Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Tropical APA  (gelezen 11222 keer)

Offline Hoppenbrouwers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • Land: nl
  • ▄bung macht den Meister
Re: Tropical APA
« Reactie #25 Gepost op: 01-06-2014 11:32 u »
Vandaag tijd om over te hevelen naar de mandfles. Waterslot stond ondertussen geheel waterpas.
Het jongbier was erg troebel doordat de gist niet uitgezakt was. (lagering lost dit straks prima op) maar ik kwam na een meting van het SG met de refractometer wel op een heel raar eind SG uit. 7.6
Dat zou betekenen dat, nu hij volledig uitgegist lijkt, een SVG van 66.5% heb gehaald. Dat is het laagste wat ik ooit gemeten heb bij al mijn bieren.

Dus nu vroeg ik me af, kan de: Hop, eiwit, gist troebeling ervoor zorgen dat de refractometer een hogere Brix meet doordat de vloeistof an sich niet helder is? Of is dat niet mogelijk?
Ik heb nu meerdere metingen gedaan die variŰren tussen 7.9 en 7.6.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #26 Gepost op: 01-06-2014 12:19 u »
Dus nu vroeg ik me af, kan de: Hop, eiwit, gist troebeling ervoor zorgen dat de refractometer een hogere brix meet doordat de vloeistof an sich niet helder is? Of is dat niet mogelijk?
Ik heb nu meerdere metingen gedaan die variŰren tussen 7.9 en 7.6.

Dat kan maar zo'n groot effect? Was ie wel echt uitvergist en staat het nulpunt van de refractometer wel goed? Het effect van troebeling kun je bepalen door een beetje troebel jongbier door watten te persen via een injectiespuit.

Trouwens, het waterniveau in beide pootjes van het waterslot zal altijd waterpas staan :P

Offline Hoppenbrouwers

• Super lid
« Reactie #27 Gepost op: 01-06-2014 14:59 u »
Dat kan maar zo'n groot effect?
Wat zou het volgens jou max kunnen zijn? De ESB vergist bijv. ook niet echt ver uit dus het zou aan de eigenschappen van de gist kunnen liggen. (al had ik dit niet verwacht, zeker niet na zo;n felle vergisting)

Was ie wel echt uitvergist en staat het nulpunt van de refractometer wel goed?
0-punt staat goed. Hij is goed uitvergist want vijf dagen eerder was er ook nog maar nauwelijk activiteit in het waterslot terwijl de dagen ervoor de vergisting echt heel actief was.

Het effect van troebeling kun je bepalen door een beetje troebel jongbier door watten te persen via een injectiespuit.
Dat ga ik straks eens proberen.

Trouwens, het waterniveau in beide pootjes van het waterslot zal altijd waterpas staan :P
Klopt... als er geen druk op staat. De meeste bieren hebben nog wel enigszins iets van druk als ze bij mij de nagisting in gaan. Dan staat het waterslot dus niet waterpas ;)

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #28 Gepost op: 01-06-2014 15:14 u »
Ook zonder merkbaar geblub in het waterslot kunnen er nog redelijk wat SG punten afgaan.

De London ESB zou tegen de 70% moeten kunnen halen. Dan is die 66,5% die je nu hebt al dichtbij en kun je best nog wel op 70% kunnen komen met een weekje geduld.

Heb je een waterslot met 2 pootjes of zo'n ander ding? Met twee pootjes kan er verschil zijn in het niveau van het water in de 2 pootjes maar in beide pootjes staat het waterpas tenzij het wateroppervlak enorm gekromd is.

Offline Hoppenbrouwers

• Super lid
« Reactie #29 Gepost op: 01-06-2014 15:18 u »
Ook zonder merkbaar geblub in het waterslot kunnen er nog redelijk wat sg punten afgaan.

De London ESB zou tegen de 70% moeten kunnen halen. Dan is die 66,5% die je nu hebt al dichtbij en kun je best nog wel op 70% kunnen komen met een weekje geduld.
Ja maar het bier waar deze gist uit komt smaakt goed uitvergist en ook wel iets meer dan die 66.5%. Hopelijk gaat hij nu nog flink verder.

Heb je een waterslot met 2 pootjes of zo'n ander ding? Met twee pootjes kan er verschil zijn in het niveau van het water in de 2 pootjes maar in beide pootjes staat het waterpas tenzij het wateroppervlak enorm gekromd is.
Bellenwaterslot (pootjes dus). Ik bedoelde dat de twee pootjes een gelijk niveau hadden, natuurlijk staat water altijd waterpas maar nu dan ook t.o.v. elkaar. :)

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #30 Gepost op: 01-06-2014 15:51 u »
Bellenwaterslot (pootjes dus). Ik bedoelde dat de twee pootjes een gelijk niveau hadden, natuurlijk staat water altijd waterpas maar nu dan ook t.o.v. elkaar. :)

Nu zitten we weer waterpas op hetzelfde niveau

Offline Hoppenbrouwers

• Super lid
« Reactie #31 Gepost op: 03-06-2014 16:38 u »
Ik ben er achter gekomen dat de gist die ik heb gebruikt 'een andere' gist is dan de hoofdgist van het bier wat ik voor ogen had (de gouverneur gist namelijk). Dat wist de brouwer me zelf te vertellen. Dat wil dus zeggen dat ik mogelijk met een bottelgist heb vergist wat voor de 66.% SVG zorgde.
Zou het nu raadzaam zijn om hem wat verder uit te laten vergisten met een andere neutrale bovengist? Zeg bijv. wat us-05 voor de laatste 13%?

Offline Hoppenbrouwers

• Super lid
« Reactie #32 Gepost op: 07-06-2014 18:58 u »
Ik heb de BRY-97 geŰnt om de laatste puntjes SG weg te snoepen maar er komt niet echt een duidelijke vergisting op gang. Iemand enig idee of het in dit stadium dan nog wel zichtbaar is?

Offline Hoppenbrouwers

• Super lid
« Reactie #33 Gepost op: 11-07-2014 17:58 u »
Weer een update:

Na een periode van bijna 2 maanden de APA gebotteld. Eerder had ik gelatine toegevoegd om alles goed uit te laten zakken omdat het nog steeds een troebele bende was.
Raar genoeg rook hij nog erg fris, ook met de koudhop die er (volgens forumwijsheid) veel te lang in gezeten heeft. Een beetje geproefd en hij smaakte ook prima. Dus toch maar gebotteld. Uiteindelijke eind SG was 1003! Wist echt niet dat de BRY-97 nog zo ver kon doorgisten. Nu zit er dan wat veel alcohol in maar okÚ. Ik ben erg benieuwd of mijn brouwexperiment geslaagd is.

Offline Burgt brouw

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #34 Gepost op: 13-04-2021 20:00 u »
Weer een update:

Na een periode van bijna 2 maanden de APA gebotteld. Eerder had ik gelatine toegevoegd om alles goed uit te laten zakken omdat het nog steeds een troebele bende was.
Raar genoeg rook hij nog erg fris, ook met de koudhop die er (volgens forumwijsheid) veel te lang in gezeten heeft. Een beetje geproefd en hij smaakte ook prima. Dus toch maar gebotteld. Uiteindelijke eind SG was 1003! Wist echt niet dat de BRY-97 nog zo ver kon doorgisten. Nu zit er dan wat veel alcohol in maar okÚ. Ik ben erg benieuwd of mijn brouwexperiment geslaagd is.

Even een oud topic afstoffen.

Is dit ooit nog wat geworden Hoppenbrouwers? Ik ben op zoek naar een recept voor een 'tropische' IPA, maar kom weinig hits tegen op dit forum. 

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #35 Gepost op: 13-04-2021 20:28 u »
Ik wil binnenkort een APA brouwen
APA ipv IPA omdat de Amerikanen blijkbaar overal een stempel op willen drukken. Waarom noem je het geen NPA (Nedelandse PA), of DPA (dutch PA)
Dan hebben wij ook een keer wat.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #36 Gepost op: 13-04-2021 22:14 u »

Is dit ooit nog wat geworden Hoppenbrouwers? Ik ben op zoek naar een recept voor een 'tropische' IPA, maar kom weinig hits tegen op dit forum.

Zoek op NEIPA...

Offline Hoppenbrouwers

• Super lid
« Reactie #37 Gepost op: 18-04-2021 14:36 u »

Een oudje inderdaad. Heb even mijn log historie moeten raadplegen maar het is een smaakvol bier geworden. Dit was mijn eigen (soort van) kloon van mijn Brand inzending voor een IPA even daarvoor. Bij Brand werd die destijds bijna vergruist omdat die niet in het IPA hokje paste en twee maanden later bij het OBBK beoordeeld met 95 punten voor een APA. Hoogste score van de wedstrijd (en toch geen kampioen)... maar zoals gezegd dus goed beoordeeld door keurmeesters. Het recept werkt in ieder geval.

Reden dat ik toen APA brouwde is omdat ik een gloeiende hekel had (heb) aan de enorme bitterheid van de klassieke Amerikaanse IPA en ik dit wilde voorkomen. Tegenwoordig brouw ik uitsluitend NEIPA voor dat doel maar dat zou ik beginnende brouwers niet adviseren. Simpelweg omdat er ontzettend snel iets fout kan gaan met oxidatie en dit de beleving van het bier allerminst ten goede komt. In dat geval is dit recept dus een veilige keuze.

Offline Burgt brouw

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #38 Gepost op: 18-04-2021 14:55 u »
Een oudje inderdaad. Heb even mijn log historie moeten raadplegen maar het is een smaakvol bier geworden. Dit was mijn eigen (soort van) kloon van mijn Brand inzending voor een IPA even daarvoor. Bij Brand werd die destijds bijna vergruist omdat die niet in het IPA hokje paste en twee maanden later bij het OBBK beoordeeld met 95 punten voor een APA. Hoogste score van de wedstrijd (en toch geen kampioen)... maar zoals gezegd dus goed beoordeeld door keurmeesters. Het recept werkt in ieder geval.

Reden dat ik toen APA brouwde is omdat ik een gloeiende hekel had (heb) aan de enorme bitterheid van de klassieke Amerikaanse IPA en ik dit wilde voorkomen. Tegenwoordig brouw ik uitsluitend NEIPA voor dat doel maar dat zou ik beginnende brouwers niet adviseren. Simpelweg omdat er ontzettend snel iets fout kan gaan met oxidatie en dit de beleving van het bier allerminst ten goede komt. In dat geval is dit recept dus een veilige keuze.

Dank voor je reactie! Ik had je op je profiel gekeken om te zien of je nog wel actief was op het forum na al die jaren  :biersmile:

Ik ga deze zeker een keer proberen, maar inmiddels een ander recept gepland staan/ingekocht. NEIPA's klinken inderdaad nog wat lastig. Misschien dat ik de 'angst' voor het oxideren in het begin maar moet laten varen en het gewoon eens proberen.

Offline Hoppenbrouwers

• Super lid
« Reactie #39 Gepost op: 18-04-2021 15:46 u »
NEIPA's klinken inderdaad nog wat lastig. Misschien dat ik de 'angst' voor het oxideren in het begin maar moet laten varen en het gewoon eens proberen.
Zeker doen. Weet je ook hoe dat is. Het is niet de vraag ˇf ze gaan oxideren, maar hoeveel.
tenzij je alles onder tegendruk van CO2 kan doen. Maar daar moet je brouwerij ook op uitgerust zijn.

Maar ook een (licht) geoxideerde NEIPA is wel te drinken. Alleen niet dagvers/fris. Het credo is dan ook heel snel opdrinken :biersmile:

Tags: