Wort meteen in gistingsfles

Gestart door Gast, 22-11-2003 17:21 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Gast

Ik ga dinsdag voor de 2e keer brouwen met Brewferm, de eerste keer heb ik het wort voor de hoofdgisting in een emmer met waterslot gedaan, dat een week laten staan, en daarna in een gistingsfles met waterslot.

Kan het wort niet gelijk in de gistingsfles? Lijkt me weinig verschil, maar wel in werk en schoonmaken en zo. :dansen:

Eduard

Ik heb niet eens een gistingsfles en laat dus alles in mijn plastic tonnetje klaar worden. 7-15 dagen voor primaire gisting, in flessen doen met suiker voor nagisting. THat's it.

Bas

Ik gebruik voor zowel de primaire als de lagering een gistfles. Als je plastic gebruikt, dan kan het gebeuren dat er krasjes onstaan als je je emmer / kunststof vat schoonmaakt. In deze krasjes is het goed toeven voor van alles dat je bier maar kan infecteren. In zulke krasjes kunnen al die vervelende beestjes zelfs desinfectie overleven. Aangezien ik het risico niet wil lopen om mijn bier te laten infecteren na al de moeite die ik heb gedaan om het te brouwen, weiger ik plastic te gebruiken.

Ik zou wel een aparte primaire vergisting (in fles, vat of emmer) en daarom een lagering (in een andere fles, vat of emmer) houden. Het overhevelen van je bier uit je primaire vergistingsvat en daarna een week tot twee weken laten lageren in een ander vat verbeterd de kwaliteit van je bier behoorlijk. Op dit forum kun je genoeg argumenten vinden om wel te lageren, en niet alleen een primaire vergisting te doen.

Grt, Bas H.

Eduard

Nu ik een allgrain heb gebrouwen gebruik ik ook een tweede gistingsvat, maar dat moet haast ook wel omdat het wort bij mij dan veel meer dingetjes bevat dan wort uit zo'n blik. Ik gebruik geen schuursponsjes om mijn plastic vat schoon te maken. Meestal gebruik ik de harde straal van de douchekop, en als ik 't echt niet los kan spoelen gebruik ik een gewone afwasborstel. Op deze manier beschadig ik het plastic zo min mogelijk. Na 14 brouwsels nog geen besmetting gehad. De voordelen met zo'n plastic vat vind ik dat er een kraantje in zit, en dat de opening aan de bovenkant zo groot is. Dan kan ik makkelijk roeren om O2 in het wort te slaan. En het schoonmaken gaat gemakkelijker omdat je overal bij kunt.

Hoe zit dat eigenlijk met glazen fermenters en schoonmaken? Lukt dat altijd maar?

Bas

CiteerHoe zit dat eigenlijk met glazen fermenters en schoonmaken? Lukt dat altijd maar?
Gistflessen maak ik als volgt schoon: Eerst schoonspuiten, hiervoor gebruik ik hetzelfde hulpmiddel dat ik gebruik om mijn flessen te spoelen, een aanrader (http://www.morebeer.com/index.html?page=detail.php3&pid=CE10)! Toch blijft er altijd wel wat afzetting achter op de fleswand. Daarom zet ik daarna de fles altijd in een chemipro oplossing (de caustic variant) die ervoor zorgt dat afzetting wat los weekt. Met een (zelf verbogen) flessenborstel is deze na een paar minuten goed van de wand af te borstellen. Vervolgens fles legen en nog even na spoelen. Kap erop en de fles is schoon genoeg om op te bergen. Voor volgend gebruik gebruik ik toch weer een chemipro oplossing om hem voor de zekerheid weer te desinfecteren. Belangrijkste is om hem voor opslag zo schoon mogelijk te maken en de afzettingen van de wand te poetsen. Als je dat niet doet en deze droogt uit, dan krijg je die er eeeerg moeilijk nog uit.

Grt, Bas H.

MO

Met dezelfde flessenborstel die ik voor mijn flessen gebruik maak ik ook mijn gistfles schoon. Hoe verser je hem schoonboent, hoe makkelijker het gaat. Overigens kom ik met dreft en heet water ook een heel eind. En weer goed naspoelen. Mijn grote gistfles is 34 L, dus er gaat in de Muifelbrouwerij belachelijk veel water doorheen
gr
MO

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.