Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Doordrinkbaarheid bevorderen door CO2  (gelezen 3568 keer)

Offline Hoppenbrouwers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • Land: nl
  • ▄bung macht den Meister
Doordrinkbaarheid bevorderen door CO2
« Gepost op: 24-04-2014 17:02 u »
Ik vroeg me af of er een bepaalde verhouding bestaat t.o.v. het start SG en het volume CO2 die samen de doordrinkbaarheid van een bier bevorderen. Bij hoog SG bieren wordt er standaard wat meer bottelsuiker toegevoegd om hem minder zwaar over te laten komen en naar het SG afneemt, natuurlijk ook afhankelijk van de stijl,  neemt ook de hoeveelheid bottelsuiker af.
Is er een grafiek voorhanden wat je per stijl met de min. max kan doen om de doordrinkbaarheid te verhogen of te verlagen?

Ik ben nu bijvoorbeeld op zoek naar een manier om een relatief licht pils nˇg doordrinkbaarder te maken door het volume CO2 uiteindelijk te verhogen t.o.v. wat ik standaard gebruik. Normaal zou ik voor een pils 5 g/liter toevoegen maar wat is de bovengrens?

(In BrouwHulp wordt dit aangegeven maar kan ik eigenlijk nooit gebruiken omdat het m.i. veel te veel afwijkt van wat eigenlijk de bedoeling moet zijn.)

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline wilbertd

• Super lid
  • Land: se
  • Ik brouw wort
Re: Doordrinkbaarheid bevorderen door CO2
« Reactie #1 Gepost op: 24-04-2014 17:05 u »

Offline Hoppenbrouwers

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 24-04-2014 17:11 u »
Heb je hier wat aan?
http://hbd.org/cgi-bin/recipator/recipator/carbonation.html
Het is een heel omgereken met die Amerikaanse maten maar volgens hun moet ik dus 6.6 g/liter toevoegen om binnen 'die' stijl te blijven. Dat is inderdaad een aanzienlijk verschil!

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #3 Gepost op: 24-04-2014 18:00 u »
De carbonisatiegrenzen per type staan toch ook gewoon in BrouwHulp en BrouwVisie?
Dat is volgens mij weer afgeleid uit de biertypengids.

En of meer koolzuur de doordrinkbaarheid verhoogd is denk ik ook erg persoonlijk. Ik geef de voorkeur an wat minder koolzuur, al varieert het iets per biertype.

Aan de andere kant; als jij van meer koolzuur houdt en het is bier voor jezelf (niet voor een wedstrijd oid), wat let je om wat meer te carboniseren?

Offline Hai

• Super lid
  • Brouwerij Wijchense schˇne en HOP'n AROUND
« Reactie #4 Gepost op: 24-04-2014 18:16 u »
De carbonisatiegrenzen per type staan toch ook gewoon in BrouwHulp en BrouwVisie?

En of meer koolzuur de doordrinkbaarheid verhoogd is denk ik ook erg persoonlijk. Ik geef de voorkeur an wat minder koolzuur, al varieert het iets per biertype.

Aan de andere kant; als jij van meer koolzuur houdt en het is bier voor jezelf (niet voor een wedstrijd of zo), wat let je om wat meer te carboniseren?
Juist, ik wil bubbels ;D

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #5 Gepost op: 24-04-2014 18:27 u »
Ik denk dat de optimale hoeveelheid koolzuur voor doordrinkbaarheid niet alleen afhangt van de vergistingsgraad maar ook vooral van hoe stabiel de bellen zijn en bij welke temperatuur je het bier drinkt.

De hoeveelheid bottelsuiker kun je natuurlijk mooi varieren voor een batch bier door verschillende flessen verschillende hoeveelheden suiker te geven.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #6 Gepost op: 24-04-2014 23:13 u »
Ik vroeg me af of er een bepaalde verhouding bestaat t.o.v. het start SG en het volume CO2 die samen de doordrinkbaarheid van een bier bevorderen. Bij hoog SG bieren wordt er standaard wat meer bottelsuiker toegevoegd om hem minder zwaar over te laten komen en naar het SG afneemt, natuurlijk ook afhankelijk van de stijl,  neemt ook de hoeveelheid bottelsuiker af.
Is er een grafiek voorhanden wat je per stijl met de min. max kan doen om de doordrinkbaarheid te verhogen of te verlagen?

Volgens mij zit er ook een bovengrens aan het koolzuurgehalte in relatie tot de doordrinkbaarheid. Bieren met een heel hoog koolzuurgehalte drinken niet echt door. Het vrijkomende koolzuur in je maag zit het doordrinken in de weg.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #7 Gepost op: 24-04-2014 23:15 u »
6 g/l suiker  :) bij een lagering van 20░C  :brouwen:

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #8 Gepost op: 24-04-2014 23:18 u »
Ik zou ook zeggen: hoe minder CO2 hoe beter doordrinkbaar. Een Duvel tikt nooit echt lekker weg vanwege de bubbels volgens mij.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #9 Gepost op: 24-04-2014 23:27 u »
Ik zou ook zeggen: hoe minder CO2 hoe beter doordrinkbaar.

Maar bij te weinig CO2 wordt bier plat en is het ook niet lekker... Vaak kun je aanhouden 0,5 gew% Koolzuur of ▒ 2,76 liter CO2 per liter bier of ▒ 5 gram CO2 per liter  :)  (Voor fles)

Offline Hoppenbrouwers

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 25-04-2014 07:27 u »
Klopt. Een pils moet volgens brouwhulpn 3.5 g/liter bottelsuiker hebben. En een saison meer dan 11 g/liter  :weetniet:... sorry maar daar kan ik me niet echt in vinden. Net als de carbonisatie bij veel andere typen. Dat is dus een van de onderdelen die ik volledig links laat liggen bij de recept samenstelling.

Aan de andere kant; als jij van meer koolzuur houdt en het is bier voor jezelf (niet voor een wedstrijd of zo), wat let je om wat meer te carboniseren?
Omdat ik een grens wil afbakenen voordat ik er mee begin. Ik kan het ook wel gaan testen op basis van trail en error maar daar verpest ik mijn hier wellicht mee.

Ik denk dat de optimale hoeveelheid koolzuur voor doordrinkbaarheid niet alleen afhangt van de vergistingsgraad maar ook vooral van hoe stabiel de bellen zijn en bij welke temperatuur je het bier drinkt.

De hoeveelheid bottelsuiker kun je natuurlijk mooi varieren voor een batch bier door verschillende flessen verschillende hoeveelheden suiker te geven.
Ik stort het meestal in opgeloste vorm in het bottelvat. Om dat nu fles aan fles met de hand te gaan doen.... meh... ;)
Heb je een idee in welke verhouding  dit met de vergistingsgraad staat?
6 gr/l suiker  :) bij een lagering van 20░C  :brouwen:
Duidelijk antwoord!
Had hem er ondertussen in gezet ;). (neem aan dat met lagering hergisting bedoeld wordt) Bedankt! :biersmile:

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #11 Gepost op: 25-04-2014 10:57 u »
Ik stort het meestal in opgeloste vorm in het bottelvat. Om dat nu fles aan fles met de hand te gaan doen.... meh... ;)

Dit hoef je maar voor een paar flesjes te doen. Dan heb je tenminste een idee van het effect van CO2 op doordrinkbaarheid. Een leuk experiment voor een gilde waarbij verschillende brouwers een paar flesjes verschillend carboniseren.

Een naburig genootschap wil wel oordelen :)

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #12 Gepost op: 26-04-2014 03:03 u »
Omdat ik een grens wil afbakenen voordat ik er mee begin. Ik kan het ook wel gaan testen op basis van trail en error maar daar verpest ik mijn hier wellicht mee.
Nou, hooguit krijg je een gusher.

Maar als je, zoals William ook voorstelt, eens een bottelreeksje met oplopende hoeveelheid bottelsuiker maakt, dan ben je er vast redelijk vlot uit.

Het gaat toch voornamelijk (vind ik) om je eigen voorkeur.
Ik ken mijn eigen voorkeur en weet hoeveel CO2 ik in mijn bier wil. Wat een of andere biertype grens of brouwsoftware daar dan van zegt trek ik me niks van aan. Zij moeten het niet drinken, ik wel! ;D

Tags: koolzuurgehalte