11/12-4-2014 Brouwwedstrijd Groninger Bierfestival in de Martinikerk

Gestart door toon van den broek, 24-01-2014 20:34 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

toon van den broek

Hallo brouwers,

Als voorzitter van het Gronings Biergilde ben ik betrokken bij de jaarlijkse brouwwedstrijd die aan dit mooie festival verbonden is.
Het is alweer de vierde keer en dit jaar is er gekozen voor het thema: 'Bock met Karakter'.
Hieronder vinden jullie alle info en we hopen -net als vorige jaren- weer vele inzendingen te krijgen.
En net als andere jaren wordt het winnende bier weer commercieel gebrouwen voor de Mitra.

 
Jullie worden dus uitgedaagd Bockbier in te zenden in één van de volgende categoriën:
– waarbij het recept is aangepast m.b.t. de hopgift.
– waarbij het recept is aangepast door toevoeging van kruiden en/of specerijen.

 Bockbier is een type dat van oorsprong een Duitse achtergrond heeft. In de loop der tijd is van het type een Nederlandse variant ontstaan. Was het orgineel altijd ondergistend, thans zijn er zowel onder als bovengistende varianten op de markt. In deze wedstrijd is het het gebruik van zowel ondergist als bovengist toegestaan.

Het Bockbier recept kenmerkt zich door een flinke portie munchenermout, snufjes cara- en chocolademout, aangevuld met een scheutje pilsmout om het geheel af te maken. Maar het staat de inzender natuurlijk vrij dit vooral "creatief" te interpreteren. Wel is het zo dat het een Bockbier moet blijven. In de smaak moet dus vooral karamel terug te vinden zijn.

 

De opgave voor de amateurbrouwer is het type te "vernieuwen".

Dat vernieuwen kan op één van de volgende manieren.

-     Hopgift.

Werden in de Duitse varianten vooral de "nobele" hopsoorten gebruikt, thans kom je ook andere vooral Amerikaanse hopsoorten tegen. Het is niet de bedoeling een "bockbier IPA-style" te maken. De hopgift moet vernieuwend zijn zonder het type geweld aan te doen.

-     Kruiden.

Eigenlijk is het gebruik van kruiden in een Bockbier als "vloeken in de kerk". Maar daarmee is het ook meteen een grote uitdaging. De opgave is het recept aan te vullen met kruiden en/of specerijen op een manier die het type verrijkt en het geen geweld aan doet. Eigenlijk is de opgave een Bock te brouwen die erin gaat als Groninger Koek !

 

Ingezonden moet in één van de bovenstaande categorieën.  Het is niet toegestaan beide categorieën in 1 inzending te combineren. Bij inschrijving moet een logboekformulier worden ingeleverd.

De beoordeling van de inzending  zal plaatsvinden aan de hand van de LABO/BKG type omschrijving waarbij de gemaakte aanpassingen (hopgift / kruiden) worden meegenomen.

De beoordeling van de inzendingen moet zich vooral richten op kenmerken van het type Bockbier , daarnaast worden orginaliteit, balans en kwaliteit beoordeeld.

De inzendingen worden gekeurd door een jury die bestaat uit keurmeesters.

De bieren worden blind geproefd, de juryleden krijgen niet te horen welke bieren zij hebben beoordeeld.

Uit de inzendingen wordt van iedere categorie een eindwinnaar bepaald.

Inzenders ontvangen een keuringsrapport van hun inzending. Het bockbier mag zowel ondergistend als bovengistend zijn.

 

Bockbier

 

Algemene kenmerken

Een Bokbier of Bockbier is een typisch Nederland (of Duits) seizoensbier met 6,0 tot 7,5 Vol% alcohol.

Uiterlijke kenmerken

Kleur (donker) koper, roodbruin tot donkerbruin. Helder. Stabiele mousse schuimkraag. Koolzuurgehalte is normaal.

Geurassociaties

Typische karamel, soms koffie/cacao-achtig aroma is duidelijk aanwezig. Moutig zoetige tot zoete geur, soms licht gebrande moutbitterheid. De geur van een Bo(c)kbier hoort (licht) zoetige karamelachtig te zijn.

Smaak

De smaak is in evenwicht met de geur: licht moutig, zoetig met duidelijke karameltoetsen. Moutbitterheid en iets gebrand. Sommige Bo(c)kbieren zijn tamelijk zoet. Ondergistende en Duitse versies zijn wat droger. In de smaak wordt complexe moutigheid gedomineerd door de rijke smaken van Münchener- en Viennamout, die bijdragen tot melanoidinen en geroosterde aroma's. Hopbitterheid is over het algemeen voldoende hoog genoeg om de mout aroma's te ondersteunen, waardoor een beetje zoetheid blijft hangen in de nasmaak. Zuivere smaak, zonder esters of diacetyl. Geen sterke hopsmaak. Geen gebrand of geroosterd karakter. Geen kruiden of andere toevoegingen.

Basissmaak

De basissmaak is zoetig, (mout)bitterig tot bitter tot licht gebrand.

Body

De body is tamelijk vol, maar het bier is wel doordrinkbaar.

Mondgevoel

Het mondgevoel is wat plakkerig en iets alcoholwarmend. Koolzuurgehalte maakt het bier doordrinkbaar.

Nasmaak

De nasmaak is uitnodigend en goed in overeenstemming met de geur en basissmaken: (licht) moutig, karamel, iets gebrand met een enigszins uitvloeiende bitterheid.

Opmerkingen

Meest bekende en gebrouwen seizoensbier in Nederland.

 

Technische kenmerken :

Begin SG :                                          1060 – 1070

SVG :                                                    75 – 85 %

Alcoholpercentage :                     6,0 – 7,5 Vol%

Kleur :                                                 40 – 90 EBC

Bitterheid :                                       20 – 45 EBU

Koolzuurgehalte :                          4,5 – 7,0 gr/L

Voorbeelden :                                 Amstel Bokbier, la Trappe Bockbier, Texels Bock, Jopen Johanniter

 info@bierfestivalgroningen.nl

www.bierfestivalgroningen.nl

 



 

koffie

Hmm ..Bockbier ligt me wel, al een tijdje niet meer gebrouwen.
Ons recept is speciaal voor ons, het was ons eerste volmout biertje :)

Ik neig naar de kruidenversie, en heb dan meteen de neiging om te roepen dat er speculaaskruiden bij moeten.
Ik ga er eens over denken dit weekend! Leuk!  :biersmile:

Oscar

Brand kan een voorbeeld nemen aan dergelijke duidelijkheid voor wat betreft de specificatie voor een bier voor een dergelijke wedstrijd  :brouwen: :duimop:

LRFokken

Citaat van: Oscar op 25-01-2014  01:33 uBrand kan een voorbeeld nemen aan dergelijke duidelijkheid voor wat betreft de specificatie voor een bier voor een dergelijke wedstrijd :brouwen: :duimop:

Ik ben het zeker met je eens, maar dit zijn natuurlijk gewoon de standaard specificaties van een bockbier met twee opdrachten: of je doet 'iets' met hop (zolang het geen IPA-bock wordt), of je doet 'iets' met kruiden. Brand wil de wedstrijd echt in een bepaalde richting duwing, een richting waarin zij het bier in uit willen brengen. Dat is iets moeilijker en dus niet echt te vergelijken. Maar dat het duidelijker kan: mee eens!

Also, ik doe mee! Vanmiddag aan de slag!

toon van den broek

Hallo Biervrienden,

Nog een paar uurtjes en dan begint het Groninger Bierfestival weer!
Vanavond van 19.00 u tot 23.00 u en morgenmiddag en avond ook weer.
Alle hobbybrouwers zijn natuurlijk extra welkom op onze stand.
We hebben de volgende bieren bij ons: Op tap en in de fles de Bock want dat is het wedstrijdbier voor morgenmiddag.
Verder nog op tap een (belegen) Saison.
Diverse andere bieren zoals IPA's  enz. op fles.
Voor de liefhebber vanzelf lambiek 2013 (1/3 eiken vat, 1/3 kastanjevat en 1/3 lambiek van 3 jaar oud), geuzes en -omdat het zo'n mooi weer is- maak is nog een traditionele Faro die net als de lambiek zonder koolzuur (plat) geschonken wordt.
Ook zal ik zaterdag nog pruimengeuze schenken (Quetsche) welke zeer geslaagd is.

Hoop velen te mogen verwelkomen!

Toon van den Broek/ voorz. Groninger Gilde en lambiekbrouwer.

René K

Dat klinkt als een mooie selectie Toon! Ik ben er morgenmiddag, zie je dan!

MO

Toon, je zuren bieren waren meesterlijk, geniaal, megalekker. Wat een genot dat ik daar van mocht proeven.

toon van den broek

Hallo Martin,

Het was me een genoegen om jullie mijn lambiek te laten proeven. En ben gevlijd dat jullie het zo lekker vonden.
Helaas was ik zo druk met van alles dat ik er niet meer toe gekomen ben om eens bij jou te komen proeven...
Volgende keer dus.

Groet, Toon.

René K

Eens met Martin! Heerlijk die pruimenlambiek. Een mooie lambiek maken staat ook nog op mijn 'to do' lijstje.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.