Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Miljarden gistcellen, maar hoeveel heb ik nou?  (gelezen 4893 keer)

Offline Rowan Huigen

• Super lid
  • Land: nl
  • Smaakt het naar meer, dan brouwen we nog een keer.
Miljarden gistcellen, maar hoeveel heb ik nou?
« Gepost op: 27-04-2011 13:48 u »
Nu, bijna 2 dagen nadat ik een opgebolde Wyeast propagator heb toegevoegd aan een voeding van verse wort heb ik bijna 2 liter giststarter.

Ik schud geregeld, hou de bubbels in de gaten en elke halve dag heb ik verse wort (welliswaar uit de koelkast) toegevoegd.

Zie hier een foto net na hetschudden:

Ik vraag me nu af: hoeveel gist ik in de bijna afgelopen 2 dagen heb opgekweekt?

Een voorbeeldje heb ik van internet kunnen afhalen maar als je 2 potten, zoals ik, in werking heb
is dat lastig te bepalen.

Hier heb ik een voorbeeldje van internet:

Wie kan mij een richtlijn geven omtrent de aangroei van gist?

Gr. Rowan  ::)

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
Re: Miljarden gistcellen, maar hoeveel heb ik nou?
« Reactie #1 Gepost op: 27-04-2011 14:56 u »
Ik vraag me nu af: hoeveel gist ik in de bijna afgelopen 2 dagen heb opgekweekt?

Dat weet je niet. Maar als je het laat uitzakken kun je een schatting in ml slurry maken. Maar wat ik belangrijker vind is een visuele waarneming van de hoeveelheid gist gekoppeld met een wel of niet goed lopende vergisting. Een stukje ervaring dus.  :brouwen:

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #2 Gepost op: 27-04-2011 20:08 u »
Een simpele starter geeft ca. 5% biomassa efficiency van de vergistte suikers.

Anders gezegd mag je ca 1-2 verdubbelingen verwachten.

Offline Rowan Huigen

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 27-04-2011 21:05 u »
Okay, simpel door de bocht gedacht; elke keer wanneer ik verse wort toevoeg krijg ik een verdubbeling.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #4 Gepost op: 27-04-2011 21:13 u »
Dat is heel kort oor de bocht. Dat hangt natuurlijk af van je concentratie gist in je starter en hoeveel wort je toevoegt

Offline Tsjerk

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 27-04-2011 21:36 u »
Volgens mij weet niemand hoe je ze nou precies moet tellen.

Maak gewoon een lekkere dikke starter en je zit altijd goed.  :brouwen:

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #6 Gepost op: 27-04-2011 21:38 u »
Volgens mij weet niemand hoe je ze nou precies moet tellen.

Dat wel, maar dan moet je een microscoop met telraam hebben. En dan nog blijft het een schatting. Daarom ook:

Maar wat ik belangrijker vindt is een visuele waarneming van de hoeveelheid gist gekoppeld met een wel of niet goed lopende vergisting. Een stukje ervaring dus.  :brouwen:

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 27-04-2011 22:21 u »
Okay, simpel door de bocht gedacht; elke keer wanneer ik verse wort toevoeg krijg ik een verdubbeling.

Nee, dat is te kort door de bocht. Je voegt immers niet iedere keer 2 L wort toe? Of wel? :weetniet:
Als je escalerend opschaald zou je (bijv. 2-4-8 L) zou dat misschien wel gelden.

@Tsjerk, je kan inderdaad tellen met een microscoop maar zoals Oscar terecht aangeeft is dat een gemiddelde  omgerekend naar je volume. Dat geeft een heel aardige schatting, maar natuurlijk ook niet op de cel exact. Wel het beste wat praktisch mogelijk is.

Een bezinkings-inschatting geeft ook een acceptabel resultaat, maar kan variŽren per stam ivm verschillende mate van flocculentie. Dit probleem heb je ook bij het inschatten van je slurry.
Een simpele OD-meter of nefalometer zou hiervoor ook uitkomst bieden, maar zijn niet voor een acceptabele hobbyprijs te koop helaas... :(

Daarmee is het advies "maak je starter ruim genoeg" waarschijnlijk de handigste/ meest pragmatische! :)

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #8 Gepost op: 27-04-2011 22:29 u »
Een bezinkings-inschatting geeft ook een acceptabel resultaat, maar kan variŽren per stam ivm verschillende mate van flocculentie. Dit probleem heb je ook bij het inschatten van je slurry.

Bij verschil in flocculentie heb je natuurlijk dat de ene gist sneller uitzakt dan de andere,  dus bij het inschatten van je hoeveelheid slurry, ook kijken naar de vloeistof erboven (Helderheid).

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 27-04-2011 22:38 u »
En de compactheid vd slurry varieert, dat maakt het lastiger.
Nog een optie zou zijn: afdraaien in een buisje of cappilair en het volume% depot bepalen. Maar daar heb je weer een centrifuge voor nodig...

Kortom: zonder lab-apparatuur is het slecht(s) schatten + ervaring hierin.

Offline Tsjerk

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 27-04-2011 22:48 u »
Daarmee is het advies "maak je starter ruim genoeg" waarschijnlijk de handigste/ meest pragmatische! :)

Zitten we dus op dezelfde lijn.  ;)

Offline Rowan Huigen

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 27-04-2011 22:48 u »
Mooi, leuke discussie. :groots:
Het komt dus neer op ervaring en dus goed naar je starter en de compactheid van je slurry kijken.

Om het uur even schudden is niet echt handig, maar werkt wel.
Om de aanwas van gist te versnellen is denk ik na het geregeld even schudden een beluchting gewenst.

Hoop ik maar dat mijn vriend Berry deze spullen in de winkel heeft ;)

Offline hansm

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 27-04-2011 22:59 u »

In het boek "Yeast, The practical guide..." van White en Zainasheff staat vanaf pagina 139 een formule beschreven om het aantal gekweekte gistcellen te schatten. Als je dan ook nog rekening houdt met de 'viability' van Mr. Malty (ook van Zainasheff) krijg je een heel aardig idee.

Maar het blijft een zeer grove schatting. Zeker bij een meerstaps-starter en als je een magneetroerder gebruikt (dan is de opbrengst groter).

:degroeten:

Offline PietO

• Super lid
  • DeGulleGamel
    • Bergsch Bierbrouwers Gilde
« Reactie #13 Gepost op: 28-04-2011 03:33 u »
Mooi, leuke discussie. :groots:
Het komt dus neer op ervaring en dus goed naar je starter en de compactheid van je slurry kijken.

Als je verder wilt gaan, kan je onder een microscoop cellen tellen (5 min. werk). Verdubbelingssnelheid ligt bij mij meestal op ongeveer 3,5-5 uur (afhankelijk van gisttype) bij 23 graden waarbij de hoeveelheid beschikbare suikers gecontroleerd wordt zodat altijd voldoende voeding ter beschikking staat. 

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 28-04-2011 18:31 u »
Maar daar heb je uiteraard een microscoop voor nodig, maar ook een telkamer.
+ je moet de aanname doen dat je suspensie volledig homogeen is. Bij Ťrg flocculente gisten is dit zelden het geval.

Je houdt dus altijd een inschatting, met de ene methode is die wat beter dan met de andere.
:)

Tags: