Bierkeuring ONK Complimenten en Commentaren

Gestart door Johannes, 01-06-2005 19:12 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Johannes

Net als vorig jaar ontstaan er her en der bij de recepten op dit forum commentaren n.a.v. het ONK. Soms terecht soms onterecht hoe dan ook een keurmeester is snel mikpunt van kritiek. In sommige gevallen hebben ze dat aan zichzelf te danken door bijv. inconsequent handelen. Bieren keuren op type die niet eens op de Labo lijst voorkomen hebben we vorig jaar gezien bijvoorbeeld.

Gelukkig is dat dit jaar praktisch onmogelijk geworden door de manier van inschrijven,  kies je voor klasse A dan kun je vervolgens enkel uit de biertypen kiezen uit klasse A van de LABO lijst.

Als je een bier had met een brouwfout heeft de keurmeester je een goede aanwijzing gegeven voor in de toekomst of juist niet?

Vind je dat je bier verkeerd of juist goed beoordeeld is?

Graag jullie reakties, ook de positieve!

:degroeten:

Johannes

Hopmans

Yep,

mijn Blondie 1 was op de 15e plaats ge-eindigd in de klasse-B ( Is toch goed op zoveel inzendingen ).
De smaak was iets afwijkend van de klasse volgens de keurmeester.
dat kan wel kloppen gezien het bier tegen een klasse-A pils aanzat betreffende
Alcohol, kleur, hop etc.
Er zaten geen smaakafwijkingen in.

Verder was er iets niet helemaal goedgegaan met de nagisting.
Te lang gewacht met bottelen.
Ik was ook aan het wachten op de vlokken die maar niet wilde zakken.
Meestal bottel ik na een week, als de schuimring nog goed te zien is.
Maar ik denk dat ik ook wat kouder ga lageren ivm koudewaas.

Herman proefte wel wat in Blondie 2 ( niet ONK ). Dat kan ook de Nothingham geweest zijn.
mijn Ambree was gewoon goed bier. Geen bijzonderheden.
Dus, de les is; snel bottelen, en misschien wat meer naar de standaard kijken.

 :degroeten:

B2

Wij hebben voor de eerste keer enkele bieren ingezonden. Meer om de beoordeling dan dat we een winnaar zouden hebben. Het viel al met al niet eens tegen zo voor de eerste keer. 4 bieren gemiddeld een 6+. Waarbij mijn kindje(vlierbessenbier) toch redelijk uit de verf kwam 66 pnt. Ik kan wel wat met de kritiek en de beoordeling van de keurmeester, qua smaak en geur valt er wel wat te veranderen. Dit biertje was op basis van pils gebrouwen, maar wellicht geeft een lichte tripel met wat extra tarwemout meer body-baisi aan het bier.

Toch vind ik het moeilijk om de smaak/geur/karakter omschrijvingen van de diverse biertypes te vertalen naar een goed recept. Met mijn achtergrond als kok moet het geheel "Hoog" opsmaak zijn om de typische kenmerken goed te kunnen herkennen.

gr...
Marcel(B2)

Hopmans

CiteerToch vind ik het moeilijk om de smaak/geur/karakter omschrijvingen van de diverse biertypes te vertalen naar een goed recept.

Nu sla je de spijker op z'n kop.
Dit is het moeilijkste wat er is voor de brouwer.

 :degroeten:

Adrie

Zoals elk jaar vallen van sommige bieren de beoordelingen wat tegen. Maar na nog eens kritisch proeven met het keuringsformulier ernaast, moet ik de keurmeester meestal toch gelijk geven. Heel waardevol vond ik dit jaar het commentaar bij onze pils. De keurmeester proefde daar een harsachtige smaak in die ik vaak ook bij onze Vier Broedersbieren proef. Ik kon die smaak nooit zo goed omschrijven en duiden, maar de keurmeester schreef dat het waarschijnlijk uit de kafjes komt terwijl ik het aan de hoppellets toeschreef. In mijn eigen bieren proefde ik deze smaak niet en ik denk dat dat komt omdat ik mijn spoelwater aanzuur, terwijl we dat bij de Vier Broedersbieren niet doen. Kortom: weer een waardevolle tip gekregen dit jaar. Nu eens uittesten of de keurmeester gelijk had of niet.

Hoe langer ik brouw en hoe vaker ik aan het ONK mee heb gedaan, hoe meer respect ik krijg voor de keurmeesters.

Wil

Beste mensen,
Een goed bier te bouwen is helemaal niet zo moeilijk.
Een lekker bier te brouwen is ook niet moeilijk. Je hebt gewoon je eigensmaak (toch)?
Maar een bier klonen is een stuk moeilijker en dat is het eigenlijk wat je gadaan hebt  als je meedoet met een wedstrijd. Het is gewoon een kloon wedstrijd. De beste bieren (nieuwe) zitten eigenlijk in de vrije klasse.
Hier moet je de balans zien te vinden van alle grondstoffen en moet de naam bier dan ook nog waardig dragen. Probeer eens na de wedstrijd daar eens informatie van te krijgen is zeer zeker leerzaam.
Tja en de keurmeester is natuurlijk geen machine, als hij voor jou bier een smerig of een fantastie's bier heeft gehad gaat dat altijd tenkosten van jou produkt.
Maar het is inderdaad wel eens goed als je bier laat keuren tijdens een wedstrijd. De kritiek moet je altijd postief opvatten en je moet er uiteindelijk ook van leren.
Verenigingen zouden eigenlijk de verplichting moeten opleggen aan hun leden dat je minstens één maal perjaar een produkt aanleverd, denk maar een soort Algemene Bier keuring "ABK" (APK-keuring).
Dit laatste verzin ik zomaar hoor, maar geeft weleen stimulans om een goed bier te maken en weer te gaan brouwen. :denken:
Brouwse, Wil
 

MO

Ik heb een stelling: keurmeesters houden niet van bittere bieren. Ik wilde hier nogmaals kwijt dat ik het vreemd vind als ik een bier heb gebrouwen volgens de stijl dat hij op bitterheid "afgekeurd" wordt. Mijn barley wine was te bitter terwijl daar een maximale bitterheid van 120 toegestaan is. Een paar afwijkingen geconstateerd in mijn beide Pale ale's zijn volgens mij te wijten aan een (voor mij) heeeerlijke Cascade drooghop geur en smaak.
Brouwers houden van hop en keurmeesters van mout?

Johannes

Keurmeesters zijn ook brouwers, en ik weet dat er keurmeesters zijn die van een bitter biertje houden. Wat de IBU kwestie betreft, bitterheid op papier is totaal anders dan bitterheid in een glas. Hoe zat het met die afwijkingen in de Pale Ale's zelf vind ik dat mijn eigen bieren (Pale Ales) beter kunnen qua drooghop, er zit een iets overheersende scherpe smaak aan.

Hopmans


CiteerIk heb een stelling: keurmeesters houden niet van bittere bieren. Ik wilde hier nogmaals kwijt dat ik het vreemd vind als ik een bier heb gebrouwen volgens de stijl dat hij op bitterheid "afgekeurd" wordt. Mijn barley wine was te bitter terwijl daar een maximale bitterheid van 120 toegestaan is.

En toch ben ik van mening dat Promash er naast zit met de bitterheid.
Maak maar eens een bier van 20 EBU.
Wedden dat deze dan bitterder is als een Heineken ( exact 20 EBU ) ?

 :degroeten:
 

Edgar

Citaat van: MO op 04-06-2005  20:54 uIk wilde hier nogmaals kwijt dat ik het vreemd vind als ik een bier heb gebrouwen volgens de stijl dat hij op bitterheid "afgekeurd" wordt. Mijn barley wine was te bitter terwijl daar een maximale bitterheid van 120 toegestaan is.

Die betreffende keurmeester gaf je bier een body van 3 uit 5, en dan is een bier van een hopneus al gauw te bitter natuurlijk. Ik bedoel maar, of die man nu gelijk had of niet, hij was dan nog wel redelijk consequent. Die 120 IBU is uiteraard gereserveerd voor de extreem zware en stroperige jongens.

Johannes

Citaat van: Hoppie op 04-06-2005  22:32 uEn toch ben ik van mening dat Promash er naast zit met de bitterheid.


Promash zal de laatste zijn die er naast zit qua bitterheid. Sowieso zijn er voor zover ik weet minimaal 4 verschillende methoden om bitterheid te berekenen promash gebruikt er 2 of 3 (kun je instellen) en rekent het domweg uit.

Bitterheidsbeleving is een ander verhaal en dat is waar het bij ons brouwers en keurmeesters uiteindelijk om draait. Factoren die de bitterheidsbeleving beïnvloeden (bepalen): verhouding restsuikergehalte en alcoholpercentage, stamwortgehalte. En misschien ook nog body, gebruikte hop, hoeveelheid koolzuur?, wat je vooraf aan degustatie gegeten hebt?

:degroeten:

Johannes

Jacques

Heel juist Johannes. EBU is een maar een kale waarde. Je mag je daar zeker niet blind op staren. Mijn ervaring is dat zeker de eindvergistingsgraad heel belangrijk is voor de beleving van de bitterheid.

Hopmans

CiteerSowieso zijn er voor zover ik weet minimaal 4 verschillende methoden om bitterheid te berekenen promash gebruikt er 2 of 3 (kun je instellen) en rekent het domweg uit.

Dan is het naar mijn inziens raadzaam om degene te pakken met 30% hoprendement.
Maar dat is ook persoonlijk natuurlijk.
Het is mijn eigen ervaring met de omstandigheden hier om dat te doen.

 :degroeten:

Wil

Beste mede brouwers,
Moet je toch eens kijken wat er nu gebeurd is. een hele discusie over smaak en bitter gehalte van hop.
Kijken wij tegenwoordig niet teveel naar reken programmatjes, waar is de werkelijke ambachtelijke brouwer gebleven. Natuurlijk theorie kan je omzetten naar de nodige rekenprogramma's. Onze voorlopers hadden dat toch ook niet en maakte ze dan zulke slechte bieren? Dacht het niet. We moeten denk ik maar weer gewoon terug naar onze basis kennis en dan gewoon hop er in gooien. Hierna proeven en dan weer een brouwsel maken met correctie, men deed het vroeger niet anders. Nee wij willen gelijk de perfecte brouw in één keer en dan nog eerste worden ook.
Groeten Wil 

Jacques

Met een handje hop kun je ook helemaal verkeerd uitkomen. Rekenen geeft enige houvast, zomaar wat toevoegen niet. Je mag  inderdaad niet blindvertrouwen op EBU-waarden die berekend worden.
Ten eerste zijn er heel veel factoren die een rol spelen bij het hoprendement. Het is maar de vraag of de uitkomst van werke berekening dan ook klopt.
Ten tweede is de beleving an de bitterheid niet alleen afhankelijk van de EBU-waarde.

SiriS

Persoonlijk ben ik niet zo thuis in promash, wel gebruik ik vaak de excel sheet van Adrie (met aanvullende berekeningen). Maar ik kom verder nergens tegen dat er rekening wordt gehouden in deze thread met de HSI (Hop Storage Index) van een hop soort en deze kan nogal verschillen. Afgezien van de manier waarop de hop bewaard wordt of info die je ontvangt over tijdstip van oogst van de hop.

Groet, SiriS

Jacques

ProMash kent een optie om hier rekening mee te houden.

Bij Brouwland wordt hop bijzonder goed bewaard in vacuüm verpakkingen met een stevige zuurstofbarriere in een koeling. Beter kan niet. Wel zou het goed zijn als niet alleen de uitserste verkoopdatum maar ook de (her)verpakkingsdatum vermeld zou worden op de pakjes.

Adrie

Toch vind ik dat Promash er vaak opvallend goed in de buurt zit. Met name bij het klonen merk ik dat. Neem bijvoorbeeld de Westmalle tripel. De gemeten bitterheid is 40 IBU, de berekende bitterheid van de kloon is 39 IBU en de bieren smaken (met vergelijkbare begin- en eind SG) even bitter.

Hopmans

Hoi Wil,

CiteerDacht het niet. We moeten denk ik maar weer gewoon terug naar onze basis kennis en dan gewoon hop er in gooien.

Ben ik niet met je eens.
Ook voor de hobbybrouwer is het naar mijn inziens belangrijk om een zo constant mogelijk
product te vervaardigen.

 :degroeten:

Caspar

In mijn zoektocht naar vergelijkingsmateriaal heb ik ook twee tripels van de proeftafel meegenomen (sorry  ???). Ik had een tripel meegenomen  met een score van 62 punten en 76 punten.

Ik vond de tripel van 62 punten echt heel erg lekker, mooi droog, fuitig en lekker bitter... hij was alleen wat troebel, but who cares.

De tripel van 76 punten was zoet, vol en kruidig... alleen zo penetrant dat ik hem door de gootsteen heb gemikt  :duimonder:.

Ik wist de scores niet van te voren, maar smaken blijken dus echt behoorlijk te verschillen... Ik schrok toen ik dit zag! Ik zou denk ik geen goede keurmeester zijn, zodra ik een bier niet lekker vind kan ik niet objectief de overige technische specs beoordelen...

BuBS

Hi jongens,

Wat mij wel opvalt op het ONK, is dat de keurmeesters van een vol/volmoutig en redelijk zoet bier houden. De winnaar van dit jaar, was een tripel met een eind sg van 1018 (begin 1080) en een bitterheid van 26 EBU. Het bier van Jan is ook een zoet bier met niet te veel bitterheid. Vorig jaar waren er ook een paar zoete bieren in de prijzen.
Dus met onze perfecte gisstarters wordt het moeilijk om ooit te winnen, deze bieren worden te commercieel en misschiem iets te gladjes. En om te winnen moet je volgens mij afwijkend bier hebben.

Gr Kees

Adrie

Ha Kees,

Dat valt nogal mee. Onze derde prijs-winnende Weizen was ook geënt met een perfecte starter.

Ik denk dat de keurmeesters de trend in commerciële bieren volgen. Deze worden zoeter en minder bitter en dus wordt dat de standaard bij het keuren.

MO

En daar word ik dus een beetje droevig van. Bier mag niet meer naar bier smaken, nu ook al niet van de keurmeesters. Ik dacht dat commerciële voorbeelden golden voor klassen. Er zijn nog zat Duitse en Amerikaanse bieren die nog niet zijn verzoet en ontbitterd.

Adrie

Tja, nou in ieder geval is er hoop. Het commentaar bij mijn bitter was nu juist dat ie bitterder had gemoeten. Het hangt dus wel sterk van het biertype af. Als de quadrupels in NL en B steeds zoeter worden, dan moeten wij ze ook zoeter maken. Worden de bitters in GB bitterder, dan moeten die van ons ook bitterder worden. Voortaan geen NL en B biertypen meer brouwen en insturen dus.

Johannes

Citaat van: MO op 08-06-2005  13:59 uEn daar word ik dus een beetje droevig van. Bier mag niet meer naar bier smaken, nu ook al niet van de keurmeesters. Ik dacht dat commerciële voorbeelden golden voor klassen. Er zijn nog zat Duitse en Amerikaanse bieren die nog niet zijn verzoet en ontbitterd.

Nou wordt de boel wel eenzijdig belicht, dat toevallig een zoet bier heeft gewonnen zegt m.i. niks heeft iemand er misschien bij stil gestaan dat afgezien van het zoetje de prijswinnaar misschien een geweldig bier heeft gebrouwen?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.