Discusie over sulfiet als desinfecteermiddel

Gestart door seed7, 21-04-2014 00:18 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

seed7

Citaat van: RobinB op 20-04-2014  23:52 uJe kan een simpele time to kill curve bepalen [...]

Daar kan ik eerlijk gezegd niet zo veel mee, natuurlijk zullen die tussen product A en B verschillen, maar wat is goed genoeg?

Blijkbaar zijn er brouwers die al een aantal jaren in staat zijn om met een als inferieur bestempeld product en met een ontoereikende methode voldoende kiemen over de kling te jagen. Product Z wordt dan wel als "beter" gezien, maar doder als dood maak je ze toch niet?

Ingo

RobinB

Citaat van: seed7 op 21-04-2014  00:18 uBlijkbaar zijn er brouwers die al een aantal jaren in staat zijn om met een als inferieur bestempeld product en met een ontoereikende methode voldoende kiemen over de kling te jagen. Product Z wordt dan wel als "beter" gezien, maar doder als dood maak je ze toch niet?
Waarschijnlijk kan je ook best lang werken zónder überhaupt te desinfecteren. :)
Het gaat erom welke mate van zekerheid je wilt hebben in je desinfectie stap.

Sulfiet is als desinfectans gewoon slecht, dan kan je inderdaad bijna net zo goed kijken hoe ver je komt zonder dit middel.
Oxi en Star San zie ik als evenwaardig en uitwisselbaar, zo gebruik ik ze ook. :)

Oscar

Citaat van: RobinB op 21-04-2014  21:04 uSulfiet is als desinfectans gewoon slecht, dan kan je inderdaad bijna net zo goed kijken hoe ver je komt zonder dit middel.

Heeft iemand wel eens microbiologische testjes gedaan om dit aan te tonen? Ik gebruikt het thuis nog steeds, maar wel in combinatie met warm water. En ben er gewoon tevreden mee... :)  Wellicht dat warm water voldoende is... >:D

En als iedereen roept dat het zo slecht is, waarom "werkt" het dan?  ;D Voor mij is praktijk ervaring toch wel een heeel sterk argument  ;)

HermanH

Citaat van: RobinB op 21-04-2014  21:04 uSulfiet is als desinfectans gewoon slecht, dan kan je inderdaad bijna net zo goed kijken hoe ver je komt zonder dit middel.
Sulfiet op zichzelf is niks, echter men moet het mengen met citroenzuur om werkzaam te zijn, of toch de dampen ervan. Ik kom uit een wijnmakersverleden en heb sinds 2006 nog nooit een infectie gehad tijdens dat wijn maken. Nu gebruik ik zo'n (lichtere versie) mengsel (0,5 gr sulfiet + 0,5 gr citroenzuur / 10 liter water) ook nog om mijn laatste spoelwater te "ontsmetten" vlak voor het bottelen voor mijn bierflesjes na het gebruik van Iodophor. Gewoon water vind ikzelf iets te gevaarlijk om "zeker" te zijn dat het echt clean is....  :brouwen:

javaboon

Citaat van: Oscar op 21-04-2014  21:10 uHeeft iemand wel eens microbiologische testjes gedaan om dit aan te tonen..? Ik gebruikt het thuis nog steeds, maar wel icm warm water....en ben er gewoon tevreden mee..... :)  wellicht dat warm water voldoende is.... >:D

En als iedereen roept dat het zo slecht is....waarom "werkt" het dan ?  ;D Voor mij is praktijk ervaring toch wel een heeel sterk argument  ;)

Ik ben hier ook wel nieuwsgierig naar. Meer om mijn nieuwsgierigheid te bevredigen dan dat ik er mee zou werken denk ik, domweg omdat ik starsan zo makkelijk in gebruik vindt.

Dus RobinB: kom maar op met dat wetenschappelijk bewijs  ;)

Oscar

Citaat van: javaboon op 21-04-2014  21:28 udomweg omdat ik starsan zo makkelijk in gebruik vindt.

en als je er tevreden mee bent en het werkt voor jou....dan is er toch geen reden om iets anders te gebruiken ?

Cisdevésser

Hoi,

Ik brouw al een jaar of 12 en ben nu ongeveer 10 jaar aanwezig op dit forum.
Ik gebruik nog steeds sulfiet en citroenzuur, tot volle tevredenheid, in al die jaren heb ik nog nooit een infectie gehad.

Voorbeeldje, ik heb 2 kunststof vergistingsvaten, 60 en 120 ltr.
Als ze geledigd zijn worden ze schoon gemaakt met heet water, een cellulosespons en een dosis ellenbogenvet, en ja, hopharsen moet je wel even op boenen, maar je hebt verder geen reinigingsmiddelen nodig, schuursponsjes zijn absoluut verboden!!!

Op de brouwdag word het vergistingsvat voorzien van 3 koffielepeltjes sulfiet en twee koffielepeltjes citroenzuur, een emmer heet water erbij, deksel erop en even lekker rondwalsen, kwartiertje laten staan, naspoelen met een emmertje water en klaar!

Leuk dat de industrie allerlei ( dure ) fancy producten gaat verzinnen om de omzet te verhogen, maar ik denk niet dat ik die nodig heb.

Bij deze dit (offtopic) knuppeltje in de kippenkooi.

Groetjes....Cis

Jacques

Citaat van: Oscar op 21-04-2014  21:10 uHeeft iemand wel eens microbiologische testjes gedaan om dit aan te tonen? Ik gebruikt het thuis nog steeds, maar wel in combinatie met warm water. En ben er gewoon tevreden mee... :)  Wellicht dat warm water voldoende is... >:D

Er zijn op het wel wel microbiologische testjes te vinden met desinfecteermiddelen. Er is geen test te vinden over de werking van sulfiet. De reden is simpel: sulfiet is niet erkend als desinfecteermiddel. En dat zal niet voor niets zijn...

Oscar

Citaat van: Jacques op 21-04-2014  22:34 uDe reden is simpel: sulfiet is niet erkend als desinfecteermiddel. En dat zal niet voor niets zijn...

En toch werkt het... Raar?   :)

javaboon

@Oscar nee ik verander ook niet, maar vind net als RobinB dat er wel een wetenschappelijke onderbouwing moet zijn van een bewering. Hij beweert dat het niet werkt, maar onderbouwt dat niet, jij beweert dat het wel werkt vanuit de praktijk, dus is mijn vraag, enkel ter lering en vermaak, wat de onderbouwing is.

@Jacques, dat is geen valide argument in een discussie, roepen dat het niet erkend is (door wie moet dat erkend worden eigenlijk?). Ik kan van zout namelijk ook zeggen dat het een desinfecterend middel is, zonder dat dit als zodanig is erkend, domweg omdat het een van de oudste middelen is welke bestaan. Ik lees dat sulfiet wordt gebruikt, niet alleen hier maar ook in de wijnproductie.


Cisdevésser

Citeersulfiet is niet erkend als desinfecteermiddel
Zal wel kloppen, maar voor mij werkt het prima, en ja, ik weet dat je de dampen niet moet inademen...

groetjes....Cis

RobinB

Citaat van: Oscar op 21-04-2014  21:10 uEn als iedereen roept dat het zo slecht is, waarom "werkt" het dan?  ;D Voor mij is praktijk ervaring toch wel een heeel sterk argument  ;)

Dat heb ik toch al aangegeven?
Citaat van: RobinB op 21-04-2014  21:04 uWaarschijnlijk kan je ook best lang werken zónder überhaupt te desinfecteren. :)
Het gaat erom welke mate van zekerheid je wilt hebben in je desinfectie stap.

Sulfiet is als desinfectans gewoon slecht, dan kan je inderdaad bijna net zo goed kijken hoe ver je komt zonder dit middel.

Van sulfiet heb ik inderdaad geen info dat het wérkt als desinfectans en als er wat genoemd wordt, wordt steeds verwezen naar de dampen en niet de oplossing.
Waar wel wat over te vinden is, is de toepassing bij wijnen om wilde gisten te remmen en verder uitgisten te voorkomen. Maar dat is wanneer toegevoegd áán de wijn, niet het even afspoelen van je vat/flesjes.

Cisdevésser

Hoi,

Onderstaande tekst komt van de Brouwland site...

Sulfiet VINOFERM (CAMPDEN)
Poedervorm. Bevat kaliummetabisulfiet (kaliumpyrosulfiet). Wordt gebruikt voor het ontsmetten van materialen, voor het beletten van oxidatie van sap / wijn / bier, voor het doden van wilde gistcellen op fruit en voor het stopzetten van een gisting.
OPGELET : bij het ontsmetten van materialen steeds gebruiken in combinatie met een zuur !!

Groetjes....Cis

Oscar

Citaat van: Jacques op 21-04-2014  22:34 uSulfiet is niet erkend als desinfecteermiddel. En dat zal niet voor niets zijn...

En bij deze is sulfiet (icm een zuur) erkent als desinfectant... ^-^

matthew

Oscar, wij moeten mee doen aan de lotto... als we dan de getallen net zo voorspellen zoals ve deze discussie voorspeld hadden... dan... dan... komt er een aflevering met een nieuwe volautomatische bottellijn 😂

RobinB

Citaat van: Oscar op 22-04-2014  21:10 uen bij deze is Sulfiet (icm een zuur) erkent als desinfectant.... ^-^
Nope!
Brouwland mag het van de wetgeving geen desinfectans noemen. :)

Oscar

Citaat van: RobinB op 22-04-2014  22:20 uBrouwland mag het geen desinfectans noemen. :)

Van mij wel hoor... ^-^

Cisdevésser

Hoi,

Ik zie bij geen enkel middel op de Brouwland-site het woord desinfectans staan...
of heb ik daar overheen gelezen?

Groetjes....Cis

seed7

Citaat van: Adbrouwt op 22-04-2014  22:31 uOscar misschien moet je een aflevering mouwtv maken.

Haha, een panel discussie met ... en met ... en ....

Ingo ;)

RobinB

Citaat van: Cisdevésser op 22-04-2014  22:50 uIk zie bij geen enkel middel op de Brouwland-site het woord desinfectans staan...........
of heb ik daar overheen gelezen?
Klopt, dat mogen ze ook niet.
Echter zoals eerder aangegeven is er van H2O2 wel literatuur mbt effectiviteit. :)

javaboon

En Star San dan? Om wille van de discussie even dan ;-)

Oxhead

Al die Star San nevel lijkt me ook niet gezond, en bovendien ook niet zinvol als je daarna je zorgvuldig besproeide hevel weer op tafel leg . ;)

RobinB

Citaat van: javaboon op 22-04-2014  23:15 uEn Star San dan? Om wille van de discussie even dan ;-)
Nope, maar dat schreef ik eerder ook al. ;)
Citaat van: RobinB op 20-04-2014  23:52 uOf je haalt je info uit de literatuur.
Die zegt overigens meer over oxi (H2O2) dan over Star San... ;)
Aan de andere kant mag dat in de VS dan weer wèl als sanitizer verkocht worden. :)
Misschien heeft Geert nog wel wat info over Starsan's effectiviteit?
Die had daar ooit microbiologische tests mee gedaan dacht ik. :)

Jacques

Citaat van: RobinB op 22-04-2014  20:46 uVan sulfiet heb ik inderdaad geen info dat het wérkt als desinfectans en als er wat genoemd wordt, wordt steeds verwezen naar de dampen en niet de oplossing.
Waar wel wat over te vinden is, is de toepassing bij wijnen om wilde gisten te remmen en verder uitgisten te voorkomen. Maar dat is wanneer toegevoegd áán de wijn, niet het even afspoelen van je vat/flesjes.

Precies Robin!

Er is geen enkele wetenschappelijke informatie te vinden over de werking van sulfiet als desinfecteermiddel. Over tal van andere middelen is van alles te vinden.

Citaat van: Oscar op 21-04-2014  22:38 uEn toch werkt het... Raar?   :)
Het is maar de vraag of het echt werkt. Hier op het forum hebben we berichten gezien waarin melding wordt van het groeien van micro-organismen in een sulfietoplossing die een paar dagen stond...


Waarom zou je een middel gebruiken waarvan geen wetenschappelijk bewijs is dat het werkt? Werken met een goed middel kost net zo veel moeite.

Cisdevésser

Hoi,

Sulfiet, als dit als vaste stof in een zuur milieu wordt toegepast, komt de werkzame stof zwaveldioxide (SO2) direct vrij.
Het is de vrijgekomen zwaveldioxide die zorgt voor de ontsmetting.

Zo wordt er bijvoorbeeld voor het ontsmetten van houten vaten geadviseerd om een zwavelwiek in het vat te verbranden, bij deze verbranding komt er dus ook zwaveldioxide vrij...

Groetjes....Cis


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.