Kit Munton nut brown ale variaties

Gestart door Brouwers, 03-05-2014 21:45 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Brouwers

Beste mede hobbybrouwers,

Volgens mij heb ik het virus ook te pakken gekregen, maar dat is ook niet vreemd met mijn achternaam ;D. Op dit moment staat er bij mij een Brewferm abdij in de nagist. Tijdens het overhevelen even geproefd, los van de bitterheid was ik verder niet ontevreden over de smaak. Helaas nog een dikke 2 maanden wachten voordat ik echt weet wat eruit komt. Omdat het ongecontroleerd vergisten mij niet echt bevalt, op zich lukt het wel in huis maar temperatuur varieert me toch wat te veel, dus maar meteen een stc-1000 besteld in China.

Nu heb ik lang lopen nadenken over mijn volgende project, ja je hebt teveel vrije tijd over tijdens het gisten  :P. Planning is om uiteindelijk alles volledig te gaan brouwen, maar vanwege de hoge startinvestering houd ik het deze keer nog op de blikken. Ik lees hier op het forum dat het standaard recept van de blikken nogal wat tegen kan vallen dus ben ik van plan met de volgende er volop los te gaan experimenteren :D.

Blik Munton Nut Brown Als
- 20 wort
- 650 gr Moutextract (ik las ergens dat de factor suiker Moutextract ongeveer 1.3 was, weet niet waar)
- 11.5 gr Fermentis safale S-04
- ~5 dagen hoofdgist

Tijdens het overhevelen wil ik het wort opsplitsen in 4 verschillende gistflessen om ze 1 week te laten nagisten
1. Referentie fles
2. 1 kopje espresso toevoegen
3. 15 gr willamette voor de koudhop
4. 15 gr willamette voor de koudhop + 50 gr hazelnoten (fijngeplette en gegrild in de oven)

Nu heb ik toch nog enkele vragen.
- Welke Moutextract is de beste vervanger voor suiker, is dat juist een lichte of juiste de donkere die overeenkomt met de uiteindelijk bierkleur?
- Aangezien ik straks de vergistingstemperatuur kan gaan controleren, welk temperatuurschema levert de beste resultaten op? Is dat constante temperatuur in het midden van de max & min gist temperatuur of beginnen bij de minimumtemperatuur en gedurende 5 dagen langzaam op laten lopen naar de max temperatuur waarna het nagisten op de gemiddelde temperatuur kan? Of maakt het allemaal niet zo heel veel verschil?
- Is voor het koudhoppen belangrijk dat ik verse hop gebruik, of geven de hoppellets meer dan voldoende smaak. En moet ik hier dan meer van gaan gebruiken?

Graag hoor ik het of iemand op en aanmerking heeft op mijn recept ideeën.

Gijs

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.