Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Discusie over sulfiet als desinfecteermiddel  (gelezen 9260 keer)

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Discusie over sulfiet als desinfecteermiddel
« Reactie #25 Gepost op: 24-04-2014 21:33 u »
Hoi,

Sulfiet, als dit als vaste stof in een zuur milieu wordt toegepast, komt de werkzame stof zwaveldioxide (SO2) direct vrij.
Het is de vrijgekomen zwaveldioxide die zorgt voor de ontsmetting.

Zo wordt er bijvoorbeeld voor het ontsmetten van houten vaten geadviseerd om een zwavelwiek in het vat te verbranden, bij deze verbranding komt er dus ook zwaveldioxide vrij...

Groetjes....Cis

Dat is wat Robin ook al eerder schreef. Over de werking van het gas is wel wat te vinden maar over sulfiet in een oplossing zoals door sommigen hier gedaan wordt niet.

Overigens het vrijkomende gas is niet zonder gevaar.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #26 Gepost op: 24-04-2014 23:17 u »
Een middel dat desinfecterende werking claimt op het etiket, moet voldoen aan de wetgeving voor bestrijdingsmiddelen. Dat is geen sinecure. Vandaar dat het etiket dit niet vermeldt.

Maar laten we de discussie eens stoppenÖ

Sulfiet komt voort uit het wijnmakersvak en heeft daarmee in de beginjaren van het hobbybrouwen zijn intrede gedaan. Het was ook Jan van Schaik die het hobbybrouwen in onze landen heeft grootgemaakt. Hulde aan Jan en tja, voortschrijdend inzicht heeft een aantal zaken uit die beginjaren ongeldig verklaard.

In de bierindustrie speelt sulfiet geen enkele rol, en met recht. In de wijnmakerij vervult het een geheel andere rol dan die sommige brouwers er vandaag nog aan geven.
Doe wat je wilt, maar accepteer sulfiet voor de brouwerij als een huismiddeltje van Klazien uut Zalk.

Starsan is ontwikkeld voor de Amerikaanse voedsel- en brouwindustrie. Heb vooral geen twijfels over de effectiviteit ervan. Die is heus bewezen en geaccepteerd door de FDA.

Let vooral op de contacttijd die vereist is voor sulfiet, oxi en caustic. En dat is een continu contact, ondergedompeld, het hele gistvat vol.
Voor Star San is dat anders, dit product hecht aan het oppervlak. Sproeien van Star San kan ik dan weer niet aanbevelen. Sproeien creŽert een nevel, die gemakkelijk ingeademd wordtÖ niet doen! En altijd handschoenen! Deze middelen zijn zeer agressief voor de menselijke huid.

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #27 Gepost op: 24-04-2014 23:39 u »
Ik heb ervaring met sulfiet: na enige tijd staan van de vloeistof (sulfiet + zuur) en dus vermoedelijk verdamping van de gewenste stoffen, is deze vloeistof vatbaar voor schimmels. Da's me met chloor, Star San, Sun, iodophor nooit overkomen. Dan kun je lang en breed lullen, maar sulfiet en zuur is niet een goed middel voor ontsmetting van je bierspulletjes. Na afschaffen heb ik nooit meer geÔnfecteerd bier ervaren, in mijn sulfiettijdperk wel. Zegt dat iets? Mij wel.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #28 Gepost op: 24-04-2014 23:56 u »
maar sulfiet en zuur is niet een goed middel voor ontsmetting van je bierspulletjes. Na afschaffen heb ik nooit meer geÔnfecteerd bier ervaren, in mijn sulfiettijdperk wel. Zegt dat iets? Mij wel.

Mijn ervaring (thuis gebruik) licht 180į op deze ervaring... Maar professioneel zou ik het (natuurlijk) niet gebruiken. e.e.a. hangt ook van je installatie en werkwijze af... voor mij werkt het goed en ik heb geen infecties.

Dat die andere middelen ook werken ben ik wel met jullie eens... en "geaccepteerd door de FDA" zal mij voor thuis gebruik een zorg zijn.... ;)

Offline Hoppenbrouwers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • ‹bung macht den Meister
    • Peels Bierbrouwersgilde
« Reactie #29 Gepost op: 25-04-2014 09:16 u »
... Maar professioneel zou ik het (natuurlijk) niet gebruiken
Waarom is dat dan vanzelfsprekend als je overtuigd bent van de werking ervan?

Offline wilbertd

• Super lid
  • Land: se
  • Ik brouw wort
« Reactie #30 Gepost op: 25-04-2014 09:27 u »
Ik zeg 'Vliegend Spaghettimonster'.
Het feit dat niet is aangetoond dat het niet werkt, mag geen basis zijn om aan te nemen dat het wel werkt.
Maar goed, 'geloven' mag natuurlijk altijd.

Er zijn zoveel middelen waarvan aangetoond is dat ze wel werken (en die bovendien niet in de top 10 van voedselallergieŽn staan).

Hier nog een mooi documentje.
'A Guide to Selection and Use of Disinfectants'
http://www.bccdc.ca/NR/rdonlyres/EAA94ACF-02A9-4CF0-BE47-3F5817A25669/0/InfectionControl_GF_DisinfectntSelectnGuidelines_nov0503.pdf

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #31 Gepost op: 25-04-2014 19:55 u »
Waarom is dat dan vanzelfsprekend als je overtuigd bent van de werking ervan?

Methodiek van brouwen en schaal. Op kleine schaal is het prima te gebruiken. Op grote schaal is het minder praktisch. :)

Offline pincopallino

• Super lid
  • drink gezond
« Reactie #32 Gepost op: 26-04-2014 16:21 u »
Sulfiet wordt bij vele producten als conserveermiddel toegepast.
Sulfiet + citroenzuur veroorzaakt een giftige damp. In een gesloten ruimte is er voor micro organismen geen leven meer vatbaar.
Toepassen bij een NIET gesloten ruimte, dan is de werking  vrij nutteloos.
Als je gereedschap heel goed schoonmaak met heet water en je zorg dat er geen delen organische stoffen achter blijven dan heb je weinig te vrezen. Het verder desinfecteren is de krent in de pap en het werkt vooral gerustellend.
Ik werk met glazen flessen en als deze schoon zijn dan bewaar ik ze met een laag water+sulfiet+citroenzuur en..dop er op. Kans op infectie 0,0. ( geen jaren bewaren natuurlijk...) Verder gebruik alcohol bij slangen en caustic soda bij de flessen. 39 jaren bezig en maar een infectie gehad = 10 liter wort in een 50 liter fles, tja.. de aanwezige micro organismen (lucht)  waren in verhouding sterker.