Er blijft activiteit in het waterslot

Gestart door Eric v B, 29-04-2014 21:59 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Eric v B

Hallo Heren, vorige week maandag heb ik een AIPA gebrouwen. Start SG 1086 (ja dat is te hoog voor een AIPA maar rendement viel hoger uit dan verwacht). Na een paar uur had ik al activiteit op het waterslot. Gist is US-05.
De vergisting vindy gecontroleerd plaats. 4 dagen op 19,5 ºC en daarna naar de 21,5 ºC. Gisteren na totaal 6 dagen vergisting was er nauwelijks meer activiteit in het waterslot en heb overgeheveld naar een mandfles. Brix was 11,4 en na alles in BrouwHulp ingeklopt te hebben zou ik een SVG van 76,7% hebben.   Het plan was om dit een dag te laten staan op 21,5 ºC  en dan terug te koelen naar 12 ºC voor een week lageren. Toen ik vanavond thuiskwam, lag er echter schuim boven op het bier en was er weer activiteit in het waterslot. Om de minuut een blub. In het bier zie ik (koolzuur?) belletjes stijgen en er komen vlokjes gist me naar boven die, als ze het oppervlak raken, weer naar de bodem zakken.

Moet ik wachten met terug koelen totdat er geen activiteit meer is in het waterslot of kan al gaan koelen?

Alvast bedankt.

Eric

Henielma

Inderdaad wachten tot je bier uitvergist is voordat je gaat koelen. Houd rekening met 3 weken totale vergistingstijd voor een goed uitvergist bier.

Jacques

Citaat van: Henielma op 29-04-2014  22:05 uInderdaad wachten tot je bier uitvergist is voordat je gaat koelen. Houd rekening met 3 weken totale vergistingstijd voor een goed uitvergist bier.

Dit kun je zo niet zeggen. De totale vergistingstijd is sterk afhankelijk van het gistras, de hoeveelheid gebruikte gist en de vergistingstemperatuur.
Bij mij duurt het meestal tussen de 10 en 14 dagen voordat de vergisting is afgerond. In het verleden toen ik nog niet beschikte over gecontroleerde vergistingsmogelijkheden en minder gist toevoegde duurde het allemaal veel langer. Toen was 3 weken geen uitzondering.

Oscar

Citaat van: Henielma op 29-04-2014  22:05 uHoud rekening met 3 weken totale vergistingstijd voor een goed uitvergist bier.

Nope! Een goede vergisting duurt vaak korter dan een week... daarna is het bier praktisch uitvergist. Lageren (warm of koud voor 1 week) scheelt dan soms nog 1 SG punt. Daarna kun je bottelen... :brouwen:

Hay

Hoi,

Eric zolang dat ie bubbelt zou ik nog wachten.
Ik heb mijn aipa afgelopen weekend overgeheveld en die bubbelde de eerste paar dagen ook nog.
Nou wacht ik nog 2 dagen en dan gaat de koudhop erin en komt ie koeler te staan.
En dan laatst volgende week ga ik bottelen.

Hay

Heb ook de us-05 gebruikt en kwam ook op 76% uit.

Pim

Citaat van: Oscar op 29-04-2014  23:24 uNope ! Een goede vergisting duurt vaak korter dan een week...daarna is het bier praktisch uitvergist. Lageren (warm of koud voor 1 week) scheelt dan soms nog 1 SG punt. Daarna kun je bottelen... :brouwen:
Een bier van 1086 in minder dan een week vergisten? Dat is mij nog nooit gelukt ! Bovendien is het ook nog eens afhankelijk van het type gist wat gebruikt wordt, de temperatuur, etc.

Dus een beetje (te) kort-door-de-bocht uitspraak   :police:   Dat zet brouwers (zeker de wat minder ervaren onder ons) op een verkeerd been.

arluijen

Los van of het kort of snel is, gebeurt mij dit vaker:

De hoofdgisting lijkt op zijn einde te zijn, je hevelt het over in een ander gistvat (mandfles) en spontaan ontstaat er weer wat activiteit. Ik ben er altijd van uit gegaan dat dit komt doordat je de boel even goed omwoelt, dat er wat zuurstof weer in het jong bier komt en wellicht ook omdat je bij het hevelen wat dode gistcellen achterlaat.

In mijn ervaring is dat binnen 48 uur ook wel weer voorbij maar dan laat ik het vaak wat langer staan, maar dat is mijn persoonlijke aanpak. In jouw geval zou ik wachten tot het weer wat rustiger is geworden (ik vermoed dat dit hooguit 2 dagen duurt) en dat je dan kan koelen.

Eric v B

Op dit moment nog geen vermindering van activiteit. Dus voorlopig nog even GEDULD hebben.  :geduld:

Bedankt voor de feedback!

Eric v B

Afgelopen donderdagavond toch maar gaan koelen naar 11 ºC. Er bleven nog wel gistdeeltjes met koolzuurbelletjes omhoog komen maar SG veranderde niet meer (SG= 1021). Er vanuit gaande dat de koolzuur door het koelen zou worden opgenomen door het bier.
Nu zondag na 3 dagen op 11 ºC. Er blijven gistdeeltjes (klontjes) omhoog komen. Bijna boven zakken ze weer naar de bodem. Het is wel minder geworden en het gaat allemaal wat langzamer. Het bier begint wel helderder te worden. Het was flink troebel.

Kent iemand het verschijnsel dat er gistklontjes omhoog blijven komen?
Gewoon doorgaan met koelen en volgende week (als het bier helder is) bottelen?
Normaal bottelsuiker toevoegen of iets naar beneden bijstellen (4 g/liter ipv 6 g/liter)?

Eric

Jacques

De gist is zo te merken wel uitgegist maar nog niet uitgevlokt. Een paar dagen rust geven om de gist verder te laten flocculeren kan geen kwaad. Het is niet nodig minder bottelsuiker te gebruiken.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.