bellen 6 ml/g
 - pellets 2,6 ml/g

Werkt bij mij goed. :)

Hay

Hoop dat ik van ts Hans deze vraag aan hobbybob hier mag stellen.

Je schrijft dat er 2 kg van je mout in 6l water gaat van 40 graden.
Die 2 kg hoeveel % is dat dan van je totale stort?
En waarom doe je dit dus wat is daar het voordeel van?

hans_nwk

Citaat van: hobbybob op 06-05-2014  20:39 uBij het samenstellen/aanpassen van recepten is het handig om brouw software te gebruiken
 - BrouwVisie
 - BrouwHulp
enz
De brouwsoftware vraagt om allerlei praktijgegevens die ik nog  niet heb kunnen bepalen (nog nul brouwsels gemaakt.

Bedankt voor je overige antwoorden!
Hans

hobbybob

Die 2 kg is +/- 30% van de totale mout-stort

Ik doe dat zodat de gist die hint van kruidnagel in het biertje aan kan maken.

hans_nwk

Citaat van: RobinB op 06-05-2014  20:43 uIk heb een Braumeister 20L en hanteer de volgende verliezen in BrouwVisie:

Moutverlies: 1L/kg
Kookverlies: 2,5 L/uur
Ketelverlies: 1 l/uur
Vergistingsverlies: 200ml
restverlies: 1%
Hop:
 - bellen 6 ml/g
 - pellets 2,6 ml/g

Werkt bij mij goed. :)
Precies wat ik nodig had, bedankt!
Het kookverlies per uur is een stuk hoger dan ik had ingeschat/me herinner uit het forum.

Hans

hans_nwk

Citaat van: RobinB op 06-05-2014  20:43 uIk heb een Braumeister 20L en hanteer de volgende verliezen in BrouwVisie:

Moutverlies: 1L/kg
Kookverlies: 2,5 L/uur
Ketelverlies: 1 l/uur
Vergistingsverlies: 200ml
restverlies: 1%
Hop:
 - bellen 6 ml/g
 - pellets 2,6 ml/g

Werkt bij mij goed. :)

Ik dacht dat ik hier alles mee in kon vullen maar omdat ik BrouwHulp gebruik ipv BrouwVisie lukt dat dus helaas niet. Komt later wel, ik heb nu even genoeg geworsteld met BrouwHulp. Het is lastig (misschien verandert het nog als ik het meer gebruik) dat je niet gewoon een kookverlies in kunt stellen maar dat er meerdere knoppen zijn waar je aan kunt draaien die elkaar beinvloeden.

RobinB

Ik heb mijn ketelverlies even gecorrigeerd, dat is natuurlijk gewoon een waarde en niet per uur. :)

hans_nwk

Dit is volgens BrouwHulp het recept geworden voor de witte nestor (met aanpassing voor de hopsoort). Ziet iemand hier nog rare dingen in voor een recept op een 20 l speidel?


Er worden ook brouwzouten aangegeven, die gebruik ik niet. Het waterprofiel goed invullen is ook niet gelukt omdat ik de totale hardheid niet kon halen uit de gegevens van Dunea (Totale alkaliteit in CaCO3 staat niet in de gegevens).

Als ik het volume verklein en BrouwHulp alles laat verschalen naar 17 l komt het maischwater ook uit op 17 l en het spoelwater op op 7,9 l. Die verhouding kun je niet wijzigen, zou het resultaat afwijken als ik het verkleinde recept gebruik met 20l maischwater en 4,9 l spoelwater?

Als ik wat minder kan brouwen kan ik eerder het volgende weer brouwen  :biersmile:.

Volgens de verpakking van de gist is het voldoende voor 19 l wort. BrouwHulp is het er niet mee eens. Ik wil voor mijn eerste brouwsel liever niet een giststarter maken (niet teveel nieuwe dingen in een keer), zal de vergisting normaal gesproken lukken als ik de gist rechtstreeks toevoeg?



BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptWitte Nestor
Brouwdatum03-05-2014
BiertypeWitbier
Volume20,0 l
Begin SG1,047 SG
Berekende kleur (Morey)6 EBC
Berekende bitterheid (Rager)17 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
[row][row]
HoeveelheidIngrediënt
20,00 lWater uit Dunea Scheveningen1,00 gNaHCO37,78 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
44 mg/l78 mg/l72 mg/l41 mg/l52 mg/l43 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
2,280 kgPilsmoutDingemans3 EBC53,8 %
1,712 kgTarwevlokkenSupermarkt2 EBC40,4 %
0,246 kgHavervlokkenSupermarkt2 EBC5,8 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Eiwitrust50,0 °C1 min.15 min.4,7 l/kg
Beta-amylase62,0 °C10 min.45 min.4,7 l/kg
Alfa-amylase72,0 °C15 min.30 min.4,7 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.4,7 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
41,5 gHallertau Hersbrucker pellets2,5%75 min.17,1 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
2,00 gKorianderzaadspecerijkoken
2,00 gSinaasappelschil. bitterspecerijkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
1,0 pak(ken)Belgian Witbier (3944)bovengist

Groet,
Hans

hans_nwk

Citaat van: RobinB op 07-05-2014  19:46 uIk heb mijn ketelverlies even gecorrigeerd, dat is natuurlijk gewoon een waarde en niet per uur. :)
Dat is waarschijnlijk het getal verlies in kookketel onder het kopje koelen bij BrouwHulp, ik voeg hem gelijk in.
Bedankt!
Hans

RobinB

Yep, dat is wat er bij mij na het hevelen achterblijft.
Als je het kraantje gebruikt zal dit meer zijn, maar je kan de braumeister ook schuin houden. Evt kan je hem zelfs helemaal leeggieten (op de kop) als je dat zou willen. :)

Jacques

Citaat van: hobbybob op 06-05-2014  20:39 uAfgelopen vrijdag nog gemaakt vanavond gemeten van 10 brix naar 5 brix, perfect op 3,8% alc en de smaak is voortreffelijk.

Graag in het vervolg ook het berekende begin SG vermelden en de vergistingsgraad conform de gegevens van Hans Halberstadt. Niet iedereen heeft een refractometer en werkt met Brix-waarden.

Bij het invoeren in de tool van Hans Halberstadt kom ik op 1039 uit. Promash zegt 1038.
Deze waarden zijn een heel stuk lager dan het volgens het recept verwachtte SG (1047).

hans_nwk

Vanmorgen ben ik begonnen aan dit brouwsel. Het gaat niet goed!

Na de moutstort circuleert het water niet door de pijp van de speidel. Het enige verschil met het hierboven geposte recept is dat ik 23 liter water heb gebruikt als maischwater zoals genoemd in de gebruiksaanwijzing van de Speidel Braumeister.
Zie foto's:

Geschrote pilsmout (tarwe- en havervlokken zijn niet geschroot):


Zo ziet het er uit in de ketel:


Volgens het display draait de pomp (en je hoort hem ook):


Het is goed door te roeren, ik snap niet wat er fout gaat, heeft iemand een idee?

Ik heb haast het gevoel dat ik alles maar weg moet gooien en kijken of hij met alleen de moutpijp (en water) wel circuleert.

Groet,
Hans

Aangepast: foto's waren eerst niet goed.

goom

Vleugelmoer moet goed aangedraaid zijn anders heeft de vloeistof de mogelijkheid om ergens anders heen te stromen.

hans_nwk

Citaat van: goom op 10-05-2014  12:00 uVleugelmoer moet goed aangedraaid zijn anders heeeft de vloeistof de mogelijkheid om ergens anders heen te stromen.
Nog even geprobeerd voor de zekerheid maar met alleen water en een lege moutkorf werkt het ook niet.
Bedankt voor het meedenken.
Hans

hobbybob

Citaat van: Jacques op 07-05-2014  21:13 uGraag in het vervolg ook het berekende begin SG vermelden en de vergistingsgraad conform de gegevens van Hans Halberstadt. Niet iedereen heeft een refractometer en werkt met Brix-waarden.

Bij het invoeren in de tool van Hans Halberstadt kom ik op 1039 uit. Promash zegt 1038.
Deze waarden zijn een heel stuk lager dan het volgens het recept verwachtte SG (1047).


"Mijn" recept had niet de beoogde SG van 1047, ik had een SG van 1040 - 36 liter, uiteindelijk uitgekomen 1039 ( 10 brix ) en 40 liter, gisteren gemeten nu 4,5 brix en de vergisting is klaar:

Start SG 1039  ( 10 brix )
Eind SG   1004 ( 4,5 brix )
SVG : 88%
WVG: 73%
Alc:  4,4%

Omdat ik in dit "recept"de wb06 had gebruikt ipv Brewferm blanche ( had nog "oudere" zakjes wb06 liggen), ik weet dat de wb06 behoorlijk ver doorvergist dus een lager start SG gekozen om niet te hoog in de alcohol % te komen.

hans_nwk

Na de materiaalpech van vorige week nu dan eindelijk mijn eerste brouwsel. Nu ging het ook niet vlekkeloos maar dat lag niet aan het materiaal.

Een prgrammeerfoutje in de Speidel Braumeister zorgde ervoor dat het deel op 72 °C wat korter was dan gepland, hopelijk is alle zetmeel wel omgezet. Ik had geen jodium gekocht dus controleren ging niet.

Het koken leek vrij rustig maar de veelgenoemde verdamping bij een speidel van 2,5 l/hr is wel gehaald dus dat zal wel goed zitten.

Met een SG van 1052 naar het het gistingsvat, iets te hoog.

Daar ging het ook mis, het stukje siliconenslang dat ik aan de kraan van de Speidel Braumeister had gedaan viel in het gistingsvat. Ik heb het er maar in gelaten, eruit halen zou waarschijnlijk meer kwaad dan goed gedaan hebben.

Als er een infectie in zit heb ik wel een idee waar die vandaan komt...

Groet,
Hans

hobbybob

Zal wel meevallen je had dat slangetje toch al een badje gegeven?

hans_nwk

Citaat van: hobbybob op 17-05-2014  16:21 uZal wel meevallen je had dat slangetje toch al een badje gegeven?
Ja, en daarna uitgebreid vastgehad met met mijn al dan niet schone vingers.
We zien (of ruiken/proeven) het wel over een week of 2.

hobbybob

Ach in het begin heb ik van alles meegemaakt:

 - ducktape
 - pollepel
 - kaasdoek

Viel allemaal wel mee de enigste echte infectie die ik heb gehad was toevoegen van ongekookte limonade siroop tijdens vergisting.
Ik heb nog steeds een paar flesjes staan ieder jaar probeer ik er weer 1 maar tot nu toe..............................gootsteen :biersmile:

RobinB

Citaat van: hans_nwk op 17-05-2014  16:06 uEen prgrammeerfoutje in de speidel zorgde ervoor dat het deel op 72 °C wat korter was dan gepland, hopelijk is alle zetmeel wel omgezet. Ik had geen jodium gekocht dus controleren ging niet.

Met een SG van 1052 naar het het gistingsvat, iets te hoog.
Klopte het volume ook?
Zo ja, dan zal de omzetting ook goed geweest zijn.
:)

De jodiumtest is m.i. niet echt nodig.

hans_nwk

Citaat van: RobinB op 17-05-2014  18:59 uKlopte het volume ook?
Zo ja, dan zal de omzetting ook goed geweest zijn.
:)

De jodiumtest is m.i. niet echt nodig.

Het volume was 4 liter lager uitgevallen, volgens BrouwHulp kwam het rendement op 68%.

De jodium had ik daarom ook niet gekocht maar met foutjes in het maisschen had ik geen rekening gehouden...

In totaal is tijdens het maischen incl opwarmtijden ongeveer 60 min tussen 62 °C en 72 °C geweest dus het zal niet heel erg zijn denk ik.

Het wort is trouwens erg donker en troubel uitgevallen, ik denk niet dat ik het als witbier zal kunnen serveren tenzij het nog erg veel lichter gaat worden.

hans_nwk

Citaat van: hobbybob op 17-05-2014  17:18 uAch in het begin heb ik van alles meegemaakt:

 - ducktape
 - pollepel
 - kaasdoek

Viel allemaal wel mee de enigste echte infectie die ik heb gehad was toevoegen van ongekookte limonade siroop tijdens vergisting.
Ik heb nog steeds een paar flesjes staan ieder jaar probeer ik er weer 1 maar tot nu toe..............................gootsteen :biersmile:
Dan valt een stukje siliconenslang nog wel mee, hopelijk is het resultaat bij mij hetzelfde dan!

hans_nwk

Het is ondertussen aan het pruttelen. Vannacht afgekoeld naar 18,5 °C maar 10 "blubs"/min ongeveer. In de badkamer gezet en nu is het ongeveer 15 "blubs"/min.

Geen idee of dat goed is tijdens de hoofdvergisting. Er staat wel een flinke schuimkraag op.
Ik moet me inhouden om niet elke 10 min even te gaan kijken (dat helpt toch niet...)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.