Waar koop je beste mout tegen de beste prijs?

Gestart door B2, 01-06-2005 19:51 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

B2

Ik hoorde bij het ONK dat er grote prijsverschillen zijn bij de aankoop van mouten. Nu is mijn vraag "Waar kopen je het beste mout tegen de beste prijs?"

GR Marcel(B2)

MO

Maaslandbrouwerij

Pilsmout 0,50 ct/kg
tarwemout 0,75 ct/kg
Cara50 en Cara120 0,75 ct/kg

Gratis schroten en vanwege vaak brouwen altijd vers.

zie verder http://home.planet.nl/~rutte600/maasland_thuisbrouwers_winkel.htm

B2

Hi Martin,

Als ik het goed begrijp betrekken zij ook hun mout via Brouwland?

Wat ik eigenlijk wil weten is "Wat zijn jullie ervaringen met de diverse leveranciers?" Wij hebben laatst in Jubbega mout gehaald maar ook via via 50 kg van Dingemans. We konden hierin weining verschil ontdekken anders dan dat de Dingemans mout meer geur had en waarschijnlijk verser was.

B2

Johannes

Hoi B2,

Bij van der Kooy in Jubbega hebben ze over het algemeen hele verse mout, en je kunt tegen een redelijke prijs laten bezorgen.

Johannes

Edwin

En daarbij is zeker de pilsmout bij Van der Kooy ook van Dingemans.

Edwin

MO

B2,
Natuurlijk niet, dat zou niet kunnen voor deze prijzen. Pilsmout komt van Holland malt (voorheen Bavaria mouterij), andere mouten komen rechtstreeks van Dingemans. Een middelgrote brouwerij zou natuurlijk gek zijn om via Brouwland mout te kopen, dat is alleen maar een extra kostenpost. Meestal leveren ze niet aan thuisbrouwers maar Frans (de brouwmeester) heeft een grote liefde voor de hobbybrouwers.

J

B2,

Je kan best proberen om in de buurt een kleine brouwerij te zoeken die mout wil verkopen.
Meestal stukken goedkoper dan Brouwland (soms tot de helft).
Nadeel kan zijn dat je (soms) direct 50 KG moet nemen.
Hier in België zijn een aantal verenigingen (o.a. VAW) die 1x per jaar mout in het groot kopen om dan door te verkopen

Gr,

J.

Hopmans

De service bij van der Kooy ook uitmuntend!
Geen gelazer met vooraf betalen.
Bestellen, en binnen 2-3 dagen is het binnen.
Dan pas acceptgiro opsturen.

Top-bedrijf!

 :degroeten:

Optimist

Hey J,

Weet je waar je in de buurt van Antwerpen aan deftige, goedkopere mouten kan geraken?

Bedankt he  ;)

Wil

Hey Optimist,
In Stabroek (tussen Bergen op Zoom en Anvers) bij de firma Dingemans. Kan je bijna alle soorten kopen. Je hebt één beperking het zijn wel zakken van 50 kg.
Gr. en brouw ze

Celocelava


B2

Hi,

Moet je bij Dingemans van te voren bellen of hebben ze een winkel?

B2

Pallieter

Hallo,

Bij Dingemans moet je eerst bellen en je bestelling doorgeven in functie van je bestelling (hoeveelheid) wordt de prijs bepaald.
                                                                           Groeten,
                                                                                  Jan

Oscar

Hallo forum leden,

Wij bij het Twents Bierbrouwers Gilde HAB kopen onze mout altijd in een keer per jaar via de Grolsch. We kopen dan mout voor een heel jaar. Voordeel hiervan is dat je de mout tegen inkoopsprijs hebt (Grolsch koopt in bij Dingemans), Voor speciale mouten hebben kopen we wel bij Brouwland, maar dan koop je toch maar een aantal(1 - 5) kilo... Voor gilden is dit zeer interessant... Dus probeer het via en lokaal brouwerijtje te regelen... dan kan zeker de nodige euro's schelen.

Groeten Oscar Moerman

bazje

Iemand ervaring met mout van de Mouterij in Swalmen (Limburg)?
Is onderdeel van Cargill concern.


Bazje

bazje

Ik heb uitgebreid gebruik gemaakt van de zoekfunctie, maar kon het niet vinden, vandaar ook nog even dit vraagje.

In Roermond heb je de Christoffel-brouwerij. Ligt nu op industrieterrein, maar vroeger een eindje verderop bij mij in de straat.
Ik weet niet precies meer de naam van de brouwmeester/eigenaar, maar volgens mij was het familie van Brand. (Van de bekende brouwerij in het zuiden)

Nu lees ik ook op het forum dat :
1. sommige brouwmeesters wel enthousiast zijn voor wat betreft het thuisbrouwen (bijv. Maaslandbrouwerij) en andere waarschijnlijk weer niet.
2. je bij plaatselijke brouwerijen ook grondstoffen zou kunnen betrekken.

Heeft iemand enig idee hoe dat zit bij de Christoffelbrouwerij?
Dit voordat ik mij misschien niet zo populair ga maken bij de brouwer.

Gr,

Bazje.....

Drents Hopbier

Citaat van: bazje op 06-08-2006  18:09 uHeeft iemand enig idee hoe dat zit bij de Christoffelbrouwerij ?
Dit voordat ik mij misschien niet zo populair ga maken bij de brouwer.
Via de site van PINT op http://www.pint.nl/nedbier/brouwerij.htm
Bierbrouwerij Sint Christoffel begon als een kleine brouwerij en was in eerste instantie gevestigd achter een woonhuis in Roermond. Eigenaar was Ir. Leo Brand, telg uit een bekend brouwersgeslacht uit Zuid-Limburg.
De brouwerij verhuisde per 1 maart 1995 van de Bredeweg 14 naar de Metaalweg 10 op het industrieterrein Heide-Roerstreek ten oosten van Roermond.
Met ingang van 1 december 2001 werd de brouwerij 100% eigendom van Hillenaar Outdoor Advertising B.V. uit Oegstgeest. Deze firma, met Jeroen A. Hillenaar (1964) aan het roer, werd in 1990 opgericht en maakt deel uit van een mediabedrijf.
In 2002 nam Sander Maassen (1967), tot dan toe brouwmeester bij de Rotterdamse Stadsbrouwerij De Pelgrim, de roerstok over.
De mout was afkomstig van de firma Thywissen in Hürth, gelegen in de buurt van Keulen. Het is een kleine mouterij voor speciaalmouten.
In 2005 kreeg brouwer Sander Maassen hulp van twee nieuwe brouwers: de van de HAS in Den Bosch afkomstige Renier Stijnen en Joop Kessels, die voorheen bij Dommelsch werkzaam was. Het fax-nummer van de brouwerij is: 071-5156461

Gewoon vragen dus. Als het nee is, niet kwaad worden.

Je kunt ook bij  http://www.brouwerijdefontein.nl   gaan vragen (oeps, ik geloof dat ze nog niet echt bestaan).
 
Hopbier

MO

BaZjE, precies zoals Hans (Hopbier) zegt: die vraag niet aan ons stellen, maar gewoon de brouwer zelf mailen.

bazje

Tsja, ik dacht laat ik dat mailen naar de brouwer eens doen met enige voorkennis

Caspar

Citaat van: Pallieter op 08-06-2005  15:00 uHallo,

bij Dingemans moet je eerst bellen en je bestelling doorgeven in functie van je bestelling (hoeveelheid) word de prijs bepaald.
                                                                           Groeten,
                                                                                  Jan

Komt de Brewferm mout van Brouwland ook niet gewoon bij Dingemans vandaan? Als je 5 kg bestelt kost het eur 1,17 per kg (25 kg / 0,76 per kg)... dat valt toch nog wel te overzien  ???

Edgar

Citaat van: Caspar op 07-08-2006  21:04 uKomt de Brewferm mout van Brouwland ook niet gewoon bij Dingemans vandaan?

Dat was vroeger zo, en toen weer niet, en toen verschillende door elkaar, en nu weet ik het niet (ik betwijfel het). Om zeker te zijn zal je ze moeten mailen, ik heb er uitgebreide discussien met ze over gehad. Jammer genoeg zijn ze er geheimzinnig over in plaats van gewoon op de zak te zetten wat de mouterij is, sterker nog, wat de gegevens van die mout zijn. Beetje vreemd voor hét basisprodukt van een winkel in brouwbenodigdheden, maar zo is het.

Caspar

Citaat van: Edgar op 07-08-2006  21:10 uDat was vroeger zo, en toen weer niet, en toen verschillende door elkaar, en nu weet ik het niet (ik betwijfel het). Om zeker te zijn zal je ze moeten mailen, ik heb er uitgebreide discussien met ze over gehad. Jammer genoeg zijn ze er geheimzinnig over in plaats van gewoon op de zak te zetten wat de mouterij is, sterker nog, wat de gegevens van die mout zijn. Beetje vreemd voor hét basisprodukt van een winkel in brouwbenodigdheden, maar zo is het.

Bizar, ik zal er ook eens een mailtje aan wagen tzt.

Liemingbrouwer

Ik heb vorige week nog Dingemans mout met Brouwland mout gemengd tweemaal pils maar geen tweemaal dezelfde mout het kleurverschil was te groot.
Maar het is wel zoals Edgar zegt eigenlijk zou Brouwland over hun mout alle specificaties moeten vermelden zoals Castelmalting en Dingemans wel doen.
Blijft de vraag natuurlijk hoe accuraat deze gegevens wel zijn?
Groetjes
Liemingbrouwer

Wietse

Klopt het dat bij Dingemans geen mout meer kan aangekocht worden rechtstreeks voor particulieren?

Please note: We support the Home Wine & Beer Trade Association. Therefore, we support wholesalers and retailers and do not sell directly to clubs or individuals. However, we will certainly direct clubs and individuals to wholesalers and retailers that will provide our malt.

Dit staat te lezen op de website....

Liemingbrouwer

"Wij" hebben eind vorige maand nog mout gekocht bij Dingemans, maar er dient bijgezegd dat als je voor één zakje pilsmout komt kloppen dat zij u wel zullen doorsturen naar "de bekende kleinhandel"...
Dingemans zal ook wel een beetje onder druk gezet worden om geen kleine hoeveelheden meer te verkopen; je weet wel door wie...
Zo ook bij castel malting; daar kan je nog minimum 150 kg krijgen minder gaat niet. (toegegeven in een mail onder druk van de kleinhandel)
De enige oplossing blijft dan met verschillende mensen samen een grote hoeveelheid kopen...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.